Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nafen

Köpa ny Mercury f115 EFI

Rekommendera Poster

Är på gång att skaffa ny Mercury f115 EFI, men har svårt att hitta info ang.  när denna version (2012) kom ut . (Har just denna version funnits ett antal år. Är det så att en ny modell är på gång mm. ?)Vill ju förstås inte ha en äldre konstruktion, ifall det t.ex. skulle vara så att det kommer en ny version nästa år...

 

Hittar ingen bra sida med info om när olika versioner med uppgraderingar kommit ut på marknaden.

Ingår det smartcraftinstrument som standard (och i så fall vilken modell? Verkar finnas flera olika varianter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har koll på när nuvarande version av denna motor kom? Vad jag förstått så kom f100 i ny version förra året, men jag hittar ingen info ang. F115.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kom i slutet på 2006 som 2007 års modell vill jag minnas. Powerheadet är i princip en 4-cylindrig Verado (150-175-200) utan kompressor och motorn kallas i USA lite skämtsamt för Veraditto. Modellen innan hade power head från Yamaha och detta är fortfarande i produktion för dom. Ser ingen anledning för Mercury att ersätta denna motor med nåt nytt..

Yamaha har nyligen uppdaterat sin motor med ett förbättrat insprutningssytem, kapat lite vikt och framförallt en riktig startspärr som är knuten till motorns styrdator. Eftermonterade startspärrar som Nautilock o allt vad de heter är inget annat än fjärrstyrda dolda strömbrytare. Tar marginellt längre tid att kopla förbi än ett tändningslås. Är startspärren gift med styrdatorn blir det lite värre för tjuven.

Hur Murklan är utrustad avseende detta vet jag inte men för egen del skulle jag se det som en stor fördel med en riktig startspärr vid köp av ny snurra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2011 eller 2012 ändrades utväxlingen i slutväxeln till 2.33-1, dvs samma som vad deras 80 och 100 hk motor redan hade. Om det hänt något annat, typ mer elektronik mm, har jag ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för svaren.

Har lite svårt att hitta varken test av motorn, eller info ang. när olika uppgraderingar gjorts, på nätet.

Såg att Mercurys 150 hk fyrtakt kom med ny modell i år, och blev förstås nyfiken på ifall det var en ny modell på gång av 115 hk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Trots att det knappast var nån munter läsning när det gäller Mercury f115 cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...