Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Idoanimals

Elverk + elmotor och ngt att skratta åt i en stortriss

Rekommendera Poster

LÄS NEDANFÖR STRÄCKET OM NI VILL KOMMA DIREKT TILL FRÅGAN och skippa bakgrundshistoriken till tanken!

Då jag skrikigt jävla f*tta för många ggr åt grannarna vid bryggan över strulande äldre utombordare, först en evinrude 6hk 1977 gick kalas när ja köpte den, men nu går den inte alls.(förgasarrelaterat) men men, lat som man är köpte man en Mercury 4.5hk 1978

Dock var start anordningen keff men den laga jag upp, och som vanligt stod ja och drog så jag fick sova med armen doppad i hästliminent.

Men till min stora glädje så visade det sig att stopknappen, eller sladden hade skruvat sig och slötkretsen, detta såklart efter 3 timmars mecklande nere vid bryggan = MYGG och genomsvett.

Glädjen var kort, starta motorn, kolla på kylarstrålen som var fin och fast och bestämde mig för att åka ut för att svalka av mig och få njuta lite av besväret....

Min lycka blev kortvarig, hann presis låsa upp båten, skjuta ut den,och börja backa med motorn när ja upptäcker att det inte kommer nån vattenstråle,

Svär åt grannarnas håll igen, och fäller upp motorn (är ute på sjön nu) hänger över som en ninja och kollar efter skit i vatten intaget. Inget.

Tog bort slangen till peekhålet och blåste hårt i den, och prova igen utan framgång

Ignorerar smärtan i rygg o armar, och skruvar bort motorn på plats ute i vattnet, (och hade inte brytt mig om ja tappat i hela motorn)

Ja lägger motorn ner tar o skruvar bort flushskruven och tar en bit vakumslang ja hade, och massa vatten i hålet o blåser in vatten i alla jävla hål som berör kylningen och provar igen.

INTE en skvätt vatten kommer, men när ja blåste vatten igenom med munnen så kom det igenom utan större motstånd så nåt stopp är det inte.

Och som grädde på moset börjar det BRINNA vid tankanslutningen, då har all jävla bensin o startgasvätska som samlats under försöken antänts av vad jag antar är den lössittande STOP knappen, som säkert gnista till.

Mer förbannad än rädd så kör ja ner handen i elden o kopplar bort tankanslutningen till motorn, och som såklart fortfarande brinner samtidigt som motorn brinner vid anslutningsnippeln till motorn, skickar soppa slangen överbord, och hade som tur inte druckit upp den sista ½litern vatten ur flaskan ja hade, som ja hälde på motorn.

Paddla hem skitglad, och spöa frugan som plåster på såren.

Dagen efter tog ja bort motorn och åkte hem till morsan och gav den en 2timmars grundlig tvätt, tops och silkespapper och konstens alla rengöringsmedel. blev skitfint !

Spola rent kylsystemet och gjorde rent noga osv.

Nöjd så tänkte ja utöver det köra motorn i tunna med vatten o glykol i.

Såklart fick jag även nu stå o slita som en idiot pga av stopknappen ! Innan ja kom på det.

Motorn startar lätt, OCH SÅKLART INGET JÄVLA VATTEN kommer ut.

Jag grät en tår i vrede, skrek nu könsord åt morsans grannars hus håll ist o slängde verktyg överallt för att sedan åka hem.

---------------------------------------------------------------------------------------

NU TILL FRÅGAN OCH BESPARA MIG TÄNK PÅ SÄKERHETEN AVGASER BLABLA......

 

Då jag inte har lust eller råd att köpa en fabriksny motor så är min tanke.

ELVERK ett litet bensin, 600-1200w ? Vi snackar JULA, Biltema, Rusta typen som ja vet inte är av bästa kvalitet men det är skitsamma,1 års garanti räcker.

Hur funkar det ihop med ett elverk ? Vet att man måste ha ett 12v batteri som buffert, omvandlare har jag redan 1000w, alt om det nu inte finns andra elverk med 12v ist för 220v.

Laddrelä måste va med i bilden fattar jag isf.

Men nu till frågan, klarar elverket att driva tex biltemas 36lbs? el båtmotor konstant, alltså klarar den att driva el utombordaren kontinuerligt ihop med ett 72ah batteri som buffert.

