Jump to content
Sunday 17 November 2019
Sign in to follow this  
Guest 2012

8 av 10 stödjer sjöonykterhetslagen.

Recommended Posts

Så här skriver du i ett annat inlägg

Bra vapen mot idioter som tycker att deras barn ska köra deras jollar med motor hela kvällarna...?

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=459665

Där anser du dig ha rätt att terrorisera andra bara för du själv blir störd.

Gäller det dig också som kör motorbåt, för du stör väll ingen?

Gäller det även om din 4:åriga dotter råkar väsnas lite under sin lek?

 

Skrev du något om egoist?

Inte speciellt moget och knappast hänsynsfullt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så nu har argumenten sinat till den grad att du måste klippa in kommentarer från andra trådar (där det var föräldrarna som visade noll respekt mot andra). Varför inte kommentera inläggen i denna tråd här, och den andra tråden i just den. Men just det, du hade ju inga argument kvar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som har tillgång till källan om de 40 personerna som omkom?

Hittar inget på Transportstyrelsen. Endast statistik från 2010.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar men de har jag redan hittat. yes

Det jag söker är källan till detta. Alltså någon form av sammanställning där det framgår mer om olyckorna.

Där de 40 olyckorna finns mer detaljerat beskrivet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frågan är om det inte är sekretessbelagt. Kan ju ha med de efterlevande att göra. Men å andra sidan, det mesta är offentligt i Sverige (utom våra politikers snedsteg och utlägg förstås), så det är väl bara att hitta rätt ställe som man kan fråga.

Men jag kan tänka mig att det finns en risk att dessa inte är offentliga av samma anledning som journaler inte är det. Sen är frågan om den information Transportstyrelsen fått av polisen/rättsmedicinalverket  har varit knutna till specifika händelser eller att de bara fått en siffra. För bara för att det är en annan myndighet innebär ju inte det per automatik att eventuell sekretess kan kringgås

En sak dock Harry. Då jag faktiskt starkt tvivlar på att du skulle ändra åsikt, varför vill du ta del av informationen? För du kan väl inte mena att du på allvar menar läsa den med öppna ögon?

Får jag fråga; hur skulle det faktum att en majoritet av de förolyckade skulle haft mellan 0,21 och 1,0 promille få dig att tänka? Vilka förklaringar och ursäkter skulle du komma med då?



Senast ändrad av Arne_Anka | 12 augusti 2012 | 20:35

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra idé, tackyes

 

Har mailat Jonas och vi har varit i kontakt med varande tidigare via mail. (januari 2012)

Även om ni upplever mig som tjatig och väldigt fast vid min ståndpunkt är jag inte sämre än om bevis finns för alkoholens risk vid lägre nivåer bevisas så kommer jag givetvis erkänna att jag haft fel och visa på den fakta jag fått tag på som bevisar detta.

Utgår från att ni som är förespråkare för lagen är precis lika ärliga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För mig är inte den intressanta frågan huruvida man är en olämplig båtförare efter ett halvt, ett eller fem glas vin. Det intressanta vore att se om lagen har haft effekt i form av minskat antal olyckor, och då inte bara med dödlig utgång. Eller om det är oförändrat. Är det samma antal olyckor även efter lagens införande är den en flopp och man bör då fundera på om den ska tas bort eller ändras i sin utformning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är väl inte säkert att det är fel på lagen isåfall utan att den inte följs därav kanske samma höga olyckstal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser fram emot ett svar. Och fortsatt diskussion. Har svårt att tro att samtliga skulle ha haft över 1,0 promille, det är ju trots allt en hel del, men låt oss lämna över rodret till Harry och Jonas.

Är dock lite rädd för att svaret du kommer att få är endast huruvida de hade alkoholhalter alls i blodet. Och då kommer vi vara tillbaka på ruta ett. Men låt oss se om och i så fall vad han svarar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo är man såpass motståndare till 0,2 lagen som jag är och det framkommer fakta som bevisar att lagen faktiskt är bra, så kan man ju inte fortsätta att argumentera och få rätta sin argumentation på rätt sätt. Då får man inse lagens behov även om sådant skulle funnits före införande.

Dessutom är jag intresserad av sådant som kan göra livet till sjöss säkrare för alla.

(inte bara till sjöss)

Jag tror vi har en spännande tid framöver då Transportstyrelsen ska halvera antalet olyckor på sjön fram til 2020. Vi lär nog se en hel del åtstramningar och nya lagar för att uppnå det med tvång.

Min gissning är:

Flytvästtvång och för vissa riktig flytväst (inte seglarväst).

Båtkörkort för flertalet båttyper och med åldersbegränsingar för vattenskotrar, dessutom höghastighetsdel för de med båtar som kan gå fortare än 15 knop.

Någon form av besiktning av båtar

Krav på brandsläckare på alla båtar med motor och dessutom regelbundet underhåll av släckare.

0,2 lagen gällande alla farkoster på sjön

Vattensäkrad mobiltelefon på alla båtar (finns som tipps hos vissa redan)

Båtregister för att på håll kunna identifiera båtar

Båtskatt för att finansiera detta då inget parti vill öka andra skatter för sådant som gäller fritidsbåtar.

Utökade 5 knopsområden för at få ned hastigheter

Ytterligare begränsningar av områden för vattenskotrar

mm

 

Dessutom kraftigt ökade anslag till KBV för att se till att detta efterlevs

Annars kommer man aldrig nå målen.

Kommer säkert lyckas då vi får halverat antal som är intresserade av ett totalreglerat fritidsbåtsliv.

Kommer ge väldigt bra priser på båtar (billiga)

 

 



Senast ändrad av crabfish | 13 augusti 2012 | 06:13

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter väldigt bra Harry, fast du glömde det viktigaste.

Obligatorisk livsele och livlina och ordentliga fästpunkter för denna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misstänker att det är för segelbåt du avser. Dåligt insatt i säkerhet för seglbåtar men finns säkert saker man bör tänka på där med.

Nu är jag ingen manisk säkerhetsgubbe men troligen behövs ett antal åtgärder förutom information införas för att halvera nuvarande olyckor till sjöss.

Sjövana vore en sak som borde krävas för att få ge sig ut om det är eller ska bli dåligt väder. Svårare att kontrollera men tror en hel del olyckor är baserade på vissas övertro på sig själva och avsaknad av kunskap om vädret före man ger sig ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det hade nog inte varit fel för alla båttyper med livlina.
 

Den viktigaste punkten när det gäller båtlivet är ju - håll dig alltid kvar ombord, så flytväst har ju en underordnad betydelse.

Obligatorisk sjövana för att överhuvudtaget få visstas i en båt hade ju inte varit fel. Tänk så lungt och fint det hade varit i skärgården då. wink

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herre gud vilket gnabb.

Över lag så tror jag nog att det är alla partybåtar som man vill åt. Dom som sticker över till Sandhamn, Wermdö golf etc. Dom får för sig att dundra iväg efter ett helrör eller dyl.
Står det i undersökningen vart båtarna utgått ifrån, vart dom skulle etc?
En normalt funtad person klarar sig galant utan en lag över huvud taget. Lag på flytväst, för folk i alla fall så lag på hjälm också enlightened

All respekt til er som valt att vara nykterister. Jag har inte valt att vara det och tycker att det har gått utmärkt i alla år. Att dela på en flaska vin till maten å sedan åka hem efter en sjökrogsvistelse har aldrig tidigare varit ett problem. Men nu är man i en gråson till kriminell.

 

Hanlade inte tråden sättet lagen är utformad? Om det nu ska va 0,2 som gäller så ska det gälla att som rör sig på vattnet. Allt från att stå på drivved med en påse som segel till en Atlant kryssare. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom de flesta seglare tillåts gå upp till 1 promille så tycker jag man ska införa en lag om integralhjälm på segelbåtar, om dom nu får bommen i huvudet efter att ha hinkat öl så kan dom bli en fara för oss andra på sjön. devil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte så lagen ser ut, nej.
Man kan bli dömd för sjöfylleri vid lägre promille i en mindre långsammare båt, fast det finns ingen tydlig gräns såsom den med 0,2, utan det är en bedömning i det enskilda fallet, precis som det var med alla båtar tidigare.

Jag är för att införa 0,2 på alla båtar, eventuellt med en
gräns av 7 meter/7 knop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hjälm för alla på segelbåt, en fast man ite är berusad. Bommen kan man ju få i huvudet när som. E ju livsfarligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns två stora skillnader mellan detta och 0,2-lagen.
Om JAG inte använder hjälm får JAG ont i huvudet om jag blir träffad av bommen.
Men om DU kör din stora snabba båt berusad kan DU skada MIG.



Senast ändrad av Peter_K | 13 augusti 2012 | 09:43

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och kollisioner som du beskriver är mycket ovanligt. se bifoga statistik.

 

Men om du blir träffad av bommen, blir medvetslös och båten fortsätter och kör ihjäl en barnfamilj i sin 5 meters plastbåt. Hur tänker du då?

Nu händer ju det inte i verkligheten, ungefär som att man skulle ställa till med något efter 2 glas vin ihop med middagen.

Läs nu gärna bifogad statistik och formulera ett svar om just kollisioner på sjön.

 

 

post-10001667-1394237210,1502_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får samma kontring som crabfish kom med som svar. Det kan ju gå så illa att du inte bara får ont i huvudet...eller? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fast det räcker väl inte med den statistiken.

Om det omkom totalt 12 personer vid de 8 kollisionerna (jag vet inte, har inte tillgång till dessa siffror), är då 8 kollisionerna lite? Jag skulle säga att den enda slutsats man skulle kunna dra av den statistiken i så fall är att det är farligt att kollidera på sjön.

För ja, i absoluta tal är det få kollisioner. Men med tanke på att man i detta fall jämför antalet kollisioner med bränslebrist och motorhaverier så känns det som att det är lite missvisande. Hur många bärgniningar av bilar pga bränslebrist och motorhaverier sker per antalet kollsioner mellan bilar? Blir ju snedvridet. Det är väl inte vid motorhaverierna som de flesta personskador/dödsfall sker. Eller?



Senast ändrad av Arne_Anka | 13 augusti 2012 | 14:01

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du seglar inte va..?
Om man släpper rodret styr båten upp i vind och stannar...

Och ditt scenario...
Ja du, du skriver att kollisioner till sjöss inte är vanliga. Tror att de är betydligt vanligare än det du beskriver. Så, jag tänker inte ens försöka förklara hur jag tänker, för det är så osannolikt att det aldrig händer.
(Dessutom ska femmetersbåten väja för segelbåten ;-) )

F ö vet jag inte vad statistiken du bifogat skall visa.
Det finns ingen rubrik på grafen.
Undrar också om du kan svara på hur många av posterna i din graf som inträffat med nyktra förare, förare som druckit 1-2 glas vin (=ofarligt enligt dig) eller riktigt packade förare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avslöjad.blush

Nej jag seglar inte. Vet mina begränsningar och får hålla mig till motorbåtar.

Men finns det inte autopilot till segelbåtar?

Eller att vissa surrar rodret?

(ute på svag is)

 

Statistiken visar på fördelning av olyckor till sjöss som SJöfartsverket redovisade före detta övergick till Transportstyrelsen. Jag har dem i pdf form för 2009 och 2010. 

Den går att tolka och det går vinkla den som all statistik.

Jag kollade igen och nu fins de där igen.

Här är en länk till källorna

http://www.sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Verksamhet/Sjo--och-flygraddningstjanst/Statistik/

 

 

Edit

Finns statistik för 2011 nu också

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/Sjoraddning2011.pdf



Senast ändrad av crabfish | 13 augusti 2012 | 16:43

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu griper du efter halmstrån, min gode Harry.
Visst finns det autopiloter, men oddsen att en sådan olycka skulle inträffa är så låg att det bara kan konstateras att olyckor inträffar, men det inte gör att man ska lägga allt säkerhetsarbete på hyllan.

Då förstår jag statistiken, men jag vågar påstå att inte alla olyckor redovisas, utan enbart sådana som anmälts till Sjöfartsverket. Hur detta stödjer din teori om att det är helt ofarligt att dricka 1-2 glas vin förstår jag däremot inte. Det finns väl inga siffror som visar huruvida alla var helnyktra, jättefulla eller allt där emellan? Att då påstå att det är helt ofarligt utan några som helst siffror eller undersökningar i ryggen, det är just bara tyckande. Arne_Anka har däremot visat på undersökningar hur kroppen påverkas av även små mängder alkohol, medan du inte visat på något i motsatt riktning, annat än att det faktiskt aldrig hänt dig något när du gjort så.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var inte Peter_K som rammade den här plastekan  med sin gamla Misil pga att han fått bommen i huvudet. Teoretisk maxhastighet för Misilen är ca 6,2 knop. Om det nu skulle varit en dylik segelbåt som rammat  plastbåten, så hade det  knappast blivit märke på den påkörda båten.

Nu var det en snabbående motorbåt som körde på ekan som låg still och fiskade. Föraren, som körde i 24 knop såg inte ekan. Modern i familjen blev skadad för livet. Har inte läst nån stans att föraren var berusad, men man måste nog va skärpt om man måste köra så snabbt och dessutom är det ju inte fel att ha lite uppsikt om man nu kör så snabbt. 

Fast det är klart. Förare av stora och snabba båtar måste ju få ha lite roligt på sjön och ha sin frihet att dra i sig ett par tre starköl innan och under färden det måste ju alla förstå. Om de förorsakar livslångt lidande för nån annan människa har ju ingen betydelse. Man måste ju få ha roligt när man är på sjön och det roliga innebär ju friheten att få dricka sprithaltiga drycker.

 

post-945-1394237217,2534_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom att tänka på inslaget i Kustbevakarna som gick på tv. Där va det en äldre man som va tok plakat. Han låg å guppade mitt i en stor farled...mitt i natten...å han sov. Hahaha

Nu har ju inte det så mycket med saken att göra. Men jag fick upp en bild i huvudet av den seglaren. Hahahaha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vid tre av fyra dödsfall på sjön hade den omkommne alkohol i blodet. 

Men allihopa faller utanför sjöfyllelagen då de ramlat ur sin eka i en insjö ... 

.

Sjöfyllelagen om 0,2 har inte räddat en enda själ .. men förlöjligar vårt annars liberala samhälle. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy