Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
crabfish

Man kan åtalas trots att annan körde båten

Rekommendera Poster

Men hur borde lagen se ut då?

Återigen, jag var inte med i det specifika fallet (det var ingen annan här heller). Jag kan inte uttala mig om just det. Men eftersom i princip min dotter lagligt kan framföra båten, hur ska lagen kunna hindra att jag alltid sätter en person som inte kan köra min båt bredvid mig och låter denna hålla rodret medan jag sitter och nynnar Rönnerdahl på fyllan och ger lite intstruktioner när det behövs? Är det inte egentligen jag som kör då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte. Vad jag tycker mig förstå är att lagen, som den är utformad, är absurd. Varför?

Jo, etersom det inte finns något krav på formell kompetens, så blir det en fråga om godtycke och rena absurditeter. Lagen säger ju inte att din dotter inte får köra båten, oavsett om hon bara är 2 år gammal. Däremot säger den uttryckligt, att, hur sjövan och erfaren du än är, så anses du olämplig som båtförare om du druckit 2 öl. Finns det någon logik i detta? Nej, det gör det ju naturligtvis inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer till viss del, även om jag inte tror att höjd alkoholgräns är rätt väg att gå. För mig ska inte en absurditet (att inga kunskapskrav eller nautisk kompentens krävs på sjön) bemötas med en annan (att man ska få ha 5 ggr så mkt alkohol i blodet när man kör båt).

Ja, juridisk skulle min dotter kunna köra båten. Samtidigt skulle vare sig jag eller min sambo låta henne köra. Då hon inte gör det säkert. Och hon kommer inte ge sig iväg själv. Så situationer med barn som kör iväg på egen hand är nog ganska ovanliga.

Tänk om man skulle göra en vetenskaplig studie där man testade de som nyligen tagit körkort med de som kört bil i 30år, men ge de som kört bil i 30 år fyra glas vin. Om de som kört bil i 30 år efter fyra glas vin fortfarande skulle köra bättre är de med nya körkort, tycker du detta motiverar en promillehöjning i biltrafiken? För du och jag, vi kör ju bättre med några glas vin. Nej säger jag.

Återigen. Lagen är inte skriven för de erfarna. Lika lite som lagstiftningen runt biltrafiken är anpassad efter yrkesförare eller de som kört bil i 30 år. Lagen är skriven för dem som är sämst på att köra båt (inom lagens råmärken). Och dessa ska nog inte ta ett par öl.

 



Senast ändrad av Arne_Anka | 19 augusti 2012 | 01:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs artikeln igen innan ni fattar beslut i att döma Gunnilla till att inte kunna köra båt.

Sammanfattning

Gunnilla är mer van att köra deras mindre båt.

På fredagen när de sjösatte den större båten var det hon som körde

Den aktuella dagen när polisen kom körde de i två knop för att de skulle fiska.

Gunilla stod vid ratten och körde

Hur svårt kan det vara en lugn dag att köra den båten om man är van vid att köra mindre båtar och köra runt för att fiska i vatten man känner till och sedan lägga till vid sin brygga (se bild)

Att Gunilla blev skärrad förstår de mesta utom Hejja på lagen gänget.

 

Citat från artikeln

– Jag blev nervös och lite stirrig, berättar Gunilla Malmberg som är mer van att köra en lite mindre båt än deras nästan 10 meter långa Sea Ray Sundancer.

Polisen ansåg inte att Gunilla kunde lägga till vid polisbåten med tillräcklig smidighet och noterade i förundersökningsprotokollet att Thure kom med råd till Gunilla hur hon skulle hantera ratt och reglage.

– Jag säger till henne att hon inte fått i backen riktigt, medger Thure Andersen.

 

Där står faktiskt att Gunnilla kunde lägga till vid polisbåten men det uppstod lite problem.

Nu till en enda liten fråga:

Anser ni Gunilla klarade av att köra båten vid det aktuella tillfället, fram till att polisen krävde blåskontroll? Ja eller Nej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry - du som vet allt.

