Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Maria_s

Båtköp för kvinnlig seglare (nybörjare)

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har under sommaren gått ett antal kurser i segling och tänker nu ta steget ut och köpa egen båt för att komma igång på allvar. Jag letar efter en säker båt som jag kan segla ensam. Jag har också två barn i skolåldern som kommer att hänga med ibland. Kombinationen nybörjare, barn ombord och ensamsegling är inte optimal men så ser min situation ut och jag tänker förverkliga min dröm.

Jag har tittat på båtar i prisklassen 50-300 000 och inte riktigt bestämt mig för hur mycket jag skall satsa. Albin Express har varit en kandidat men jag har förstått att exempelvis rullfock är väldigt ovanligt på båtar i den storleksklassen. För mig känns det som en rätt viktig egenskap för att kunna få ner förseglet snabbt om något skulle hända. Fabola Campus 7.4 är en annan favorit.

Har ni på forumet tips; vad skall jag tänka på och finns det direkta rekommendationer på båtmodell för skärgårdssegling givet mina förutsättningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda båtarna är bra.
Det är smart att sikta in sig på en båt som seglas med kryssfock som huvudförsegel, genuan är rätt bökig att hantera när man är själv, och många 70-talsbåtar behöver genua för att kunna flytta på sig, byter man till kryssfock blir båten rätt död.

Angående rullfock är det inga problem att komplettera båten med en rulle om man känner behov av det.

Vad gäller modeller är min kompis väldigt nöjd med sin Albin 78:a. Den kostar som en Express, är långsammare men betydligt rymligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som första båt och ensam ska man inte ta en för stor och tung båt. Kunde när jag var ensamstående seglande mamma enkelt hålla min 1,5 tons Vigg och skulle nog klara en 2,5-tons båt också även om det blåser lite i sidan. Det är alltså mest när det gäller att förtöja jag tänker på. Vår Nova på 4,5 kunde vara knepig för mig att hålla innan jag fick håll kring ett träd eller sten - för att inte tala om vår 6,5 tons Linjett.

Ensamsegling underlättas av självslående fock och rulle men jag levde 10 år utan det. Man fick muskler istället. Dessutom är du ju ibland  inte ensam med två skolbarn som kan hålla i pinnen när du skotar - eller tvärtom i lättare vind.

Båtmodell ger jag mig inte in på men ta en med partialrigg så inte förseglet blir onödigt stort. Köp också en med nyare segel (eller lågt pris). Motortrassel med inombordare är inte kul, särskilt inte om man inte mekar själv. En utombordare kan du alltid haka av och ta till en firma.

Jag lyckades förstöra min sons seglingsintresse genom att inte kunna segla själv och vara  orolig i början. Håll masken även om du blir orolig - barnen har bara dig att lite till när vädret blir bråkigt eller tilläggningar inte går som planerat. Förmedla att det är lustfyllt att segla, att det finns nya vänner i hamnarna och ta med sjösjukemedel till dom.

Då har du toppengastar på tillväxt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå på drömmen och magkänslan, helt rätt. Att få glida in i en skärgårdsvik och slappna av efter en fin segling är oslagbart. Och man sover som en prins på sjön.

Håller med om det mesta, tänk på att en liten fock trillar snabbt ner på däck om man släpper fallet, lättare att få in en en rullfock kanske ...

Det krävs dock att man går upp mot vind innan man släpper fallet.

Jag har fått för mig att en fock med pistolhakar skär vinden bättre än en med rullfocksskena. Men det är kanske bara fantasier.

Albin är för mig bra kvalitet, seglade i sommar i tre veckor utan att något gick sönder eller krånglade, och det på en 30 år gammal båt.

I en cumulus har jag varit ute 7 veckor i sträck utan att längta hem det minsta.

MVH Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att sova ombord på en båt är härligt. Fast för en annan är det väl mer likt en elefant eller som den buffel som man är. 

Däremot så är jag inte alls övertygad om att det är lättare med ett segel med pistolhakar jämfört med ett segel på rulle. Efter mer än 20 år med fem olika rullar, men seglat ett par båtar utan rulle in i mellan, så vill jag nog inte va utan rulle. Självslående fock på rulle var väl det optimala.

