Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
happysix

MSC Flaminia... vad händer nu?

Rekommendera Poster

Jag satt och läste på Yachting Montly`s Scuttlebutt(ett forum i england).

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=323011

I korta drag.

14 juli .

Msc Flaminia fattar eld mitt på atlanten.

Efter ett antal eller en explotion beslutar kapten att evakuera fartyget.

En saknas och och en har avlidit på sjukhus.

Fairmonth Expedition och Anglian Sovereig som är brandbekämpande bogserbåtar,

går ut och släcker i  runt 2 veckor.Stabiliserar sedan fartyget som har haft slagsida på 11till12 grader till 2,5 grader.

Sen har inget hänt med fartyget det ligger strax utanför kontinental sockeln söder om Irland.

Och inget land i Europa vill ta emot....

Jag som i min enfald trodde att man skulle hjälpa en nödställd.

Men det gäller tydligen inte dom allra största.

Msc Flaminia har redan klarat en F10 som nödställd.

Kolla tråden mycket bilder även videon i någon av de sista sidorna.

Ni som vet upplys mig om varför det ska ta son tid att bestämma vart fartyget skall repareras alternativt skrotas.

Någon annan kan kanske lägga in lite bilder här....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man anlitar ett bärgningsrederi som kommer bogserar in fartyget tillnärmaste hamn. Rederiet skickar en fet faktura till MSC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför är det inte gjort redan.

Den vart faktiskt bogserad mot Europa för en månad sen, och har sedan dess legat och drivigt.

Med eller utan bogserare på standby vet jag ej.

Bärgnings kontrakt finns enligt YM tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.odin.tc/news/read.asp?articleID=1216

Här ligger hon.

Och vad jag kan få fram har Fartyget ingen hamn att gå till.

Skumt tycker jag fartyget borde vart i hamn redan.

Det borde vara i bärgarnas intresse att ta fartydet till hamn oavsätt var än ägarna vill ha fartyget.

Som dom ligger nu riskerar dom ju bara att förlora fartyget.

Kolla även bilder här

http://www.odin.tc/2012/mscflaminiaen.asp

och story

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar man ais tracken är det väldigt märkligt.

För fartyget var påväg mot europa/engelskakanalen men låg sen nästan stilla för att sedan gå ut mer mitt på atlanten igen.

Detta kan vel ändå inte tillhöra normal bärgning procedur?

Det kommer bli mycket skit i havet att segla på om det faller mer containrar från MSC Flaminia,eller om Fartyget i värsta fall förliser.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konspirationsteorierna börjar visst redan breda ut sig runt skeppet =)

Det är faktiskt lite märkligt att de drar runt henne på det viset, man undrar ju vilken typ av farligt gods det är ombord eftersom EU inte verkar vilja ta emot henne trots att det är tysk flagg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett spökskepp som igen vill veta av.

Och media verkar inte särskilt intresserade.

För miljön och säkerheten till havs är detta en katastrof om fartyget förliser.

Containrar som inte sjunker kommer vara en fara i många år.  

 



Senast ändrad av happysix | 22 augusti 2012 | 11:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat litet på det där ja. Hur stor är egentligen sannolikheten att en container flyter i marvatten eller någon meter under ytan en längre tid? Naturligtvis beror det vad de är lastade med, men det mesta som är värt att skickas över haven har ju en högre densitet än vatten så att säga.

Finns det någon som har undersökt hur det ligger till?

Min åsikt är att en tappad container sjunker ganska snabbt (inom en vecka). :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är fartyget evakuerat finns det ingen i nöd och därmed inte heller någon nödställd.

Fartyget lär ju ägas av MSC, varför är inte de intresserade av att bärga hem sitt fartyg och sin last?

Att som du lägga ansvaret på fristående djuphavsbogserare verkar konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska exakt vad jag kom fram till när jag försökte läsa om tappade containrar. I enstaka fall har conteiners fluttit en längre tid men då ofta strandat dvs troligen landat på botten i ett grunt område och sen flyttas närmare land med sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ser det ut som att det finns en lösning.

http://www.joc.com/container-lines/msc-flaminia-be-towed-german-anchorage

Angående containrar som flyter, det påstås att dom blir fler och fler.

