Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Havskatt

Yamarin 76 DC - Samlingstråd

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
On 6/27/2020 at 9:02 AM, Ducce_4 said:

Hej

min knop mätare i mitt original Yamaha instrument har slutat att fungera, den står ibland på 2knop och ibland på 4-5 knop men annars händer inget?

vet någon hur dessa fungerar på våra båtar? Vart sitter givare? Något tips på felsökning?

årsmodell 09 och Yamaha 250 motor

tack på förhand.

Är inte säker om alla importörer/försäljare gjort lika, men vi hade iaf. en enkel tryckmätare installerad som via rör och slangar mäter vattentrycket från drevets underdel. De torde vara extrautrustning från Yamahas sida. Vi hade både kylvattentryckmätare och fartmätare (fart-tryckmätare) installerade. I manualen Yamaha 6y5-2819k-90 kan du se hur de är installerade. Tippar att alla Yamarin haft det, men kan ju inte vara säker.

 

Det samlas ofta alger, snäckor och skräp i hålet på drevet som sen påverkar mätarens funktion. Du kan försöka blåsa ur det med tryckluft då du har båten på land (ta loss slangarna), samt med en liten borr för hand (med fingrarna bara, ingen borrmaskin!) pillra upp hålet genom att snurra borren i hålet så skräpet kommer ut.

 

(Det sagt, så kan jag säga att vår original-fartmätare aldrig funkat sålänge vi haft båten, inte en endaste gång. Vi har Yamaha-service garanti ännu på den, men tror inte jag orkar krångla med den mera. De har tänkt och funderat, bytt tryckmätare och bytt motorns databox, men utan resultat. Jag har också testat med två Speed Fuel mätare. Jag har nu installerat både en gateway för plottern, samt en Yamaha triducer som mäter djup, hastighet (via en rulle) och temperatur, så vi har faktiskt inget behov mer av motorns tryck-mätare för hastighet. De är inte speciellt exakta vid låg hastighet om du frågar mig. Vi hade en som funkade fint på vår andra båt, men jag ersatte den också med GPS-fart för den var så oexakt. Det är ju just vid låg hastighet man vill vara säker att inte överskrida fartbegränsningarna...)

Redigerad av Johan75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/27/2020 at 9:05 AM, Ducce_4 said:

Hej

snyggt! Vilka trimplan har du? Har själv köpt samma från mente men inte monterat det, förstod på instruktionen att på vissa behöver man ta bort någon box eller dylikt?

angående mätarna är det någon skillnad mot dem som satt original förutom utseende?

Hej,

 

jag har Bennets originaltrimplan som satt på båten som ny.

 

Ta bort original-knapp-panelen och den lilla boxen som gör att trimplanen dras tillbaks efter att du stängt av motorn. Sen är det bara att klippa kablarna och sätta in Mentes egen panel (som ju innehåller all logik!). Nedan några bilder från vår installation ifall det hjälper. Det som skall bort ser du i pafflådan. Du behöver en liten plastbit eller nåt att sätta som motstycke på baksidan. Jag använde en Clas Ohlson skärbräda. Fräs inte ut för mycket för skruvarna heller, det är bara nån millis marginal. Jag fräste ett liten jack samt ett lite bredare för att ha lite spelmarginal.

 

Som redan sagt ovan, allt står bra förklarat i manualen som kom med i förpackningen. Sällan är det så enkelt att installera och klart förklarat.

 

 

Vad som skall bort.jpeg

Vad som skall bort 2.jpeg

Skärbrädan.jpeg

Skärbrädan 2.jpeg

Skärbrädan 3.jpeg

Frästa hålet.jpeg

Frästa hålet 2.jpeg

Mente klart.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Johan75:

Det torde vara ett Bosch 0 332 002 150 relä, jag har iaf ett sånt i min -07:a. Bild nedan, tog ett foto tidigare då jag kollade upp nåt (minns inte vad). Relät gör att både start- och förbrukningsbatterierna laddas då du kör. För att ladda förbrukningsbatteriet måste Service-brytaren vara påslagen. (För att starta motorn måste Start-brytaren vara påslagen givetvis.)

