Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dizel

Problem med backen

Rekommendera Poster

Nybliven båtägare till en Marieholms Concorde och undrar lite om jag är dum eller om förra ägaren kan ha gjort något fel..... när jag lägger i backen så lyfter spärren på drevet och lägger jag i framåt så går haken ner...hmm kan det vara felkopplat på något sätt. Båten har alla original delar så den är vänsterstyrd precis som en bil. Om de bytt vajer någon ggn kan man sätta den fel så att mitt problem uppstått? Jag har kolla alltså när båten är på land och sett att det är på detta viset.

Tacksam för svar!

 

Mvh

Mikael Nilsson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael,

Är landkrabba precis som du, så jag vet inte om det funkar lika på din båt som på min, men det problem jag nyss löst på min utombordare gav exakta samma symptom. Min gasvajer var alldeles för löst satt, och när jag spände den löste det sig. Det beror på hur reglaget ser ut inuti och hur pluggen som tomgasbygeln styr löper i en skena.

Men jag kan som sagt vara ute och cykla eftersom jag inte vet hur din båt funkar...

Länk till min nyss lösta tråd:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=458132

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar!

Jag har beställt nytt reglage och vajer så börjar jag om från början så blir det säkert bra!! orkar inte krångla med gamla grejer.....

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ett mycket märkligt fenomen på detta forum är att många båtägare som vill ha råd och tips om sina problem inte först kan tala om vad de har för motor resp. drev mm. Det skulle underlätta möjligheten att få riktiga råd, och att inte behöva få beskrivningar av problem på helt andra grejer än vad det gäller.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ingemar,

Är ju landkrabba och det kanske ursäktar en del av okunskapen...:)

Motorn är en AQ115 med AQ100 drev! Om jag har förstått allt rätt när jag tittat så måste vajern till växeln vara felmonterad i reglaget. det är det enda stället jag inte kunnat se hur det ser ut. Vid motor och drev ser allt OK ut. Båten har ju vänsterstyrning eller höger om man så vill, i alla fall som en bil och därav kanske det blivit felmonterat efter renoveringen tidigare ägaren gjort. Varför skulle annars vajern lyfta drevspärren vid back och gå och låsa vid framåt? vet inte riktigt hur det reglaget funkar där bak men hoppas bli lite klokare när mitt nya reglage kommer....

Har du någon idé så tar jag tacksamt emot den!!

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

När du lägger i backen ska reglagekabeln dras uppåt vid drevet. Då ska den lilla tappen vid backhaken gå ner och låsa så att haken inte kan lösa ut. Vid friläge ska tappen vara precis ovanför kanten på backhaken. Tappen kan gängas ut eller in om det behövs.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte så insatt i just 100-dreven men för mig låter det omöjligt att backspärren skulle kunna gå motsatt mot växellänkaget i drevet. Har båten körts med nuvarande montering? Snurrar verkligen propellern för framfart när framväxel läggs i? Om backen går i när framväxel läggs i kan jag förstå problemet men inte att framväxel läggs i (i drevet alltså) när backspärren går i.

När det gäller båttyp och motor i inlägg så är detta inte på något sätt unikt för MG. Det är jättevanligt att folk förutsätter att andra vet vad de ha för grejer, oftast helt oskyldigt, även på bilforum och andra ställen. Ett tips är att lägga in denna information i sin signatur så finns den alltid där. Jag har själv valt att ha en annan text men så har jag också i ryggmärgen att alltid ge så mycket information jag kan i min frågeställning.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen har förre ägaren bytt rotationsriktning på propellern, genom att ändra i reglaget, så att det går åt fel håll, när du växlar. Om man ska ändra rotationsriktning, måste man byta växelmekanism, annars funkar inte backspärren. Det fanns två olika mekanismer. En för höger, och en för vänsterrotation. Om du vill få det att fungera, måste du byta propeller till en som går åt andra hållet.



Senast ändrad av Rollen | 16 augusti 2012 | 06:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ingemar,

Tack för ditt svar.... jag var ute igår och tittade på drevet och konstruktionen och undrar följande när det rör den lilla tappen och haken. Ska tappen vara placerad i det lilla hålet i backhaken eller ligga ovanför? om den ska vara inne i hålet så skulle det ju kunna förklara varför den gör tvärtom när jag lägger i backen!!? Kan den hoppa ur sitt läge i så fall eller har de missat detta vid montering eller kanske hoppat ur vid grundstötning?

