Jump to content
Tuesday 06 December 2022
Havskatt

Yamarin 76 DC - Samlingstråd

Recommended Posts

22 minuter sedan skrev Ducce_4:

I ett gammalt serviceprotokoll står det 4,7liter?

Är det protokoll för F250?

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Kane:

Är det protokoll för F250?

Japp det stämmer hittade det i servicehistoriken från yamahacenter, men det känns konstigt men står f250 på det

Edited by Ducce_4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och siffran 5.6 liter fick du från din instruktionsbok?
Jag googlade upp instruktionsboken för F250 (gamla generationen på 3.3 liter) och i den stod också 5.6 liter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick detta svar på annat håll så gissar det ska vara 4,7L

Du då har en etikett med 5,6L på så har du en 3,3L V6a (F250A/B).
Efter du tömt motoroljan och bytt filtrer ska du hälla i 4,7 Liter motorolja. Har den stått länge kan du behöva pyttsa 1-3dl extra men utgå från 4,7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorolja nivåerna är uppdaterade - gamla etiketten visar hur mycket oljekapaciteten är torr men nya säger hur mycket du ska hälla i vid service - därav säkningen.

Oljan ska ligga på 1/4-2/4 av nivån på stickan efter körd motor

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Ducce_4:

Motorolja nivåerna är uppdaterade - gamla etiketten visar hur mycket oljekapaciteten är torr men nya säger hur mycket du ska hälla i vid service - därav säkningen.

Oljan ska ligga på 1/4-2/4 av nivån på stickan efter körd motor

Hmm, specen på min F300 säger 6.0/6.3 liters oljevolym i motorn (utan resp. med filter). Och i serviceschemat sägs samma siffror vid oljebyte. (Vid båda varianterna av oljetömning, via oljepluggen eller sugtömning.)

Var kommer uppgiften om att oljenivå skall ligga mellan 25 och 50% på stickan? Låter märkligt, kan inte komma från Yamaha.

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant: Enligt verkstadshandboken 3:dje upplagan 2013 spec-avsnittet gäller nedan volymer för F250A.


Vid byte nyu i höst hällde vi ca 5,0 l körde motorn en stund och slog i ca 0,6 l ytterligare och den var ändå inte i topp.

 

I handboken avsnitt om byte nämns bara att fylla "specified amount"

 

image.png.97282bc5825dae396bc3b92cbe87b289.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-10-25 vid 21:50 skrev guestsson:

Intressant: Enligt verkstadshandboken 3:dje upplagan 2013 spec-avsnittet gäller nedan volymer för F250A.


Vid byte nyu i höst hällde vi ca 5,0 l körde motorn en stund och slog i ca 0,6 l ytterligare och den var ändå inte i topp.

 

I handboken avsnitt om byte nämns bara att fylla "specified amount"

 

image.png.97282bc5825dae396bc3b92cbe87b289.png

Tack för svar! Yamaha center sa att det skulle vara 4,7liter, en annan båtverkstad som jobbar med Yamaha sa 5,8liter

Edited by Ducce_4

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-10-25 vid 13:23 skrev Ducce_4:

Oljan ska ligga på 1/4-2/4 av nivån på stickan efter körd motor

Och vem hade sagt detta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som testat easytec täckställning till dc76'an och vet om den passar bra?

 

Finns det andra tips på täckställningar som passar båten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,  jag har ingen erfarenhet av Easytec tyvärr.

 

Jag använder Press & Son med 3 st teleskop-par fästa i pulpeterna,  2 st par fram och ett par bak. I mitten har jag en egenbyggd planklösning som ligger över toppröret. Sen har jag ett teleskoprör med ändplugg som sitter fast i toppröret och står i sittbrunn med röret i hålet för sittbrunnsbordet, fungerar utmärkt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur fungerar solcellsfläkten i ruffen i era 76or? Min fungerar sisådär i somras, är det en dag/natt lösning med inbyggd laddningsbart backup batteri? (båten är tyvärr en bit bort så kan inte kolla på några veckor, därav frågan) Typ de som de säljs på båttillbehörsbutikerna. Räcker det med att byta batteriet? eller måste man byta hela fläkten? Är det ngn som råkat ut för detta att den inte funkar, även fast det är sol hela dagen :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev TerryN:

Hur fungerar solcellsfläkten i ruffen i era 76or? Min fungerar sisådär i somras, är det en dag/natt lösning med inbyggd laddningsbart backup batteri? (båten är tyvärr en bit bort så kan inte kolla på några veckor, därav frågan) Typ de som de säljs på båttillbehörsbutikerna. Räcker det med att byta batteriet? eller måste man byta hela fläkten? Är det ngn som råkat ut för detta att den inte funkar, även fast det är sol hela dagen :)

