Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Fredr33

Överplanande gummibåt

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt en ny gummibåt och har lite problem.
Motorn har 3st trimlägen
.
När jag har motorn i trimläge 1 kommer båten snabbt upp i planing men överplanar lätt, den börjar vispa luft och fören dyker vilket resulterar i krafiga inbromsningar, båten går som en jojjo mellan 8 och 12 knop (uppskattningsvis).

När jag har motorn i trimläge 2 reser sig båten som en ladugårdsvägg, får hålla i mig för att inte ramla och behöver klättra fram i båten och typ hänga mig över fören för att få ned den i planing. När den väl planar går den fint och snabbt (säkert 15 knop gissningsvis). Tur att det inte är motvind, då skulle jag nog fan tippa över.

Trimläge 3 har jag inte vågat prova ;-)

Gummitbåten är 270*150, Uppblåsbar köl med trädurk. Godkänd för 9.9hk
Motorn är en Mariner 2-takt, 6hk (dock ganska tung 31kg). Kort rigg.
Själv är jag inte speciellt tung ;-) 72kg.

Vad är bästa åtgärd?

Skulle trimfenor hjälpa?
Någon form av distans på akterspegeln för att hitta ett läge mellan trimläge 1 & 2?
Konvertera 6hk => 9.9hk? (Samma cyl, bore, stroke, weight på dessa, samma motor fast annan förgasare).
Frågan är dock om stegringen blir mindre med starkare motor...Kommer jag att kunna komma upp i planing utan att behöva klättra fram och hänga mig fast för glatta livet...



Senast ändrad av Fredr33 | 13 augusti 2012 | 15:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med starkare motor blir stegringen ännu läskigare. Testa att surra soppadunken i fören eller att gasa mindre. Att byta propeller kan också hjälpa. Små korta jollar med tunga motorer får gärna den effekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Överplanande debattörer, däremot, finns det flera av i detta forum...

post-10022140-1394237217,8457_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...