Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
crabfish

Man kan åtalas trots att annan körde båten

Rekommendera Poster

Thure åtalas för sjöfylla trots att frun körde
TANUMSHEDE
Thure Andersen är polisanmäld för sjöfylleri trots att det var hustrun Gunilla som körde båten och var nykter. Hans brott tycks bestå av att ha fällt kommentaren Du har inte fått i backen riktigt!.

Från tidningen Bohuslänningen.

http://bohuslaningen.se/nyheter/tanum/1.1735629-thure-atalas-for-sjofylla-trots-att-frun-korde

 

Då finns det bevis mot att man inte klarar sig genom att låta annan person köra båten. Vid jämförelse med bil (som är poppulärt hos vissa) så kan man inte åka ut till en krog eller goda vänner och en får hålla sig nykter och köra båten hem igen på likande sätt som med en bil. SKulle du som onykter passagerare ge föraren tipps i form av att Sväng höger här framme så  är det fel.

Thure berättar om när han fick hjälpa KBV efter blåsningen

– Då bad de mig att peka ut grunden för dem i viken där vi bor. Men det kan jag ju inte göra, sa jag, för då gör jag ju om brottet. Men det slutade med att jag fick lotsa dem in, berättar Thure Andersen.

OBS läs artikeln och se att båten inte var en 60 fotare med behov av större besättning.



Senast ändrad av crabfish | 18 augusti 2012 | 06:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blir uppenbart för polismännen att Thures kärring inte överhuvudtaget vet att föra båt är det lika uppenbart att det är Thure som har kört och kommer att köra båten.

 

Sen...är det medias bild och inte en objektiv dito.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårdat språk tack.

Att använda order kärring är att försöka förnedra någon och påstå att hon inte kan köra båt.

Hur är det med din kvinnosyn?

Om du läst artikeln först så hade du kanske besparat oss din förnedrande kvinnosyn.

Det var Thure Andersens och Gunilla Malmbergs andra tur med båten för säsongen. De la i båten på fredagen och på söndagen fick de påhälsning av polisen ute till havs. Gunilla körde båda gångerna.

Kan nog garantera att om KBV hoppar på mig när jag nykter är ute och kör båt skulle jag bli lite nervös för hur man lägger sig vid andra båtar ute på öppet vatten, vilket är något jag inte tränat på trotts att jag kört båt länge.

Troligen blev även Gunilla, (Thures hustru) nervös och fick några tipps av sin man Thure. Hon fullföljde och klarade av att lägga till vid KBV båten. I texten går att läsa att Gunilla är mer van vid att köra deras mindre båt men ändå så klarade hon av att köra den aktuella båten. Borde räcka eller?

Vi har här ett fall som tidigare debaterats angående 0,2 lagen och förespråkare för lagen har hävdat att detta inte skulle kunna hända. Detta är ett motbevis på att det hänt och givetvis med stor sannolikhet kommer lagens förespråkare hävda att detta som hänt är fel eller ljug eller massmedias lögner osv..

Garanterat kommer dessa förnekare stå vid sin egna övertygelse oavsett vad som händer omkring dem. Eller kan ni acceptera att ni har fel?

Nu har det hänt. Fakta finns.

Detta inlägg är inte om lagen behövs eller inte utan om man kan låta någon annan nykter köra båten vilket lagens förespråkare hävdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är han dömd redan?

Förövrigt så tycker jag Gunilla borde släppt spakarna helt och låtit KBV visa sina förtöjningsskills istället. Det var ju inte hon som sökte kontakt med dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj. Tog du så illa vid dig? Det var inte alls mitt uppsåt att kränka dig (och Thures hustru) med det flagrant raljanta uttrycket. smiley

 

Till saken...media förmedlar en bild av en händelse som ska generera en inkomst. Den är högst subjektiv. Fakta säger du.... Tänk om man fick leva ett så enkelt liv.

 

Jag kommer åter att lämna fyllediskussionen då jag inte kan se några fördelar med att dricka alkohol i samband med att jag ska köra båt eller segla.

