Jump to content
Friday 13 December 2024
Havskatt

Yamarin 76 DC - Samlingstråd

Recommended Posts

59 minuter sedan skrev Othaya:

Bra förslag. Har du/någon testat detta och fått till det?

En god vän har en Aquador 28 där det var samma problem. Varvet fick åtgärda och att byta kablar till grövre var en sak de gjorde, minns inte om dieselpumpen fick bytas också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej båtvänner! Åter till detta med byte av bränsletank. Jag har min båt på vinterförvaring och planerar inköp av ny tank då den gamla är urmonterad och slängd. Om det är någon som har möjlighet att mäta hålet i aktersoffan(alltså där man trär igenom tanken precis under luckan där man sitter). Bredden är nog inte problem utan mer sittdjupet. Har för mig det är 35-40cm.

aktersoffa.pdf

Edited by Molinho
bild

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-04-14 vid 17:16 skrev Molinho:

Hej båtvänner! Åter till detta med byte av bränsletank. Jag har min båt på vinterförvaring och planerar inköp av ny tank då den gamla är urmonterad och slängd. Om det är någon som har möjlighet att mäta hålet i aktersoffan(alltså där man trär igenom tanken precis under luckan där man sitter). Bredden är nog inte problem utan mer sittdjupet. Har för mig det är 35-40cm.

aktersoffa.pdf 71 kB · 4 downloads

Har du inte fått svar på detta, kan jag mäta ikväll.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Passade på att uppdatera en del av tekniken, tog bort original-Garmin plottern och satte in en Raymarine Axiom 9. Den passade nästan exakt i hålet så det kändes vettigt. Böt också Yamaha mätarna till nya för den ena funkade inte och att mixa nya och gamla såg inte så snyggt ut. Sen blev det Mente Marine autotrim och det var en av de lättaste installationer jag gjort. Passade på att också installera en Yamaha Triducer som mäter vattentempen, djup och hastighet. Kanske onödigt, men lite kul. Plottern är kopplad till Yamaha Command-Link nätverket iaf, via en Yamaha NMEA 2K gateway så GPS signalen snappas up av Speed-Fuel mätaren. Sen blev det nytt kapell också. Torde ha några bilder av installationerna ifall nån är intresserad.

Gamla dashboarden.png

Nya_dashboarden.png

Ekoloden.png

Yamaha_Appen.png

Kapellet.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. Vilken modell på autotrim skall man köpa?  / Andreas. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Lextorp:

Hej. Vilken modell på autotrim skall man köpa?  / Andreas. 

Om du har trimplan, Mente Marine ACS RP. Annars är Zipwake ett bra val.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, Lextorp said:

Hej. Vilken modell på autotrim skall man köpa?  / Andreas. 

Håller med Kane. Antar att du har Bennets trimplan som kom med original, och isf. är det otroligt smidigt att installera Mente Marine ACS RP, inga extra boxar eller nivåavkännare behövs, bara den lilla panelen. Jag valde mellan Bennet Autotrim pro och Mente Marine ACS R och RP. Tog sen den med Roll och Pitch, men jag ställde in den att bara korrigera roll tillsvidare. På sida 7 i denna tråd finns en diskussion om trimplan också. Vilken av dessa som funkar bättre i verkligheten är en annan fråga, men om man vill göra det enkelt för sig så är Mente Marine ett bra val i min mening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har precis skaffat min andra 76:a och den jag har nu är en 2008 men den saknar förstärkningsstaget som ska sitta i U-soffan under bordet. Skulle någon kunna ange mått och dimensioner på det staget eller är det någon som har ett extra liggande?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, henkr said:

Jag har precis skaffat min andra 76:a och den jag har nu är en 2008 men den saknar förstärkningsstaget som ska sitta i U-soffan under bordet. Skulle någon kunna ange mått och dimensioner på det staget eller är det någon som har ett extra liggande?

Jag kan mäta det ikväll ifall ingen hinner före. Det allra enklaste torde väl vara att låna ett från nån och ta med det till en metallverkstad som kan kopiera det åt dig?

 

Grattis till 76 DC nr. 2!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Johan75:

Jag kan mäta det ikväll ifall ingen hinner före. Det allra enklaste torde väl vara att låna ett från nån och ta med det till en metallverkstad som kan kopiera det åt dig?

 

Grattis till 76 DC nr. 2!

Tack! Vore jättesnällt om du skulle kunna mäta det. Har tyvärr ingen i närheten med lika bra båtsmak... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, henkr said:

Tack! Vore jättesnällt om du skulle kunna mäta det. Har tyvärr ingen i närheten med lika bra båtsmak... :)

Ojdå, visste inte att det fanns ställen in Norden med dylik båtsmak 😄. Här är måtten på staget i form av foton. Ser att bredden syns lite dåligt då ursågningen på ändan böjs lite grann utåt. Bredden är runt 20mm, men om du vill kan jag försöka ta en bättre bild.

IMG_6670.jpg

IMG_6671.jpg

IMG_6675.jpg

IMG_6676.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Märkte nu att jag glömde höjden. Här ser vi den. Måtten på mitt stag är alltså

längd: 115,9 cm

höjd: 4 cm

bredd: 2 cm

urfräsning: 1,5 cm

 

IMG_6700.jpg

Edited by Johan75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Vad har ni för bränsleförbrukning i marchfart? Har ni bra tips på hur man minskar förbrukningen?

Min är bottenmålad, jag har en 250hk Yamaha och brukar trimma in motorn med "3 pluppar".

På ca 4100 varv gör den 25 knop med en bränsleförbrukning på ca 0,7 nm/L, ibland 0,6.

Jag tycker att det är mycket.

mvh

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Othaya:

Hej,

Vad har ni för bränsleförbrukning i marchfart? Har ni bra tips på hur man minskar förbrukningen?

Min är bottenmålad, jag har en 250hk Yamaha och brukar trimma in motorn med "3 pluppar".

På ca 4100 varv gör den 25 knop med en bränsleförbrukning på ca 0,7 nm/L, ibland 0,6.

Jag tycker att det är mycket.

mvh

 

Med rent skrov och inte allt för mycket last borde du kanske ligga på typ 1,2 l/nm, dvs 0,83 nm/l, om man tittar i Yamahas körfakta. Har du lilla eller stora 250'n? Vilka dimensioner på propellern?

Trimmar ut motorn förmodar jag att du menar.

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej båtvänner!

 

Mina Bennet trimplan har lagt av. När jag trycker ner knapparna, är det knäpptyst - o självklart rör sig inte trimplanen.

Jag letar efter säkringen?? 

Panelen i kabinen ovanför toaletten är borttagen och jag finner själva trimplansknapparna. Men hittar ingen säkring... :( 

Några tips eller bilder på vad jag letat efter? Hittar endast en hängsäkring på 10amp, som dessutom är hel.
Gäller en 76a från 2008

Edited by Johanolofogren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du bör ha en säkring på typ 20A nära spänningskällan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Johanolofogren:

Hmmm den ”säkringsknappen trycker o trycker jag på men det hjälper inte.

borde det inte sitta något nära knapparna?! Som @Kane säger.

Nej, det säger inte Kane. Säkringen bör/skall sitta nära spänningskällan, dvs batteri eller huvudströmbrytare.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Johanolofogren said:

Hmmm den ”säkringsknappen trycker o trycker jag på men det hjälper inte.

Om du har kollat hängsäkringen bakom kapparna samt om automatsäkringen inte gör nåt när du trycker på den får du kanske ta fram multimetern och kontrollera att alla komponenter får ström, trimpumpen, panelen... Bifogar en bild på hur baksidan av min panel såg ut då jag bytte till Mente Marine. Antar att det var den säkringen du kollade och att den är hel. Några andra korta frågor; fungerade trimplanen tidigare för dig och sen bara slutade funka? Har du haft båten som ny, eller kan nån ha dragit om elen/installerat om trimplanen? När du stänger av tändningen, motorn, hör du "autoretractorn" dra in trimplanen då? (Vet inte om alla Yamarin 76:or hade en sån som original, men min hade iaf. då jag köpte den begagnad.)

Bennetknapparna.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Installerade en Gobius tankmätare för vattentanken också. Det var dock lättare sagt än gjort, tanken var svår att vrida på utan att lossa alla slangar och kablar. Hoppas nu att allt kommer att funka som det ska.

 

1D59D6F1-E76B-4D50-85E9-661D81E9A9B5.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! 
Tack för alla tips!!

hae fortfarande inte lokaliserat hängsäkringen och det stör mig något enormt!!

skall ner till båten på måndag morgon o kolla igen, 

 

det låter inte heller när jag stänger av båten, det klassiska ”summet” när den låter trimplanen gå tillbaka. Bifogar lite bilder när jag är på plats!