Hur är det att köra en sån båt i 2 knop?

Det brukar ju hävdas när det gäller det svall den typen av båtar river upp, att det är nästan omöjligt att köra sakta.

Skall man dörja makrill - hade det inte varit bättre att ta en mindre båt?

En annan tanke.

Om nu  mannen som, enligt uppgift, inte körde båten, blir fälld - Kan det få andra konsekvenser för honom?

Har för mig att jag hört att personer som kört berusade på sjön tappat körkortet för bil.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, underbar läsning! Folk som sitter och jagar upp sig på ett forum på en lördagkväll.laugh

Och så handlar tråden om sjöfylla... Finns det inga lagar mot forumfyllerister?cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes

 

Fast det är nog inte bara på lördagskvällar. Om inte det inte är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry - du som vet allt.  Är väll inte en snäll kommentar, eller?

Ser väll inget större problem att köra en sådan båt i 2 knop. Brukar se en del sådanna inne i Smögens hamn varje år och där råder hastighetsgräns på 3 knop. Dock så är vissa planbottnade båtar lite svåra i lägre fart och vill slingra sig lite. 

Ungefär som du gör nu när du inte vill svara på om du anser att Gunilla kunde köra båten vid det aktuella tillfället.

Eller du kanske anser att kvinnor inte ska köra båt, att de ska stå vid spisen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

* Jo, dom är en aning slingriga i 2 kn. men det går hyfsat kompensera med trimplanen.

* Nej, i 2 kn river dom inte upp något svall alls.

* Jo kanske, men vilka är vi att tala om för folk vilka båtar dom skall och inte skall fiska från ?

* Nu kan jag inte detta med sjöfylleri i detalj men i om brottet bedöms som grovt så bör det kunna få följder i andra sammanhang T.ex. återkallat bilkörkort återkallade vapenlicenser osv. Detta antagande bygger jag på det faktum att jag vet att grov vårdslöshet i trafik har medfört återkallad vapenlicens (nej, det gällde inte mig utan mig närstående som jag inte har för avsikt tala om vem, varken med domsaga eler namn).

 

Men det skall bli mycket intressant att följa detta i rätten. Och min gissning är att det kommer gå ända upp i HD fåör att få till ett prejudikat.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här ställer ju hela sjölagen på ändan faktiskt.

Om man är ute på sjön när det går lite sjögång eller riskerar att blåsa upp och jag som allmänt kunnig båtmekaniker får se en familj som behöver hjälp fort pga tex motorhaveri,roderhaveri... får då inte hjälpa dom pga att jag tagit några öl,förutsatt att min fru kör båten vi åker i ????

Nej det här går rakt emot sjölagen som i princip som säger att man är skyldig att göra vad som krävs för ev rädda liv eller annans egendom om man kan och har möjlighet.

OBS !!! Man behöver nu inte vara motorkunning för att hjälpa till att bogsera en haverist till hamn men däremot spik nykter även om du åker med pga du kanske har hand om tampen som riskerar att hamna i propellern etc och då har ett betydande ansvar.....

Gör om hela sjöfyllerilagen nu innan det går riktigt illa.

Sjöräddare

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på din fråga. Ja. Om personen saknar körkort och du ör handledare och instruerar föraren hur man fickparkerar och du är berusad kan du dömas för fylla (vet inte om det heter just rattfylla..?). Om personen har körkort borde han/hon kunna fickparkera även en Impala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanercruiser skrev:            

Tycker det är en bra liknelse.
OK, så om chauffören på min Impala inte kan fickparkera den så skall jag som ägare dömas till rattfyylla? 

 

När jag läser de senaste inläggen tycker jag det lutar åt båtkörkort. Blir lite orolig.Men kanske är det bra med sådant. Jag är bara lite trött på allt förmynderi som utövas i dag-Överallt.