Mycket grejor är packat i frigolitliknande matrial vilket gör att även om kustbevakningen skjuter hål i dessa containrar sjunker dom ej.

Enligt vad jag läst skulle en Container men platt tvs flyta på tv apparaternas embalage.

Jag har ej sett något sådant men på Brittiska forum har jag läst om detta.



Senast ändrad av happysix | 22 augusti 2012 | 12:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att bärgarbolaget var dom som förde befäl över situationen, nu när fartyget är evakuerat.

Men dom har inte visat att dom vill gå till hamn tycker jag iochmed att dom vände ut till havs igen.

Därav drog jag slutsatsen att det hade med ägarna att göra.

Men det kan ju vara något annat.

En annan sak när MSC Flaminia var bogserad och fortfarande brann även fast ingen var ombord är det nog att likställa med nöd.

Fast rent juridiskt kanske det inte är så, konstigt i sådant fall tycker jag.



Senast ändrad av happysix | 22 augusti 2012 | 13:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

Det ser ut som Msc Flaminia kommer att missa sin planerade ankomstdag till Tyskland

för senaste veckan har fartyget cirklat omkring söder om Lizzard(Landsend UK).

I väntan på klartecken att få passera Engelska kanalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har smugit på den här tråden lite och läst delar av det som länkats till om denna spännande händelse. Rena spionhistorien ju!

Festligt att titta på AIS:en och se att fartyget nu har tre enorma bogserbåtar runt sig. De är tre olika nationaliteter och de ligger på rejält avstånd ifrån haveristen. Man undrar ju verkligen vad som finns i lasten på den där skutan!

Det jag verkligen hoppas på är att Discovery eller National Geographic har kamerateam kopplade till den här historien...kommer vara riktigt spännande serie eller program att se i så fall!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag att Fartyget göra 6,5kn österut i Engelska kanalen.

Så nu ser det ut som man har fått klartecken.

Det blir spännade att följa.

Msc Flaminia har alla ingridienser för få konspirationsteorierna att vakna till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur man länkar direkt till ett fartyg på Marintraffic men kolla in båten MFV LADY MAUREEN som ligger i närheten i skrivande stund. Hon har hållit sig i krokarna och snurrat en hel del i närheten av Flaminia. Hon är ett fiskefartyg men det känns lite märkligt att snurra runt och fiska mitt i inloppet till Engelska kanalen.

Sen, är det jag som försöker tolka in för mycket men verkar det inte som att mötande och upphinnande fartyg håller säkerhetsavstånd?

Hehe, den här tråden börjar likna Flashback! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det intressanta tråduppslaget och att du håller koll samt uppdaterar efterhand! :-)

Din länkade lista med kemikalier med alla sina tonnes verkar i mina amatörögon tillräckligt läbbig, så kanske behövs ingen konspirationsteori alls?
Alla kem-ämnen är måhända sant&ärligt redovisade även om listan kanske inte är komplett. Rederiet oskyldigt, allt fullständigt lagligt och rent av rutin?

Att sen länder och hamnar försöker hindra inpassering av vraket är knappast förvånande, hade ju exempelvis själv knappast gillat ifall Göteborgs hamn skulle erbjudit inpassering och sanering på min bakgård. ;)
Att svensk dagspress tycks(?) mörka affären är litet förvånande, kan jag tycka. Antagligen är händelserna fortfarande behagligt långt borta, samt att ingen liten skandalsyndabock finns till hands för feta säljande rubriker ifall allt faktiskt är helt laglig rutin?

Är som alla andra givetvis miljövän och därmed emot dumpning enligt principen skiten späs ut, men i nödfall? Den andra principen att samla in och destruera kan vara farlig lokalt vid nödsituationer.
(Den tredje mer långsiktiga principen att inte frakta runt så mycket miljöfarliga produkter förbigår jag här med tystnad, gjort är gjort i just detta fall.)
Känslig fråga, och dilemmat borde aldrig få uppkomma i en idealt organiserad värld, men men??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta fall har intresserat oss,kanske för att vi ibland seglar i samma vatten som detta utspelar sig.

Därför har jag uppdaterat med länkar och små rapporter då och då.

Men det är konstigt att något som borde bekymra fler har sluppit undan nästan all media.

Men det kanske går åt att detta ska hända i hamn för att rutiner och förfarande skall ändras.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...