 

Jag har också en laddare (Victron 30A) direkt kopplad till förbrukninsbatterierna som vi kopplar in i gästhamnar och vid hembryggan då de behöver laddning, andra bilden nedan. På hösten/vintern sätter jag en annan laddare (C-TEK) på start-batteriet. Har den hela tiden i båten, men under sommaren behövs den inte då start-batteriet laddas tillräckligt under körning.

 

Att koppla loss kabelskorna på vintern är säkert en bra rutin, så får man dem putsade på samma gång.

 

(For the record, så har jag olika typs batterier för förbrukning och start, Lithium och AGM, så olika laddarinställningar kan tänkas vettigt bara av den orsaken. Victron-laddaren kan via en App kontrollras väldigt exakt, så det är en delorsak till denna lösning.)

 

Bosh_relä.jpg

Victron laddaren.jpeg

Hej, när vi är inne på detta ämne, ström, har jag en fundering.

Jag kan starta motorn även om båda huvudströmbrytarna är avslagna. Likaså hissa upp och ner motorn.

Har ni också det så? Är det verkligen rätt?

Om inte rätt, vad bör jag göra?

mvh

HD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Johan75:

Mente klart.jpeg

Varför lyser de nedersta dioderna? Det har jag aldrig sett på min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev Othaya:

Hej, när vi är inne på detta ämne, ström, har jag en fundering.

Jag kan starta motorn även om båda huvudströmbrytarna är avslagna. Likaså hissa upp och ner motorn.

Har ni också det så? Är det verkligen rätt?

Om inte rätt, vad bör jag göra?

mvh

HD

Jag har ingen 76 DC så jag vet inte hur det skall vara på den men det känns fel. Jag hade ändrat och kopplat motorn på huvudströmbrytaren. Så har jag på min båt från fabrik.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, Kane said:

Varför lyser de nedersta dioderna? Det har jag aldrig sett på min

Fotot är från då jag kopplade på strömmen efter installationen, då den ville kalibreras. Minns inte om de lyste eller blinkade. De lyser inte mer iaf.

Redigerad av Johan75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Johan75:

Fotot är från då jag kopplade på strömen efter installationen, då den ville kalibreras. Minns inte om de lyste eller blinkade. De lyser inte mer iaf.

OK, bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Othaya said:

Jag kan starta motorn även om båda huvudströmbrytarna är avslagna. Likaså hissa upp och ner motorn.

Har ni också det så? Är det verkligen rätt?

Om inte rätt, vad bör jag göra?

Det låter märkligt, så är det inte för mig och knappast har importören/försäljaren gjort så original ifall du har två brytare. Det skulle tyda på att motorn är direktkopplad till batteriet. Kanske sätta tillbaks som det var original? Har du Navix panelen som finns på bilder tidigare i denna tråd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Othaya:

Hej, när vi är inne på detta ämne, ström, har jag en fundering.

Jag kan starta motorn även om båda huvudströmbrytarna är avslagna. Likaså hissa upp och ner motorn.

Har ni också det så? Är det verkligen rätt?

Om inte rätt, vad bör jag göra?

mvh

HD

Vi kan åtminstone starta motorn med motorbrytaren avstängd och förbrukningsbrytaren på. Har inte provat med båda avslagna. Sedan kan vi alltid hissa upp motorn med brytarna på motorn, men det borde vara rätt. Båten är från -07. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här är det i min finska båt från 2018. Och så vill jag ha det.

image.png.725e38e4029c1e544ba95ab4f51f58a2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 hours ago, Simskar said:

Vi kan åtminstone starta motorn med motorbrytaren avstängd och förbrukningsbrytaren på. Har inte provat med båda avslagna. Sedan kan vi alltid hissa upp motorn med brytarna på motorn, men det borde vara rätt. Båten är från -07.