 

J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Under vintern så har jag en fast monterad laddare inkopplad för underhållsladdning av batterierna, startbatteri och förbrukningsbatteri. Elinstallationen var gjord innan mitt ägarskap.  Nu har jag insett att startbatteriet har inte blivit laddat. När jag nu kollar så är laddaren kopplad direkt till förbrukningsbatteriet. Finns det någon annan koppling emellan batterierna för just laddning av båda? Jag öppnade locket på säkringstavlan och hittade en lös anslutning, det verkar vara styrningen till ett relä. Vad har det relät för funktion? Bifogad bild. Jag har satt fast den, laddat startbatteriet och båten går. Men skulle vilja veta hur det fungerar med de båda huvudbrytarna och laddningen? Ska motorn ladda båda batterierna? Måste brytarna vara påslagna?

20200615_191609[1].jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där kan vara ett skiljerelä mellan start och förbrukning. Om du kopplar laddaren på startbatteriet bör det relät i så fall slå till så båda batterierna laddas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

min knop mätare i mitt original Yamaha instrument har slutat att fungera, den står ibland på 2knop och ibland på 4-5 knop men annars händer inget?

vet någon hur dessa fungerar på våra båtar? Vart sitter givare? Något tips på felsökning?

årsmodell 09 och Yamaha 250 motor

tack på förhand.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-05-18 vid 23:07 skrev Johan75:

Passade på att uppdatera en del av tekniken, tog bort original-Garmin plottern och satte in en Raymarine Axiom 9. Den passade nästan exakt i hålet så det kändes vettigt. Böt också Yamaha mätarna till nya för den ena funkade inte och att mixa nya och gamla såg inte så snyggt ut. Sen blev det Mente Marine autotrim och det var en av de lättaste installationer jag gjort. Passade på att också installera en Yamaha Triducer som mäter vattentempen, djup och hastighet. Kanske onödigt, men lite kul. Plottern är kopplad till Yamaha Command-Link nätverket iaf, via en Yamaha NMEA 2K gateway så GPS signalen snappas up av Speed-Fuel mätaren. Sen blev det nytt kapell också. Torde ha några bilder av installationerna ifall nån är intresserad.

Gamla dashboarden.png

Nya_dashboarden.png

Ekoloden.png

Yamaha_Appen.png

Kapellet.png

Hej

snyggt! Vilka trimplan har du? Har själv köpt samma från mente men inte monterat det, förstod på instruktionen att på vissa behöver man ta bort någon box eller dylikt?

angående mätarna är det någon skillnad mot dem som satt original förutom utseende?

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Ducce_4:

Hej

snyggt! Vilka trimplan har du? Har själv köpt samma från mente men inte monterat det, förstod på instruktionen att på vissa behöver man ta bort någon box eller dylikt?

Det finns utmärkta installationsanvisningar för de flesta trimplansvarianterna på Mentes hemsida.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/16/2020 at 3:04 PM, Simskar said:

Under vintern så har jag en fast monterad laddare inkopplad för underhållsladdning av batterierna, startbatteri och förbrukningsbatteri. Elinstallationen var gjord innan mitt ägarskap.  Nu har jag insett att startbatteriet har inte blivit laddat. När jag nu kollar så är laddaren kopplad direkt till förbrukningsbatteriet. Finns det någon annan koppling emellan batterierna för just laddning av båda? Jag öppnade locket på säkringstavlan och hittade en lös anslutning, det verkar vara styrningen till ett relä. Vad har det relät för funktion? Bifogad bild. Jag har satt fast den, laddat startbatteriet och båten går. Men skulle vilja veta hur det fungerar med de båda huvudbrytarna och laddningen? Ska motorn ladda båda batterierna? Måste brytarna vara påslagna?

Det torde vara ett Bosch 0 332 002 150 relä, jag har iaf ett sånt i min -07:a. Bild nedan, tog ett foto tidigare då jag kollade upp nåt (minns inte vad). Relät gör att både start- och förbrukningsbatterierna laddas då du kör. För att ladda förbrukningsbatteriet måste Service-brytaren vara påslagen. (För att starta motorn måste Start-brytaren vara påslagen givetvis.)

 

Jag har också en laddare (Victron 30A) direkt kopplad till förbrukninsbatterierna som vi kopplar in i gästhamnar och vid hembryggan då de behöver laddning, andra bilden nedan. På hösten/vintern sätter jag en annan laddare (C-TEK) på start-batteriet. Har den hela tiden i båten, men under sommaren behövs den inte då start-batteriet laddas tillräckligt under körning.

 

Att koppla loss kabelskorna på vintern är säkert en bra rutin, så får man dem putsade på samma gång.

 

(For the record, så har jag olika typs batterier för förbrukning och start, Lithium och AGM, så olika laddarinställningar kan tänkas vettigt bara av den orsaken. Victron-laddaren kan via en App kontrollras väldigt exakt, så det är en delorsak till denna lösning.)

 

Bosh_relä.jpg

Victron laddaren.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...