Matte3100 0 Postad 22 Augusti , 2012 Hej alla Har två D3 190 som för övrigt är fantastiskt bra motorer, lätta att serva och går som klockor. Till dessa har jag två DPH drev och mina frågor är. Hur ofta ska man byta bälgar? Vad ska göras vid upptagning förutom att göra dom rena från snäckor. Ska dom våtslipas och målas på hösten eller våren? Hur ofta ska oljan bytas? Är det något annat man ska tänka på och finns det någon instruktion hur man monterar bort dreven själv. Har varit runt på många forum utan att hitta någon. Har Ni andra tips tages dessa emot tacksamt. MVH Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 22 Augusti , 2012 Bälgar vart annat år har jag för mig.. Olja lämpligen varje vinter för att se så den är ok och inte har vatten i sig..målning mot beväxning kan väl vara bra... Demontering hittar du på min ena hemsida... http://www.pmi.nu/zephyros/drev.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 22 Augusti , 2012 Jag byter avgas- och drevbälg vart tredje år ... behövs definitivt inte oftare ... jag har båtvänner som gör det vart femte år men varför chansa ... att byta rostig drevknut är inte roligt och definitivt inte billigt. Olja ska du byta varje år då kan du direkt se om oljan är kontaminerad med vatten. Själv tar jag av drevet varje höst och förvarar det i ett garage. Dels för stöldrisken (har ett DPG som inte är så vanligt) och för att vara säker på att det är tort och fint rund drevknuten. Gör rent drevet direkt efter torrsättning innan sjögräs och snäckor biter sig fast. Då behöver du inte våtslipa. Om du vill måla drevet ska du göra det innan sjösättning på våren (tycker jag). Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 23 Augusti , 2012 Drevet tar man på hösten enligt mig. Slipa, måla och byta olja samt se över knutar, bälgar och fettar in axlar med nytt fett. Dreven är gjorda i aluminium och det är inte bra om aluminiumet är blottat, vilket det brukar bli om man ligger på väskusten med våra dåliga drev färger. Det är också väldigt skönt att ha detta jobb gjort till våren, för då är det så mycket annat som skall göras på båten. Och man har även god tid på sig att beställa eventuella reservdelar. Att montera bort drevet är oftast väldigt lätt gjort och tar inte lång tid. mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maltez 1 Postad 24 Oktober , 2012 Du kan ju köpa Aquamatic-boken hos din Penta ÅF....där står allt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 935 Postad 24 Oktober , 2012 Slänger in en fråga till här angående drev ! Har fått några lacksläpp på nedre delen, drevet årligen målat med pentas beväxningsfärg. Nu är det som 2 femkronor nertill där färgen släppt helt, aluminiumet framme hur gör jag med slipning ? Vad använder jag för slippapper ? och måste hela nedre delen slipas ner ? tacksam för svar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Oktober , 2012 Kollar drevbälgen noga, byter vartannat-var tredje år. Avgasbälgen byter jag när den går sönder. Inget farligt händer om den spricker eller får ett hål. Tar av drevet varje vinterförvaring. Mest för stöldrisken. Det åker av på kvällen upptagningsdagen, får inte ens sitta över natten. Monteras så sent som möjligt och låses med kätting. Men jag ligger å andra sidan utsatt mitt i stan med bilväg lätt tillgänglig. Målning? Brukar slipa till och måla på drevförg, mest för utseendet. och; kolla zinkanoderna. Byt när de börjar se påverkade ut. Risken med halvt avfrätta anoder är att de spricker och trillar av helt - dvs inget skydd alls. De är inte speciellt dyra så byt ofta. Montera av på? Som sagt, köp drevhandboken. Och var två personer. Speciellt vid montering är det knepigt att balansera och hitta rätt på splines samtidigt. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 24 Oktober , 2012 Slänger in en annan fråga här. Hur ofta servar ni era drev. Var gör man det i så fall och vad är rimlig kostnad. Har precis bytt knutar, sprängkapsel och allt annat som har med drivningen att göra och någon tyckte att jag också skulle kosta på mig att få drevet servat på verkstad. Tacksam för synpunkter. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Oktober , 2012 Vad finns det att serva i ett drev? Man fettar in alla rörliga delar, tex växelmekanismen, tvättar av, kollar bälgar, byter drevolja och kollar om det finns något vatten i. Vad finns mer att göra? Möjligen provtrycka för att hitta eventuellt läckage innan vattnet hinner in. Vilket behöver verkstadsprylar. Men sedan då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 24 Oktober , 2012 Nej, jag vet inte, men det är klart att efter kanske 25 år är saker och ting slitna innuti. Men jag hoppas kunna dela din uppfattning - så länge drevet funkar, tyst och korrekt, why bother? Tack. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser