Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flipperpetri

Kylvatten läckage B23

Rekommendera Poster

Hej !

Min AQ145a har tryckt ut kylvattnet. jag var ute med 8 personer turen innan upptäckten. Då pressa jag den ganska hårt för att komma till planingsläge. Så turen efter märker jag att den går nära den röda markeringen (tempmätaren) efter ca 15 nm. Jag stannar och upptäcker felet. fyller färskvatten och allt verkar gå bra. 6 nm körs och dagen efter ca 20nm. jag checkar innan hemfär och fyller ca 4dl till och kör 22nm utan värme problem.

Vad kan felet vara?

Ingen gegga i oljan. Läste att den kan trycka ut något i nån form av sil, kan den trycka ut så mycket kylvätska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den går nära den röda markeringen är inget fel, så var det på min motor också. Att du har för lite färskvatten kan bero på att vattnet kokat bort vid det här tillfället, eller att du under en längre tid haft för lite färskvatten men att du upptäckt det nu. Om det är så att vattnet faktiskt fortsätter att försvinna, dvs att du får fylla på upprepade gånger så finns ett antal möjliga felkällor; att vattenpumpen inte fungerar tillräckligt bra (inte impellerpumpen, den andra), att termostaten inte öppnar som den ska eller att värmeväxlaren är igensatt.

Det är inte silhuset som är problemet, det sitter på sjövattensidan. Det är också på sjövattensidan som du har tryck från avgaserna som kan trycka ut sjövattnet, vilket också kan uteslutas i det här fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar glömde nämna att jag hade det mesta av kylvattnet under motorn. Så det borde ha tryckts ut någon stan, enligt mig. Men jag kan ej sådant här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är säker på att det är kylvatten från sötvattendelen (dvs glykolblandat) och inte sjövatten? I så fall tyder det på att vattnet tryckts ut. Förklaringen torde antingen vara kokning pga dålig cirkulation/kylning eller en läckande topplockspackning. Eftersom du sen kunnat köra en längre sträcka utan att problemet upprepats så skulle jag tippa på kokning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej I dag var jag nere i båten då konstatera jag att kylvätskans mängd ska va ca 6,.7 liter enlgt fakta. Innan jag fyllde på med ren glyckol så så sög jag ut en mindre mängd. Det var fortfarande kylvätska kvar... Det var bra tyckte jag.

Kan min båt tryck ut vatten i skarven mellan mässingsröret och plasten, se lånad bild.

jag tyckte att det droppade lite vid min testkörning på motorblocket nära nämda skarv.

post-10021008-1394237219,5174_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag ser att bilden är från Plarsas hemsida. Är det din motor? Motorn på bilden har inte färskvatten kylning (glykolblandning), utan kyls enbart av sjövatten. Ser din motor ut likadant som på bilden, dvs. att expansionskärlet saknas? Var har du fyllt på vatten som du beskriver att du gjort. Gjorde du det i det svarta röret (silhuset) som är med på bilden eller i en röd liten låda med lock (expansionskärlet) till höger om silhuset?
Tills du återkommer så utgår jag från att du har ett expanionskärl och att det är där du fyllt på vatten. 
Om det läcker från från mässingsröret som du frågar om så är det sjövatten som läckt ut. Om det är därifrån det läckt så behöver du förhoppningsvis bara byta packningen, (nr 16 på bilden). Detta leder till nästa fråga; varför har det börja läcka? Vet du hur gammal kyllimpan är? Om den är gammal så hävdar att det är troligare att den rostat ihop ivändigt än att värmeväxlaren är igensatt. I båda fallen så kan det orsaka att det blir för högt tryck i sjövattensystemet.

Gör som Flipperskeppare skriver och kolla om det är glykol i vattnet du som ligger under motorn. Om du har svårt att skilja på glykolvatten och sjövatten så kan du doppa fingret i vattnet och smaka försiktigt på det. Du märker garanterat om det är glykol.
Hur mycket vatten uppskattar du ligger under motorn?

Lycka till och återkom gärna.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipsen. Här är min motor. Tycker att det droppar bakom. P:et  på penta. Alltså på mororblocket under p:et. troligen orginal motor. kan det ha varit 3-5 liter svårt att säga.



Senast ändrad av Flipperpetri | 15 augusti 2012 | 21:49

post-10021008-1394237219,8598_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag trodde så sitter ett expansionskärl på din motor. Var fyllde du i mer kylvatten någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det högra.

En fråga som e viktig kan topplockspackningen vara helt slut  eller kan den vara defekt bara?



Senast ändrad av Flipperpetri | 17 augusti 2012 | 13:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla hjälpsamma!

 

I dag var jag nere och starta upp båten. Jag konstatera att det är kylvatten.som läcker ut. Det var en lite skvätt i botten. Samt att jag såg att det droppade lite på motorblocket. Jag hade forfarande  fräsch olja. Men var ska man börja med att kolla? Om det är termostaten är den lätt att byta?

Om det är vatten pumpen är den svår att renovera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat läckan tror jag. Termostat huset ena skruv verkar vara gängfel och jag vågar inte dra åt den. Det är en lyft ögla på samma skruv så kanske den fått sig en kyss nån gång. Övre skruven mot motorblocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lossat på temostathuset. 6mm skruven (övre) var av och rostig. (därav trögheten) beställde en ny t-stat på mekonomen. Det blev 80 grader mot den som satt i på 82 och den hade trasig packning. Köpte en svinpitt sats på biltema för att prova borra ut den till helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterst få bultar har gått att få loss med svinpitt, försök att låna en riktig sats med special dragare istället.

Och gör det innan du har dragit av svinpitten i bulten, då är det värre att borra.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...