Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bat12345

Nybörjarsegelbåt - 22-26 fot

Rekommendera Poster

Har nu tänkt att köpa min första segelbåt. Har seglat en del med kompisar och även en del e-jolle när jag var yngre, så segla kan jag hyfsat. Jag har tänkt mig en segelbåt som kostar max 40 000 kronor.

Har kollat en del på bland annat Maxi 77, Comfort 26 osv. Comfort 26 känns dock i största laget för att vara en förstabåt. Men vad säger ni? Ös på med tips på lämpliga båtar!

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska kolla på båtarna du nämner, jag upplever Maxi 77 som större än Comfort 26. Vill du ha en rolig, spännande seglare skulle jag satsa på den senare, Maxi 77 är en trygg rymlig familjebåt. Andra båtar i den prisklassen som kan vara värda att kika på är Olsson 22, RJ85, Safir och H-båt. Dessa båtar har lite olika karaktär, men de seglar bra för den pengen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan definitivt rekommendera Maxi 77 som första segelbåt. Har haft två sådana och tycker att Maxin faktiskt är en riktigt trevlig segelbåt. Inte bara rymlig. Det går att få bra fart på den också. Utrymmesmässigt slår den allt i prisklassen. Comfort 26 har jag aldrig seglat eller varit ombord på, men har fått intrycket att den är klart trängre men en ganska vass seglare. Andra båtar jag vill föreslå är IF och Albin Viggen. Även Misil II är i mitt tycke en trevlig båt. Guldstjärnan för min del hamnar dock hos en Maxi 77 byggd -75 eller senare.

Lycka till med båtletandet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade själv valt Comfort 26, den är ganska smal men ändå mysig. Mkt trevlig båt för ganska lite pengar. Maxi77 är betydligt rymligare så söker du utrymme är det ett bättre val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen känner du redan till sailgguide, men men.
Fakta, bilder, priser och ägarsynpunkter mm ...
http://www.sailguide.com/batfakta/index.php

Har seglat lite med just en Ohlson 22, tycker den sticker iväg som ett skållat troll.
(Men så har jag en Amigo23-stoppkloss själv så det räknas knappast? :)
Går riktigt skapligt att ligga bi med saxade segel, ganska lång köl och roderskäddan stadgar.
En ensamseglande kompis tar ner sin stor på det viset, påstår att den ändå inte gippar med bara focken kvar. Se kölbilden i handboken. ...
http://ohlson22.lyman.se/#0.7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej bat12345.

Partisk som jag är så måste jag rekommendera en Fingal. Just nu finns det flera till salu och de ligger under ditt pristak. Stadig bra båt som tål stryk och segla förvånansvärt väl även jämfört med många nya båtar med fenköl och platta former.

Har seglat en Maxi77 från Oxelösund till Norrtäljetrakterna bara för att få mina fördomar om hennes egenskaper bekräftade. Visst är hon rymligt. Men måste ha sprayhood för det regnar in annars. Luckan lutar en väldigt massa. Inget däck att gå på och när det brallar i så kan man inte släppa rodret en sekund. Men hon vänder snabbt på en 5öring med snurra och inga vågor. Nä, jag håller på långkölat. Å Olson22 som någon föreslog är en trevlig och bra båt. Misil II är en bra båt. If lite trög och blöt. RJ85 djup och blöt. Fingal är en torr båt. För mig äre viktigt.

Vet ej om du blev klokare nu. Hoppas du finner något snart. Försök att provsegla så många du kan innan ett köp. Det är du som skall trivas med båtens egenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ju förstås lägga de där extra 10.000:- lapparna för att komma åt en Accent!
Den är fantastiskt rolig att segla, fin i alla väder för längre och kortare turer.
 

Nu sa du 40 000:- och då skulle jag fundera på IF, Maxi 77 eller H-båt. Du får mycket båt för pengarna. Maxi 77:an och IF-båtarna är stabila skapelser. H-båten kanske är lite roligare, men betydligt mindre invändigt än Maxi 77:an. Fördelen med H-båten är att den är lätt att traila och är snabb att fixa i ordning inför sjösättningen i och med att du kan stå landbacken och putsa friborden. Med IF:n har du flera att kappsegla när du känner att du vill prova på det. Som nybörjar båt är nog IF och Maxi 77 enklare än H-båten.

Som sagt Accenten är en bra båt annars som du kan ha och utvecklas i till fullblodigt kappseglingsproffs! :-)  Tjörn Runt har haft en totalsegrare med en Accent på 2000-talet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du är gammal jolleseglare tycker jag inte att du skall välja någon av de långkölade exempel som du fått tips på. Maxi 77 är rätt skaplig överlag och egentligen inte dålig på något. Gott om utrymmen, seglar helt okej, finns gott om exemplar att välja bland osv.

Kör på en Maxi du, om du tycker att en 26fotare är i största laget kanske även en Maxi 68 fungera fint för dig. Den har lätt bättre utrymmen än de flesta 26-fotare av samma årsmodell och fungerar mycket väl att ensamsegla.

Försök få så nya segel du kan, ingen av båtarna är några höjdtagarmonster och med trötta segel blir det inte roligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag resonerar lika som Spancox men får en annan slutsats. Jag skulle INTE välja Maxi 77 som är allt annat än jollelik. Det är en jättebra familjebåt som är stadig och rymlig, men inte så fartig i sin känsla, även om skrovet medger kul segling i hprd vind då den har en rätt medioker segelyta. En båt som inte dykt upp är J-24 som är världens mest tillverkade kölbåt. Tror de ligger i den prisklassen vi talar om. Denna båt var förebild när man ritade Express och Maxi Racer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi racer glömde jag att nämna, den kanske kan vara något för TS om man kan hitta en för vettiga pengar. Finns för 54, 55 och 59' på blocket. Borde kanske gå att trimma ned de priserna till TS budget.

En Maxi racer är för sin storlek en riktigt kul båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

H-båt,om du inte kräver hög komfort i ruffen. Definitivt en roligare båt att segla än exvis Maxi77.

Lätthanterlig,enkel och snygg,tycker jag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu grymt mycket att välja på, finns många till salu, många i bra skick och priserna har sänkts mycket de senaste åren. Mitt råd är att du även tänker tanken att höja blicken och flukta efter en båt kring 100.ooo, du kan göra klipp idag!

Om du väljer partialrigg utan backstag kan du mycket väl börja med en båt upp emot 30 fot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt 100 000 kronor är Accenten ett fint köp! Priset varier givetvis efter skick och utrustning. Finare går nog för lite mer och mindre fina för mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte på väg att sälja min Accent och har ingen avsikt att göra det heller på länge länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men alltså... frågeställaren vill ha något skojigt för 40 kkr, och Comfort 26 känns lite stor. Då får TS tips att köpa något för 100 kkr runt 30 fot?!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billig och bra

 

en Magnifik MIdget.

du kan köpa en sån för 13 - 15 000:- kr

lycka till!

Jorge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag partisk då jag försöker sälja min båt men...

 

Birdie 24 bör nämnas. En klassisk liten storbåt. Tål hur mycket vind som helst och är trygg på öppet vatten även när det brallar i ordentligt. Samtidigt är den balanserad och relativt god seglare. Mycket bättre än Maxi 77 eller de långkölade alternativen som ex If (detta är förstås smaksak men jag är också gammal jolleseglare). Till på köpet betydligt rymligare i ruffen än H-båt och If. Priset är också som alla dessa båtar väldigt överkomligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...