Jag har då läst som en politiker skulle göra, tror jag.

När kärringen(frugan) hade tagit körkort var vi på väg hem från en middag,hon körde och det var immigt på rutan. Sätt på fläkten (för fan) sa jag och ???? Jaa där blev jag av med lappen :-(

Jag kan dricka 1-2  lättöl på väg någonstans när vi seglar. Jag är aldrig berusad för det finns ingen anledning eller hur jag nu ska säga att vara det.

Jag har varit full på sjön några gånger.

En gång med en kompis som hade en segelbåt. Jag såg då en havsörn som på den tiden var ganska ovanligt. Jag höll på att ramla i när jag kollade efter den.- Inte OK!

Sen hade jag en styrpulpet (Buster)- den gick som fan). Jaa där kunde det hända att jag drack ett par starköl när jag var ute och fiskade. Jag hade med all säkerhet åkt fast om det varit på landbacken.

Men om jag jämför det med att köra min mc (den går som fan hehe) så ALDRIG i livet en öl.

50 km/h i staden med medtrafikanter som jag för min egen säkerhet måste tänka är lite eljest för att ha en bra marginal.

 

Red:lätt öl = lättöl

Svårt för en dyselektiker.



Senast ändrad av sunerotting | 19 augusti 2012 | 09:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar på fullaste allvar att om en nykter chaufför som har ett körkort får problem vid en fickparkering så ska den onyktre passageraren åka dit för fyllestyrning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Det skrev jag inte. Men om du måste sitta bredvid en person och tala om när de ska trycka på gasen, på bromsen och vrida på ratten lär de inte ha körkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God Morgon

Hörde Hugo Tiberg intervjuas i tv 4 nu på morgonen och tyvärr fick han så lite tid att han bara kunde konstatera att poliserna har fel utifrån hans kunskaper angående denna lag.

 

När det gäller jämnförelsen att framföra bil eller båt så är väll trots allt den stora skillnaden att när det gäller att köra bil MÅSTE du ha dokumnterade kunskaper hur man framför en bil på ett för alla säkert sätt vad jag vet finns inte detta KRAV på någon form kompetens när det gäller den typ av båtar vi normalt talar om på detta forum (Ej skepp över 12 * 4M om jag kommer ihåg rätt)

Sen kan man tycka vad som helst MEN när det gäller lagar och vad som gäller är det nog ändå så att det är något vi i demokratisk ordning har kommit överens om via våra politiker.

Med all respekt för alla

/Kenbja

 

Bara en fundering

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla mor har körkort ...men kan garanterat inte fickparkera ! Finns inga lagar som säger att du måste vara en van förare för att köra båt ! Ex . Min fru köper en egen båt , hon kör som som alla ovana gör , om jag fick åka med någon gång så måste jag göra det nyckter .....? ( bara för att jag är båtvan ..? ) När blev det förbjudet att tilltala en chafför ? Hur många gånger har man inte från baksätet kommenterat frugans körning , bara för att man är världsbäst på allt sent en natt efter en fest ...:-) ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu är sjöräddare har du ju kunskap om begreppet nöd enligt Brottsbalken:

24kap §4 Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse.

 

Alltså kan du agera i nöd på sjön även om du har druckit men det ska naturligtvis inte vara oförsvarligt. Enkelt egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt nuvarande så har du rätt i båda dina exempel.

I bilen får du tjafsa hur mycket du vill men på båten skulle du räknas som befälhavare och åka dit för fylla.

 

...och det är precis den bedömnningen poliserna på plats gjort...som skrivits ett otal gånger i tråden...kvinnan (i det här fallet) har bedömts som icke kunnig att körajust den här båten och mannen har varit onykter men säkerligen kunnig att köra båt (befälhavare).

 

I just det här fallet...hur det har bedömts i andra fall vet jag inte men det verkar vara stört omöjligt att ta till sig det här för flera i tråden som fortsätter gnälla om genus och annat trams.

