pseudonym 1,167 Posted March 31, 2020 59 minuter sedan skrev Othaya: Bra förslag. Har du/någon testat detta och fått till det? En god vän har en Aquador 28 där det var samma problem. Varvet fick åtgärda och att byta kablar till grövre var en sak de gjorde, minns inte om dieselpumpen fick bytas också. Share this post Link to post Share on other sites
Molinho 2 Posted April 14, 2020 (edited) Hej båtvänner! Åter till detta med byte av bränsletank. Jag har min båt på vinterförvaring och planerar inköp av ny tank då den gamla är urmonterad och slängd. Om det är någon som har möjlighet att mäta hålet i aktersoffan(alltså där man trär igenom tanken precis under luckan där man sitter). Bredden är nog inte problem utan mer sittdjupet. Har för mig det är 35-40cm. aktersoffa.pdf Edited April 14, 2020 by Molinho bild Share this post Link to post Share on other sites
TerryN 0 Posted May 12, 2020 2020-04-14 vid 17:16 skrev Molinho: Hej båtvänner! Åter till detta med byte av bränsletank. Jag har min båt på vinterförvaring och planerar inköp av ny tank då den gamla är urmonterad och slängd. Om det är någon som har möjlighet att mäta hålet i aktersoffan(alltså där man trär igenom tanken precis under luckan där man sitter). Bredden är nog inte problem utan mer sittdjupet. Har för mig det är 35-40cm. aktersoffa.pdf 71 kB · 4 downloads Har du inte fått svar på detta, kan jag mäta ikväll. Share this post Link to post Share on other sites
TerryN 0 Posted May 12, 2020 Kan tipsa om en bra lösning ifall era gummibussningar som tar emot/fixerar kapellgaraget är dåliga. Jag chansade lite och köpte Julas vita dörrstopp. Det verkar fungera bra. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/dorrstopp/dorrstopp-316406/ Share this post Link to post Share on other sites
Johan75 4 Posted May 18, 2020 Passade på att uppdatera en del av tekniken, tog bort original-Garmin plottern och satte in en Raymarine Axiom 9. Den passade nästan exakt i hålet så det kändes vettigt. Böt också Yamaha mätarna till nya för den ena funkade inte och att mixa nya och gamla såg inte så snyggt ut. Sen blev det Mente Marine autotrim och det var en av de lättaste installationer jag gjort. Passade på att också installera en Yamaha Triducer som mäter vattentempen, djup och hastighet. Kanske onödigt, men lite kul. Plottern är kopplad till Yamaha Command-Link nätverket iaf, via en Yamaha NMEA 2K gateway så GPS signalen snappas up av Speed-Fuel mätaren. Sen blev det nytt kapell också. Torde ha några bilder av installationerna ifall nån är intresserad. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Lextorp 0 Posted May 18, 2020 Hej. Vilken modell på autotrim skall man köpa? / Andreas. Share this post Link to post Share on other sites
Kane 974 Posted May 19, 2020 8 timmar sedan skrev Lextorp: Hej. Vilken modell på autotrim skall man köpa? / Andreas. Om du har trimplan, Mente Marine ACS RP. Annars är Zipwake ett bra val. Share this post Link to post Share on other sites
Johan75 4 Posted May 19, 2020 17 hours ago, Lextorp said: Hej. Vilken modell på autotrim skall man köpa? / Andreas. Håller med Kane. Antar att du har Bennets trimplan som kom med original, och isf. är det otroligt smidigt att installera Mente Marine ACS RP, inga extra boxar eller nivåavkännare behövs, bara den lilla panelen. Jag valde mellan Bennet Autotrim pro och Mente Marine ACS R och RP. Tog sen den med Roll och Pitch, men jag ställde in den att bara korrigera roll tillsvidare. På sida 7 i denna tråd finns en diskussion om trimplan också. Vilken av dessa som funkar bättre i verkligheten är en annan fråga, men om man vill göra det enkelt för sig så är Mente Marine ett bra val i min mening. Share this post Link to post Share on other sites
henkr 0 Posted May 28, 2020 Jag har precis skaffat min andra 76:a och den jag har nu är en 2008 men den saknar förstärkningsstaget som ska sitta i U-soffan under bordet. Skulle någon kunna ange mått och dimensioner på det staget eller är det någon som har ett extra liggande? Share this post Link to post Share on other sites
Johan75 4 Posted May 29, 2020 18 hours ago, henkr said: Jag har precis skaffat min andra 76:a och den jag har nu är en 2008 men den saknar förstärkningsstaget som ska sitta i U-soffan under bordet. Skulle någon kunna ange mått och dimensioner på det staget eller är det någon som har ett extra liggande? Jag kan mäta det ikväll ifall ingen hinner före. Det allra enklaste torde väl vara att låna ett från nån och ta med det till en metallverkstad som kan kopiera det åt dig? Grattis till 76 DC nr. 2! Share this post Link to post Share on other sites
Johan75 4 Posted May 29, 2020 Installerade en Gobius septitanksmätare i veckan: Share this post Link to post Share on other sites
henkr 0 Posted May 29, 2020 1 timme sedan skrev Johan75: Jag kan mäta det ikväll ifall ingen hinner före. Det allra enklaste torde väl vara att låna ett från nån och ta med det till en metallverkstad som kan kopiera det åt dig? Grattis till 76 DC nr. 2! Tack! Vore jättesnällt om du skulle kunna mäta det. Har tyvärr ingen i närheten med lika bra båtsmak... Share this post Link to post Share on other sites
Johan75 4 Posted May 29, 2020 11 hours ago, henkr said: Tack! Vore jättesnällt om du skulle kunna mäta det. Har tyvärr ingen i närheten med lika bra båtsmak... Ojdå, visste inte att det fanns ställen in Norden med dylik båtsmak 😄. Här är måtten på staget i form av foton. Ser att bredden syns lite dåligt då ursågningen på ändan böjs lite grann utåt. Bredden är runt 20mm, men om du vill kan jag försöka ta en bättre bild. Share this post Link to post Share on other sites
Johan75 4 Posted May 31, 2020 (edited) Märkte nu att jag glömde höjden. Här ser vi den. Måtten på mitt stag är alltså längd: 115,9 cm höjd: 4 cm bredd: 2 cm urfräsning: 1,5 cm Edited May 31, 2020 by Johan75 Share this post Link to post Share on other sites
Othaya 0 Posted June 1, 2020 Hej, Vad har ni för bränsleförbrukning i marchfart? Har ni bra tips på hur man minskar förbrukningen? Min är bottenmålad, jag har en 250hk Yamaha och brukar trimma in motorn med "3 pluppar". På ca 4100 varv gör den 25 knop med en bränsleförbrukning på ca 0,7 nm/L, ibland 0,6. Jag tycker att det är mycket. mvh Share this post Link to post Share on other sites
Kane 974 Posted June 1, 2020 (edited) 1 timme sedan skrev Othaya: Hej, Vad har ni för bränsleförbrukning i marchfart? Har ni bra tips på hur man minskar förbrukningen? Min är bottenmålad, jag har en 250hk Yamaha och brukar trimma in motorn med "3 pluppar". På ca 4100 varv gör den 25 knop med en bränsleförbrukning på ca 0,7 nm/L, ibland 0,6. Jag tycker att det är mycket. mvh Med rent skrov och inte allt för mycket last borde du kanske ligga på typ 1,2 l/nm, dvs 0,83 nm/l, om man tittar i Yamahas körfakta. Har du lilla eller stora 250'n? Vilka dimensioner på propellern? Trimmar ut motorn förmodar jag att du menar. Edited June 1, 2020 by Kane Share this post Link to post Share on other sites
Johanolofogren 0 Posted June 2, 2020 (edited) Hej båtvänner! Mina Bennet trimplan har lagt av. När jag trycker ner knapparna, är det knäpptyst - o självklart rör sig inte trimplanen. Jag letar efter säkringen?? Panelen i kabinen ovanför toaletten är borttagen och jag finner själva trimplansknapparna. Men hittar ingen säkring... Några tips eller bilder på vad jag letat efter? Hittar endast en hängsäkring på 10amp, som dessutom är hel. Gäller en 76a från 2008 Edited June 2, 2020 by Johanolofogren Share this post Link to post Share on other sites