De senaste rullfocksbeslagen har jag köpt på Hjertmans julrea

Ungefär lika länge har jag haft autopilot. För mig som i huvudsak seglar själv är det underbart att få den styrhjälpen.

Sjulle jag välja ett av dem blir det rulle - det finns ju olika typer av roderlås. Enkaste är en tamp som man fäster på ena sidan på båten, ett par varv runt rorkulten och straffar till den på andra  sidan på båten. Lite småsjusteringar så seglar den länge med surrad rorkult.

Seglarväst med inbyggd sele är det enda som är tillåtet på min båt med livlina med tre krokar.

Håll dig alltid kvar ombord.

Vad som är den optimala båten just för dig har jag ingen aning om. Började själv med småbåtar i ungdomen och sen har det blivit större efter hand.

Välkommen till båtdårarnas skara och lycka till med båtletandet.

 



Senast ändrad av toaen | 13 augusti 2012 | 19:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker att du skall hitta en inte alltför liten båt ,utan sök efter en med inombordare 7/8 dels rigg o självslående fock,dessa krav gör seglingen busenkel och inombordare är bra att manövrera .

Tips på bra båtar  Är 

Maxi Fenix 

Albin Cumulus

Omega 28

Albin 78

samtliga av dessa båtar är lite fart i samt lätthanterliga,jag har seglat alla utan Cumulusen

trevliga båtar allihop

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om partialrigg med fock. Men tycker att rulle eller pistolhakar är skitsamma på en mindre båt. Det som däremot kan göra en hisklands skillnad vid segelsättning är om storseglet firas med lik eller travare samt om det går behålla travarna i masten när man tagit ned seglen. Där är det en väldig skillnad på om det går enkelt eller inte. För att hissa store själv och samtidigt föra in ett lik eller travare eftersom är ingen lek i lite vågor och vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till bra båttyp är Maxi 777. Maxi 77:ans skrov, lika rymlig Och praktisk, men en rejäl partialrigg gör att den seglar bättre och är lättare att hantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följ ditt hjärta bara, alla mindre båtar är relativt enkla att lägga till med och hantera själv. Om något så är inombordare ett plus tycker jag själv.

Sålde precis min Bellona 23 till en annan ensamstående tvåbarnsmorsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Comfort4. Har haft två Albin 78:or själv och var mycket nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lägga till en segelbåt är inte relativ enkelt, det är svår.  Att lägga till en båt i storlek 22  med utombordare och emsam är inte en lek.  

Att hantera själv en båt är enkel om man har roderlås/autopilot och alla fall är dragna till sitbrunnen.  Att vara tvingen att gå på deck i dålig vädret är inte en lek heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagom ska det vara !!!! 

Jag tycker att kombinationen nybörjare, barn ombord och ensamsegling på en stor, dyrt segelbåt är inte bra. Börja med en billig och mindre segelbåt i ställe är min rekommendation. 

Köp en segelbåt max i storlek/typ som en maxi 77.  Gärna med inombordare.  Att lägga till en segelbåt,  ensam med en liten utombordare är inte en lek surprise, pga det är näst intill omöjligt att bromsa i tid i fall någon kommer i din väg eller om du  misslyckas med att lägga till.