Ok, då tycks vi ha olika kopplingar ifall nån tidigare ägare inte kopplat om motorn direkt till batteriet. Min 76:a är också från -07 och inte omgjord enligt min dokumentation från Yamaha-center. Jag vill också minnas att vi har det kopplat som det står i Yamarin 76 manualen (bör kollas för exakthet).

 

Den tjocka start-kabeln (och ladd givetvis) från motorn som är dragen via slangen "snabeln" till båten har i vårt fall plus-kabeln dragen direkt till Start brytaren. Från Start-brytaren går en ca 50cm röd kabel med texten typ "Navix START" till startbatteriets pluspol. När man kopplar på Start-brytaren så kopplas dessa alltså samman och man kan starta, lyfta motorn osv. Utan att vi har Start brytaren på så har motorn alltså ingen ström. Trodde det var det vanligaste sättet att koppla in motorn, men kanske det inte är så? Hur har andra haft det original på 76:orna? Min 76:a är såld första gången i Finland dock varifrån jag köpte den, från ett Yamaha-center där den servats varje år, så jag fick med dens servicehistoria. Kan det tänkas vara så att de kopplat motorerna in på batteriet olika via nån svensk importör?

 

Ifall ni kan starta och lyfta motorn utan att "knäppa på" Start brytaren, vad annat har ni bakom den? Gör den nånting alls?

Redigerad av Johan75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min 76DC från 08 har allt till motorn bortkopplat med motorbrytaren av och är mig veterligen inte ändrad från fabrik, annars har ju som sagt inte motorbrytaren någon funktion om det fortfarande är spänning till motorn.

Mvh/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Johan75:

Ok, då tycks vi ha olika kopplingar ifall nån tidigare ägare inte kopplat om motorn direkt till batteriet. Min 76:a är också från -07 och inte omgjord enligt min dokumentation från Yamaha-center. Jag vill också minnas att vi har det kopplat som det står i Yamarin 76 manualen (bör kollas för exakthet).

 

Den tjocka start-kabeln (och ladd givetvis) från motorn som är dragen via slangen "snabeln" till båten har i vårt fall plus-kabeln dragen direkt till Start brytaren. Från Start-brytaren går en ca 50cm röd kabel med texten typ "Navix START" till startbatteriets pluspol. När man kopplar på Start-brytaren så kopplas dessa alltså samman och man kan starta, lyfta motorn osv. Utan att vi har Start brytaren på så har motorn alltså ingen ström. Trodde det var det vanligaste sättet att koppla in motorn, men kanske det inte är så? Hur har andra haft det original på 76:orna? Min 76:a är såld första gången i Finland dock varifrån jag köpte den, från ett Yamaha-center där den servats varje år, så jag fick med dens servicehistoria. Kan det tänkas vara så att de kopplat motorerna in på batteriet olika via nån svensk importör?

 

Ifall ni kan starta och lyfta motorn utan att "knäppa på" Start brytaren, vad annat har ni bakom den? Gör den nånting alls?

Vår båt -07 måste vara modifierad av någon tidigare ägare. Motorn är kopplad direkt till motorbatteriet. Motorn bytt -11 och larm med startspärr monterat så kanske har med det att göra. Annars är det ju logiskt att gå via brytaren. Tack för utförliga förklaringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste skryta över Mente Marine automatiska trimplan. Vi har nu kört en helg med den och de fungerar mycket bra. Kanske lite långsamma men avsevärt mycket snabbare än mitt vinglande med feltryckningar, man blir ju snabbt kräsen. Vi har original Bennet trimplan, båt  -07, monteringen gjordes av min 15 årige son. Behövdes bara några större brickor till fastskruvande av enheten. Bra montagebeskrivning och ett enkelt jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Simskar:

Jag måste skryta över Mente Marine automatiska trimplan. Vi har nu kört en helg med den och de fungerar mycket bra. Kanske lite långsamma men avsevärt mycket snabbare än mitt vinglande med feltryckningar, man blir ju snabbt kräsen. Vi har original Bennet trimplan, båt  -07, monteringen gjordes av min 15 årige son. Behövdes bara några större brickor till fastskruvande av enheten. Bra montagebeskrivning och ett enkelt jobb.