Tänkte montera ner elverket längst bak på stortrissen, där det är 2 stora luckor och ganska stor torr yta, samt använda motorrumsfläkt medStrömförbrukning: 33 W, 2,7 A. Luftflöde: 237 m³/h. 12 V och fixa ventilöppning osv för det. (in och ut) såklart, stoppa i ljusisoleringsmatta i hela utrymmet.

Så motorn drar 366w 30.2a på max, och motorumsfläkten drar 33w 2,7A

Kanske nån led lampa o övrigt småskit på säg 20w max används vid nattetids körning.

KOMMER DET FUNKA ? givetvis förväntar jag mig inte Hilti, Bosch, kvalité på sakerna, och det spelar mindre roll.

Och hur jordar man ett elaggregat, för det är ju ändå 220v ut, nu vet jag inte om ett såpass litet elverk är dödligt men stötar oavs är ju så härliga att få!

Vad tror ni, ni som kan räkna på ampere timmar, watt och sånt som är rena gregiskan för mig.

Addera gärna komponenter för ökad räckvidd, funktion så som tex extra batteri osv.

Även funderat på 100w solcell, (dock vet ja att det gäller vid starkt solljus och vinklat mot solen) så ja uppskattar att det lämnar iaf 30-50w en vanlig svensk lätt mulen sommardag ?

Om man vill köra utan elverket igång dvs tyst, men tror det blir  tystare än en vanlig utombordare med elverket igång när det ligger i ett ljud isolerat utrymme,

Och så köra keramisk värmefläkt i ruffen Effekt: 150 W. 12 V. vid behov, kan ju vara skönt i förvärma ruffen samtidigt som man kör, och ta bort kondens o shit som blir där.

SÅ TACKSAM FÖR SVAR... VET ATT AVGASER ÄR GIFTIGA...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bara en liten hint så att alla pengar du lägger ut på   de där bygget me elverk elmotor osv  kommer bli lika dyrt  som en nyare  motor  plus att du kommer ha fler prylar som kan strula o kommer strula...   ju mer olika  delar  du bygger ihop ju mer strul får du  o framförallt med biltema jula grejjer  kommer de strula  

att du inte har  kylning på mercuryn beror på  impellern i riggen är kass   kostar  typ 200:-  o den byter man relativt enkelt själv  eller så  lägger du pengarna du tänkt lägga ut  på  elverk elmotor  byggmaterial  etc på en lite nyare utombordare  ist  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det är imprellern som lagt av, eller fatta det när ja kunde pilla ur en gummi bit ur vatten intaget, men nu var inte det frågan. Är så trött på att det ska strula sådant, även om nu oldschool 2taktare är bra skit ! så har jag turen att få tag i såna som tydligen misssköts av tidigare ägare.

Imprellern verkar skitkrånglig o byta på mercury, iofs aldrig tagit isär en båtmotor mer än förgasaren, så vetefan med min tur så missar ja eller hinner slå sönder något innan det blir rätt =/

 

Om elverket inte startar ute på sjön så tar jag ju mig iaf till land på batteriet.

Det vore väl om el båtmotorn skulle paja som man står o svär igen o försöka paddla en stortriss är fan riktigt segt, gjort det förr. Även om min saknar köl o stor mast, har bara ett jolle segel o mast.

Segla då tänker du - Ja det gör ja så fort det blir lite vind o blåser i någorlunda rätt håll, eftersom båten saknar köl o är helt platt under så vill den gärna åka på bredden om vinden tar för snett (saknar roder!) utombordaren har funkat som roder, givetvis riktigt dåligt men bättre än inget. Ska montera dit roder på elmotorn eller utombordaren, nån skiva för att öka ytan.

Elverket kostar 1000kr, elmotorn 1500 :-, ljudisoleringen 200? motorrumsfläkten 129:-

kupevärmaren 199kr & några ventilplattor.

Det är knappa 3000kr, och då är vi i samma jävla prisklass jag hållt mig i innan o se hur det gått ! 

Obs att jag skrev funtat på 100w solcell vilket du kanske trodde jag syfta på med, men det var mest en hybridtanke.

Eftersom du inte kunde svara på någon av frågorna ovan kanske du vet om det utrymmet längst bak i stortrissen, i aktern är helt avskiljt ifrån ruffen.



