Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Patric78

AQAD40B skruva upp pumpen

Rekommendera Poster

Många som snackar om att skruva upp pumpen för att få mer bränsle/tryck.

Kan någon tipsa om sprängskiss eller ge en bild där det framgår vilken skruv det är och var den hittas?



Senast ändrad av Patric78 | 21 augusti 2012 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutan stressa ... Låt motorn hålla å va i fred, 3000 varv marsch , gilla läget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Jag har läst tråden i något skede, men själva frågan var egentligen var pumpens skruv fysiskt befinner sig i motor rummet. Om någon skulle med en bild visa var den ligger, så att jag inte går och skruvar på fel ställe.

Turbon har blivit bytt av förra ägaren förra året och nu varvar inte motorn lika mycket som den gjort för turbobytet. Tänkte att pumpen kanske behöver lite korrigering efter bytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en plomberad skruv på pumpen som är placerad ungefär mittpå motorns babordssida. Du hittar den om inte annat om du följer bränsleröret från valfri spridare.

Varför den är plomberad bör du fundera över innan du börjar skruva... Särskilt eftersom du behöver fråga vart pumpen sitter.

 

EDIT: Nu låter jag sådär tyken igen. Inte meningen att meschersmitta.



Senast ändrad av coppertail | 22 augusti 2012 | 10:33



Senast ändrad av coppertail | 22 augusti 2012 | 10:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju inge större problem, men är bara fundersam över vad som är orsaken till att båten före turboproblemet har varavat mer än den gör nu Nya turbon som blev bytt är beställd med samma fakta och dimensioner som orginalet. Ändå kan det väll finnas liten skillnad i turbons funktion som kunde kompenseras med att ställa pumpen.

Hurdana följder kan man få med att justera pumpen fel, förutom svart rök och att tappa effekt.

Påverkas tomgångsvarvtalet av detta, kan bränsleförbrukningen stiga mycket med fel inställning...?

Jag är som sagt ca. en månad gammal ägare av denna båt och motor och har inte ännu hunnit lära mig maskinen,  men har kollat runt på forum och bland annat sett många diskusioner om att pumpen skall justeras vid turbobyte, och speciellt vid upgraderingsturbo.

Jag marschar nu med ca 3200rpm, 20 knop och maxar 3500rpm, 24knop.

Vet ej vilken prop som använs, drevet är 290duoprop.

Om man justerar och inte är nöjd så kan an väll alltid återgå till ursprungsläget, eller? (Bara man dokumenterar justeringen som man gör)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen ett sidospår som inte är svar på din fråga, men ändå.

Har du fått någon förklaring varför förra ägaren turbon till en likadan, ifall det inte var problem med den gamla? Varför reklamerade han/hon inte den nya turbon ifall den var sämre än den som ersattes?

Det kan ju också vara något annat än turbon/pumpen som är orsaken; att förra ägaren omedvetet överskattade tidigare prestanda eller inte var helt sanningsenligt mot dig som köpare, beväxning, tyngre last mm. Eller att de nya turbon trots allt är av en annan sort som kräver justering av pumpen.

Eftersom det här med turbo och pump tycks hänga ihop så kanske en idé kan vara att kontakta någon av de firmor som säljer utbytesturbo (helst kanske den som sålde turbon till din motor) och kolla ifall de kan göra något eller vet någon annan firma som kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en länk som inte brukar fungera just på det här forumet. Men den leder iaf, till Volvo Pentas sida där du kan ladda ner användarhandboken.

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx

Max varvtal är ju 3600 rpm. Att den inte kommer upp i det kan ju ha en mängd orsaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera en gång till. Jag skulle personligen inte köpa en båt/motor med en insprutningspump där plomberingen är bruten om inte säljaren ifråga kan visa att han en provbänk för att justera sådana hemma i garaget och verkligen vet vad han gör !

Jagar du högre toppfarter med tanke på båt/motor så låter det som du köpt fel båt. Någon knop upp eller ner på topp brukar inte vara så intressant på en tung bobåt om man vill ha en motor som skall leva länge så länge det inte är något uppenbart som är fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är alltså helt nöjd med farten och acceleration som den är nu men såklart undrar jag varför den inte har samma toppvarv som den haft förrän bytet av turbo. Startar också bra.

Förra ägaren bytte alltså turbon för att den gått sönder, närmare vet jag inte. En massa undersökning gjordes åtminstone förrän det konstaterades att turbon var felet, såsom komp tryck, putsat hela bränslesystemet tank...

Så skall då säkert inte pilla på skruven eftersom alla verkar vara så försiktiga med den här. Ni har inte ändå nämnt något vad som kan gå fel. Man kan ju som jag sa tidigare alltid gå tillbaka med inställningen, eller är den då redan möjligtvis förstörd???

