Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
varaderon

Oljeblandning

Rekommendera Poster

God kväll båtfolk. Har precis köpt mig en ny kärra med en yamaha 60hp 2t från -85. Min fråga är vilken blandning den ska ha då det inte är någon autolube på den. Räcker det med 1 procent eller behöver den 2?

Mvh/Bengan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det beror på hur du kör motorn, ju högre varv du vanligtvis kör med ju mer olja.

Kör du som folk blanda i 1,5 till 2 %, kör du fullgas jämt blanda i 2,5 %.

1 % är för lite om du inte kör på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, autolube-systemet blandar i snitt i mer en 1 % kanske runt 1,5 %, som sagt beroende på varvtal.

Egentligen är det väl ingen annan konstruktion på just Yamaha mot andra tvåtaktare, och de blandar i runt 1,5 %.

Har själv ett 10 tal utombordare och det är ingen skillnad mellan Yamaha och tex Mercury i oljeförbrukning.

Vill man förkorta livslängen kör man på 1 % annars lite mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är auktoriserad på Yamaha sedan många år tillbaka och Yamaha SKA ha 1% om man vill att den ska gå bra. Mercury av denna årsmodell 2%. Med för mycket olja som du föreslår så förkortar man just livslängden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, varför blandar då autolubesystemet in mer en 1 % om de inte ska ha det.

Dessutom är det ju helt vartalsberoende.

Har själv bla Yamaha 200 hk och Yamaha 40 hk båda autolube, och de blandar in 1, 5 %.

Har dessutom en Mariner 15 hk som är identisk med Yamaha och i den instruktionsboken ska man blanda in 2 %, ändring av dekal kan väl knappast ändra behov av olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS efterfrågar blandning på en motor från 85 utan autolub och det är 1% och inget annat så det är väl det som skall besvaras här. Med mer än 1% på denna motor så går den illa, så är det bara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hade hoppat på en lite mer intressant teknisk diskussion om varför, än att det står 1 % i en tabell som vi alla kan läsa.

Har senare autolobe modellarna en sämre teknik då efter som de blandar in mera.

Har också Yamaha som det står 1% på, och de har aldrig mått dåligt av 1,5 eller 2 %.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista i detta eftersom det är utanför TS fråga. Autolub samt utan kan inte jämföras eftersom autoluben sprutar direkt in i förgasarhalsen och det gamla systemet blandar i bensintanken. Autoluben styrs av varvtal för att ge rätt mängd. Blandning i tank är 1 % på Yamaha. Autoluben kan kräva mer beroende på körning. Jämför inte detta med OMCs skitsystem VRO som skall blanda i motorn och det vet ju alla hur det gått med dessa motorer.

Klart slut och åter TS



Senast ändrad av sea-ray_230 | 10 augusti 2012 | 15:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du HELT SÄKER att en 1985 års Yamaha 60 bara ska ha 1% oljeblandning. En Yamaha 60 1985 har modellkod 6H2 vilket även nyare årsmodeller har. Dvs det har inte skett några större förändringar på modellen och motorpaketen är sannolkt helt samma.

Bilden kommer från instruktionsboken till en Yamaha 60 årsmodell 2000 och säger tydligt att motorn ska ha 50:1 blandning, dvs 2%.

1996 gick det t o m ut ett servicemeddelande då dessa motorer blivit felmärkta, i service meddelandet skriver man att 1% kan ge motorskador.

Det vore ju ytterst tråkigt om varaderons motor skulle nypa av en sån här tabbe då den ju uppnått den för utombordare aktningsvärda åldern av 27 år..

post-26269-1394237207,8657_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon. Har just gått igenom våra servicemeddelanden på denna modell och inte hittat något som detta på svenska eller annat språk. Om det gått ut skall det finnas bland våra papper.

Bengan. Kolla detta med Yamaha direkt. Har försökt  få tag på ansvarig men får inget svar. Vill även jag veta varför just denna modell skall ha 2% och inte 1 som alla andra.

Ring Yamaha på måndag och kolla upp det 08-683 84 32



Senast ändrad av sea-ray_230 | 10 augusti 2012 | 14:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har smugit på denna tråd ett tag och jag måste säga att detta är jättespännande! laugh Tänk att en så enkel grej som oljeinblandning kan vara så svårt...jag minns själv när jag försökte få reda på vad mina gamla 2-taktare skulle ha...man fick olika siffror beroende på vem man frågade...2 %, 1 %, 3 %...för att inte tala om när jag gick över till alkylatbensin till 6 hästarn...

Sorry att jag inte bidrog med något konstruktivt men det är bättre att de experter som redan är på fallet får göra!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servicemeddelandet omfattar bara 299 motorer. Om ingen av dessa hittade till Sverige/Europa så kanske det aldrig gick ut nåt servicemeddelande här..

Tycker större Yammor brukar vilja ha 2% medan de mindre klarar sej på 1%. Brytpunkten verkar ligga runt 50-60 hästar, över det ska de ha 2%. Nu är ju större icke separatsmorda Yammor ganska ovanliga i Sverige så det kan ju ha bidragit till missuppfattningen att alla ska ha 1%..

Tycker detta märks även på Autolube-snurrorna, de större tar procentuellt sett mer olja..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojojoj här har det hänt grejer sen igår kväll... Mycket intressant diskusion. :-)

Jag kan nu tillföra till ämnet att på min tank står det faktiskt 1:100, men om det är orginaltanken har jag faktiskt ingen aning om. Jag tror det får bli att ringa till yamaha på måndag.

/Bengan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...