Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Arne_Anka

Bra vapen mot idioter som tycker att deras barn ska köra deras jollar med motor hela kvällarna...?

Rekommendera Poster

Har stött på en ny företeelse när jag varit ute i skärgården under sommaren, som jag inte stött på i samma utsträckning när jag var mindre. Små jollar med små motorer som gärna körs av små barn. Fram och tillbaka i viken. Fram och tillbaka.

För ett tag sedan låg vi i den stora viken på Gällnö i Stockholm, och mitt emot viken låg ett par båtar som föreslog att deras barn skulle köra deras jävla gummijolle just där vi låg. Man såg att de pekade mot oss så fort barnen närmade sig deras båt. Saken var att jag inte ville skälla ut barnen (inte deras fel att deras föräldrar är idioter), men de låg på en annan ö, så enda sättet att säga nåt var att tala med barnen.

Men då slog det mig att man kanske skulle möta detta idiotiska beteende med samma mynt. Och nej, jag tänker inte köpa en egen gummijolle och sätta min 4-åriga dotter i den, jag tänkte att ta med mig en sån här istället till tillfällen när man behöver uppfostra föräldrar.

Vad tror ni? Stör det tillräckligt att föräldrarna förstår poängen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bravo Arne, thats the spirit.!

Om någon tidigare undrat, så står det nu helt klart för alla här på MG vilken slags skrot och korn du är byggd av!

 

post-22515-1394237209,0762_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vilket skrot och korn är det exakt? Den som lägger sig ned på rygg och kapitulerar när andra människor uppträder som idioter? Eller en som med glimten i ögat försöker lära andra lite hyfs?

Så fort jollarna slutar köra 10 meter från min båt när min dotter ska sova, då slutar jag köra min leksak. Frågor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stör gör det säkert, men om dom skulle förstå poängen, jag är ledsen men jag tror faktiskt inte det.

Men du skulle iaf. ha väldigt kul medan du försökte.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Äh!

Skaffa en sån här istället och sänk ungarna, då lär dom sig!

 

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var kanske inte så dum - du får bara se till att få upp motorljudet så mycket det går.

Fast företeelsen är väl inte ny.

Sommaren 2003 hade vi ankrat i in vik på norra Kymmenö. Efter oss kom en annan båt och landförtöjde. Vi rodde iland och tog en långpromenad på ön. 

När vi kom tillbaka och skulle kliva i dinge för att ro tillbaka till båten, kom det en gummibåt med aktersnurra och en halvstor grabb som körde med fullgas. Han körde i riktning mot ett sälle där vi hade gått förbi en kiosk. Jag vet att jag tänkte att han skulle åka och köpa godis. Efter att ha kört några hundra meter väger han och kör tillbaka mot sin båt. Vänder och kör ut igen. Så håller han på hela kvällen.

Det var faktiskt första gången jag råkade ut för frnomnet, fast man har ju läst om det i tex På Kryss. För min del så spelade det inte nån större. Jag tar bara av mig hörapparatena så störs jag nästan inte av något som helst ljud. För och nackdelar med allt.

På kvällen kom det en större stålsegelbåt och ankrade för/öster om oss. Det var östlig vind.

Mitt i natten väcker min fru mig och säger att det är någon som ropar ute och att dom gjort det ganska länge. När jag kommer upp i sttbrunnen är det föräldrarna till pojken som står i sin båt och ropar. Anledningen var att den stora segelbåten draggat, paserat oss och håller på att driva upp på grund. 

Gör även jag några försök att påkalla uppmärksamhet hos besättningen i den stora båten, men inser snart att det är meningslöst - dom sov nog gott. Kliver ner i dingen och ror bort till stålbåten. Bankar på skrovet. Till slut kommer det upp en mycket yrvaken kvinna och efter en stund även hennes man. De startar motorn, drar upp ankaret och går tillbaka till platsen och ankrar om.

Det som förvånade mig var paret i den andra båten, vars son kört runt i viken med gummibåten hela kvällen. Man har en dinge, men att använda den hade de nog inte ens  en tanke på. Visserligen kanske bensinen var slut, men det finns ju åror.



Senast ändrad av toaen | 11 augusti 2012 | 20:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det skulle vara en ny företeelse vill jag inte hålla med om, det har förekommit så länge jag varit på sjön, och gärna i nästa vik så inte föräldrarna störs.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var jag på sjön sist 1995, då var priserna ändå fortfarande ganska höga på små utombordare (antar jag) för då var det inte så vanligt. Eller så var människor fattigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pilbågar har funnits i tusentals år, borde funka även på gummibåtar? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen ide' att skälla på barnen, de förstår inte bättre. Bättre att ha en dialog först. Bättre båt att köra runt med är en glödstiftsmotordriven, helst med pipa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast nått nytt på 80 talet kördes det också runt med jollar med snurra inne i vikarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra vapen, ta en kik på videon vettja!

Frågor på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Snarare en intolerant besserwisser som från en självtagen von-oben position ska lära packet hut, dvs andra båtägare och deras barn, som har precis lika stor rätt som dig till att vara i skärgården. 

Köp dig en sommarstuga i fjällen i stället, där är det tyst och skönt.......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast vad är det du inte förstår? Jag visar samtliga människor stor respekt i vikarna. Jag lyssnar aldrig på hög musik, om min dotter skriker ber jag henne vara tyst för andras skull.

Jag har principellt inget problem med att man kör lite jolle. Men jag har stora problem med föräldrar som själva inte orkar lyssna på skiten, så att de ber barnen störa någon annanstans. Där någon annan ligger.

Har rätt att vara i skärgården säger du... absolut. Men man kan väl ha något normalt hyfs i kroppen. För står man inte ut med ett ljud själv, då kanske man inte kan förvänta sig att andra gör det, eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Jag minns att jag var jättesur för att jag bara fick ro och segla i början av 80-talet, men alla andra fick köra med utombordare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde, bästa vapnet är att prata med föräldrarna. Ett ännu bättre vapen såg jag för några år sedan, det var på Grönskär där någon (inte jag) ringt Skärgårdsstiftelsens tillsynsman för området. Jävlar vad föräldrarna skämdes...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstig åsikt, jag hoppas att få tycker som du.

Oavsett var vi är skall vi visa respekt och omtanke inför varandra och natur.

Viss tolerans bör man inneha. Men kanske inte för extrem varianter av detta.

Problemet äger till största delen föräldrarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Själv jag har betydligt större problem med bittra gubbar som sitter och gnäller i tid och otid.. Låt barnen köra!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder skärgården som rekreationsområde och uppskattar lugnet som går att finna där.

Om man gillar ett ständigt nötande med motorer kan man väl söka sig till närmsta krossbana eller liknande och slå sig ner i solstolen och njuta av ljudet.

För mig som inte har en 48fots segelbåt utan en 22fots motorbåt är det inte bara ljudet som är iriterande, även skvalpet kan gå en på nerverna.

Att hävda att man minsann får stå ut med okynnesåkande med jollar i naturhamnar är en synnerligen otrevlig och hänsynslös åsikt.

Självfallet ska man få göra sådant man trivs med men att någon åker fram och tillbaka fyrtioelva gånger kan reta upp de flesta fredliga lugna sansade människor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om några veckor börjar barnen skolan. Då är vikarna tomma på både osnutna ungar, idiotiska föräldrar och jollar. 

Till nästa år rekommenderar jag alla som vill ha en garanterad barnfri båtsemester att förlägga sin ledighet till första halvan av juni ella andra av augusti.



Senast ändrad av Marrexxx | 12 augusti 2012 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs TS en gång till och fundera över innehållet. Läs därefter Ditt inlägg en gång till och fundera över innehållet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och?????

 

PS. menar sjävklart första halvan av juni



Senast ändrad av Marrexxx | 12 augusti 2012 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid en hastig sammanräkning av kommentarerna finner jag att 13% tycker buset är ok.

Om det är representativt för båtägare i allmänhet så får vi nog stå ut med körandet, eller undvika alltför populära naturhamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore kul att veta hur TS tänker göra själv när dottern blir några år äldre och TS upptäcker att kärlekslivet försvann under tiden man semestrar med båten. wink

 

Troligen uppskattar vissa föräldrar att de kan höra barnens båt på håll.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva störs vi inte. 

Intressant tråd nu undrar jag en sak,(brukar alltid finnas länk till lagen) får man eller får man inte köra jolle i naturhamn.

Om man inte får kan ju alla som störs ringa Kbv eller Polisen.

Om det är tillåtet blir det svårare, och då under jag vad skärghårdsstiftelsens utsände gjorde för att få föräldrarna att skämmas.

Att åka till en populär naturhamn för att få lugn och ro är kanske inte så smart om man stör sig på ljud.

Nu har vi inte varit i Sverige med båt i år.Det kaske har blivit mycke värre i år.

Men förra året var vi i stockholms skärgård .

Då tyckte jag det var roligt att studera nästa generations sjöman.

En del ungar är jätteduktiga på att köra och dom andra behöver träna.

Det är vel bra att göra det i skyddad miljö.

Enda grejjen i naturhamn som är jobbigt är gubbar som kör bogproppen minst 30 sec i stiltje.

Då måste kikarn fram, för att kolla vem som är så kass på att lägga till.(Det kan vara jobbigt i värmen) Att hämta kikarn alltså.wink

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommentaren om kärlekslivet tänker jag inte kommentera. Inte för att det var otrevligt skrivet, men det är i mina ögon för privat. Men om jag säger såhär. Om jag vill ha en lugn kärleksstund så tänker jag inte sätta dottern i en båt och lämna henne utom uppsikt. Punkt. (Men jag tog inte illa upp av kommentaren)

I de specifika fallen jag hänvisar till, där föräldrarna tyckte att barnen skulle hålla sig borta från deras båtar handlade det inte om att de skulle få öva på sitt kärleksliv, de satt i sittbrunnen och drack vin. Så den teorin håller inte riktigt.

Och även om det hade stämt anser jag inte att man ska skicka bort sina barn till andra sidan vikan där det ligger andra båtar, för att man inte orkar lyssna på oljudet själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är nog en skröna att det skulle vara orsaken att låter barnen fara runt i småbåtar när man vill ha en stund för sig själv.

Mitt inlägg var mer humor än allvar. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Superbra idé, men jag tror den går att utveckla. Batteridrivna båtar har ganska kort verkningstid, bättre då med en liten bensindriven. Man kan ta det ytterligare ett steg, en liten radiostyrd helikopter :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lag och lag - Skärgårdsstiftelsen har regler i sina naturreservat, vilket detta var.
http://www.skargardsstiftelsen.se/?id=5434
Eftersom vi låg inte allför många meter från dem räckte det med att tillsynsman presenterade sig och berättade att det kommit in flera klagomål på deras störande beteende för att de skulle skämmas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha!  Kul ide men det märks att ingen här håller på med radiostyrt, då skulle ni veta att allt som har med det att göra är en veritabel MAGNET för barn.

Dessutom har dom ingen koll på hur farligt det kan vara så där finns inga säkerhetsmarginaler, bara komma så nära för att se som möjligt.  Fast, det går ju förstås att göra som råttfångaren i sagan o bara locka bort dom från den egna båten o ut på öppet vattenwink.

 

Eller  att köra runt föräldrarnas båt tills dom tröttnar o byter naturhamnlaugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...