Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
patflemming

Vågar man köpa OMC?

Rekommendera Poster

Hej

Har hittat en äldre båt från slutet 80-talet som det sitter en marin Cheva V8 (borde väl i grund och botten vara samma som VP och mercruisers med ev några skillnader) samt ett OMC Cobra drev.

Nu till min fråga, har hört ibland att OMC ska vara skit, har ringt mitt lokala varv (aukt Volvo och Mercruiser) och frågade om vad de tyckte om ovanstående motor och drev kombination Skit, blev svaret. Vi jobbar inte med OMC överhuvudtaget, köp VP eller Mercruiser istället, tyckte dom.

Har pratat med andra båtfirmor och varv som tvärtom har sagt att en cheva motor har lägre reservdelspriser än VP. Sant?

Sen är det ju just frågan om drevet. Vad gör man är det börjar strejka. Har sett att det finns konverterigssatser så att man hänga på ett Aplha drev på en OMC sköld men det verkar lite krångligt. Är det inte bättre att bara hitta ett Penta eller Mercruiser drev med sköld och byta alltihop. Eller går det inte att byta sköld och drev utan omfattande plast och skrovjobb? Eller passar inte ett Penta drev på en Cheva v8. Borde ju funka eller?

Tacksam för svar. Mvh Björn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst en del om detta dilemma och vad jag har fått fram så är det så att vad det står för märke på motorn spelar ingen som helst roll; OMC, Volvo Penta, Mercruiser och i mitt fall, den här i Sverige lite ovanligare, Crusader...alla är exakt samma motorer från GM. Då pratar vi de vanliga modellerna av V8:or V6:or. Vissa kringdelar skiljer givetvis, t.ex limpor och knän, men i huvudsak är det bara olika färg på motorerna.

Dock verkar det vara värre med just OMC Cobra-dreven. Dessa var tydligen inte så bra och det är svårt att hitta reservdelar till dem. (Jag läste iofs någonstans att sista modellen av OMC-drevet köptes av VP och är en av deras nuvarande modeller men det får jag benämna som obekräftat.)

Om du verkligen vill ha just den båten som har Cobra-drevet så kan det vara värt att konvertera till ett Mercruiser- eller VP-drev. Om det finns adapterplattor från OMC till Mercruiser så är det nog inte en så väldigt stor operation att få ordning på. Om jag inte missminner mig så kräver Cobra-drevet ett ganska stort hål vilket gör att någon slags konverteringskit eller igenplatsning krävs. Ska man byta från Mercruiser till VP (eller OMC) så är det bara att såga upp ett större hål.

Mvh
Fred

 



Senast ändrad av Flintstone | 22 augusti 2012 | 23:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har själv två st omc motorer (chevrolet) en 4,3 lit och en 2,5lit . Jag har inte haft några som helst problem med dessa.

 På 2,5liters motorn sitter det ett 800 drev med elväxel och på 4,3 liters motorn sitter det ett king cobra drev. Det som har strulat för mej är det elektroniska tändsystemet på 4,3 litern men jag har bytt till ett som heter ignitor, som funkar mycket bra.

Om man har allt injusterat och om man sköter om grejorna så funkar det mycket bra.

På 4,3 litersmotorn så hörs det nätt och jämt att man lägger i växeln, motorn går nämligen ner på halvfart innan man får in växeln.

mvh kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP tog över omc 97-98 och ändrade bara namnet på delarna , så tydligen var dom rätt nöjda med utförandet ! På min båt är det utförande från -95 med cobra sx och det är inga problem med service och delar för min del. I Sthlm är det LidingöMarin som är gurun i omc världen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentas SX-drev är i princip Cobra, men med pentas växelmekanik i drevet.  Då behövs inte längre det som nästan alltid är det som krånglar på ett Cobra, nämligen mekaniken och elektroniken som bryter en del av tändningen vid växling. Så hittar du en båt med SX-drev är det ett plus.

Du ska ganska enkelt kunna hänga på ett SX-drev på en cobrasköld. Du måste montera en vattenpump på motorn bara eftersom SX inte har impeller i drevet som cobra.

Men hittar du ett väl fungerande Cobra.drev så finns det ingen större anledning till oro. Tvärtom så är det läge att pruta pga Cobras dåliga rykte. Cobradreven fick bl.a dåligt rykte i början pga att de slets onormalt snabbt pga felkonstruktion av en växelwire mellan drev och motor. Men det åtgärdades inom ett par år. 

Du lär inte heller ha några större problem att hitta reservdelar. Men det gäller Cobra. Inte King Cobra om du skulle snubbla över ett sådant. Finns bl.a på http://www.drev.se
I värsta fall beställer man från USA. Kan bli billigare också. 

Läs mer om Cobra här: http://www.hastings.org/~stuart/cobra/

P.S Hittar du en V8:a 5,8 liter så är det en Ford, annars är det Cheva som sitter i motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cobra sx och volvo sx är snudd på tvillingar , det sitter ingen impeller i cobra sx ! Lätt att se , längst ner till vänster på motorn fram , följ rämmen , så ser du två slangar in till ett pumphus , faktiskt rätt nice att slippa impeller i drevet . Klart lättare att byta .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cobra SX? Heter det så verkligen? Är det inte Cobra (OMC) eller SX (Penta)?

Eller satte Penta namnet Cobra på sina tidiga drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...