Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
davidi

ctek spartpass / d250s

Rekommendera Poster

Gäst Beeblebronx

Tänk om Cteck hade vett att göra en dual DC/DC enhet dimensionerad för 80A med lågspänningsskyddad förbrukarutgång.

 

Då skulle även ni med stora generatorer få en perfekt produkt.

De som gillar elknyppling med kinaprodukter kan uppnå samma sak idag som jag med klen generator och 250an. Men över 250ans ladkapacitet ställs man inför generatorns ladkretsar. Dessa kan dock vara lika bra som all annan laddreglering om generatortillverkaren vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om D250S hade klarat 80-130-160A så hade det kunnat vara en bra produkt men med 20A är  den för liten. De flesta har minst 55A generator. En laddning på 20A är alldeles för lite med tanke på de batteribankar folk har.

Tyvärr känner jag inte till några Kinaprodukter som ger riktig laddning, Sterling, Victron mfl har bra färdiga och fungerande lösningar som klarar av dagens generatorer.

Ctek's lösning är nästan pinsam, en pryl som bara kan ge 20A och sen en lika dyr för att koppla bort den?

Kinaprylar hade inte varit dumt, hoppas det kommer, då blir det billigt.

Generatortillverkarna verkar inte vara intresserade, de skickar med en värdelös regulator men de erbjuder ofta även en bra regulator till ett väldigt högt pris.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

C250 kombon är den mest kompletta lösningen, om än inte perfekt.

Det finns desvärre inget alternativ om man inte vill ha ett gytter av pryttlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

C250 kombon är den mest kompletta lösningen, om än inte perfekt.

Det finns desvärre inget alternativ om man inte vill ha ett gytter av pryttlar.

Då är du nog väldigt dåligt påläst.

Gytter av prylar? Ctek är två burkar, Sterling ProAlt är EN burk som kan ladda med 80A. Den skyddar generatorn mot överbelastning och kan anpassas till olika batterityper så de dyra GEL eller AGM batterierna inte förstörs i förtid.

 

PS det finns flera andra burkar som kan göra samma sak. 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild som visar inkopplingen av Sterling grunkan. Lite lättare att förstå kanske.

post-80529-0-05864700-1430171499.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Men laddreglering av vindsnurra eller eller solcell har den inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta vad som står i den lila rutan! Men Sterling rekommenderar att använda en separat solcellsregulator. Vettigt, man vill ju inte lägga alla ägg i samma korg. 

 

 

post-80529-0-51090600-1430259869_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

De kanske bara rekommenderar en sorts batteri(ägg)kokare av var sort. Kanske en kompetensfråga ;-)

 

Men är inte de flesta båtmotorägare, njda med hur generatorn laddar?

 

 

Jag har aldrig tänkt "fasen, den laddar dåligt"

Dock har jag en högre tomgångsspänning efter 250an har laddat klart.

 

Men jag har en extern enhet för att ladda batteri (250 dual) inget skillberelä, ingen solcells hanterare, ingen generatorlurare/batterikokare.......

 

 

Men en anledning till att jag nöjjer mig med en 20A enhet är att jag åker min 4h.

 

Innan dess har solpanelen genom 250an toppladdad 24-48h i enlighet med ett kompetent laddningsföretags teknik.

 

Så den lille elektrikern utgår för mig ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Batterikokare

post-93673-0-62299500-1430343471_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid lika upplyftande med dessa intelligenta inlägg i sena aftonstunden!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag är glad att kunna bidra med bildning :-)

 

Men önskar du ha sista ordet så ska jag inte förvägra dig det :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad bör jag ha för storlek på kabel från Sterling ProAlt till batteriet för min bogpropeller ?

Batteriet kommer att placerad framme i fören ca 2 meter från bogpropellerna. Och mellan Sterlingen och batteriet är det ca 7 meter.

Ska jag koppla in denna på samma utgång som startbatterier ?

post-61750-0-29760700-1432879521_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha 10mm2. Kabeln ger ett stort spänningsfall dvs när bogen körs tas bara lite ström från startbatteriet. Ju mer det förliga batteriet blir laddat desto mindre spänningsfall och bogbatteriet blir fulladdat. Systemet blir självreglerande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha 10mm2. Kabeln ger ett stort spänningsfall dvs när bogen körs tas bara lite ström från startbatteriet. Ju mer det förliga batteriet blir laddat desto mindre spänningsfall och bogbatteriet blir fulladdat. Systemet blir självreglerande.

Så det bör gå bra att ta 25m2 som jag har liggande då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen går det bra. Spänningsfallet blir ju lite mindre i en grövre kabel. Samtidigt är det ju väldigt korta stunder bogen går. Problemet skulle vara att kabeln blir för varm så man kan ju kolla lite på det. Har du en tångampermeter så kolla hur mycket ström som går i kabeln.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk dessutom på att en för klen kabel ger spänningsfall så laddningen på det förliga batteriet blir lidande!

 

Personligen drog jag 35mm mellan mina två batterier i aktern och det där fram (tot 12m) men funderade även på 50mm som dock föll bort på tillgången till rätt borr för tillfället.

Som sagt kommer det mest gå utjämningsström mellan batterierna, men man vill ju även få fram tillräcklig laddspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg att man kör bogen 1 minut med 350A. Det är 6Ah. Saäg att vi laddar med 6A i en timma för att få tillbaka detta. 6A i en 25 mm2 kabel ger en spänningsförlust på 0,06V. Har vi 14,2 V på startbatteriet så har vi 14,1 på bogbatteriet, det räcker mer än väl för att det ska bli laddat. Med 10mm2 hade vi haft 14,05V, även det helt tillräckligt för att hinna återställa bog.batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag hade en CTEC D250S DUAL liggande hemma !

Den måste väl vara bra att koppla mellan startbatteriet och bogbatteriet ??

Hur kraftiga kablar bör jag ha mellan startbatteriet och CTECen ? (Ca 14m fram och tillbaka)

Mellan bogbatteriet och bogpropellern har jag ca 4-6 m (fram och tillbaka ) ! Bör räcka med 70mm2 kabel enligt anvisningarna !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja till detta är D250S bra. Är spänningen >13,1V så laddar den bogbatteriet. 14m 6mm2 kabel ger en spänningsförlust på 0,84V@20A. Generatorn ger minst 14V så det fungerar.

Har du plats kan du komplettera med en liten solpanel 10-20W kopplad till D250S så kommer den att hålla bogbatteriet toppladdat även om du ligger stilla i flera veckor.

 

5m 70mm2 ger 0,45V spänningsförlust vid 350A så 70mm2 ska räcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja till detta är D250S bra. Är spänningen >13,1V så laddar den bogbatteriet. 14m 6mm2 kabel ger en spänningsförlust på 0,84V@20A. Generatorn ger minst 14V så det fungerar.

Har du plats kan du komplettera med en liten solpanel 10-20W kopplad till D250S så kommer den att hålla bogbatteriet toppladdat även om du ligger stilla i flera veckor.

 

5m 70mm2 ger 0,45V spänningsförlust vid 350A så 70mm2 ska räcka.

Tusen tack för bra svar och tips !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...