Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
crabfish

Slutsats om båtolyckor och alkohol tas tillbaka

Rekommendera Poster

Slutsats om båtolyckor och alkohol tas tillbaka

Transportstyrelsen backar från delar av sina tidigare slutsatser om alkoholens betydelse vid dödolyckor till sjöss. Det finns inget säkert samband mellan låga alkoholhalter i blodet och dödsolyckor inom båtlivet konstaterar myndigheten nu.

Ja så står det i tidningen Skärgården.

 

Kanske varit uppe under veckan då jag varit bortrest. Om inte får ni här en intressant artikel att läsa.

http://www.skargarden.se/articles/12/08/Slutsats-om-batolyckor-och-alkohol-tas-tillbaka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då väntar vi bara på att nyheten att man backar från sitt påstående kommer från Transportstyrelsen själva i form av ett pressmeddelande på sin hemsida. Innan dess är detta bara egna dragna slutsatser av en medioker journalist från en intervju.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av dessa 40 döda i båttrafiken hade endast 2 st försökt starta motorn genom att hälla bensin över sig och tända på. (källa: min fantasi). Dvs 38 st döda hade inte gjort detta, således borde det vara 19 gånger farligare att starta motorn på konventionelllt sätt kontra att hälla bensin över sig och tända på. Någon som vill låna tändstickor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tror jag vi aldrig får se. Samma som att be om att få sparken om man sitter på chefsposter på Transportstyrelsen.

Jörgen Zachau är nog den som sitter närmast ansvarig för ett sådant erkännande men är nog tillräckligt smart för att hålla sig borta från ett sådant pressmeddelande.  Jag kan avslöja att han lagt locket på för vidare kommentarer då det visat sig att de gjort en del olämpliga saker och mycket talar för att de inte vill ha mer insyn i vad de håller på med.

Tur att vi har journalister och skribenter med ett kritiskt arbetsätt för annars hade även annan skit inte kommit fram. Exempelvis TIllväxtverkets sätt att använda våra skattemedel.

Transportstyrelsen har ägnat mer än ett halvår för att få fram fakta till att legitmera lagen men hittar väldigt lite. I mina ögon mycket pengar för så lite men tacksamt för oss som är emot alkohollagen på sjön.

Transportstyrelsen har redovisat lite fakta om olyckor och går att läsa här

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Olycksstatistik---fritidsbatar/

Sedan får du tycka vad som helst men inte mycket fakta som talar för 0,2 lagen. Givetvis kommer du inte tolka det Transportstyrelsen visar på ett objektivt sätt utan ifrån dina referensramar med att alkohol inte hör hemma på sjön.

Observera stycket med de som legat på promillehalt strax under 0,2 och som av vissa här på MG hävdats vara alkoholpåverkade och att redan runt 0,2 vara farligt.

Det finns många mer än just Skärgården som kritiskt gräver i detta med 0,2 lagen och hanteringar av våra myndigheter.

Än är säkert inte sista ordet sagt angående hur detta hanterats.

Det finns gränser för hur svenska myndigheter får agera.

 

Edit: länk fixad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att inget talar för lagen, men notera då också att inget talar emot den heller. Den vägen man valt att kika på detta, genom obduktion, är inte bra. Dels har man bara kunnat obducera 3/5 av de dödade, dels kan man (vilket konstateras på Transportstyrelsens hemsida) inte få ett tillförlitligt värde på alkohol och promillehalter från döda människor. Jag har sagt det många gånger nu, man måste se om det sker färre olyckor till sjöss efter införandet av lagen, och då inte bara med dödlig utgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2011 var det fler dödsolyckor till sjöss än 2009

2009 det var 31st. dösolyckor och 2011 var det 40st.

 

Peter, du som verkar rätt slängd i lagar och regler kan få förklara för oss hur Transportstyrelsen fått reda på innehållet i obduktionsprotokoll. Det är nämligen därifrån man fått reda på promillenivåer som man beskriver i rapporten jag nyligen hänvisade till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statistiken som presenteras talar, precis som du säger, varken för eller emot lagen. Förutom att man bara har uppgifter från obduktioner, så saknas också upgifter om de förolyckade var förare av båten eller ej.

Om man läser Transportstyrelsens strategi för att minska båtolyckorna, så ser man att de efterlyser möjligheter att få in bättre underlag för alla typer av olyckor, och inte bara dödsolyckorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räckte inte med en tråd om exakt samma artikel, Harry, du var tvungen att spamma forumet med en tråd till... att du orkar.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=462093

Inget har för övrigt förändrats... jag räknade inte med de som hade 0,19 promille när vi debatterade antalet döda. Jag räknade de som nyktra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda helt säkra slutsats man hitintills kan dra av det är att minst fyra av 10 av alla 40 omkomna hade en alkoholhalt i blodet över 0,2, säger Jörgen Zachau.

Av det drar jag slutsatsen att det sannolikt är rätt kortakt att ha mer än 0,2 i blodet om man inte gillar att drunkna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore intressantare att veta hur många av de omkomna som hade mellan t ex 0,2 och 0,5 promille. Min åsikt är att en rimlig gräns borde legat kring 0,5. Då hade det nog inte blivit denna infekterade och långdragna debatten heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varsågod Anka.

Du verkar intresserad och vill vara med och debattera detta ämne.yes

Alltid lika viktigt att föra fram ny info. i detta ämne, precis som att hålla grytan kokande.

Mer kommer kan jag garantera så du ska inte bli besviken.smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har mina lagkunskaper att göra med på vilket sätt man fått tag på obduktionsprotokoll att göra? Jag har inte den blekaste aning om hur man fått tag på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är intressant med NY info. Helt rätt. Nu var det inte det i detta fallet. Infon var gammal.

Jag vet, jag kan starta en tråd som säger att 3 av 4 som dog på sjön hade alkohol i kroppen. För det känns nytt och fräscht...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Artikeln jag hänvisade till i inlägget var från 22 augusti och den tycker du givetvis var gammal.

Ber om ursäkt att jag inte fångat den samma dag den blev publicerad (beror på att jag varit i Kina och jobbat)

Kör gärna fakta om 3 av 4 som dog på sjön så får vi se hur många det var som körde båt där lagen skulle förhindrat sådant.

Men innan du ger dig på det så kan du läsa artikeln nogare

Vi förnekar inte att det tillstött information som tvingat oss att ta ställning på ett annat sätt, säger Jörgen Zachau, chef för sjöfartsavdelningens utredningsenhet på Transportstyrelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu har väl ingen i detta forum påstått att de som hade 0,19 promille i kroppen skulle räknas till de som skulle ha åkt dit för sjöfylla?

Däremot har vi påstått att tre av fyra som omkom på sjön hade druckit alkohol. Och jag tror inte att de som hade just 0,19 promille hade ätit yoghurt eller halstabletter. Men vare sig jag eller någon annan har påstått något annat än att tre personer omfattades av den nya lagen.

Så harry, vänligen berättade vad det finns för nyhetsvärde i ditt inlägg. För oss på detta forum. Då vi alla förefaller vara bättre på att tolka statistik än vad Transporttyrelsen är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo där finns uppgifter från den som är chef på avdelningen för utredning av dödsolyckor, Jörgen Zachau. Men det kanske du missade?

citat från artikeln

Den enda helt säkra slutsats man hitintills kan dra av det är att minst fyra av 10 av alla 40 omkomna hade en alkoholhalt i blodet över 0,2, säger Jörgen Zachau.

Hur förklarar du då ditt inlägg tidigare här i tråden

Jag vet, jag kan starta en tråd som säger att 3 av 4 som dog på sjön hade alkohol i kroppen.

Var har du fakta till det?

Troligen inte utan egna påhittade slutsatser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hänvisar till de siffror du länkade till gällande hur mkt alkohol folk hade i kroppen. Enligt de siffrorna hade 18 st uppmätbara alkoholhalter i kroppen. 24 protokoll var kontrollerade. 3 av 4.

Sedan skriver en rakt igenom korkad journalist en artikel på ämnet, och jag vet inte ens om han återgett allt korrekt. Men det stämmer som han säger. Minst 4 av 10 hade över 0,2.

Men det var ju samma som tidigare!!!! Jag har aldrig påstått något annat. Det jag påstod var baserat på de som de facto hade obducerats. Där hade fortfarande 3 av 4 alkohol i kroppen. 18 av 24.

Men eftersom inte alla obducerats, finns det ju fortfarande en osäkerhet på 16 personer. Och ja, om alla dessa hade varit nyktra så stämmer 4 av 10 över 0,2. Nu inser alla som är bevandrade inom statistik att detta är ganska osannolikt. Att tre av fyra av de första 24 hade alkohol, och sedan har ingen av de resterande. Men han kan inte säga nåt annat med säkerhet.

Seriöst Harry, att du orkar. Jag säger samma sak igen. Inget nytt har framkommit. Det var fortfarande endast 15 av 40 som garanterat hade över 0,2 tidigare. Men det var fortfarande 18 av 24 som hade alkohol i kroppen av de som obducerats. Alltså 3 av 4. Och vare sig du eller jag kan säga något om de resterade 16.

För om alla de hade alkohol i kroppen (vilket statiskt sett är mer troligt än att ingen hade det) hade jag inte tvekat en sekund att skriva följande:

85% av alla som dog på sjön var alkoholpåverkade. (för återigen, den statistiska sannolikheten för att jag kan skriva detta är högre än att du kan skriva att det endast är 40% av de förolyckade som druckit, och det vet du med, även om du inte vill tro det)

Snälla, snälla sluta vara selektiv i dina matematikkunskaper. För vi säger samma sak. Baserat på två olika faktum. Jag baserar mina påståenden på fakta. De protokoll som de facto gjorts. Det är det enda vi kan uttala oss med säkerhet om. 3 av 4 hade druckit alkohol. Punkt.

Du säger (minst) 4 av 10. Men du glömmer att den statistiska sannolikheten för detta är oerhört liten. Men det talar mer för din sak. Men du glömmer att du på detta sätt ignorerar de 16 som inte har obducerats, och dessutom per automatik utgår ifrån att ingen av dessa druckit är... hmm, ordet överoptimistiskt känns som en bra beskrivning

Ge dig nu. I-N-G-E-T  N-Y-T-T. (om man kan räkna)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl skit samma med statistiken, så länge omständigheterna kring drunkningen inte redovisas. Jämföra statistik mellan olika år är väldigt vanskligt, men det är det enda vi har nu. Egentligen skulle det finnas statistik över mantimmar på sjön om det skulle bli i närheten av rätt. Dit hoppas jag dock att vi inte kommer, för då har vi fått ett riktigt storebror ser dig samhälle.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det bara diskussion om antal döda i båtolyckor kontra alkohol? Nog för att varje dödsfall -oavsett om det är alkoholrelaterat eller ej- är jävligt tragiskt, men det diskuteras oerhört lite om antalet faktiska båtolyckor kontra alkohol... Det är ju inte varje båtolycka som resulterar i ett dödsfall, som tur är... För det råder ett jääääää***gt stort mörkertal runt olyckor, incidenter, embryon till olyckor där de drabbade inte anmält till polis eller annan instans, förutom till försäkringsbolag... Hur många av de vanliga båtolyckorna är alkoholrelaterade...? Hur många av de smått olycksdrabbade har gjort upp i s k godo...?

Finns troligen massor av exempel på fall där en olycka KAN ha berott på intag av alkohol med promillehalt upp till 0.2, men där inget allvarligt hänt mer än kanske bara hårda ord och eventuell uppgörelse av något slag mellan de inblandade...

Jag tar mycket gärna både en och två öl (33:or, normal alkoholstyrka) men inte fler, en grillkväll på en ö... Men jag väntar då också ett par  timmar tills med att köra båten, tills dess att alkoholen har gått ur kroppen... Om det tar två, tre eller fyra timmar gör mig inget alls plus att jag fått den s k friheten att ta mig en droppe... Jag har heller absolut inget problem med att bara dricka bubbelvatten eller läsk... Det ger mig precis lika mycket frihet, då friheten för mig är att vara ute med båten eller ute på en ö - Det är det som är frihet och livskvalitet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hände Harry...? Du blev så tyst? Insåg du äntligen att jag i detta fall hade rätt?

Tänk om du hade varit lika snabb på ett erkänna dina egna tillkortakommanden som du är att påpeka andras i dina ögon felaktiga slutsatser.

En portion ödmjukhet skulle kanske vara på sin plats...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta Kenneth, men vad vet du om hur stort mörkertalet är? Du ägnar dig åt rena spekulationer faktiskt.

Den enda indikator som finns att få är väl i såfall (när det gäller skador på båtar alltså) försäkringspremierna? Som ju på något vis väl ändå måste spegla verkligheten när det gäller båtolyckor i fom av kollisioner, grundstötningar od?

Jfr med motorcykelförsäkringar....de är svindyra när det gäller vissa sportmodeller, och där finns det ju ett direkt samband mellan olycksrekvens och premier....Eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ser du den nya infon någonstans?

Du är medveten om att det inte är ett sunt debattbeteende att hävda att en myndighet säger något som de inte har sagt?