Med inombordare kommer du att hantera båten mycket bättre. Sedan måste du tänka på att ett mindre segelbåt kräver  mindre jobb/underhåll, du kommer med säkerhet att segla mera och oftare (emsam) om du har en logom stor segelbåt.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar själv på trailerbart. Tycker det öppnar upp många kul alternativ. Har dock inte känt och klämt på den nya båtarna som t ex elan eller campus men de ser smarta ut. 300k är dock ganska mkt pengar att lägga på sin första båt innan man riktigt vet vad man vill. Skippi kanske kan vara något? Kanske liten dock. Jag köpte själv en NF förra sommaren. Definitivt en kandidat för dig att titta på. Finns ett par riktigt prisvärda på blocket nu. Den är lättseglad med självslående fock och den väger inte så mkt så den är enkel att ensam lägga till med i hamn. Tar man det väldigt sakta brukar det ju gå bra. Jag har ingen rulle, det var först prio 1, och nog hade det varit smidigt, men det känns absolut inte som ett måste när focken är så pass liten. Jag prioriterade först även en plotter väldigt högt men känner mig nü rätt nöjd med navionics i telefonen i en strap hängandes runt halsen, har funkat bra även i starkt soljlus, så som sagt, behoven ändras. Låt hjärta och behov styra. Problemet är att behoven kan variera beroende på vem som följer med och var du seglar. Dessutom ändrar man ju sina egna behov i takt med att man kommer in i seglandet. Hade själv aldrig tänkt kappsegla men så här mitt i säsongen så är det klart det som varit kuligast. Så fundera lite på vad du ska ha båten till. lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla värdefulla svar. Säkerheten är viktig för mig och då känns det som att kombinationen relativt liten bår med smart funktionalitet är det som gäller för mig. Det känns viktigt att veta är att jag kan få ner och upp seglen snabbt och smidigt för att kunna reagera på oväntade händelser. I början skall jag inte ha barnen med mig utan van segelkompis. Den båt jag nu just upplever uppfyller mina krav till rimligt pris är Albin 78. Snäppet billigare maxi 68. Maria

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju så många...

Har du möjlighet, så en med inombordare (renoverad eller nyinstallerad) är ju inte fel vid manövrering i hamnar... Skulle själv dra mig för att köpa en originalmotor, blir bra dyrt att installera en ny när den gamla obönhörligen lägger av.

Maxi Fenix (!), Maxi Magic, Maxi 800, Albin 78, Cumulus, Omega 28. För 300kkr får du ju även utan problem lite roligare (?) seglare som Scampi och NF.

Maxi 77 är ju säker på så sätt att den seglar tryggt och behöver sällan revas, fullt ställ och gasa bara. Seglat snart 900NM med min 77a första säsongen nu i sommar, funkar bra både själv (kanske 300NM solosegling av dessa) som med 4 stora grabbar. Den stora genuan gör väl den lite otympligare än en partialriggad båt.

En lite mindre (och därmed billigare) båt är ju smart för då har du möjlighet/pengar kvar att installera saker som underlättar seglingen om det inte redan finns i båten. Stor plotter, autopilot, rullsystem, lazy jacks i kombination med lazy bag (såå skönt när man seglar solo!!) osv. För att inte tala om att det är enklare att hålla en liten båt när du lägger till solo.

 

PS Klart att du ska köpa båt och förverkliga din dröm! Nåt annat är bara skitsnack! :)

http://www.blocket.se/skaraborg/Maxi_77__1977_med_17hk_inombordare__2000__42073274.htm?ca=11&w=3



Senast ändrad av bran82 | 15 augusti 2012 | 16:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med de flesta i tråden.

- Lagom liten och lätt.
- Partialrigg så att slagen blir lätta och att du kan segla på bara storen.
- Enkel konstruktion.

Jag tycker att du ska kolla vad det finns för båtar till salu i närheten där du bor och be att få följa med ut och provsegla. Det har jag gjort både som säljare och köpare. Då får du en känsla av hur båten funkar.

Det som ofta sabbar en bra båt är om seglena är så uttänjda att båten kränger onödigt mycket. Oavsett båttyp. 

I alla trådar av typen vad ska jag välja för båt? så rekommenderar jag H-båt. Lätt och rolig att segla solo. Jag hade en sådan innan jag hade egna ungar och lånade ombord en åttaårig kusin och exets fyråring. Funkade bra. Tyckte däremot att den var för liten för två vuxna med ryggskott, blöjbarn och semesterpackning.

Just nu sitter jag nattvakt i båtklubben, tittar ut och ser en rad med IF-båtar. Också ett bra alternativ.