Kane 974 Posted June 3, 2020 Du bör ha en säkring på typ 20A nära spänningskällan. Share this post Link to post Share on other sites
Johan75 4 Posted June 3, 2020 9 hours ago, Johanolofogren said: Några tips eller bilder på vad jag letat efter? På huvudströmbrytarpanelen torde du ha en 20A säkring uppe i högra hörnet för trimplanen (TRIM). Min 2007a ser ut såhär iaf. Bilden tagen från manualen (https://yamarin.com/sites/default/files/2018-09/Owner's manual 76DC.pdf). Share this post Link to post Share on other sites
Johanolofogren 0 Posted June 3, 2020 Hmmm den ”säkringsknappen trycker o trycker jag på men det hjälper inte. borde det inte sitta något nära knapparna?! Som @Kane säger. Share this post Link to post Share on other sites
Kane 974 Posted June 3, 2020 5 minuter sedan skrev Johanolofogren: Hmmm den ”säkringsknappen trycker o trycker jag på men det hjälper inte. borde det inte sitta något nära knapparna?! Som @Kane säger. Nej, det säger inte Kane. Säkringen bör/skall sitta nära spänningskällan, dvs batteri eller huvudströmbrytare. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Johan75 4 Posted June 3, 2020 3 hours ago, Johanolofogren said: Hmmm den ”säkringsknappen trycker o trycker jag på men det hjälper inte. Om du har kollat hängsäkringen bakom kapparna samt om automatsäkringen inte gör nåt när du trycker på den får du kanske ta fram multimetern och kontrollera att alla komponenter får ström, trimpumpen, panelen... Bifogar en bild på hur baksidan av min panel såg ut då jag bytte till Mente Marine. Antar att det var den säkringen du kollade och att den är hel. Några andra korta frågor; fungerade trimplanen tidigare för dig och sen bara slutade funka? Har du haft båten som ny, eller kan nån ha dragit om elen/installerat om trimplanen? När du stänger av tändningen, motorn, hör du "autoretractorn" dra in trimplanen då? (Vet inte om alla Yamarin 76:or hade en sån som original, men min hade iaf. då jag köpte den begagnad.) Share this post Link to post Share on other sites
Johan75 4 Posted June 5, 2020 Installerade en Gobius tankmätare för vattentanken också. Det var dock lättare sagt än gjort, tanken var svår att vrida på utan att lossa alla slangar och kablar. Hoppas nu att allt kommer att funka som det ska. Share this post Link to post Share on other sites
Johanolofogren 0 Posted June 6, 2020 Hej! Tack för alla tips!! hae fortfarande inte lokaliserat hängsäkringen och det stör mig något enormt!! skall ner till båten på måndag morgon o kolla igen, det låter inte heller när jag stänger av båten, det klassiska ”summet” när den låter trimplanen gå tillbaka. Bifogar lite bilder när jag är på plats! J Share this post Link to post Share on other sites
Simskar 4 Posted June 16, 2020 Under vintern så har jag en fast monterad laddare inkopplad för underhållsladdning av batterierna, startbatteri och förbrukningsbatteri. Elinstallationen var gjord innan mitt ägarskap. Nu har jag insett att startbatteriet har inte blivit laddat. När jag nu kollar så är laddaren kopplad direkt till förbrukningsbatteriet. Finns det någon annan koppling emellan batterierna för just laddning av båda? Jag öppnade locket på säkringstavlan och hittade en lös anslutning, det verkar vara styrningen till ett relä. Vad har det relät för funktion? Bifogad bild. Jag har satt fast den, laddat startbatteriet och båten går. Men skulle vilja veta hur det fungerar med de båda huvudbrytarna och laddningen? Ska motorn ladda båda batterierna? Måste brytarna vara påslagna? Share this post Link to post Share on other sites
Kane 974 Posted June 16, 2020 Det där kan vara ett skiljerelä mellan start och förbrukning. Om du kopplar laddaren på startbatteriet bör det relät i så fall slå till så båda batterierna laddas. Share this post Link to post Share on other sites
Ducce_4 0 Posted June 27, 2020 Hej min knop mätare i mitt original Yamaha instrument har slutat att fungera, den står ibland på 2knop och ibland på 4-5 knop men annars händer inget? vet någon hur dessa fungerar på våra båtar? Vart sitter givare? Något tips på felsökning? årsmodell 09 och Yamaha 250 motor tack på förhand. Share this post Link to post Share on other sites
Ducce_4 0 Posted June 27, 2020 2020-05-18 vid 23:07 skrev Johan75: Passade på att uppdatera en del av tekniken, tog bort original-Garmin plottern och satte in en Raymarine Axiom 9. Den passade nästan exakt i hålet så det kändes vettigt. Böt också Yamaha mätarna till nya för den ena funkade inte och att mixa nya och gamla såg inte så snyggt ut. Sen blev det Mente Marine autotrim och det var en av de lättaste installationer jag gjort. Passade på att också installera en Yamaha Triducer som mäter vattentempen, djup och hastighet. Kanske onödigt, men lite kul. Plottern är kopplad till Yamaha Command-Link nätverket iaf, via en Yamaha NMEA 2K gateway så GPS signalen snappas up av Speed-Fuel mätaren. Sen blev det nytt kapell också. Torde ha några bilder av installationerna ifall nån är intresserad. Hej snyggt! Vilka trimplan har du? Har själv köpt samma från mente men inte monterat det, förstod på instruktionen att på vissa behöver man ta bort någon box eller dylikt? angående mätarna är det någon skillnad mot dem som satt original förutom utseende? Share this post Link to post Share on other sites
Kane 974 Posted June 27, 2020 48 minuter sedan skrev Ducce_4: Hej snyggt! Vilka trimplan har du? Har själv köpt samma från mente men inte monterat det, förstod på instruktionen att på vissa behöver man ta bort någon box eller dylikt? Det finns utmärkta installationsanvisningar för de flesta trimplansvarianterna på Mentes hemsida. Share this post Link to post Share on other sites
Johan75 4 Posted June 29, 2020 On 6/16/2020 at 3:04 PM, Simskar said: Under vintern så har jag en fast monterad laddare inkopplad för underhållsladdning av batterierna, startbatteri och förbrukningsbatteri. Elinstallationen var gjord innan mitt ägarskap. Nu har jag insett att startbatteriet har inte blivit laddat. När jag nu kollar så är laddaren kopplad direkt till förbrukningsbatteriet. Finns det någon annan koppling emellan batterierna för just laddning av båda? Jag öppnade locket på säkringstavlan och hittade en lös anslutning, det verkar vara styrningen till ett relä. Vad har det relät för funktion? Bifogad bild. Jag har satt fast den, laddat startbatteriet och båten går. Men skulle vilja veta hur det fungerar med de båda huvudbrytarna och laddningen? Ska motorn ladda båda batterierna? Måste brytarna vara påslagna? Det torde vara ett Bosch 0 332 002 150 relä, jag har iaf ett sånt i min -07:a. Bild nedan, tog ett foto tidigare då jag kollade upp nåt (minns inte vad). Relät gör att både start- och förbrukningsbatterierna laddas då du kör. För att ladda förbrukningsbatteriet måste Service-brytaren vara påslagen. (För att starta motorn måste Start-brytaren vara påslagen givetvis.) Jag har också en laddare (Victron 30A) direkt kopplad till förbrukninsbatterierna som vi kopplar in i gästhamnar och vid hembryggan då de behöver laddning, andra bilden nedan. På hösten/vintern sätter jag en annan laddare (C-TEK) på start-batteriet. Har den hela tiden i båten, men under sommaren behövs den inte då start-batteriet laddas tillräckligt under körning. Att koppla loss kabelskorna på vintern är säkert en bra rutin, så får man dem putsade på samma gång. (For the record, så har jag olika typs batterier för förbrukning och start, Lithium och AGM, så olika laddarinställningar kan tänkas vettigt bara av den orsaken. Victron-laddaren kan via en App kontrollras väldigt exakt, så det är en delorsak till denna lösning.) Share this post Link to post Share on other sites