Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
freed

Trailerbara segelbåtar

Rekommendera Poster

Vilken syn har ni på trailerbara båtar?
Jag har haft fördomar utan att faktiskt ha testat några modeller i verkligheten.
Efter lite googlande igår så inser jag att det verkligen gått framåt och några av de nya modellerna ser mycket trevliga ut.
Prislappen verkar ligga från ca 100k för en Jeanneau Sun 2000 upptil ca 300k för nya campus eller elan.

Är det någon som har erfarenhet av följande båtar och hur står de sig i jämförelse med 70-80-tals konstruktioner?
För 300k får man ju ganska mycket 70-80talsbåt, men även en del fix/bekymmer.

• Jeanneau Sun 2000
• Beneteau 21,7
• Maxus
• Skippi
• Comet 26
• Diva 24
• Elan 210
• Campus 7,4

Spontant räcker utrymmet till för den segling jag gör och tänk vilka möjligheter som öppnar sig om man slipper långa transportseglingar.

MEN

• Är de veka?
• Kryssar/seglar de bra, ok, sämre? (varierar givetvis med vad du jämför med men det är generellt svårt att hitta lystal förutom på skippi)
• Strular kölkonstruktionen?
• Är riggen lika klen som den ser ut
• Är de ok för att korsa öppna hav typ, Sverige – Danmark, Tyskland, Åland osv eller är dessa båtar på tok för små.
• Osv…

Jag har bara sett Maxus i verkligheten men den föll mig inte riktigt på läppen.

Vad tycker ni???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styvheten på en trailerbar är en balansgång mot dess totalvikt och hanterbarhet. Bland de nyare båtarna har ju Elanen fått stor framgång under sista året. Ser man filmer från youtube går ju även Campusen rätt bra. DIVA 24 är ju snarlik kopia av Bernt Lindqvist som har konstruerat bägge. Cometen var ju testad av Olivecrona för hamnen.se med blandat betyg. First 21.7 börjar ju bli några år så den är nog förbisprungen skulle jag gissa på. Skippin är överlysad anser jag, så snabb är den inte då vi har passerat den med en båt på 1.10 på kappsegling. Vad gäller konstruktionerna på fällkölar respektive hisskölar är även det efter tycke och smak och hur vagn är konstruerad. Att det blir känsligt säger ju sig självt att en hissköl blir ömtåligare. Själv har jag fyllt ut flottan nu i veckan med en Albin 57:a med en originalvagn och nästan nya segel och motor. Så nästa år blir det att dra upp till Stockholms skärgård och förtöja i träden vilket verkar populärt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Något man bör fundera på är hur väl det går att trailra båten, det är ju en fördel om man inte behöver kran för att sjösätta. Det hela beror på hur botten/kölen ser ut, det får ju inte vara något som fastnar om man sjösätter på slip.

Campus och Diva bygger nog på samma skrov, olika däckslayout!

Har ju själv en Diva från varvet i Tallin och är riktigt imponerad och jättenöjd med dess arbeten. Gedigen konstruktion rakt igenom! (och då är vi ganska kräsna gällande sådant....)

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...