 

Ps Jag anmäler mitt inlägg för säkerhets skull. Ds

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer. Förhoppningsvis slipper de straff.

Men bara KBV agerande påvisar hur lagen tillämpas. Ger ett intryck av hur de vil utöva sin makt.

Edit: tillägg

Att bli anklagad för något sådant kan knappast kännas trevligt.

Är det så vi vill ha det? Troligtvis ok av nykterhetsrörelsen som gärna ser ett totalförbud mot alkhol i samhället.



Senast ändrad av crabfish | 18 augusti 2012 | 09:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du ångrade ditt sätt att förnedra andra. yes

Denna tråd gäller inte om att få köra båt med alkohol i kroppen utan om det är möjligt att åka med när någon annan nykter kör båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska bli intressant att se om åklagaren tar upp fallet för just nu har vi bara, som Bildspel skriver, massmedias bild och Ture är än så länge bara polisanmäld. Varför polisen utnyttjade möjligheten till anmälan vet vi inte. Körde Gunilla som en kratta, var de otidiga mot polisen eller var befälet extra grinigt efter att fått sova med händerna på täcket eller något annat? Vi lär aldrig få reda på detta om inte ärendet går till åtal.
Jag har sedan tidigare lästa inlägg här förstått att KBV inte står högt i kurs hos vissa skribenter, men att anklaga dem för polisanmälan är ändock ganska lågt. Inte på något ställe står det annat än polisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din syn på språket och just ordet kärring är något märklig. Du har nog vistats för lite i Bohuslän. wink

Jag läste artikeln i bohusläningen. Polisen gjorde nog troligtvis en rätt bedömning. Varför körde inte frun hem.

Förreten har du inte läst artikeln själv, med tanke på ditt sakfel.



Senast ändrad av toaen | 18 augusti 2012 | 09:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att kärring är ett gammalt ord och var då positivt men knappast i inlägget jag kommenterade. Hoppas du inte försvarar sådant.

Jag har varit tillräckligt mycket i Bohuslän för att känna till att förolämpningar mot kvinnor inte hör hemma där och har en syn på bohuslänningar som mycket trevliga, positva och hjälpsamma. En av orsakerna varför jag så ofta återkommer till Sotenäs.

 

Jag hittade sakfelet. Det var inte KBV utan Polisen. 

Tackar för den rättningen. yes

 

Att de inte körde hem var för att polisen ansåg att Thure, som hade druckit öl, inte fick köra båt och att hon inte kunde köra båt. Trotts att hon kunde kör båt dömdes de på förhand. Dock inte så van vid deras större båt men kunde köra den och mer van vid deras mindre båt.

Vet du mer om hennes kunskaper om att köra båt eller är du av uppfattningen att kvinnor inte kan och inte ska köra båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sinnessjukt!

Jag hade dragit detta hur långt som helst.

Instruktioner kan man väl ge om man har tagit ett par starköl, det är väl hon som kör båten som avgör om hon ska välja att lyssna på honom eller gå på eget intiativ.

Min fru har kört våran båt vid flertalet tillfällen då jag druckit ett par pilsner och givetvis förklarar jag för henne hur hon ska göra när hon närmar sig bryggan. Att åka dit för sjöfylleri för det No Way

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt sjukt. Om min fru kör vår bil sitter jag som på nålar och delar ut diverse kommandon. Och hon kan köra bil, men det ligger nog lite i manliga genen, typ. De gånger någon tagit rodret till sjöss blir jag likadan. Det där tror (hoppas) jag inte håller när det väl prövas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant att veta om hon har förarbevis eller högre nautisk kompetens.

Och i Norrtälje tingsrätt räcker det att ha en sjuåring i knät...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan raderna läser jag att polisen ansåg att det var Ture som framförde båten. De satt antagligen bredvid varandra i den stora Sea Rayen. Eftersom paret visste med sig att Ture hade druckit hävdade de istället att Gunilla hade kört. Polisen ville inte köpa den enkla utan ville kontrollera att Gunilla klarade av att manövrera båten, vilket hon bevisligen inte klarade av utan Tures hjälp.

