Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Havskatt

Yamarin 76 DC - Samlingstråd

Rekommendera Poster

Nej inga sådana problem med att teaken blir mörk där man går.

Invändigt behöver man inte alltid gå med 2ggr olja innan vaxet, räcker ofta med 1ggr med olja invändigt.

Vädret tar ju inte lika hårt invändigt såklart, utvändigt alltid 2ggr med olja.

Vaxet kör jag alltid 2ggr både invändigt och utvändigt, det som är bra med vaxet är kort torktid 30-60min beroende av utetemperatur.

Redigerad av Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vinterförvara båten utomhus och är lite osäker på hur man bäst ställer iordning allt så man inte får problem.

 

Kommer att ha en ställning med presenning över båten men undrar om man ska ha hamnkapellet på eller av.

 

Är det stor risk att man får mögel på tex ryggstöd och stolar då dessa ju inte går att plocka loss.

Hjälper det att ställa ut några torrbollar...

 

Ska dörren till ruffen stå öppen eller stäng.

 

Har tömt färskvattnet och sugit ur kranen med grovdammsugaren.

 

Toaletten är tömd och tänkte fylla i antifrysvätska för båt/husvagn och pumpa ut i septiktanken.

 

Servicen på motorn lämnas bort

 

Många funderingar och skulle vara tacksam för feedback och om jag glömt något viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vinterförvara båten utomhus och är lite osäker på hur man bäst ställer iordning allt så man inte får problem.

 

Kommer att ha en ställning med presenning över båten men undrar om man ska ha hamnkapellet på eller av.

 

Är det stor risk att man får mögel på tex ryggstöd och stolar då dessa ju inte går att plocka loss.

Hjälper det att ställa ut några torrbollar...

 

Ska dörren till ruffen stå öppen eller stäng.

 

Har tömt färskvattnet och sugit ur kranen med grovdammsugaren.

 

Toaletten är tömd och tänkte fylla i antifrysvätska för båt/husvagn och pumpa ut i septiktanken.

 

Servicen på motorn lämnas bort

 

Många funderingar och skulle vara tacksam för feedback och om jag glömt något viktigt.

Jag har haft båten utomhus under en däckställning ett par år och då har jag haft hamnkapellet på.

Försök täta så gott det går där kapellet inte sluter tätt, en stor torrboll i akter. Stäng ruffen och sätt en stor torrboll där också och täck över solcellsfläkten. Jag har plockat ur alla dynor som går men det hade säkert fungerat att ha dem i ruffen. Lägg typ remsor av liggunderlag vid vindrutan den gnager annars sönder presseningen där mot kapellknopparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Havskatten, hur har du gjort med toan och färskvattnet. Räcker det som jag gjort med tömning och antifrysvätska?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Havskatten, hur har du gjort med toan och färskvattnet. Räcker det som jag gjort med tömning och antifrysvätska?

Ja det gör det, jag gjorde precis som du med vattnet och toan det har fungerat perfekt.

Att städa ur ordentligt och våttorka, inte glömma att skruva ur dyviken behöver jag säkert inte säga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga till er 76 ägare, hur gör ni med det korta bordsbenet när ni bäddar upp/ner solbädden?

Vi har mega bekymmer med att det korta benet kilar fast, jag måste lägga en handduk emellan och slå med kil släggan. Det är verkligen irriterande när man har båtgrannar som man inte vill väcka. Har provat alla möjliga smörjmedel inget funkar. Måste uppgradera bordsbenet över vintern tänkte jag. Funderar på någon teleskopisk lösning gärna elektriskt höj och sänkbart. Är det bara jag som har bekymmer med detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här. Borra ett hål rakt igenom så du kan föra igenom ett långsmalt objekt, typ en skruvmejsel, och lyft ovanifrån.

 

Mvh

 

/E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt korta ben för att skapa solbädden var även något för långt, detta gjorde att bordet inte låg riktigt stabilt och gungade något, dessutom fastnade det ordentligt. Lösningen var att kapa det något och sedan valsade jag om det lite så att det var något smalare nertill, då stod det på botten av hålet och fastnar inte så hårt längre.

 

Mvh

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Har köpt en 76dc 2007 nu i höst har fått monterat ankarspel och bogpropp. Undrar om någon här kan vara behjälplig med måtten på bestickslådorna som sitter original från 2008 ? mvh Börje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt korta ben för att skapa solbädden var även något för långt, detta gjorde att bordet inte låg riktigt stabilt och gungade något, dessutom fastnade det ordentligt. Lösningen var att kapa det något och sedan valsade jag om det lite så att det var något smalare nertill, då stod det på botten av hålet och fastnar inte så hårt längre.