 

 

Min fläkt har fungerat utmärkt i flera år. Ganska säker på att den inte har batteri utan endast går när det är tillräckligt ljust. Jag vill minnas att Seasea haft samma modell som sitter i båten i sitt sortiment. Om det är samma storlek går det säkert att byta till en med inbyggt batteri även om jag skulle tro att det kan vara lite störande på natten att höra fläkten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar, ja den på Seasea verkar vara mkt lik originalet. Jag ska kolla in den på Erlandssons med dag/natt lösning, om det finns en avstängningsknapp hade varit att föredra. 

 

Ha det fint, alla 76 ägare!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min fläkt fungerar sådär och rullar knappt. Vet någon på rak arm men båten i närheten vad det är för dimension på genomföringen (däck) har?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite körfakta för min Yamarin 76DC 2007 baserat på gpsfart och förbrukning mätt med Garmin GFS10. 

- Yamaha F225 4-takt 2007

- Rent omålat skrov 

- Halvtank och en person i båten

 

Propeller Yamaha Saltwater Series II, 15 X 21 T

- 22,6knop 3500rpm 1,23 l/Nm

- 29,1knop 4100rpm 1,23 l/Nm

- 33,8knop 4600rpm 1,47l/Nm

- 42,6knop 5600rpm 1,80l/Nm

 

Bytte i somras från Yamaha 14 1/4 x 20 som varvade alldeles för mycket och hade låg toppfart. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fina siffror - jag har en F250 Aetx.

o toppar 38isch.. ”rätt” propp har jag oxå.

tycker den borde kunna göra 40-42knop.

Toppar på 5600 varv ungefär.

visst har jag bottenmålat m

JOTUN västkustfärg men ändå... 🙄🙄

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Niklas63:

Lite körfakta för min Yamarin 76DC 2007 baserat på gpsfart och förbrukning mätt med Garmin GFS10. 

- Yamaha F225 4-takt 2007

- Rent omålat skrov 

- Halvtank och en person i båten

 

Propeller Yamaha Saltwater Series II, 15 X 21 T

- 22,6knop 3500rpm 1,23 l/Nm

- 29,1knop 4100rpm 1,23 l/Nm

- 33,8knop 4600rpm 1,47l/Nm

- 42,6knop 5600rpm 1,80l/Nm

 

Bytte i somras från Yamaha 14 1/4 x 20 som varvade alldeles för mycket och hade låg toppfart. 

Hittade en uppgift med min andra propeller också. 

Propeller Yamaha 14 1/4 x 20.

- 30,3knop 4700rpm 1,38l/Nm

Som ni ser varvar denna propeller mer vilket inte är konstigt då den har både mindre diameter och stigning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Johanolofogren:

o toppar 38isch.. ”rätt” propp har jag oxå.

Vad är definitionen på rätt propeller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev Niklas63:

Lite körfakta för min Yamarin 76DC 2007 baserat på gpsfart och förbrukning mätt med Garmin GFS10. 

- Yamaha F225 4-takt 2007

- Rent omålat skrov 

- Halvtank och en person i båten

 

Propeller Yamaha Saltwater Series II, 15 X 21 T

Verkar finnas flera som likt @Johanolofogren inte når över 40 kn med 250 hk och samma 21" propeller.

Vilken montagehöjd har du?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev guestsson:

Verkar finnas flera som likt @Johanolofogren inte når över 40 kn med 250 hk och samma 21" propeller.

Vilken montagehöjd har du?

Den är monterad så att antikavitationplatten är precis i linje med botten på skrovet så 0mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ska ge mig på att ordna med besticklåda till min Yamarin 76DC 2007 nu i vinter. 

Nån som har gjort det och har några inspirerande bilder? 

 

Jag var och mätte idag kom fram till att stommen på hurtsen kan vara max BxH 330x275 om den görs 370mm djup. 

Jag kommer att bygga en egen stomme och montera IKEAs Exceptionell låda låg och medel som har tryck-öppna funktion.

Lådorna måste anpassas på bredden för att passa i stommen. 

Till lådfront utgår jag från en teakplanka som också får bli en ram runt lådorna. 

20210131_133422.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Niklas63:

Jag ska ge mig på att ordna med besticklåda till min Yamarin 76DC 2007 nu i vinter. 