Man kan ju undra hur paret hade agerat när de hade tänkt att lägga till. En inte alltför vågad gissning är ju då att Ture fått rycka in i igen..., vem är det då som framför båten i strikt juridisk mening?

Själv är jag motståndare till hela den här nya lagen. Den är ett feltänk från början till slut.

Jag kan ändå på något sätt förstå den till synes märkliga anmälan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi vänder på det hela och antar att Gunilla druckit några öl eller glas vin, Thure varit helt nykter och de skulle lägga till senare.

Hade man då ansett att hon måste vara nykter? Eller är det bara så att kvinnor inte kan köra båt?  (själv hävdar jag att det inte beror på kön om man kan köra båt eller inte)

I artikeln står det att

På söndagseftermiddagen den 10 juni i år begav sig Thure Andersen och frun Gunilla Malmberg ut i sin fritidsbåt för att dörja makrill. Thure hade druckit två starköl innan båtturen och två öl under båtturen. Men det var Gunilla som stod (inte satt) vid ratten och körde. Gunilla lät båten småputtra fram i vad hon uppskattade till 2 knop.

Var det så att Thure höll på med fiskeredskapen eftersom de körde i två knop? Dessutom stod Gunilla vid ratten och körde. Enligt deras version.

Den här händelsen borde polisen funderat lite över mera och debatten som kommer bli.

Dessutom att polisen ville ha Thures hjälp att navigera in till bryggan. Var inte han onykter?



Senast ändrad av crabfish | 18 augusti 2012 | 15:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller käringen. enligt svenska akademins ordbok är det ett ord som betyder gammal vkinna men numera väl alltid med mer l. mindre föraktlig l. nedsättande innebörd som härstammar från fornsvenska och ordet karl.  ursprungligen kärling   

att det skulle ha något med ordet kär är en myt ordet.  Kär som i kärliek och kär kommer från det latinska ordet cares ett ord för smekning, ömhet mm. 

som lustifikation kan berättas att ordet konung antas vara en motsvarande avledning av ordet kwenō som betydder kvinna.  :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta i beaktande att trots att en expert uttalar sig är det fortfarande en subjektiv bild i det här fallet förmedlad av AB.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15277151.ab

Det blir alltså en bedömningsfråga för polis och domstol men också för besättningen på båten om vem som för befälet.

– Det avgörande enligt sjölagen är vem som är befälhavare. Hon kunde inte båten ordentligt och han sade något om hur hon skulle lägga till och det kan tyda på att han räknas som befälhavare, säger Tiberg till TT.

 

Det här kan man vända ut och in på även ur genusperspektiv. Om Thure inte kan hantera båten och Gunilla som har druckit fyra starköl en söndagseftermiddag står och ger order om hur båten ska framföras är hon möjligtvis att anse som befälhavare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt solklart att gubben kört båten med en rejäl fylla, när dom ser sjöpolisen byter dom förare direkt. Så det är väl inget att gnälla över den domen inte, han är ju solklart skyldig!

Lärdomen är väl att släppa ratten till frugan på sjön lite oftare så att även hon kan köra båten på egen hand, då hade dom klarat sig galant och gubben hade kunnat låta bli ratten även innan polisen kom :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga som helst krav om förarbevis eller nautisk utbildning för att framföra aktuell båt. Det enda kravet som finns är att föraren, i det här fallet nyktra Gunilla inte har en promillegräns över 0,2.  Gunilla får köra den båten helt ensam om hon vill.

Att ett fyllo ger bra eller dåliga råd har inte ett smack med hans ställning ombord att göra ... KVB kan i så fall inkassera miljontals koronor på finlandsfärjan. 

