Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Henrik-ka

Köpa Rana 18 cabin

Rekommendera Poster

Jag är ine på att köpa en rana 18 cabin. Finns det någon som kan ge mig tips på vad man ska titta på. Litte information om båten det finns inte mycket om den. hur den är i sjön. hur stor motor bör det vara, Hur mycket väger den. Jag ska ha den på trailer. Eller har ni tips på någon annan båt i den klassen.

 

Tacksam för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en rana 18 cabin, i sjön gör den sig bra.

Planar väldigt snabbt med min motor som är på 85 hp, trimplanen gör att båten ligger fint i sidovind och du kan ställa in även så den går utan större gung.

Jag tycker min motor är lite för liten, men båten är klassad för max 70 hp, men jag har haft mycket större ändå.

Vikten ligger på ca 600 kg tror jag osäker på den punkten, jag är nöjd med båten i övrigt som är ett skrov från 70 talet. Har ej sett något ovanligt problem med själva båten, men kolla under dynor i fören efter vatten och om möjligt lyft golvet i förpiken och kolla genomföringen i mitten av båten så att den är tät. Annars kolla noga på alltsom när du annars skall köpa något av stora pengar, kolla elen etc så att alla lanterner och torkare funkar.

Ett tips om det rör sig om stora pengar och du är osäker, så finns det båtbesiktnings män och säkert kvinnor med.

Det kan vara värt en slant att kolla båten ordentligt.

Lycka till med båtlivet

Mahatni

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...