Nån som har gjort det och har några inspirerande bilder? 

 

Jag var och mätte idag kom fram till att stommen på hurtsen kan vara max BxH 330x275 om den görs 370mm djup. 

Jag kommer att bygga en egen stomme och montera IKEAs Exceptionell låda låg och medel som har tryck-öppna funktion.

Lådorna måste anpassas på bredden för att passa i stommen. 

Till lådfront utgår jag från en teakplanka som också får bli en ram runt lådorna. 

20210131_133422.jpg

Ett projekt som väntar även på min båt. Jag kommer följa med stor nyfikenhet. Själv tänkte jag byta bensintank i år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/31/2021 at 10:33 PM, Arousell said:

Själv tänkte jag byta bensintank i år.

Halloj!

 

Vad är anledningen till att du ska byta tank?

Jag själv känner att det är svag doft av bensin i båten vi har och funderar också på att byta tank nämligen. Har väl förstått att det troligvis är tanken som orsakar det hela.

 

Tänkte du köpa en färdig eller få en svetsad i rostfritt?

 

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, kika längre upp i tråden. Jag bytte min och köpte en färdig i aluminium som gick ner genom luckan. Annars får du såga upp ett hål.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Molinho said:

Hej, kika längre upp i tråden. Jag bytte min och köpte en färdig i aluminium som gick ner genom luckan. Annars får du såga upp ett hål.

Intressant, var det 98liters varianten du köpte? Original är väl 180 liter så det blir drygt halva storleken i sånt fall.

Hur passar anslutningar och sånt? Hur mycket jobb är det att byta? 

Mvh, Tony

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, det svåra är att först få ur all bensin samt att du får för hand såga upp den gamla (japansåg) såvida du inte lyckas få ur all bensin och få den torr förstås. 
anslutningar är standard, allt passar. Att skänga in den nya är enkelt. Jag bytte tankmätarpackning samtidigt. Det jag kan notera är att tanken inte kan toppfyllas av ngn anledning, men gott å väl 80liter. Man får se det positiva att köpa mer glass då man tankar oftare! 😀

48982AD4-E74F-4C5C-8613-4D55A0918730.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-01-31 vid 13:46 skrev Niklas63:

Jag ska ge mig på att ordna med besticklåda till min Yamarin 76DC 2007 nu i vinter. 

Nån som har gjort det och har några inspirerande bilder? 

 

Jag var och mätte idag kom fram till att stommen på hurtsen kan vara max BxH 330x275 om den görs 370mm djup. 

Jag kommer att bygga en egen stomme och montera IKEAs Exceptionell låda låg och medel som har tryck-öppna funktion.

Lådorna måste anpassas på bredden för att passa i stommen. 

Till lådfront utgår jag från en teakplanka som också får bli en ram runt lådorna. 

20210131_133422.jpg

Lite bilder på vad jag gjort hitintills. 

Anpassat ikealådorna till rätt bredd genom att kapa skivan i botten och metallbakstycket. 

Byggt en trästomme som målats vit. 

Monterat skenorna till lådorna i stommen. 

Tillverkat lådfronter från teakplanka 12x145 och monterar dem på lådorna. 

 

Till helgen planerar jag att kapa hålet i båten och montera in stommen. 

Därefter ska det monteras en teaklist runt lådorna som täcker skruvarna som håller i stommen. 

 

20210131_170017.jpg

20210131_181820.jpg

20210211_204806.jpg

20210211_232809.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt jobbat!

Synd med IKEA-lådorna att så mycket bottenbredd försvinner på grund av de bred gavlarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-02-11 vid 23:48 skrev Niklas63:

Lite bilder på vad jag gjort hitintills. 

Anpassat ikealådorna till rätt bredd genom att kapa skivan i botten och metallbakstycket. 

Byggt en trästomme som målats vit. 

Monterat skenorna till lådorna i stommen. 

Tillverkat lådfronter från teakplanka 12x145 och monterar dem på lådorna. 

 

Till helgen planerar jag att kapa hålet i båten och montera in stommen. 

Därefter ska det monteras en teaklist runt lådorna som täcker skruvarna som håller i stommen. 

 

20210131_170017.jpg

20210131_181820.jpg

20210211_204806.jpg

20210211_232809.jpg

Stommen fick anpassas några millimeter i bakkant då den stöp men annars passade den fint. 

Nu kvarstår att sätta en list runtom. 

 

Återstår att se om tryck-öppna lådorna håller sig stängd vid sjögång. 

20210213_133349.jpg

20210213_134033.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...