Du vet att du kan ändra hastigheten? Den är fabriksinställd på mellanläget. Finns ett snabbare.

image.png.a56f75612e0af53bdf16d2d333440ed2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-01 vid 08:48 skrev Simskar:

Jag måste skryta över Mente Marine automatiska trimplan. Vi har nu kört en helg med den och de fungerar mycket bra. Kanske lite långsamma men avsevärt mycket snabbare än mitt vinglande med feltryckningar, man blir ju snabbt kräsen. Vi har original Bennet trimplan, båt  -07, monteringen gjordes av min 15 årige son. Behövdes bara några större brickor till fastskruvande av enheten. Bra montagebeskrivning och ett enkelt jobb.

Instämmer! Installerade nu i veckan efter inspiration här på forumet och det fungerar verkligen över förväntan! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/7/2014 at 6:33 PM, Havskatt said:

Bild5

På denna bild syns startbatteriet längst in och det främre batteriet är förbrukningsbatterier.

Totalt har jag 3st förbrukningsbatterier på 115Ah. Man ser även sladden/uttaget från solpanelen jag använder för att hålla batteribanken 100% laddad.

post-61688-0-11230000-1410107508_thumb.jpg

post-61688-0-21302500-1410107603_thumb.jpg

Hej. Vad köpte du för solceller etc.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/1/2019 at 9:54 PM, Othaya said:

Ni som satt in extra batterier hur har ni förankrat dessa?

Har ni lust att lägga ut lite olika bilder med förslag och vad som är bra att tänka på vid fastsättning av fler förbrukningsbatterier?

Jag funderar på att sätta in ett eller två extra och lägga dem på styrbord sida, ungefär som de två originalbatterierna sitter.

Det finns många bra sätt att fästa batterierna på. Original-järnen med vingmuttrarna är lätta att installera och stabila tycker jag. Nu då jag sökte dem på nätet hittade jag inga nära (Europa), men jag har sett dem på MaritimShops vill jag minnas. I vår andra båt har jag använt Biltema-batterilådor, men de kan tänkas bli lite otympliga i detta fall ifall du vill ha dem akterut på styrbords sida, om du inte spänner fast dem med remmar kanske? Det är ju inte så lätt att lyfta in batterierna i lådorna ifall lådorna är skruvade... då man kryper där nere i luckan på magen.

 

Själv köpte jag billiga ställbara fästen på eBay (sök på "battery tie down" tex) och gjorde hål för krokjärnen. Hade turen att batterierna passade perfekt på bredden, så jag är nöjd med helheten.

SunBeam Basic.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/1/2020 at 10:38 PM, Othaya said:

Hej,

Vad har ni för bränsleförbrukning i marchfart? Har ni bra tips på hur man minskar förbrukningen?

Min är bottenmålad, jag har en 250hk Yamaha och brukar trimma in motorn med "3 pluppar".

På ca 4100 varv gör den 25 knop med en bränsleförbrukning på ca 0,7 nm/L, ibland 0,6.

Jag tycker att det är mycket.

mvh

Hej.