 

Mvh

Henrik

Bra tips, ska nog prova detta istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mitt korta ben för att skapa solbädden var även något för långt, detta gjorde att bordet inte låg riktigt stabilt och gungade något, dessutom fastnade det ordentligt. Lösningen var att kapa det något och sedan valsade jag om det lite så att det var något smalare nertill, då stod det på botten av hålet och fastnar inte så hårt längre.

 

Mvh

Henrik

Bra tips, ska nog prova detta istället

 

Hej ! Du kanske har måtten på bestickslådorna i 76an ? mvh Börje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Mitt korta ben för att skapa solbädden var även något för långt, detta gjorde att bordet inte låg riktigt stabilt och gungade något, dessutom fastnade det ordentligt. Lösningen var att kapa det något och sedan valsade jag om det lite så att det var något smalare nertill, då stod det på botten av hålet och fastnar inte så hårt längre.

 

Mvh

Henrik

Bra tips, ska nog prova detta istället

Hej ! Du kanske har måtten på bestickslådorna i 76an ? mvh Börje

Nej tyvärr har jag inte tillgång till båten förrän i vår då den är på vinterförvaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukningsbatteriet har gjort sitt och behövs bytas ut. Bor i skärgården så vi är bara ute max två nätter och har inte så stort förbrukningsbehov. Jag kollar på att sätta i ett gel-batteri på 85Ah som förbrukning, alternativt två (isf parallellkoppla)

 

Nu till den riktiga frågan, går det bra att ha kvar orginalbatteriet som startbatteri som är ett "vanligt" och ha ett, eller två, gel-batterier i förbrukningsbanken?

 

Jag som de flesta andra har läst om att man inte ska blanda batterityper men det är väl bara i samma bank?

 

Orginal är ju batterierna så kopplade att om startbatteriet är tomt ska de ta kraft från förbrukningsbatteriet.

 

Dessutom är det väl viktigt att generatorn inte laddar med för stark ström, men det kanske bara gäller AGM vilket inte är aktuellt.

 

Tror ni att det blir problem att bara slänga i ett eller två gelbatterier och parallel koppla dem?

 

Är dålig på el men du Havskatt verkar ju ha koll på det mesta! =)

 

Tack för hjälpen

Redigerad av estaaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukningsbatteriet har gjort sitt och behövs bytas ut. Bor i skärgården så vi är bara ute max två nätter och har inte så stort förbrukningsbehov. Jag kollar på att sätta i ett gel-batteri på 85Ah som förbrukning, alternativt två (isf parallellkoppla)

 

Nu till den riktiga frågan, går det bra att ha kvar orginalbatteriet som startbatteri som är ett "vanligt" och ha ett, eller två, gel-batterier i förbrukningsbanken?

 

Jag som de flesta andra har läst om att man inte ska blanda batterityper men det är väl bara i samma bank?

 

Orginal är ju batterierna så kopplade att om startbatteriet är tomt ska de ta kraft från förbrukningsbatteriet.

 

Dessutom är det väl viktigt att generatorn inte laddar med för stark ström, men det kanske bara gäller AGM vilket inte är aktuellt.

 

Tror ni att det blir problem att bara slänga i ett eller två gelbatterier och parallel koppla dem?

 

Är dålig på el men du Havskatt verkar ju ha koll på det mesta! =)

 

Tack för hjälpen

Inga problem att bara byta ut dina batterier i förbrukarbanken. Jag bytte till 3st förbrukarbatterier, våta batterier, på 115Ah/st typ fritidsbatterier. Räcker för oss i ca 2,5dygn och ca 35-40% kvar i banken. Gelbatterier är väl rätt tunga?

Jag fick väldigt bra balans i båten genom att placera 2st batterier på varje sida i aktern (1st start+3st förbrukare)

Gör en elbudget och kolla vad du hamnar på innan du bestämmer storlek på batteri, 100-110Ah/dygn är nog rätt normalt om man inte vill snåla med elen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, håller på och ska installera en värmare i båten (Wallas 1800t) i min 76:a från 2009. Var ska man placera reglaget som reglerar värmen. Någon som har en bild?

 

Mvh/Christer

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Köpte en 76 DC 2008 på sensommaren förra året. Då sommarvädret kom och stannade i över 3 veckor här på västkusten upptäckte jag inte något problem förrän efter första riktiga höstregnen att förvarings "skålen" bredvid stickkojen på babords sida var fylld med vatten. Flera centimer djupt, säkert ett par liter. Detta fortsatte mer eller mindre efter varje ihållande regnskur. Upptäckte oxså att det kom ngr droppar vatten ur skuvhålen på lampan på styrbordsidan nere i kabinen.

Är det någon som känner till detta med sin båt eller hört av någon annan??

Mvh Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, håller på och ska installera en värmare i båten (Wallas 1800t) i min 76:a från 2009. Var ska man placera reglaget som reglerar värmen. Någon som har en bild?

 

Mvh/Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer tråden då jag har tanke på detta inför sommaren.