 

På en båt ska det enligt lagen alltså finnas någon som är:

1. Kunnig att hantera båten.

2. Nykter(<0.2 promille).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tenderar sjöfyllerilagen att bli tolkningsfrågor som avgörs i domstol vilket ingen är betjänt av.

Att begära att alla båtägare skulle kunna brottsbalken och alla ev paragrafer som rör sjölivet som ett rinnande vatten och vad som avgör om det är nöd eller inte är ren nonsens givetvis vid det tillfället hjälpen behövs som mest.

Varken du eller jag kan idag avgöra hur mycket det tex skall blåsa för att vi skall kunna använda begreppet nöd vid ett ev haveri eller liknande(undantaget storm) kontra hur många promille vi kan ha för att ev rädda båt & besättning som medåkande.Detta kommer att avgöras från fall till fall i domstol vilket är olyckligt och skapar problem i onödan för samhället med dyra rättegångskostnader etc.....

Har bekanta och släktingar som är poliser och båtägare och som sågar lagen helt beroende på precis det jag har beskrivit här på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry - du borde visstas betydligt mer i Sotenäs, så att du lär dig vårat sätt att uttrycka oss.

Det var en ganska snäll kommentar - du vet inte vad jag skulle skrivit om jag ville va elak. wink

Nu har jag ingen erfarenhet av båtar som går fortare än 7-8 knop, men när det talas om att den typen av båtar drar upp en massa svall, så verkar det helt omökligt att dra ner farten så att svall undviks. Men Bosses svar och även ditt visar ju att det inte är båtens möjligheter det beror på utan förarens vilja.

Ungefär som du gör nu när du inte vill svara på om du anser att Gunilla kunde köra båten vid det aktuella tillfället.

Jag kan inte se att den frågan ställts till mig. Om Gunilla kan köra båten eller inte har jag ingen aning om. Jag känner inte personerna över huvud taget.

Polisen gjorde tydligen i alla fall bedömningen att hon inte kunde eftersom de inte lät henne köra hem.

Om man har en ny båt och den personen som skall köra den inte behärskar att köra men har med sig ytterligare en person, hade det då inte funnits själ att även den andre hade hållit sig nykter.

Nu är det ju inte säkert att mannen i fråga heller kunde köra just den båten.

Jag har seglat i 50 år, men jag misslyckas nog med tilläggningar någon gång per år - åtminstone. Tycker det är bättre att gå ut och göra om om det skiter sig. Sen får vissa gärna skratta åt mig. Det bjuder jag på.

Låg uppe i Stavern, Norge, för några år sen. Det blev ett väsen på utsidan. Det var en ganska erfaren seglare som pga reumatism köpt sig en Storebro. Pga dåligt väder hade han inte fått träna på att hantera de fyra spakarna som fanns för att manövrera båten. Dessutom var han rädd om båten, så han lyckades inte komma in till kaj så som han tänkt sig. Så att missyckas med tilläggningen med en ny båt som man inte är van vid, är inte så konstigt.

Det kan hända den bästa - det händer även mig emellanåt - med båtar som jag känner väl.

Men att man är så fixserad vid drickande att man absolut måste inmundiga sprithaltiga drycker andra gången man är ute med en ny båt, samtidigt som man vet att den andre personen inte är van vid båten i fråga, det tycker jag är mycket anmärkningsvärt. Det visar ju också på en ganska taskig inställning till sin fru - eller kärring som vi ofta säger här lokalt.wink

Eller du kanske anser att kvinnor inte ska köra båt, att de ska stå vid spisen?

Varför skulle inte kvinnor köra båt? Från mitt yrkesliv har jag lärt mig att kvinnor generellt sett är mycket mer noggranna och ansvarstagande än vad många män är i samma possition. Däremot är kvinnorna i min bekantskapskrets betydligt mer ointreserade av båtar och båtlivet än vad deras män är.

