Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Arne_Anka

Bra vapen mot idioter som tycker att deras barn ska köra deras jollar med motor hela kvällarna...?

Rekommendera Poster

Thundergood, vilka erfarenheter har du av att säga till folk som stör? Mina erfarenheter stämmer inte med det som du skriver. Min erfarenhet är att störande folk  i naturhamnen-gummibåtsrace, hög musik etc. är 8 av 10 gånger idioter som inte vill eller kan ta ansvar och visa hänsyn mot andra. Jag har slutat säga till och gillar läget eller byter vik, har fått alldeles för många tråkiga reaktioner när jag eller hustrun på ett vänligt sätt sagt till.

Vi överväger att inte fira nästa midsommar i skärgården efter en förstörd midsommarhelg i Flisfjärden på Harstena i somras. Ett gäng motorbåtsmarodörer spelade mycket hög musik som hördes i hela viken hela Midsommarhelgen.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo han har eget barn

Så fort jollarna slutar köra 10 meter från min båt när min dotter ska sova, då slutar jag köra min leksak. Frågor?

 

Kanske man borde ha någon form av körkort innan man skaffar barn. smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika väl som Du stör Dig HELA tiden på myndigheterna så kan väl han få störa sig på gummibåtsfarandet?!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Hade vi haft vår båt i skärgården, där denna problematik tydligen fyller en och envars båtvardag, så hade jag nog hissat gayflaggan i aktern, spelat Donna Summer på hög volym och zippat Bollinger, dvs riktig dyr champagne, samt skrattat sådär härligt fjolligt som bara livsbejakande människor kan göra.

Det hade nog löst saken...

Nonchalanta och egoistiska människor finns därute såväl som i denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Fast å andra sidan; när en likgiltig barnfamilj, utan någon som helst kontroll över sina ungar, kommer dragandes så är det som en ockupationsmakt, som en myndighet med rätt att just ockupera, förnedra och jävlas.

Det finns barn därute som inte har någon styrning alls men å andra sidan; någon ska väl sitta på våra anstalter också i framtiden...

Barn är fanimej inget jävla VIP-kort - inte i min värld!

Barnen blir precis som sina föräldrar - när de var små...

 

post-10024382-1394237745,6477_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev helt förstummad av din begåvade analys. Moralpredikanter och moralkärringar. Byta forum. Flashback. Briljant.

 

(Ett tips i all vänlighet är att läsa det jag och andra skriver istället för det vi inte skriver, tror du skulle må mycket bättre om du slutade fantisera om vad andra tycker och tänker. Att bemöta och ifrågasätta dumheter och okunnighet är inte detsamma som att predika moral.)

 

Sen är jag genuint nyfiken på en annan sak. I andra sammanhang på FB skryter du om dina inlägg på MG, som du kallar forumet för självförnekelser. Vet din fru om att du hänger här på MG för att förneka dig själv? För inte kan det väl vara så att du fantiserar om att andra på MG använder forumet för att självförneka sig??? Är självförnekelse ens ett ord du begriper, eller ett ord som rätt uttrycker det du eventuellt försöker säga???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som reagerar och värnar om det som byggt upp samhället sverige är alltid boven i det nya lite annorlunda sverige...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va en kanon idé ...  Problemet är ju att föräldrar ofta skiter i andra,, Byter blöjor på barn i restaurangen mm,mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte, har läst ditt inlägg flera gånger nu... vad tror du effekten hade blivit av att du gjort så..? Vilket är budskapet du ville skicka med detta beteende..?

Dvs, om jag sitter i en vik, en unge surrar runt med gummibåten - och då helt plötsligt drar du igång? Vad är kopplingen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ett sätt är det väl bra att de unga tränar sig och får båtintresse och kanske på sikt skaffar egen båt?

Eller ska båtlivet dö ut när vi lägger av? .

Men klart att visst kan det bli störigt med motorer alltför nära inpå. De vuxna med elverk på båtarna eller intill stör också.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ja om du måste läsa inlägget flera gånger utan att förstå så grattis; då är du uppenbart inte en homofob!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ehhh...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte det minsta, nej. Eller... en gång när jag duschade på gymmet så ställde sig Alexander Bard i duschen mitt emot, och det kändes jobbigt, så kanske lite, lite dårå... fast det berodde nog mer på personen än hans läggning.

 

Fast jag försökte sätta mig in i en homofobs tankesätt och fick ändå inte ihop det, det var det som var problemet liksom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återväxten, ja så kan det vara. Att låta ungarna fara runt med en motoriserad gummibåt medans föräldrarna får sig en liten kärleksstund.

Det är nog det som stör TS, alltså att någon får ha det lite trevligt.

Asg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heh..

Tja, vad säger man.

Om jag skulle ha varit barnet i fråga skulle föräldrarna inte behövt peka åt något håll alls utan jag skulle frivilligt, eller snarare av den lust och nyfikenhet som dom flesta djur i ung ålder har, bege mej på egna äventyr.