Senast ändrad av Idoanimals | 23 augusti 2012 | 02:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fundering, tycker att det du beskriver borde kunna fungera = att elmotorerna går. Men problemet tror jag är att 366W motor och 150W värme är för klent för din båt.

Du har idag en 2-taktare på 4,5 hk som om den fungerade perfekt skulle ge

4,5 hk = 4,5 / 1,36 kW = 3,31 kW = 3310 W

Elmotorn på 336W ger bara drygt en tiondel så stor effekt.

Värmare i båtar brukar drivas med gasol, diesel eller fotogen och ha maxeffekt på åtminstone 1500 W.  Det är kanske onödigt mycket för en Stortriss, men en elfläkt på 150W  tror jag blir för lite. När ett skrov utan isolering ligger i vatten krävs det mycket effekt för att temperaturen inne i båten ska bli högre än vattnet utanför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Minnkota Endura 36. 36lb dragkraft och 12V 40A . Uteffekten från propellern är ca 0,2Hkr. Räcker det åt dig? En 4-6 Hkr bensinmotor är betydligt starkare.

Jag har också ett kinesiskt Jula elverk som ger 12V och 230V ut. Glöm 12V delen för den ger för liten effekt. 230V delen ca 650W och det skulle kanske gå att transformera ner och likrikta och stabilisera. Själva generatorn ger ostabil spänning ut . Det gör inget för att driva borrmasiner och vinkelslipar, men olämpligt för elektronik. Elverket har en skruv man kan ställa hastigheten och utspänningen från. En egenhen är att när soppan tar slut rusar den till och spänningen höjs.

Tanklocket är dåligt så bensinångor dunstar och man får antingen tanka nytt var gång man ska köra eller så köra med startgas.

Kul grej att leka med, men skulle inte kunna tänka mig att ha den i båten permanent. Köpte den för att ladda batteri då 20hkr inte räcker till pga att elmotorn drar så mycket ström. Men mer jobb att släpa ner elverket och ladda än ta hem batteriet.

Och tänk på vad dålig verkningsgrad du får med förbränningsmotor som ska driva generator och sen likrikteri batteri och elmotor.

Bättre om förbränningsmotorn driver propellern direkt.

 



Senast ändrad av 2taktochel | 23 augusti 2012 | 11:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo 150w är inte mkt till värme, om man jämnför med vanliga små billiga kupevärmare på 1200w men 150w blir väl mest för skojsskull o den kosta ynka 200kr så spelar ingen roll, dock lite säkrare än en hink med tända värmeljus som man inte ser när dörren är stängd :)

Läst lite men blir inte riktigt klok.

Aggregatet

  • Max. effektuttag 230 V AC: 1,1 kVA
  • Max kontinuerligt uttag 230 V AC: 1,0 kVA
  • Spänning 1-fas - φ 1.0: 230 V ~ 50 Hz
  • Frekvens: 50 Hz
  • Max. ström 1-fas: 4,35 A
  • Spänning DC / Ström DC: 12 V / 5 A

Aggregatets 12v uttag ger för lite för att orka ladda batteriet då motorn drar mer 30amp vid max. medans uttaget bara ger 5amp.

Men 220v uttaget är AC (och inte DC) som trollingmotorerna måste köras med, så det måste till en 220v batteriladdare som orkar ladda batteriet, men de flesta laddare har låga ampere när de laddar. Så vad är lösningen mo tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tror jag också att elmotorn blir för svag. Visserligen har många som bytt från förbränningsmotor till elmotor har kunnat gå ner avsevärt i effekt men kanske inte så mycket. Börja med försöka låna en elsnurra för att testa. Det gjorde jag för många år sedan, då var det två snurror i ett försöka att få lite manöveregenskaper vid tilläggning. Det tog mig en halvdag innan jag fick tag på snurrorna och då medföljde även intresserade medhjälpare.
Räcker inte snurran så kanske det går med två.
De billiga elverken fungerar men brukar vara högljudda och ger inte alltid utlovad effekt. Det förrvinner även effekt i batteriladdaren. Betydligt bättre att göra 12V direkt. Har du möjlighet så bygg ett eget elverk av en beg bilgenerator och en gräsklipparmotor. Det brukar fungera kalas, jag har haft ett par olika varianter. Motorn kan man hitta på tippen, letta efter en Klippo med spräckt kåpa! Vanlig bilgenerator med vanlig regulator funkar om du har ett batteri också. Själv har jag lagt undan en motor med elstart …
På sikt kan man tänka sig att byta ut gräsklipparen mot en luftkyld kinesiks diesel med elstart. 3,8 hkr kostar typ 5 tkr.
Kylningen kan vara lite problem, det blir ganska mycket värme och det kan hända att luften blir så varm att fläkten smälter. Bäst är att låta fläkten trycka in luften. Ett alternativ är att pumpa sjövatten genom en bilkylare.
Uppvärmning går att fixa med typ värmekammare a la gamla VW.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja verkningsgraden blir dålig, men om elverket dör så har man ju iaf batteriet och köra med en bit förutsatt att agget orkar ladda det.