 

Ifall båten är lastad skulle jag inte oroa mig så mycket. Som diskuterat på sida 1 i denna tråd så rör sig förbrukningen ungefär på samma nivå som du har för andra också. För egen del så har vi nog ännu högre förbrukning, men jag har inte på länge haft tillfälle att köra båten olastad så jag kommer inte exakt ihåg de bästa talen vi sett. I sommar har vi kört den fullpackad i 2 1/2 veckor på långresa med minst halvtank men ofta rätt fulltankad och annars fullt med grejer, mat, vatten, verktygsback osv. och då ligger förbrukningen på 0.6 nm/l. Vår marschfart ligger på 23-28 knop, det brukar för oss vara den trevligaste hastigheten och förbrukningen är rätt oförändrad i det området. När båten är riktigt fullastad och just tankad kan förbrukningen t.o.m tippa över till 0.5 för en tid och i andra ändan, då man gjort av med lite bränsle och vatten samt mat kan den luta mot 0.7. Men på det stora hela så står förbrukningen på 0.6 nm/l för oss. Jag har inte orkat stressa över det så mycket för vid goda förhållanden och inte så mycket last så toppar vi över 40 knop, kring 41 vill jag minnas med en del grejer och 2 pers. Det torde vara Ok för den här båten och motorn. Vi har den äldre 250-hästars Yamahan och inte bottenmålat. Det senare betyder att båten måste rengöras ofta och mellan varven blir den nog rätt lurvig så det påverkar givetvis hastigheten också, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Propeller är var jag vet original, men det har jag inte kollat upp. Det står inte mycket på den… 3-blads rostfri. Bifogar några bilder, kanske andra med äldre 76:or kan kommentera vad de haft original? Vad det gäller trimmandet och plupparna så får du testa dig fram. Överlag så trimmar vi nog nån plupp mer än du, 4..5 kanske, men det beror på vind, vågor hur båten är lastad. Håll koll på hastigheten på plottern och förbrukningen samt varvtalet och testa dig fram genom att trimma både ut och in. Får du högre hastighet på samma förbrukning så är det ett bra gångläge. När propellern släpper eller det blir känguru-hopp så har du trimmat ut för många pluppar :) 

 

Mvh.

 

Johan

Propeller-1.jpeg

Propeller-2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Johan75:

Hej.

 

Ifall båten är lastad skulle jag inte oroa mig så mycket. Som diskuterat på sida 1 i denna tråd så rör sig förbrukningen ungefär på samma nivå som du har för andra också. För egen del så har vi nog ännu högre förbrukning, men jag har inte på länge haft tillfälle att köra båten olastad så jag kommer inte exakt ihåg de bästa talen vi sett. I sommar har vi kört den fullpackad i 2 1/2 veckor på långresa med minst halvtank men ofta rätt fulltankad och annars fullt med grejer, mat, vatten, verktygsback osv. och då ligger förbrukningen på 0.6 nm/l. Vår marschfart ligger på 23-28 knop, det brukar för oss vara den trevligaste hastigheten och förbrukningen är rätt oförändrad i det området. När båten är riktigt fullastad och just tankad kan förbrukningen t.o.m tippa över till 0.5 för en tid och i andra ändan, då man gjort av med lite bränsle och vatten samt mat kan den luta mot 0.7. Men på det stora hela så står förbrukningen på 0.6 nm/l för oss. Jag har inte orkat stressa över det så mycket för vid goda förhållanden och inte så mycket last så toppar vi över 40 knop, kring 41 vill jag minnas med en del grejer och 2 pers. Det torde vara Ok för den här båten och motorn. Vi har den äldre 250-hästars Yamahan och inte bottenmålat. Det senare betyder att båten måste rengöras ofta och mellan varven blir den nog rätt lurvig så det påverkar givetvis hastigheten också, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Propeller är var jag vet original, men det har jag inte kollat upp.

Låter som en ganska hög förbrukning jämfört med Yamahas körfakta från 2009.

image.thumb.png.415ba4aec0b3a284caf7a5aaee9c064f.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minutes ago, Kane said:

Låter som en ganska hög förbrukning jämfört med Yamahas körfakta från 2009.