Lycka till!
./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På våra Maxi 77 hade vi en mellangenua eller kryssfiock på runt 14kvm som var perfekt vid hårdare vind. I kuling körde vi ofta bara med den som också var lätt att få runt vid slagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 68:an är storleksmässigt en bra båt, dock anser jag sikten framåt vara undermålig då man inte kan sitta på sargkanten på ett bekvämt sätt. 77:an lider av samma fenomen att ståendes är den bästa ställningen att styra båten. Albin 78, Expressen är bättre i detta avseendet. Om du är beredd att läga upp till 300 tusen och vill segla aktivt och kanske även börja kappsegla kan en j/80 kanske vara något? Dock prioriteras segling före boende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är jätte nöjd med min Albin Accent. Den är 26 fot men väldigt rymlig tack vare hennes breda höft på 2,77m. Hon har 7/8 rigg och rullgenua. En väldigt fin liten pärla, lättseglad, och går fort i passlig vind (under 10m/s tycker jag hon går bäst). Dessutom är det en liten båt med storbåts känsla inuti eftersom det finns ett hyfsat pentry och 5 kojplatser, ordentlig toalett osv. Som sagt, jag har iallafall varit super nöjd med min Accent! Dessutom finns det ett accentförbund som har jätte bra tips om allt mellan himmel och jord! Lycka till med köpet! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Maria

Du är nog på rätt väg seglingsmässigt om Albin 78:an faller i smaken. Den har dock en brist som kan kännas främmande för en nutida båtnovis, avsaknaden av toalett utrymme. Att vika undan madrasser i skansen för att få tillgång till en portapotti kan vara en utmaning, isynnerhet för dagens ungdom, såvida de inte är scouter med erfarenhet från udda lösningar i det dagliga livet. Dessutom skall denna apparat tömmas för hand i lämpliga hamnar, tufft.

Kommentarerna ovan har redan gett dig tillräckligt goda tips.  Här kommer ännu synpunkter från en 189cm lång seglarpappa.

-Ståhöjden i båten är nåt att tänka på. Det kan bli jobbigt att böjd, eller knäande, tillbringa en semester ombord.

-Lätthanterlig rigg, 7/8 med självskotande fock bidrar till en lyckad start i seglarlivet. En rulle för förseglet gör ekvationen perfekt.

-Inombordsmotor är ett måste. Utombordare vid större sjögång gör ingen sommar då motorn vispar tomt vid varje vågtopp. Inte att förglömma besväret vid angöringar då du skall sträcka dig ut över akterspegeln för att manövrera motorn.

-Även i en mindre båt är en vägg(skott) att föredra för att dela innerutrymmet så att barnen/gästerna har ett eget område.

-Avskilt toalettutrymme. Möjliggör att du kan sköta hygien etc. privat.

-Ordentligt tilltaget fungerande pentry är guld värt på sikt.

Albin Accent och Albin 79 är båtar som uppfyller ovannämnda krav ganska bra. Dock är dessa toppriggade(masthead) som gör att du eventuellt behöver hjälp av en lite dyrare autopilot för att klara av att slå själv medan du manövrerar stora genuan.

Det finns dock en handfull Accenter som är utrustade med 7/8 rigg, och lyckas du få tag på en sådan så slå till!

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag håller med de som föreslår 7/8 rigg och rulle, mycket enklare och säkrare när man seglar ensam. Har haft en del segelbåtar med och utan rulle, så bekvämt att kunna reva förseglat utan att behöva gå upp på däck och byta segel. Även bra när man går för motor och motorn lägger av när man minst önskar det ;-).  

Ju större båt du har dessto tyngre blir allt, skota hem tex.

Inombordare är bekvämt, laddar batteriet, går bättre i hög sjö, lägga in backen för att få stopp på båten m.m. Men om du inte gillar att mecka så är en utombordare bättre, bara ta med och lämna till någon som vill/kan mecka. Dessutom mycket billagare att köpa ny om man skulle behöva det.