Ja en sån motor skulle duga utmärkt!

och så skulle det vara skönt och slippa ljudet, vilket kommer bli markant lägre med aggregatet längst bak instängt i ljudisolering och ventileringshålen bakåt, än ha en 2taktare vid örat.

DOCK så är väl tanken att inte köra 100% drift, då jag har hjälpsegel, men saknar också roder o köl.

Biltema har ett aggregat för 1500 digitalt, som lämnar 1000w kontinuerling drift,, (i AC läge)

Problemet är att hur man ska göra det till 12v DC iistället för 1000w AC

Sen så räcker ju soppan löjligt länge på ett elverk, men visst går det efterblivet sakta med en trolling motor, men det gör mig inge.

Har en evinrude 6hp en 70talare med 12v uttag, på sidan, dock behövs den lämnas in.

Dock nyfiken på lite vad den kan tänkas lämna (givetvis beror det på hur mkt man gasar, sitter väl inte en voltregulator i en såpass gammal motor)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså båten min går riktigt bra med 6hk och 4.5hk 2takt, kör sällan fullgas för det gör liten skillnad i förhållande till ljudnivå.

Hmm jula har ju en 4takts motor med horisontalaxel, det och en bil generator kanske är bättre och i samma prisklass, hur många ampere lämnar en bilgenerator ungefär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla standardgeneratorer brukar ge 55A men det finns större, jag hade en SAAB generator som gav 110A tex.

Ny motorer hittar man på Blocket eller tex goranssons.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag hitta ena länken förut, intressant, men frågan är om det får plats i baken på stortrissenm redan räknat ut att ja måste göra upp ett hål för att få ner det. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, då har du sysselsättning smiley

Bygghöjden är ganska låg så det kan ju gå men en däcksplacerad låda som ser ut som en livflotte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite  lustigt att du  anser de är för jobbit att rengöra en förgasare  på en motor   o de är för invecklat att byta impeller på den andra   men  du är villig att bygga ett eget hemmabyggt elverk  av en motor o en generator?????  är de bara ja som tycker de låter  galet?

 

nåja  de e ju ditt val  men  som sagt  om du svär över en kass impeller  lär du svära  en o två ggr över detta bygge   men  finns  ett till alternativ  av  generatorbygge  eftersom du e inne på de spåret   de är  ta en motorsåg  ta bort svärdet o kedjan  o  montera  på en remskiva    på motorn    sen  ang generator  är  audis eller golf 3ans   90A  en vettig generator att utgå från  ger bra  me ström  o  är lätta att få tag på  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorsågsmotorn är ingen höjdare.  Den som föreslår en sån har inte testat. Motorn ska ha varvtalsreglering för att ta den last som behövs och den varierar från ingenting till vad generatorn klarar att lämna. Jfr en bil som har gasen ställd i samma läge hela tiden.

Provade med utombordare och bilgenerator en gång. Utmärkt om man stod ut med ljudet. Dock gick det inte att få motorn att varva lagom mycket trots att belastningen var ett batteri som hade rätt konstant laddström. Motorn varvade fullt eller fick för lite gas och dog. Man fick alltså vara varvtalsreglering själv om man ville ladda utan att driva fram båten samtidigt.

Då användes propellerns bromsande moment och motorn kunde ställas i full gas. Nu hade jag tagit bort regulatorn då motorn inte gick att starta med den monterad. Motståndet var för stort från generatorn som började ladda direkt. Istället ändrades fältströmmen med en stor potentiometer. 