Ja, det stämmer bra det. Men trots allt så har ganska många helt klart högre normalförbrukning av nån orsak. Själv har jag slutat fundera på det desto mer. Har en Propulse propeller som passar på motorn, så nästa steg kunde vara att testa med olika stigningar med den. Tror vi kör ganska mycket tyngre lastade än de gör i testen, då vi använder båten alltså. Kan tänkas påverka mer än vad man tror?

Redigerad av Johan75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-31 vid 22:43 skrev Johan75:

Ja, det stämmer bra det. Men trots allt så har ganska många helt klart högre normalförbrukning av nån orsak. Själv har jag slutat fundera på det desto mer. Har en Propulse propeller som passar på motorn, så nästa steg kunde vara att testa med olika stigningar med den. Tror vi kör ganska mycket tyngre lastade än de gör i testen, då vi använder båten alltså. Kan tänkas påverka mer än vad man tror?

Tycker ändå det verkar skilja mycket. Dina 1.4-2 l/sjömil är ju ganska stor skillnad mot Körfaktats siffror. Vad har du för storlek på propellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/2/2020 at 6:10 PM, Kane said:

Tycker ändå det verkar skilja mycket. Dina 1.4-2 l/sjömil är ju ganska stor skillnad mot Körfaktats siffror. Vad har du för storlek på propellern?

Ja det är onekligen stor skillnad.

 

Tvättade bottnen idag på en "Miniwash" båttvätt, en trailer med borstar, för att kunna testa med så ren botten som vi nu kan tänkas ha den här tiden på året. Det blev lite bättre men inte några större ändringar. Jag tvättade den förra gången för ca 2-3 veckor sen på en likadan borstare, så den hade blivit vad jag skulle kalla "halvslemmig" sen det. Förbrukningen med halvtank och ganska mycket grejer, men lite mindre än på långresan kommenterad ovan, stod nog på ganska liknande nivåer, 1.4-1.7 l/nm, mera mot 1.5-1.7 l/nm faktiskt. Toppfarten före tvätt var klart under 40 knop, ca 5400-5500 varv/min och efter tvätten prick 40 knop och 5600 varv/min. Dvs inte nån enrom ändring. Ifall vi missar en tvätt den här tiden på året och det kommer havstulpaner börjar det gå rätt "trögt".

 

Vad det gäller propellern så vet jag inget mer om den än vad som syns på bilderna ovan:

"21-M" och "II" eller "11" står det på den. Såg ingen annan märkning. Jag har inte tid att ta loss den för vidare inspektion, men kanske den är identifierar? Rätt tunglastad båt, 250 hp  och 40 knop vid 5600 rpm verkar inte helt kompatibelt med nån av de ovanstående testerna, men kanske tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Johan75:

Vad det gäller propellern så vet jag inget mer om den än vad som syns på bilderna ovan:

"21-M" och "II" eller "11" står det på den. Såg ingen annan märkning. Jag har inte tid att ta loss den för vidare inspektion, men kanske den är identifierar? Rätt tunglastad båt, 250 hp  och 40 knop vid 5600 rpm verkar inte helt kompatibelt med nån av de ovanstående testerna, men kanske tänker jag fel?

21"-M har ju Yamaha kört med i Körfaktat så det är nog sannolikt att du har en 14 7/8x21 prop.

Men dina förbrukningssiffror indikerar större diameter.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har litet funderungar angående mitt kylskåp (original waeco cr50) låg en natt i naturhamn förra veckan och under natten hade kylskåpet förbrukat ca 40Ah. Bytte termostat i det nu i sommar då det gick hela tiden, så den är det inte fel på men jag tycker att kylskåpet är igång onödigt ofta och länge. Hade tempvredet på mellan 3-4. Kylskåpet var fyllt till ca. 75% med drycker i burkform ;). Hur myckt förbrukar era kylskåp?