Nu har jag inte tid att tjöta mer - vi skall ut en sväng med båten.smiley

 

 

post-945-1394237222,5197_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant del med det du skriver om att vara kunnig att hantera båten.

Antag att jag äger en 6 meters styrpulpet och har god sjövana. Även förarintyg och kan navigera.

Om jag sedan köper en 9,5 meters motorbåt med innombordare så kommer jag i början inte vara så kunnig på den båten. Kan framföra den men en del att lära då en större båt kräver mer.

Detta löser man oftast genom att träna med nya båten där det är lugnt. Sedan efter ett tag lär man sig att även hantera nya båten. 

Kan jag då dömmas till något för att framföra en  båt som jag inte är mycket kunnig i att hantera?

 

Motsvarnde fall kunde även gällt ett par som haft mindre segelbåt i många år och sedan skaffar en stor. De båda kommer knappast var kunniga på den båten även om de i den mindre seglat i många år.

 

Jag tror du fattar vart jag vill komma. Gunilla var van förare av deras mindre båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver:

...Gunilla var van förare av deras mindre båt.

Hur vet du det? För att det står i Aftonbladet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl i princip rätt i dina två sista påstående men påstående nr 1 är nog lite uddlöst eller egentligen inget som normalt kan åberopas eftersom:

Sjölagen § 20:2 (som handlar om sjömanskap) enbart medger att dåligt sjömanskap kan straffsanktioneras om den som brister i gott sjömanskap samtidigt orsakar en olycka. Olyckan och bristen i gott sjömanskap måste således ha ett samband.

Detta innebär straffrättsligt att en åklagare kan bara åtala om åklagaren förmår visa ett samband mellan dåligt sjömanskap och en eventuell inträffad olycka.

Vidare har vi inga krav på behörighet på dessa båtar som är aktuellt i detta fallet, därför kan du i princip bete dig som en idiot och köra som en kratta samt vara totalt inkompetent i att göra en tilläggning för detta är inte straffbart enligt gällande sjölag.

Att man sen automatiskt skulle bli befälhavare ombord bara för att man tex innehar högre nautisk examen eller råkar ha 20 års erfarenhet av att köra stora motorbåtar och samtidigt står och snackar fyllesnack med den som kör tror eller hoppas jag ingen svensk domstol kommer att acceptera.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så..hade Gunilla varit ägare av båten, på pappret , så blir det tydligen ett nytt läge i detta ...? ? -Bäst lämpad? kapten via ägarförhållande ? Köpt båten furra veckan och där med inte inkörd på någon av personerna ombord ...osv. Personligen tycker jag att man inte skall straffas för att man inte är bättre förare än någon annan ombord ! Det kan inte vara olagligt att ha olika förutsättningar ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägarförhållandet påverkar inte befälhavaransvaret utan möjligen redaransvaret men detta handlar då mest om båtens sjövärdighet som det nog inte var något fel på om man skall gissa från bilderna på båten.

Det är inte ens troligt att man skulle gå på befälhavaransvar eftersom det är ett luddigt begrepp i vårt krångliga regelverk för båtar där det inte krävs någon formell kompetens. Det blir mer klart om det är skepp (12x4 m)

Tycker personligen att sjöfyllerilagen är helt fel som den är utformad just nu och hoppas på att man börjar inse orimligheterna med en snart.

Men sen vet vi inte hela historien utan är nog mer hänvisade till en parts påstående. Jag har själv hög tillit till svensk sjöpolis men mindre till KBV enligt egen erfarenhet. Men i stort gör dom ett bra jobb. Det faktum att dom, om artikeln stämmer; tog paret på släp efter kontroll gör mig lite misstänksam till vad som egentligen hänt. Om allt var OK kunde väl paret fått köra i 2 knop hem om dom nu ville göra det och kvinnan kände sig säker i den farten. Det finns ju inga krav om att vi måste köra med viss minimum fart vad jag vet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...