Med vridmotståndet på oändligt motstånd startade motorn fint och med båten gående för motor gick det bra att reglera laddningen till batteriet manuellt. Full laddning var väl kring 60A till det stackars batteriet och båten gjorde då knappa 2 knop. Motorn var en Johnson 6hk. Diametern på remskivan på generatorn var nog halva svänghjulets remskiva. Tvärtom hade underlättat dvs motorn hade kommit upp i varv.

Bästa om man vill leka med generaor är alltså en gräsklipparmotor som ju har varvtalsreglering och ganska lugn gång. Dessutom fyrtakt om än inte så luktfri. Jämfört med en gammal tvåtakt är den ju klart att föredra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sa väl inte att det var jobbigt ? Snarare att ja aldrig mekat båtmotorer förutom skruvat bort en förgasare !

Jag är ganska kreativ och duktig när jag sätter igång, problemet är bara att rädslan för att förstöra ens saker ännu mer hindrar mig. Var samma med en saab 9000 jag hade, men i slutändan lämna den 515hk ! (på navet!)

Nä men ska jag köra generatorbygge så blir det en motor lösköpt, typ den på jula ! Frågan är bara vart man hittar remskivor och remmar i passande längder ? Saknar möjlighet att kunna göra tex bottenplatta där allt ska stå på i metall.

 

Klart intressant hur som ! då kan man ju fläska på med lite större elmotor med. (för det är ju det ända den kommer driva isf.)

90A vid ungefärligt varvtal ? lite svårt och få till det med val av remskivornas storlek, men detta kan nog göras.

 

Det är bara Generator, motor och drivlina som behövs igentligen ? Sen koppla ifrån generatorn till ett 12v batteri och ifrånbatteriet till elmotorn.

En annan fråga, nu har jag ett sånt batteri med 4 kontakter, 2röda 2blå (ena paret gängade)

Måste va bättre än att ha ett med bara 2 poler, tänkte för att strömmen tar väl gärna enklaste vägen, och om då generator och elmotorn delar på samma poler så blir et inte lite strul då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att den går halvsakta men ja har inte brått, och båten ligger i en sjö dessutom så inte sååå förbannat långa sträckor, drar ut med doggen bara o njuter.

EDIT... hitta denna, allt som behövs !! remdrift och allt,  3300kr,

otor: 160 cc Effekt: 5,2 hp Effekt: 4000 W Vikt: 31 kg

 

 

http://www.jula.se/grastrimmer-558-mm-5-2-hk-760008

 

OCH SÅ KAN MAN KLIPPA GRÄSET MED SEN ! Eller göra nån utombordare av ifall man tröttnar på generator elmotor grejen, Och ja man får med lite tur en 2.2 HK nyare mercury för 3300.men ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har byggt med motoråg o de var inga som helst  problem  gasreglaget modifierades  så att man justerade gasen med en  ställskruv  o  lät den gå på lagomt varvtal   så  att de inte går me motorsåg e bullshit    funkar lika bra som med  en gräsklipparmotor  fast man få en mycke smäckrare konstruktion  enligt mej   o lätt att  bära med sig  tack vare sågens bärhandtag väger inte  speciellt mycke heller 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får se det hela som kul experiment och det är säkert roligt för trådskapare at hålla på med och inget fel i det.

Jag funderade ett tag på att göra en Longtailmotor av min gamle grästrimmer. Fast än funkar grästrimmerdelen så det får vänta tills den pajar. Och om jag orkar bygga om den för det för det lär inte bli en långlivad båtmotor av trimmermotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant!

Vilken utväxling hade du på motor/generator?

Jag hade ju problem med att motorn inte gick att starta när regulatorn satt kvar, dvs den drog så mycket moment att knappt startsnöret gick att dra ut på utombordaren. 

Då hade jag kanske alldeles för höga varv på generatorn. Har alltid levt i den tron att varvtalet inte skulle gå att balansera sen det försöket. Jag hade väl utväxling 2:1 motor/generator, dvs generatorn gick dubbelt så snabbt som motorn. Med det lilla kugget på en motorsåg blir det väl snarare det omvända och en bättre förutsättning. 

Men ändå, hur betedde sig motorsågsmotorn när belastningen ökade? Gick den ned i varv bara eller stannade den.

Kan tänka mig att om generatorn snurrar betydligt saktare än motorsågen skulle det kunna fungera. Så sakta att generatorn inte lämnar nån ström när motorn går sakta och att ström och varvtal kan följas åt. 