Jag seglade en hel del själv med min 3-4 åring i en Maxi 68, funkade utmärkt.Förrutom när hon blev sjösjuk när vi seglade i kuling..lite bökigt blev det... ;-) Men det finns många bra båtar i prisklassen 30-100 000 kr. En bra bobåt och seglar hyfsat är en Vega med nyare motor och rullfock, mycket prisvärd. Seglar mycket bättre än ryktet och är mycket sjövärdig. Kanske lite svårmanövrerad för motor ibland, framförallt när man backar..något man vänjer sig vid.

Lycka till med ditt köp!

Camilla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på ett par till båtar som stämmer med kravspec från flera här. Dels Dixie 27 som jag själv har, och även Hallberg Rassy 26. Dessa är båda hyffsat rymliga och välseglande, partialriggade, fenkölade familjebåtar med inombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Portapotti i en Albin 78, Betweenboats? I så fall har du varit nere i någon modifierad version. Original satt det en vattenspolad med direktutsläpp. Själv byggde jag in septitankar på de jag har haft. Lösningen med toan i förpiken är kanske inte den bästa i alla lägen, men man kan inte få allt på 7,8 m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kraven kan vara olika. Min egen son sade drömmande för några år sedan apropå Albin 78: Tänk pappa om vi också kunde ha råd med en röd och vit båt där man kan snurra på en stång mitt i salongen och gå på toa i sängen. Det var ett plus för honom helt enkelt. Själva har vi en Baltic men kraven kan uppenbarligen se olika ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahaha, Frejo! Fasiken att de inte fick till en gilla knapp när de målade om forumet, då hade du fått en fet-gilla av mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min dotter gillade också stången, när jag tagit bort bordet. Det var mycket klättrade i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är hon nog för gammal för att bli dansös och inte blev det någon sjökvinna heller. Blir sjösjuk om det går vågor i badkaret, tror jag. Annars är hon ett bra barn, om man kan säga så när de närmar sig 30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag tycker du ska leta efter en båt i bra skick snarare än en speciell modell och låta tillbehören avgöra. Speciellt om du inte tror att du kommer bygga och mecka mkt själv. Här kommer ett par tankar:
*Jag har autopilot. Kopplad till elsystem som drivs av solcell. Hade det inte funnits när jag köpte hade jag nog inte kommit på tanken att installera, men nu när den är där är det väldigt praktiskt. Har även roderlås. Autopiloten använder jag mer sällan. Roderlås nästan varje gång jag kastar loss tex.
*Utombordare gör att båten väger mindre utombordaren är bara att lämna in på vinterservice vinterförvaring. Dock går det inte köra utombordaren i vågor. Så ur säkerhetssynpunkt skulle jag säga att inombordare är att föredra. Blåser det mkt måste jag segla med focken bara. Att gå för motor är inte ett alternativ åtminstone inte med min utombordare.
*Om du köper en begagnad båt så köp till en ny motor om garantin gått ut. Iaf om du inte är mek-typen som tycker att det är lite skoj när/Om den krånglar.
*Om du köper en ny båt, så gör det efter ett par år. Bättre med en billigare första sommaren, ibland måste man lägga till i högre hastighet än man vill pga sidvind. Om den touchtar i bryggan lite grann kan det ju vara trevligt att den inte kostat flera hundra tusen.
*När jag lägger till (utombordare) brukar jag kolla att jag har ankarfäste och sedan bromsa genom att dra i ankaret (allt vad jag har). Det fungerar utmärkt. Har jag inte ankarfäste går jag ut igen innan jag kommit nära land.

*På min båt är det rullfock. Det är praktiskt. Spec om man är själv med kompisar som inte kan segla.

*Kan vara bra att fundera på för varje intressant båt hur långt bommen går i sittbrunnen. Kan den som har rodret stå upp utan att riskera att få bommen i huvudet? Kan övriga personer ombord också stå upp i resten av sittbrunnen eller går de fria från bommen åtminstone om de sitter ner? Har seglat på kompisars och bekantas lite större båtar, på vissa är hela sittbrunnen fri medan på min båt kan man bara stå längst bak utan att behöva riskera att få den i huvuet. Det funkar ju bra det med men när jag har ovana kompisar ombord får man hålla ett öga på dem hela tiden.

Hoppas något av tipsen är till nytta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...