Har funderat på att dra ny strömkabel 2x6 kvadrat och eventuellt ta upp ett ventilationshål nånstans vid pentryt, tror ni nåt av detta hjälper för att få ner förbrukningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-16 vid 16:51 skrev Kaj1:

Tröttnade på Wallas spisen som inte ens orkar koka upp kaffevatten om det blåser litet, så idag beställdes det en gas-spis istället:

 

 

Can.JPG

Hej, var har du köpt spishällen? Jag vill ha en likadan i min Yamarin 76DC :-) Har du varianten med elektronisk 12V tändning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-06-03 vid 06:53 skrev Havskatt:

Vilket bra tips, gånglägesautomatik, jag tänkte också beställa ett system. Marinan jag har använder Lectrotab ALC men dem ser identiska ut med Mente Marine, är det samma?

Är det någon av er som har hydrauliska trimmplan, funkar det bra?

Jag har det och tänkte ha dem kvar, frågan är om dem är för långsamma?

FYI, jag valde Bennets automatik till trimplanen. Fördelen är att manöverpanelen då har identisk storlek med den som satt i orginal. Jag har haft automatiken i två år och tycker den fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, är mycket nöjd ägare till Yamarin 76DC från 2009. Andra säsongen. Har stor glädje av båten. En potentiell förbättring vore dock om man kunnat vända förarstolen för att vara med vid bordet. Något som man ändrade (tror jag) på senare uppdatering av 76an. Undrar därför om någon vet om det går att byta förarstol på denna tidigare modell till en vändbar och i så fall om det går att få tag på stol på något någorlunda enkelt sätt? Har försökt hitta info om detta men inte lyckats. Denna tråd verkar dock ha svar på det mesta om 76an. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/13/2020 at 9:40 PM, Kaj1 said:

Har funderat på att dra ny strömkabel 2x6 kvadrat och eventuellt ta upp ett ventilationshål nånstans vid pentryt, tror ni nåt av detta hjälper för att få ner förbrukningen?

Hej.

 

Det där låter intressant. Jag har också tänkt på att förbättra ventilationen bakom kylskåpet. Jag funderade på ett hål till akterut med slang och en liten 12v fläkt (tänk såna som finns i bordsdatorer) som relativt ljudlöst suger ut varmluft bakom kylskåpet. Var tänkte du göra hålet?

 

Jag minns inte exakt vår förbrukning och är inte vid båten just nu, men jag kan säga att det nog drar rätt mycket under varma dagar eller då vi kör värmaren. Vi har ju värmaren bakom kylskåpet så det blir rätt varmt där fastän det är kallt ute... Däremot 40Ah på bara en natt låter rätt mycket. Jag skall kolla det när jag är vid båten nästa gång och kylskåpet är kallt. Att kyla ner det med en massa varm dricka i tar ju helt klart en del ström, men ett redan kallt skåp borde ju inte dra så mycket?

 

Mvh,

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, jaf71 said:

En potentiell förbättring vore dock om man kunnat vända förarstolen för att vara med vid bordet. Något som man ändrade (tror jag) på senare uppdatering av 76an. Undrar därför om någon vet om det går att byta förarstol på denna tidigare modell till en vändbar och i så fall om det går att få tag på stol på något någorlunda enkelt sätt? Har försökt hitta info om detta men inte lyckats. Denna tråd verkar dock ha svar på det mesta om 76an.

Hej.

 

Ja det torde gå. Vad jag vet har Yamarin inte ändrat lådan stolen är fastsatt på under åren. 79 DC ser ut att ha samma form. När vi köpte vår 76:a, så hade vi några andra i sikte också, varav en var en riktigt gammal en där de hade bytt ut alla dynor samt förarstolen till den nyare varianten. Dvs det torde vara helt möjligt. Har du hört av dig till Yamarin direkt, eller tillverkaren av stolarna (har inte kollat up vem som gjort stolarna under åren)?

 

Mvh,

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...