Hade du regulatorn kvar? Blev det mycket justerande på gasreglaget? När generatorn inte ger nån ström, batteriet börjar bli fullt borde varvtalet öka drastiskt. 

Ber om överseende med min nedsabling av motorsågsgeneratorn. Rena masakern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, du kom emellan där 2-takt. I min ungdom fanns det röjsågar med propellertillsats. Såg lite kul ut med långsvansmodellen som man sett i Tailand. En grästrimmer är svag, kanske som en elutombordare. 

Kul att se att motorsågsmodellen fungerar. Lätt att bära med som sagt, t.ex för nödstart i trängt läge en bra säkerhet i skogen eller varför inte i båten. Undanstuvad i ett fack.

Men som energikälla till en båt skulle jag välja tuff-tuffmodellen a´ la gräsklippare med varvtalsregulator och jämn lunk. Motorsåg blir lite mycket skrik för watten för att inte tala om oset och blåröken. Gräsklippare finns med katalysator föresten. 

Med några extra batterier kan elverket startas mer sällan och laddning vid bryggstolpe räcka en bit. Solcell förstås. Kul med udda projekt.

Har alltid älskat tankarna på lite ovanliga projekt. Kanske nåt att rapportera! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående udda lågprisprojekt så såg jag en gång i min hemstad några entusiaster som monterade en begagnad kasserad motorcykelmotor på akterspegeln på en flatbottnad träeka.

Drivningen till den hemmagjorda propellern var en kedja som gick ner i vattnet. Gissa hur länge det ekipaget fungerade?

 Jag såg det ej själv men enligt uppgifter så efter oändligt kickande på motorcykelmotorn small den igång varpå ekipaget gick utan roder tvärs över ån och stannade i vassrugge på andra sidan.

Båten överlämnades sen till allmänheten och projektet lades ner. Kanske hade dom kul när dom höll på?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det kul med tankar och praktiska test. Utvecklar de tekniska kunskaperna.

Ja och min kompis byggde en galosch (racerbåt) av en motorhuv från en Volvodroska. Skulle bli en 200 kubiks MC-motor på den men den sjönk när några marodörer från stan rodde ut den på Långsjön norr om Hudiksvall. Vi hade sjösatt den och testat ev. läckage och den låg i vassen vid badet. 

Kanske det var försynen som räddade oss den gången. Flytvästar var ingen hit på femtitalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kul med lite udda projekt. Den dagen min VP2001-diesel ger upp vill jag ha eldrift av propellern, troligen en pannkaksmotor och 48-72V LiFePO4-batterier. Fast med tanke på att jag har en långkölad båt så skulle jag helst ha dubbla pod-motorer för att få lite bättre manöveregenskaper. Dessa är fö ännu så länge för dyra.

Men jag behöver också en förbränningsmotor för att klara lite mer än bara in och ut ur hamnen. I sin enklaste (och billigaste) form är det typ en luftkyld bensinmotor under sitbrunnsdurken och den mer sofistikerade varianten är en luft/vattenkyld diesel i förpiken (=inget oväsen i sittbrunnen). 

Jag har kommit så långt att jag vet att alla delar finns att få tag på och att den totala kostnaden inte blir större än vad en ny diesel kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade som du sa tvärt om  mindre på motorn o större på generatorn   den gick ner i varv en aning då den jobbade  högtryck o sen  upp en hel del i varv  då den sluta ladda  o reglera man ner den  dog den då den börja ladda  igen  iof   men  eftersom ja bara hade den o ladda då de behövdes så  stängde man av den ist  o drog igång den igen efter ett tag  då volten börja säcka  igen 

i vinter  tänkte ja  laborera med en röjsågssnurra o generator  som laddning  till  lillbåten så får se hur de slutar  =)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorer med varierande belastning behöver någon slags varvtalsreglering så de inte rusar då lasten minskar. Det fanns redan på ångmaskiner och tändkulemotorer. Traktorer har det .

Briggs& Stratton gräsklippare har en enkel elegant lösing där gasen styrs av  en vinge som påverkas av luftströmmen från kylluften.

Att själv sköta varvtalsregleringen kan bli tjatit och låsa upp en från andra viktigare eller roligare göromål.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...