Tro mig, skulle Transportstyrelsen ändra sin inställning till 0,2-lagen så hade det rapporterats av fler än någon jag-vill-inte-vara-på-sjön-om-jag-inte-får-supa-journalist...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/if_skadeforsakring/pressrelease/view/baatolyckorna-oekar-647764

Båtskadorna har ökat med 18 procent de senaste fem åren enligt siffror från försäkringsbolaget If.

Ja hur var det nu då labbiba...? Och nej, det står inget om alkohol, för det finns ingen sådan statistik, så alla diskussioner om detta i samband med ökningen av olyckor blir just rena spekulationer.

Men ja, olyckorna ökar. Och statistiskt sett korrelerar nog mörkertalet med antalet olyckor. Ju fler olyckor, desto fler olyckor som inte rapporteras. Även om de proportionerligt är desamma. Detta har jag inga andra belägg för än sunt förnuft, men ingen annan har några andra belägg heller.

Det enda jag säger med detta är att det troligtvis ligger något i det Kenneth_S skriver, även om du labbiba inte kan låta bli att raljera om saker du inte vet något om. Men det är väl som vanligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att en 18%ig ökning av antalet båtolyckor på fem år speglar det ökande antalet båtar på våra vatten och är ganska linjär?

Bara en vild gissning men känslan jag får är att det blir fler och fler, framförallt mindre motorbåtar i våra vatten och således även fler nybörjare som orsakar smärre incidenter, alkohol eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag, liksom de flesta andra ägnar sig åt rena spekulationer inom detta område... Om du har andra uppgifter - Lägg ut dem här... Annars är du också inom häradet som ägnar sig åt rena spekulationer, och med det har då varken du eller jag rena fakta... Och med det blir ju då diskussionen ganska död....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärligt inte orkat tjata med dig. Försöker bli kvitt en förkylning först.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska ta en whisky om du är förkyld.
Inte för att man blir friskare, men det är mycket roligare att vara sjuk.
:-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krya på dig.

(även om jag tror att om din övertygelse var lika stor nu som när du startade tråden hade du skrivit något mellan snytningarna :D )

Men som sagt, krya på dig, finns ju inget värre än en förkylning för oss män :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju just det som är felet. Att spekulera....alla dessa om-ifall -jag tror-kanske osv osv. Diskutera kan vi göra ändå, utan vildsinta spekulationer.

Jag försökte peka på en faktor som kanske kunde ge en indikation om huruvida  antalet olyckor ökar, eller inte. Håller du med mig om att stigande försäkringspremier skulle kunna vara en ganska bra indikator på detta? Jag har inte sagt pip om hur utvecklingen för båtförsäkringspremierna ser ut, eftersom jag inte vet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arne, du skriver:

Båtskadorna har ökat med 18 procent de senaste fem åren enligt siffror från försäkringsbolaget If.

Ja hur var det nu då labbiba...? Och nej, det står inget om alkohol, för det finns ingen sådan statistik, så alla diskussioner om detta i samband med ökningen av olyckor blir just rena spekulationer.

Men ja, olyckorna ökar. Och statistiskt sett korrelerar nog mörkertalet med antalet olyckor. Ju fler olyckor, desto fler olyckor som inte rapporteras. Även om de proportionerligt är desamma. Detta har jag inga andra belägg för än sunt förnuft, men ingen annan har några andra belägg heller.

Det enda jag säger med detta är att det troligtvis ligger något i det Kenneth_S skriver, även om du labbiba inte kan låta bli att raljera om saker du inte vet något om. Men det är väl som vanligt...

 

Arne, Arne.....

1. Ja, just det, du spekulerar.....och på de mest halsbryrande sätt dessutom. Vem har raljerat? Jag? Jag föreslog ett sätt att  se om det eventuellt kanske finns ett samband mellan höjda försäkringspremier och antalet olyckor. Övriga av dina logiska magplask tänker jag inte ens kommentera. Det står ju där svart på vitt, det du skrivit.........

 

kan ändå inte låta bli att reta dig lite Anka. Vi har nu haft den nya sjölagen i nästan 3 somrar.. Enligt Polisen och KBV så MINSKAR ju sjöfylleriet, eller hur?

Undrar då vad det kommer sig att antalet olyckor ÖKAR? För så är det ju tydligen enligt IF. Har du något bra svar på den frågan, Arne? ;-) 

Ha en trevlig kväll.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...