Skall kolla om det finns någon plombering kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är skruven till höger om gummiskyddet till den röda kabeln, för att öka bränslemängden ska du skruva in skruven lite, prova ett kvarts varv. Tomgången höjs lite av detta.

Henrik

 

 

 

post-27358-1394237230,4744_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis lika motor som du i min Coronet 24 family på 2500 kg. För 2 år sen upplevde jag att motorn var seg då man skulle upp i planing, inte minst med lite last eler motvind. Jag marshade då 20-22 knop ändå och hade en topp på ca 27 knop. Jag bytte då ifjol till en uppgraderingsturbo, och skillnaden blev oerhört märkbar. Accet blev klart mycket bättre, men oaktat är marsch och toppfart detsamma. 3000 varv innebär 20-22 knop beroende på last å vind, oc får som topp ca 3500 varv. Jag tror inte du ska oroa dig om varven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren igen.

Var igår och kollade in motorrummet, samt justerade gasreglagets läge så att jag nu får fullt utslag på reglaget. Tidigare hade jag en trädel som tog i förrän reglaget var fullt nere.

Märkte även på pumpen att det där finns en minimi och maximi reglage begränssare. Minimiläget förstår jag att har en viktig funktion med att inte gasen skall kunna gå till ett för litet läge.

Men hur är maxläget uppbyggt? Kan man reglera gasen att gå för långt?

Justerade nu max begränsarskruven så att den går lite längre. Betyder det att mer bränsle kommer till cylindrarna eller är det så att om man går förbi det tidigare maxläget så kommer bränslemängden åter att minska.

Markerade skruven/begränsaren med rött i bilden



Senast ändrad av Patric78 | 23 augusti 2012 | 12:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att justera reglaget löste en del fundersamma tankar Körde i lördags med halv tank bränsle och full vattentank Två fullvuxna och två barn, 3800rpm och lite på 25 knop. Vågade inte ligga på de var så länge. Men justeringen löste åtminstone varvproblemet. Får nästa vår prova med större propeller, gissar att det är A4 proppar med de varven och hastigheten. Bränsleförbrukningmätare skulle var bra för att konstatera bästa propellerval.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan upptagningen, i samband med motortvätten tog jag bort locken till laddluftkylarna och rensade alla hålen med en plastslang. Sedan startade jag motorerna och lät skiten skölja ut, det kom en hel delsurprisekan jag säga.

När jag sedan provkörde hade jag en helt annan kraft, båten flög upp ur vattnet och motorerna svarade helt fantastiskt.

En ny höstrutin för mig

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fänrik, på vilken sorts motor var det som du öppnade locken till laddluftkylarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Sleven, kan du utveckla det där med locken till laddluftkylarna tack ?

Kanske lite OT i denna tråd men vi är nog flera som följer snacket med intresse och vill utveckla resonemanget?

Själv har jag en likadan motor som påstås vara lite skruvad av förre ägaren.

Går som en klocka med A5:or.(280-Duopropp).

March ca 20-22 knop/ 3100 varv.

Kan inte gasa fullt för det sitter en träbit i vägen men det bryr jag mig inte om.

Man skall inte stressa en gammal dam, det är min devis.

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå, det har du nog rätt i, gamla damer ska vårdas ömtlaugh

Angående laddluftkylarna, jag har länge tyckt att båten varit lite seg upp i plan, och att det har kommit en svart puff innan motorerna börjat varva (3000).Det tyder ju på att mer diesel än luft pumpas in när belastningen är som högst. Hade väl funderingar på att byta turbo aggregaten men tänkte att det kan väl aldrig skada med lite rengöring. Locket som sitter till vänster på motorn om du tittar på den framifrån, det där offeranoden  sitter i, skruvades bort. En plastslang med en tjocklek på kanske 4mm och en längd på 1meter användes till att rensa alla hålen, kanske 60 st totalt per motor så det  var lite pill. Efter det startade jag motorn med locket borta och kör den i kanske 10 sekunder. Det betyder att vattnet pumpas rakt ut i motorrummet och sköljer ur all lös skit ur kylaren. Jag höll ju ändå på med motor tvätt.

Båten svarade nu på ett helt annat sätt, inga trimplan behövdes för att komma upp i plan, ingen svart puff! Det kändes som att det fanns mycket mer kraft, vilket det naturligt vis också gjorde. Jag funderar på om många som byter turbo bara har igenbeckade laddluftkylare, som jag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det tipset Sleven, detta måste jag göra när det blir vår, bra beskrivning av hur man ska göra.

Bockar och tackar / Henrik AQAD40a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du har 40A blir det svårt att göra rent intercoolern, för du har ingenwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQD40 har inte intercool men det har AQAD40A och B så våra motorer är likadana så när som på att du har en annat nummer på insprutningspumpen och 10 hk högre effekt.

Det markerade A:et står för aftercooler = laddluftkylare

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...