Fråga dock: är skorstens-slang och övriga slangar/rör förmonterade? Har en 2008!

Mvh robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer tråden då jag har tanke på detta inför sommaren.

Fråga dock: är skorstens-slang och övriga slangar/rör förmonterade? Har en 2008!

Mvh robert

Hej, det som är förmonterat är utblås (ventiler) samt slang till det. Inget annat är gjort.

 

Delar som behövs till min båt är värmare W 1800t (Värmare, kontrollpanel med 6 m kabel, upphängningsbygel för däck- eller skottmontering, bränsleslangar, tankanslutning, 6 m batterikabel, skrovgenomföring, rökgas samt luftintagsslang.)

Finns hos exvis  Bryggboden för 12 369:-

Mvh/Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga angående sitthöjd:

Det finns väl inga justeringsmöjligheter i höjdled för soffan vid förarplatsen?

Jag är inge vidare reslig,bara strax över 1,70, hur funkar det för att ha bra översikt framåt från förarplatsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga angående sitthöjd:

Det finns väl inga justeringsmöjligheter i höjdled för soffan vid förarplatsen?

Jag är inge vidare reslig,bara strax över 1,70, hur funkar det för att ha bra översikt framåt från förarplatsen?

Nej det går inte att justera höjden. Jag är också kort och det är inga bekymmer att se framåt när man kör sittande.

Däremot får jag stå på tå när jag ska stoppa upp huvudet genom kapellet, aluminiumbågen och kapellkanten hamnar mitt i synfältet. Ska man köra länge stående får man stå på en liten fotpall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, 

Jag är ny på forumet. Har en 76 DC med F250 4.2 och är mycket nöjd ;)

Mitt rattutslag behöver justeras på något sätt. Vi full utslag tar motorn i båten på babord sida? men det finns plats kvar på styrbord. Finns det något sätt att justera "centreringen" av styrningen?

Tacksam för svar.

mvh  Petter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heisann! 

 

Jeg er ny på forumet og har nylig kjøpt en 76 DC 2008 modell med F250, veldig fornøyd så langt! Jeg lurer på å kjøpe et ACS system fra Mente Marine, og lurer på om noen vet hvordan lettest mulig kommer til kablene på baksiden av dashbord? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har kört med Mentes RC version en säsong nu och det ungerar bra frånsett att jag var tvungen att gå upp ordentligt i säkring jämfört med vad de angivit i sin manual. Jag har fö också en 2008 med 250 hk.

Kablarna och demontering av befintlig panel görs enklast om innerväggen vid taletten demonteras det är ca 6 skruvar och går på någon minut bara.

Mvh/Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har kört med Mentes RC version en säsong nu och det ungerar bra frånsett att jag var tvungen att gå upp ordentligt i säkring jämfört med vad de angivit i sin manual. Jag har fö också en 2008 med 250 hk.

Kablarna och demontering av befintlig panel görs enklast om innerväggen vid taletten demonteras det är ca 6 skruvar och går på någon minut bara.

Mvh/Lasse

 

Hei Lasse35, 

 

Hvor mye måtte du gå opp i sikringen og hva installerte du til slutt? 

 

Passet Mentes RC panel inn i skruehullene på befintlig panel eller måtte du borre/drille nye hull? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Manualen säger 15F fast men slutade med att jag gick upp till 25T var i kontakt med Mente ang detta. Ang skruvhål så fräste jag upp hålet något vid det genomgående skruvar som sitter på enheten gjorde sen ett mothåll på insidan i form av en kraftig plastbricka ca 60mm i ytterdiameter.

 

Mvh/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket bra tips, gånglägesautomatik, jag tänkte också beställa ett system. Marinan jag har använder Lectrotab ALC men dem ser identiska ut med Mente Marine, är det samma?

Är det någon av er som har hydrauliska trimmplan, funkar det bra?

Jag har det och tänkte ha dem kvar, frågan är om dem är för långsamma?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Mente som står bakom Lectrotab också som jag förstår det. Har original tror Bennett hydraulisk på min och det fungerar bra visst kan vara lite fördröjning någon gång men på det stora hela så fungerar det så bra att man inte tänker på att systemet jobbar utan båten hålls i läge sida sida. Zipwake är säkert betydligt snabbare men har inte kunnat jämföra får ju inte gå för snabbt heller!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter perfekt. Jag har också orginal Bennett trimplanen.

Redigerad av Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ny på forumet men har en Yamarin 76DC sedan förra året. Grymt nöjd som ni andra skriver. Ska byta ut förbrukningsbatteriet men tänkte inte byta startbatteriet. Start är ett bly på 100Ah och tänkte köpa ett AGM 115Ah till förbrukning. Funkar det att blanda, vad jag förstår på er är det kopplas så att det ges den möjligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...