Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Whork

Vad borde jag satsa på för motor?

Rekommendera Poster

Antar att frågan dyker upp så gott som dagligen, men jag har nyligen fått tag på en båt efter en längre tids sökande. Motorn som följde med var kass (15hk 2-takt evinrude) så nu söker jag nytt. Båten är en gammal Ryds 465 rorkultsmodell. Tung och rejäl båt, klassad till just 15hk på typplåten. Förra ägaren testade med en 9,9 hk 4-takt Yamaha och upplevde att det blev alldeles för tungt med den motortypen; vid gaspådrag doppade akterspegeln nästans helt under vattnet... Jag kommer använda båten till fiske, både lite trolling och transporter mellan vikarna. Hastighet är inget jag bryr mig om.. Förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bryr du dig inte om hastigheten så gå ner i hästkrafter så får du en lättare motor och en lagom deplacementfart där inte fören reser sig. .

Kanske en 5-8 hkr passar dig? OBS 2 cyl vibrerar mindre än 1 cyl.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite av en novis när det gäller sånt här; hur vet jag om motorn på blocket är en eller tvåcylindrig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får fråga eller ta av kåpan och kolla. Gamla johnson 2 taktare är från 4Hkr och uppåt 2 cylindriga. Många andra fabrikat börjar med 2 cylindrar först uppåt 8 Hkr.  Men 2 cyl balanserar de varandra så vibrationerna minskar. Min 1 cyl 4Hkr Archimedes vibrerademer än min 20Hkr 2 cyl.

Ska du ha så pass liten motor så överväg köpa ny för de är ine så förtvivlat dyra i de storlekarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Uttern 465 med en 15hk 2-taks Subaru på och den gick riktigt hyffsat när man väl kom upp ur vattnet en smula. Sålde båten till stuggrannen och han hängde på en 15hk 4-takt och den ser ut att gå lika fint med den så vitt jag kan bedömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...