Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Dimos

Laddningsfel (?) TAMD41

Rekommendera Poster

Hej
Jag har kört min Nimbus 31 med en VP TAMD41B hela sommaren utan problem.
Men igår, efter fem minuteras körning i max 8 knop, fick jag en varningssignal och batteriindikatorn lyste.
Jag vred nyckel till läge 2 och motorn gick i ca 1-2 minuter till, men sedan stannade den.
Jag gjorde ett par försök till utan resultat.
Dock efter ca 10-15 minuter kunde jag återstarta motorn och ta mig tillbaka till min brygga.
Jag mätte alla batterier (start & förbr) när motorn var igång, och alla laddade med över 14 V.

Enligt instr. boken tyder detta på laddningsfel, men utan akustisk signal, vilket jag fick.

Har någon något förslag om vad jag behöver göra?

Tack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drygt 14V är ju helt rätt spänning så larmet gäller nog nåt annat eller var falskt.

Motorn ska ju inte sluta gå för ett laddningsfel heller. Den ska för säkerhetens skull inte stanna för såna bagateller. Säga till men tuffa vidare.

Motorn ska inte själv avgöra när den ska stanna, det ska skepparn själv avgöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men jag är orolig att det ska hända igen, kanske på Mysingen i 8-10 m/sek???

Motorn och kaptenen behöver inte alltid vara överens?

Jag vill gärna veta om det är något jag kan göra för att åtgärda eller förebygga.

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar med att du vred nyckeln till läge 2?

Sen håller jag med om att en så gammal konstruktion som AD41:an är inte borde stanna för att laddningen upphör. Ett ganska vanligt problem med dem är att de inte går att stänga av med nyckeln utan bara går och går...

Så jag tror du har något annat problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med läge 2 menar jag att jag inte stängde av motorn helt, utan vred nycker ett läge åt vänster, så att varningssignalen upphörde. Även alla instrument slocknade i detta läge.

Vet ej om det hade varit bättre att stänga av motorn helt.

Min stora fråga är: Vad betyder varningssignal tillsammans med att batteriindikatorn lyser?
Vad ska göra om jag råkar ut för samma fel? (utöver att lägga i ankaret förstås!).

Tacksam för flera förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerade varvräknaren normalt när du fick larmet? Eller visade den lite längre varv än normalt eller helt i botten?

Om generatorremmen är lite för dåligt spänd så får du ingen laddning och larm. Varvräknaren får sin signal från generatorn.

Så kolla hur spänd generatorremmen är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret!
Jag tänkte inte på varvräknaren i detta läge, så jag vet inte vad den visade.

Jag kollade fläktremmen och den var spänd tyckte jag, men kanske ska byta den ändå.

TACK 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...