Om någon skulle prata med mej, så som de flesta förnuftiga människor gör med andra, skulle jag säkert vara den som gick att få en överenskommelse med. Nästa gång skulle jag förmodligen till och med automatiskt själv ta kontakten med den vuxne och kolla läget.

Skulle jag däremot bli betraktad och bemött så som, åxå dessvärre, många automatiskt brukar göra, som en motståndare, pain in the.. eller en som av sina föräldrar, som åkt ut bara för att göra livet rust för dej, skickats ut för att terrorisera.

Då skulle du tyvärr få se på samma mynt kanske. Om jag inte skulle vara uppfostrad på ett normalt sätt, då skulle jag nog bara beklaga.



Vad bemötandet med samma mynt beträffar kan jag bara svara för mej själv. JAg skulle tycka det var skithäftigt och kul om någon unnade mej den uppvisningen.

Skulle jag reta mej på att det finns andra människor i närheten så skulle jag inte ens bo som jag gör, i ett lugnt villaområde ett par mil utanför tätorten Katrineholm.



Om barnen från båten på anra sidan viken skulle åka runt runt, kring min båt i flera timmar.. Ja jag skulle väl börja med att fråga varför. Tänk om det finns en vettig anledning? Om inte och det händer så får jag väl bli förvånad och imponerad över att dom orkar köra upp flera tankar bensin, vem som helst skulle inte palla det.

// Hannu

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill såhär i efterhand tacka Max för att han lade till det där förklarande dvs riktigt dyr champagne, annars hade jag - som inte lever i sådan exempellös lyx som vår vän Max tycks leva i - säkert undrat ihjäl mig över vad det därna Bollager...Billinge...Bollinger är för någe :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Åja, barn... sitt lugnt i båten !

Tja, man behöver inte leva i exempellös rikedom bara för att ha råd med Bollinger men jag är ändå glad att jag kunde upplysa dig om att riktig god champagne inte stavas Freixenet wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte tycker att just freinex.... är riktigt god

Annars kan det väl stavas clubsoda tex.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Se där, en debattör med humor... han blir inte långvarig här i gubbmaffian smiley

Det finns faktiskt folk som tror att denna Freixenet är champagne och det finns folk som tror att Bavaria är riktiga båtar. Jag undrar om det är samma folk som tror att Volvo är svenskt och att alliansen vinner i år och att monarkin will stay forever...

Tänk att folk kan vara så naiva heart

På bilden lite salongsgodis till vår Storebro31. Den är urkarvad från en överbliven teakbit och är en skalenlig skrovmodell på en av Trelleborgs Ångfartygs 60-tals tankers. Målade den i blank lack och det blev inte riktigt 100% Tre lager Goldspar satin kan göra skillnad.

Njut, eller inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Det bästa som finns/fanns; Burmeister & Wain wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Freixenet är riktig champagne är det nog inte överdrivet många som tror. Däremot är det knappast inte så att ett mousserande vin tillverkat i Champagne per automatik är godare än ett dito tilverkad annorstädes, enligt samma metod. Dessutom är det inte riktigt rätt att jämföra äpplen med päron, champagne med vanligt bubbel, skotsk singelmaltwhisky med irländsk whiskey. Eller oxfilé med pannkaka heller för en delen. Saker o ting kan vara goda oavsett prislapp, snobbstatus eller ursprung.

 

Att ex.vis Bavaria inte skulle vara en riktig båt är också ett ganska orättvist uttalande. Visst är det inte samma känsla som att gå ner i en Najad eller HR, men den skillnaden finns även om man jämför med ex.vis en Storebro som känns lite rapplig och leksaksaktig i jämförelse med en del andra båtar.

 

Du kanske bara var på ett sånt där härligt ironiskt humör, med med tanke på tidigare inlägg där det rackas ner på folks val av boende osv så kanske du bara var dig själv också :-)

 

PS Ja, Storebro är fina båtar men det finns bättre. Och finare. Det ligger liksom i betraktarens öga, liksom smaken för mat o dryck inte är densamma hos alla. Själv föredrar jag en öl framför champagne, ställer nån fram en flaska Amarone puttar jag den åt sidan o väljer Sangria istället. Mörk rom och riktigt rökig whisky är min stora passion på dryckessidan dock.

 

PPS Snideriet skulle jag gärna ställa på hedershyllan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Javisst finns det bättre och finare båtar än en Storebro och visst är det så att en Bavaria inte sjunker direkt efter sjösättning. Allt är ju subjektivt, i din värld precis som i min. När det gäller Bavaria så har jag haft nöjet att se kvaliteten på nära håll i en av deras dyraste båtar så kan man inte prestera bättre i en sådan dyr modell så säger det nog rätt mycket om de billigare.

För att återge en rolig konversation mellan en pappa och hans lille son i Gislövs läge; Titta pappa, en segelbåt!. Nej, svarade pappan allvarligt; det är inte en segelbåt, det är en Bavaria....

Visst är det tur att vi har de båtar vi trivs med och visst är det tur att det finns humorbefriade människor, hur skulle vi andra annars överleva?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avslagen skumpa, vilket fabirikat som helst, smakar skit tycker jag.

