Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Andreas_82

Vatten i oljan, panik hjälp tack

Rekommendera Poster

har fått vatten i oljan, motorn stannade plötsligt och vill sedan inte gå igång.

Den har blivit trög att dra runt när man försöker starta, kollade oljan och den såg inte rolig ut.

vad ska jag göra? vad kan det bero på? vad kan ha gått sönder?

Är i akut behov av hjälp och tacksam för alla tankar kring detta

Motorn är en Mercruiser 3.0 årsmodell 2004



Senast ändrad av Andreas_82 | 15 augusti 2012 | 20:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska så fort som möjligt tömma ur oljan som innehåller vatten. Att den är trög kan bero på att den är överfullt av olja vatten. Starta INTE motorn.

Om du vill kan du hälla på dieselolja i den mängd som det ska vara och sedan tömma ur det, för att skölja ur vattnet. Kan krävas flera gånger för att få rent från vatten. Att använda diesel är billigare än olja och fungerar bra. Pumpa rent från all diesel när den ser ren ut och fyll sedan på med den olja som ska vara för den motorn.

Sedan börjar felsökningen med vad som kan läcka. Om du vill ha hjälp här på MG underlättar det om du säger vad det är för en motor, fabrikat och modell.

Efter att du har hittat läckan och åtgärdat den, provkör motorn några minuter och gör sedan ytterligare ett oljebyte. Glöm inte att du ska byta filter före och efter provstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som limporna kan vara kass. Skruva ur tändstiften och kör motorn på starten. Troligtvis kommer det komma vatten från en eller flera cylindrar. Syns ev redan på tändstiften när du plockar ur dom

Som tidigare skriver. Kör INTE runt motorn i nuläget(utan tändstift är ok). Risk för att kröka vevstakar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, ska byta oljan och och ta ur tändstiften och se hur det verkar.

fler idéer tas tacksamt emot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att ge fler idéer om du inte talar om vad det är för motor, fabrikat och modell. Innan vi vet det blir det bara vilda spekulationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att det framgår väldigt bra vad det är för fabrikat, modell och årtal på motorn om man läser hela TS inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står längst ner på mitt första inlägg men kan skriva det igen.

 

MERCRUISER 3,0 ÅRSMODELL 2004.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få in dieselolja i lagren innebär att oljefilmen försvinner blixtfort, inte att rekommendera, köp olja på swedol, finns 20l olja för runt 600kr (http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=124) eller biltemas billigaste, och skölj ur motorn med.

Att oljan får vatten i sig kan vara olika saker, allt från topplockspackning (det är inte så svårt att lyfta toppen på denna 50-tals stötstångsmotor) till avgaslimpa som läcker vatten in i loppen via ventilerna, då kan det bli tvärstopp när man startar, med krökt vevstake som inte märks, men som senare resulterar i ett katastrofalt motorhaveri med vevstaken ut genom blocket, eftersom vatten inte går att komprimera.

Ta ur stiften först och kolla hur de ser ut, dra runt motorn för hand för att se om du har vatten i loppen.

Enkel felsökning, undersök alla ställen där vatten kommer i kontakt med hål in till motorn och oljan.



Senast ändrad av rickardp | 16 augusti 2012 | 13:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Inte diesel i motorn. Ta billig olja. Ta sedan kompprov. Är det dåligt i någon cylinder så är det nästan med säkerhet topplockspackningen. Om det är bra så börja med limpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu sugit ut olja, fyllt på igen och upprepat detta ett antal gånger och nu verkar det som vattnet är borta, olja ser fin ut,

Så till själva problemet, var ska jag börja med att leta efter felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med limpan och uteslut den. Ta sedan kompprov. Iochmed att det inte skedde på våren så är det ingen fruset block iaf. Kolla även oljekylaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan bero på flera orsaker, topplocks packning, trasig limpa, sprucket block.

men börja ta bort tändstiften o vrid på nyckeln så ser du vilken sida den tagot in vatten. och börja riv den sidan börja med limporna.sedan toppen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nybörjare och inte så kunnig men lär mig efterhand, bifogar bild på vad som måste vara limpan? stämmer det? packningen ser ju inte allt för rolig ut. vart sitter knäna?

post-10021957-1394237534,9395_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knäna eller knäet på din motor sitter ovanför limpan och blandar avgaser med kylvatten för vidare transport via bockhornet och ut genom drevet ut i plurret igen.

Ofta koksar kylkanalerna igen. Har båten någon gång varit inom 100 mil från Florida kan du nog beställa ny limpa och knä direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej det va det jag misstänkte. Tycker inte det verkar som limpa eller knä som är orsaken? Ser rätt okej ut förutom packningarna då. Skruvade loss kåpan till topplocket och dät var det ingen vacker syn, allt var helt rostigt och det va vitt klägg där som såg ut som oljan gjorde. Vad ska jag göra nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag lyft på toppen och kollat hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta komp-test innan du lyfter toppen! Det är inte konstigt att det är kladdigt under ventilkåpan och det är heller inte hela världen. Torka rent och gör sedan ett komptest så vet du mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, funkar det med sånna testare dom har på biltema?

Det va inte bara kladdigt utan även helt rostigt på fjädrar m.m...se bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist, ser inte kul ut!

Sån gravrost måste helt bort ur hela motorn. Du har nog en renovering framför dig eller möjligen motorbyte om resten av motorn ser som på bilden inuti. Det måste ha varit vatten i den ganska länge för att sådan grov rost skall hunnit bildas (som det ser ut att vara på bilden).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj... det var lite värre än jag tänkt mig.

Jag vet ej om mätaren från biltema passar, du måste kolla vilka gängor som dina tändstift har och jämföra det med vad biltemamätaren fixar. Antagligen passar det, iaf den dyrare mätaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det verkar nog tyvärr som en totalrenovering/motorbyte är alternativen. Trådskaparen märkte problemet förra året och det verkar som han nyligen bytte oljan. Får oljan stå länge så separerar den och då blir rostskadorna tyvärr omfattande.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...