Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dizel

Blyfri 95 i AQ130?

Rekommendera Poster

Undrar om någon vet vad som händer om man kör en gamal AQ130A på blyfri bensin? ställde frågan till han jag ska köpa båten av och han sa att han aldrig tankat något annat... behöver inte en sådan motor mer smörjning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyft toppen och kolla ventilerna, är dom brända så byt, är dom okay så köp tillsatsmedel på tappen för äldre motorer och kör utan bekymmer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att det behövs blyersättning i den motorn.

Det beror på om du har en motor med lösa ventilsäten eller ej.

Den äldre typen av motorer har inte lösa säten och då finns risken att ventilsätet deformeras ytan bly eller blyersättning i bensinen.

ett klipp från wikipedia:

Förr innehöll bensin alkylbly för att höja oktantalet. En bieffekt var att det motverkade valve seat recession; mikrosvetsning av ventil och säte. Alkylbly, det vill säga tetraetylbly eller tetrametylbly, användes tillsammans med etylendibromid och etylendiklorid (kallade scavengers) för att undvika blybeläggningar i motorn. Numera innehåller bensin inte bly; detta faktum i kombination med att de flesta moderna motorer har topplock av aluminium är anledningen till att härdade, lösa ventilsäten numera används. I äldre motorer utan härdade ventilsäten måste blyersättningsmedel, vanligen kalium, tillsättas bränslet. När blyet fasades ut, vilket var nödvändigt för att den katalytiska avgasreningen skulle fungera, och eftersom bly är ett miljögift, kompenserades detta genom att innehållet av kolväten med höga oktantal, exempelvis aromater, ökades. Tidigare hade bensinbolagen mest fokuserat på processer som kunde framställa kolväten med god blyrespons.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.....nu är det ju inte så jobbigt att hälla i en liten skvätt blyersättning när man tankar så jag gör det alltid från nu!

Än en gång tack svaren jag fått!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...