Ett gott vitt iskallt vin, om man tycket om det, som du kolsyrar kraftigt blir extremt gott som skumpa, om man föredrar skumpa, men det blir lika gott som de goda vita när det blitt avslaget.

OZonmaskiner gör gummi, plast och annat extremt torrt och sprött, så om du skulle tex. röksanera gummijollen, deras gummijolle som du retar dej på.... Hur låter det?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad det är fel på folk som hela tiden har ett behov av att kritisera Bavaria?

Vi båtägare har samma intresse-att komma ut på sjön och njuta av den Svenska sommaren och skärgården. Gläds med andra båtägare oavsett det valet av båt som de gjort. Jag gläds med din lycka över din Storebro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För fram till 8 år sedan, då jag fortfarande avr helt ointresserad av båtliv och segling i synnerhet, jobbade jag ofta på NAutors, som ju bygger båtar av erkänt hygglig kvalitet.

Efersom jag var där ofta så undgick jag ju inte att älra mej lite om olika byggtekniker och materialval.

Min BAvarai är byggd nästan exakt likadant som små Swanarna 50ft och uppåt. Dom byggde handlaminerat med laminat som far mättat med epoxy som dom hade i stora frysrum. Dom byggde båtar helt i kolfiber med förstärkning med Kevlar och båtar även till stora delar byggda i Glasfiber. Minns att en 50ft glasfiber kostade från ca 500 Euro plus utrustning medan en Kolfiber Kevlar gick på upp till 10ggr mer. Kolfiberåt 50ft vägde många ton mindre mot glasfiberbåten men ändå mycket starkare vridstyvare osv.

När jag råkade bli segelbåtsgube och vi förra våren fastnade för den här Bavarian, visade det sig att mäklaren var personligen bekant med en av mina kontakter på NAutors. 

JAg kan konstarera att BAvarian är väldigt lik en känd 52ft Swanbåt och byggd likadant, manuellt laminerad, alla skott laminerade i konsrtuktionen, Kevlar och Kolfiber i stora delar.

DEt jag sett jämfört med nyare Bavarior är att på min gamla känns det som att vinchar och lite annat smått och gott verkar lite kraftigare doningar. Sen kan det ju vara så att modernare båtar har modernare material i sådan utrustning.

Kan inte minnas, bortsett från när jag skaffade första automower, att jag även i efterhand varit så nöjd med ett köp. Faktiskt ökar nöjdheten med tiden. Skulle 150% igt, med facit i hand, köpa samma båt igen om jag kunde spolat iden tillbaka.

Fast jag har varit nöjd med dom andra båtarna, Vega, Scampi, jag övat i åxå.

Innan segelbåt hade jag en lite HT båt Jofa555, den var åxå perfekt och före det hade grabben, då 2 år, en liten gummijolle, ja, den var åxå perfekt. Så nu till dej som är bättre på att känna till vad jag eller andra vill eller är sugen på. Kan du berätta:

Vilken av dom båtarna är egentligen bäst?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

hela tiden... hmmm knappast!

Jag överlåter frågan om Bavaria till dem som valt bort märket och istället köpt något annat wink

Min egen erfarenhet av Bavaria är ingen skönsång direkt. Visserligen är jag motorbåtskille (men kan segla) och fick ändå nöjet (?) att segla över en stor, STOR, Bavaria från Tyskland till England i somras och det var ett enda långt frågetecken. Jag tänker såhär: om man i en så stor och dyr båt inte kan imponera bättre i kvalité så bör det rimligtvis vara en fallande skala, dvs billigare = ännu sämre. Det enda som var positivt med denna resa var besättningen, teamet, och vår förmåga att komma över med denna skitbåt utan att dö.

Min synpunkt bygger bara på min egen erfarenhet. Känns som om det räcker fint för mig!

P.s. Tror säkert att måndagar också finns hos Storebro men frågan är om inte det finns fler måndagar hos Bavaria.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mest positiva erfarenheter av Bavariabåtar, kom i håg att de skall inte jämföras med mycket dyrare båtar som HR, Najad, Linjett etc. Bavaria skall jämföras med begagnat i samma storlek och prisklass och då är alternativet till Bavaria en gammal båt med mer eller mindre renoveringsbehov. De senaste åren har begagnade segelbåtar sjunkit till en rimligare nivå, tidigare var prisbilden på många Beg segelbåtar helt orimlig-ockerpriser och för oss som inte ville betala dessa fantasipriser fanns Bavaria som ett prisvärt alternativ.

Jag har seglat min Bavaria 3900 M och har en mer postiv erfarenhet av den än 80 tals segelbåten av ett känt Svenskt fabrikat som mina föräldrar hade under min uppväxt.

Jag erkänner gärna att Bavariabåtarna är fula och har inga vackra linjer, men det är trevligt att det finns alternativ till oss som inte har råd med en ny HR. Najad, Linjett etc.

Det finns segelbåtar och motorbåtar som jag inte tycker om, men jag känner inget behov av att skiva om det i ett forum.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...