Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
pogona

Elmotor till Hurley 22

Rekommendera Poster

Hej Maringuiden!

Jag funderar på att köpa en Hurley 22, till den ingår en utombordare.. perfekt vid motvind, när man har bråttom och dyl.

Men in och ut ur hamnen skulle jag vilja ha en liten elutombordare, frågan är bara ifall ni tror att det skulle fungera? Motor ska alltså vara tillräckligt stark för lättare hamnmanövrering tror ni biltemas elmotor skulle fungera för det till Hurlyn? Eller är den för vek?

Med vänliga häslningar, Simon Heimdahl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej skippa det. Elmotorer är svaga . Den du tänkt dig ta dess tillförda effekt och halvera det så får du fram ungefär dess riktiga effekt på propellern.

.1 Hkr är 736 W . Bara att räkna. Det är bra drag i förbränningsmotorer jfrt med el.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm det... inte en chans att en elmotor orkar.. Jag har en Hurley 18 och det är faktisk så att det är på håret att min utombordare på 6 HK orkar. 

Framåt går de bra men problemet är att bromskraften är obefinflig. Det går inte att bromsa med den.  så det gäller att planera noga när man lägger till.  Det är som att försöka parkera en bil utan broms. 

Sedan båtdesignen och motorplacering gör det inte de hela bättre. När du backar måste du manövrera med motor (vrida motorn), det är väldigt svår att manövrera den med rodret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tyvärr nedslående nyheter jag fick!:-) Finns det någon möjlighet att en större elmotor skulle gå att använda? Är det någon som har en elutombordare till sin segelbåt som kan komma med erfarenheter?:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det om du har en massa baterier och kan ladda dom enkelt. Men tänk på att min Minnkota Endura 36 på ca 0,2Hkr ut drar 40A ,12V för att leverera det.

Och hur mycket vill du betala för batterier och motor? Baterikapaciteten brukar seglare klaga på om inte de har en bra inomordare som laddar mycket.



Senast ändrad av 2taktochel | 19 augusti 2012 | 00:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...