Mvh
Mikael Nilsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du menar och om de bytt till en felaktig propeller så blir väl fenomenet som du beskriver. Båten är ju vänsterstyrd och kan det betyda att man ska dra reglaget bakåt för att båten ska gå framåt och tvärtom? Jag har kört båten i över 30 knop i så fall med backen i men det kanske är lika mycket varv på motorn åt båda håll? det stödjer i så fall teorin om att det är fel propeller monterad.....

Mvh
Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar lite bilder jag tog nu på lunchen så kanske det är lättare att se/förstå....... som det ser ut när jag jämför så är det en vänsterpropeller...? och det är fel eller?

post-10023184-1394237220,5327_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På alla bilder jag såg när jag bildggoglade 100-drev var det vänsterpropellrar på så det verkar ju vara det vanliga.

Du har fortfarande inte svarat på ifall båten körts med nuvarande montering. Vet du ens åt vilket håll propellern snurrar när du lägger i fram res. back?

Nu gissar vi ju vilt här, fel propeller, felmonterat reglage, motorn motroterande (gammalt dubbelmontage) etc. Om vi får veta ifall båten går framåt när framväxel läggs i så blir det lättare att felsöka varför backhaken inte följer växelspaken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det vet jag inte men ska undersöka detta ikväll! Det ska vara helt klart vänster enligt Marinparts.com och std 13x15HS propeller. Så långt är det klart. egentligen kan felet bara ligga i reglaget som jag ser det. Om jag kört båten över 30 kn i mitt tycke framåt läge på reglaget så borde det vara rätt..... men ska kolla i kväll som sagt. Tro mig när jag säger att jag håller på att bli tokig på allt vad detta heter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kört båten framåt med reglaget i läge framåt? Jag förstår fortfarande inte om du gjort det...hur fort du har kört är inte relevant för denna fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har kört båten framåt med reglaget fört framåt och backat åt andra hållet men då flyger drevet upp till ytan. När jag tog upp båten så kunde jag konstarera det jag redan tidigare skrivit om hur backspärren beter sig. Antar att om jag hade haft backen framåt så skulle inte båten gå bra..?

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Enligt de bilder du visar så lägger sig tappen ovanpå backhakens kant och trycker ner den vilket är felet. Haken får inte kärva eller hindras att dras upp helt av fjädern när den har greppat om ställpinnen. I det läget ska tappen inte vara längre utgängad än att den går ner bakom haken vid iläggning av back. Det som har skrivits om vänster eller högerrotation är riktigt med olika växelmekanismer.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK så felet är inte så stort som jag först befarat? Är det bara att gänga in den då så att den löper på insidan om haken ner i hålet i haken? Vad har den för funktion egentligen tappen. Kan det vara så att de monterat något annat som tapp än en original och därför sticker den ut så långt?

Tack för ditt svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det ser ut som om det rätt grejer som sitter där. Tappen ska inte ner så långt att den kommer in i hålet. Då får du samma problem. Tappen ska vid backläget vara mitt för backhakens övre del för att hindra haken att lösa ut.

Ingemar



Senast ändrad av sanktanna | 17 augusti 2012 | 15:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla som varit snälla och hjälp mig med tips!

Jag tror jag löst problemet och det var inte värre än att förra ägaren hade monterat på växelföraren fel på axeln...... har bytt reglaget och vajrarna och imorgon väntar provkörning!

Mvh
Micke N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde ju att jag löst problemet tidigare men icke...... Men idag så är det löst och jag kunde backa utan problem. Så vad har jag gjort... Ja till att börja så beställde jag en ny fjäder till haken då roten till allt var att den gamla inte fjädrade tillbaka nog med resultatet att backhaken inte drogs in mot drevet tillräckligt som i sin tur gjorde att pinnen la sig uppepå haken och inte gled ner och låste. Detta resulterade i att växelföraren ändrades på axeln vid iläggning av backen. Ställde även ner tomgången rejält så varvet inte är för högt utan växeln smeks i. Detta plus ett nytt reglage och vajrar löste mitt problem. Hoppas detta kan hjälpa andra och tack alla som gett mig värdefulla tips! Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...