Jag vidhåller att den nya lagen skjuter över målet och mest talibanisererar båtfolket. Resurserna borde läggas på annat och vettigare. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man bötfälla alla som kör båt och inte är fena på att lägga till med en båt som man framför för andra gången, skulle nog merparten av alla som kör båt bötfällas. Det här är rent trams. Att lagen omfattar alla som har en väsentlig uppgift ombord är knappast menad att tillämpas på detta sätt. Det är en helt annan sak om båten kräver besättning för att kunna framföras säkert. Då ska naturligtvis även besättningen omfattas av lagen. På en båt som utan problem kan framföras av en person ska naturligtvis den som står till rors räknas som befälhavare.

Om polisen bedömde att hon inte kunde framföra båten på ett betryggande sätt så omfattades det av den gamla lagen, då hade den som framförde båten kunnat bötfällas utan att Thure behövt blåsa.

Det här är ett lysande exempel på en idiotisk tillämpning av en idiotiskt utformad lag.

/Robin

 



Senast ändrad av Riro | 18 augusti 2012 | 17:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer, solklart fall. Troligen såg polisen att gubben körde, men var nära att bomma situationen pga av en sen switch.

Sen att tjejer inte kan köra båt. Javådårå??? De vill ju för fan inte. Hur många gånger har jag försökt få min kä-ring att ta över ratten? Hon pinkar ju nästan i brallan och vill bli av med den direkt.

Att inte inse att det är skillnad mellan män och kvinnor är som att säga att tjurfäktning lika gärna kan göras med trötta kvigor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag som ibland ger goda råd från bryggan,får se till och vara nyckter ifortsättningen.

Så man inte torskar för bryggseglingsfylla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visades ett inslag om detta eller något liknande nyss på TV4 news.

Jag såg inte från början.

Någon sorts juridik gubbe sa att en lag som vi eller polisen inte fattar är fel och borde göras om.

Men tydligen får inte frugan min köra om jag druckit pilsner .

Polisen tolkar rätt eller fel.???godtyckligt

Konstigt för det är alltid hon som sitter vid pinnen...

En skitlag som någon bror duktigtyp kommit på verkar det som. Finns andra liknande lagar men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var Hugo Tiberg, professor i sjörätt

Läs gärna hans inlägg för ett tag sedan i DN 

http://www.dn.se/debatt/nya-regeln-om-sjofylleri-fornedrande-for-batforare

 

Med det som hänt nu kan inte låta en vara nykter och köra båten. Polis/KBV kommer hävda att alla i båten ska vara nyktra, inte bara den som kör.

 

Hade Thure kört och Gunnilla druckit några öl hade inget hänt. Är du kvinna kan du inte köra båt. (inte min syn på kvinnor)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men lagen måste ju vara såhär utformad. Annars kommer ju alla bara byta. Nu sänder man signalen att visst byt, men se fan till att personen som du byter till kan framföra båten. Vilket troligtvis istället leder till att den som är nykter och kan köra båten gör just detta.

Förstår verkligen inte vad problemet är. Se till att frun kan köra båten utan hjälp, sen dricker du alkohol.

Plätt-lätt. Klart slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, så var den gamla lagen utformad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men vad är då problemet? För i detta fall kunde uppenbarligen inte personen som körde framföra båten utan hjälp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är ju uppenbarligen inte läskunnig och ditt resonemang och dina argument är ju rent motsägelsefulla.

 

Läs Tiberg/Edenius en gång till.



Senast ändrad av Bildspel | 18 augusti 2012 | 23:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det är lätt, fast om man ser detta ur lagens synpunkt så är det alltid den som är mest kunnig som skall vara nykter?

Man kan ju knappast fälla bilägaren för rattfylla för att chffisen är ovan på landsvägen, anser du att det skall vara annorlunda för sjölivet?

 

Kan inte KBV bevisa att det är en onykter förare så skall det inte gå till åtal, att anse det vara bevisat för att chauffören är klantig lär ju inte hålla juridiskt.wink



Senast ändrad av Vanercruiser | 18 augusti 2012 | 23:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...