Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
kahuna

rengöra sprayhood

Rekommendera Poster

Hej, min vita sprayhood har ca 10 år på nacken och har lite mögelprickar här och där och är allmänt dassig/skitig, men i övrigt hel och bra skick. Kan man göra ren den med bra resultat och i så fall hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en tvål som heter galltvål som funkar väldigt bra till detta, finns att köpa på clas olson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte ett medel för att göra rent sprayhood och bimini från mögel. Kostade skjortan. När jag använde medlet konstaterade jag att det var antagligen bara utspädd klorin! I allafall så luktade det som så. Medlet funkade, men när den flaskan är slut kommer jag inte att köpa en ny, utan använda utspädd klorin i stället.

Du har ju en stor fördel med ett vitt sprayhood, men för säkerhetsskull, testa på ett ställe som inte syns så mycket innan du går på större ytor. Spraya på, låt stå ca 30 minuter och skölj med rent vatten. Du måste nog impregnera om kapellet efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med gulsåpa och ljummet vatten med en mjuk borste i badkaret. Sköljde ordentligt efteråt. Den blev helt ren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan få den ren genom att lämna den till en kapellmakare också. Då får man den ren (oftast) och även impregnerad på ett bra vis.

Du kan ju i alla fall kolla vad en kapellmakare tycker även om du helst vill göra jobbet själv.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog passa sig lite för att tvätta med Klorin, har en bekant som gjorde detta och visst blev tyget rent men samtidigt blev tyget sprött så det blev revor och sprickor lite här och var efter en tids användning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shipshape är en starkare klorintyp som fungerar alldeles utmärkt och dom som testat annat innan brukar bli glatt överraskade av resultatet, Finns i välsorterade marinbutiker och används även av yrkesfolket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...