Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Groenling

Hur börjar man att fiska??

Rekommendera Poster

Hej, jag är ingen fiskare, jag har aldrig fiskat egentligen. Men jag skulle  (kanske) vilja lära mig. Finns det någon slags skola där man lära sig att fånga fisk, döda crying fisken och rensa frown fisken??

Några tips vem man kan prata med i närheten av Kungälv? I Tyskland måst eman göra et slags körkort, men inte här i Sverige ( faktiskt en liten nakdel tycker jag....) 

undrar Grönling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Grönling,

Jag kan verkligen rekommendera dig att börja ägna dig åt detta underbara nöje. Fiske är verkligen ett ärligt sätt att vistas ute i naturen och man kan lägga sig på vilken nivå man vill, utifrån faktorer som intresse, ekonomi, tid etc.

Det viktigaste att börja med innan man åker och köper en massa grejer är nog ändå att tänka igenom vilken/ vilka fiske metoder man är intresserad av (åtminstone till en början - sen kan man alltid utöka cheeky) samt vad det finns för förutsättningar där man bor. Det är t.ex. inte så kul att bo i Kungälv och bestämmas sig för att börja med flugfiske efter harr. Vill du kanske fiska i havet? Eller sitta och meta på en brygga? Vill du fånga stora fiskar, eller vill du få napp ofta? Vill du kunna äta all fisk du fångar, eller är det fisket som är nöjet i sig?

Det finns många saker att fundera på. Det allra roligaste är absolut att hitta någon att dela sitt intresse med. Hittar du någon som redan är intresserad är det såklart lättare att komma igång. Men annars kan man ha kul ihop genom att läsa böcker, fisketidningar och framför allt experimentera ute vid vattnet!! Kanske finns någon aktiv fiskeklubb där du bor som du kan gå med i och få lära dig av mer erfarna fiskare?

Sportfiske är ett gigantiskt kunskapsområde idag, så det är svårt att ge några generella tips på hur man fiskar. Ställ gärna konkreta frågor så ska jag svara efter bästa förmåga.

MVH - Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej anders, tack för svaret. Läget är. Kungälv ligger nära havet, båten ligger i närheten, i havet. Nu planerar jag att grilla makrill ( alla pratar om makrill och fisken är jätte gott grillat). Jag vet ju inte ens hur man döda en fisk eller hur man rensa en fisk............. Fiskeklubben är en bra ide, jag skall söka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fler båtar än den lilla ekan du ställde frågan om i en annan tråd. 

Vill du fiska makrill finns det ju i princip två metoder.

Dörja. Du släpar en lina med en blytyngd och i regel tre krokar, (en före blyet och två efter) genom vattnet. Det är det enklaste sättet tycker jag och det enda fiske jag utövar.

Dörja kan du göra från strax utanför Björlanda kile (ca 9 distansminuter från Kungälv) och längs hela västkusten.

Sen är det ju det att man skall träffa just det stället där makrillen befinner sig.

Gick förra söndagen, i dörjefart (ca 2 - 3 knop) från Stora Kornö och hem till Spinget (ca 5 distansminuter). Vid Ramnen fick jag tre makrillar på tre dörjer samtidigt.

Gick i torsdags från Hållö till Springet (ca 4 distansminuter - en liten omväg) Fick två makrillar vid Rammnen på en gång.

Brukar köra med två paravaner http://shop.el-ge.se/solvkroken-dorj-makrill-p-2999-c-1293.aspx en på var sida om båten och som är ställda så djupt som möjligt och att de drar ut från båten.

Dessutom brukar jag ha en tung ( 1 kg ?) vanlig dörj i mitten http://fagerhall.se/ se under rubriken till vänster; Dörja makrill eller meta makrill

Det finns också häcklor, som en vanlig dörj fast me en massa krokar.

Bifogad bild är från första gången jag använde en nyinköpt häckla fick småmakrill på varje krok och det blev en himla röra.

Sen kan man ligga båten och meta efter makrill. Det brukar va speciella ställen där man oftast får. Rammnen, här hemma är ett sånt. Makrillmete kräver mer av fiskaren. 

När makrillen går till har jag även sett att man fiskar makrill med spinspö.

http://www.sportfiskeforum.com/about101.html

http://www.sportfiske.org/makrill.html



Senast ändrad av toaen | 18 augusti 2012 | 08:54

post-945-1394237221,7401_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 




Jo, makrill är både gott och nyttigt med sin höga halt av omega3-fettsyror. :-)

Dörjfart runt tre knop brukar rekommenderas, men upp till fem kan funka. (Paravaner brukar dock lättare skära upp till ytan och trassla till revarna ifall det går för fort.)

Brukar avliva genom att sticka tummen i fiskgapet och bräcka nacken uppåt/bakåt mot ryggen så det knakar, sen blir det sällan något reflexsprattel.

Att skära ut filéerna är slafsigt och kräver en vass bra kniv. Brukar använda metoden enligt bilden, man får göra litet sågrörelser med kniven för köttet är segt och firren slemmigt hal att hålla i. Men efter litet övning så får man snabbt ut maxstora filéer. :)
Finns en hel del ben kvar men det gör det väl oavsett rensmetod, och helt färska makrillar är besvärliga att finrensa genom att dra ut ben med tång. Tycker det är lättare att tugga långsamt när man äter och istället avlägsna benen då.

post-10006646-1394237221,9751_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går man fortare än 2-3 knop så är det vanliga dörjer som gäller. Kommer ihåg en gån jag seglade från Havstensund till Väderöarna. Gjorde mellan 4 och 5 knop. Fick 42. Undra hur många jag fått i dörjefart-

Om man rensar och filear makrill så skär man bara ur en benfri makrillfile ur ena sidan. Den andra steker man med benet i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...