Jump to content
Wednesday 16 October 2019
Sign in to follow this  
Guest 2012

8 av 10 stödjer sjöonykterhetslagen.

Recommended Posts

Guest 2012

 

Åtta av tio svenskar stödjer sjöonykterhetslagen och tycker att det är lika illa att köra båt som bil i onyktert tillstånd. Det visar en undersökning från Svenska livräddningssällskapet (SLS) som Svenska Dagbladet tagit del av.
- Det var lite överraskande att stödet var så starkt för lagen, säger Anders Wernesten på SLS.
Enligt nuvarande lag går gränsen för sjöonykterhet vid 0,2 promille. Detta kritiserades på SvD:s debattsida av ett antal kulturprofiler i söndags.

Vid tre av fyra undersökta dödsolyckor på sjön i fjol hade den omkomne alkohol i blodet, rapporterar P4 Väst.
- Det är förvånande att endast en fjärdedel var spiknyktra. De andra hade mer eller mindre alkohol i blodet, säger Jonas Ekblad, analytiker vid Transportstyrelsen, till TT.
2011 omkom 40 personer på sjön i en olycka med fritidsbåt. Transportstyrelsen har hittills tittat på 24 av dessa fall genom att granska obduktionsprotokollen. I 18 av fallen konstaterades det att den omkomne var alkoholpåverkad.
Granskningen av dödsolyckorna är en del av en strategi för ett säkrare båtliv. 2020 är målet att antalet omkomna ska vara nere på i snitt 25 personer om året. I år har drygt tio fall rapporterats in, vilket enligt Ekblad är rekordfå vid den här tidpunkten på året.
- De exakta orsakerna till nedgången vet vi inte. En orsak kan vara vädret och det går inte utesluta att de nya alkoholreglerna har fått genomslag. Men det är inget vi kan bevisa just nu, säger Jonas Ekblad.

 

________________________________________________________________

har du alkoholproblem; kontakta www.aa.se

post-10022140-1394237205,2889_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undersökningar av det där slaget kan man göra på ett sätt som ger vilket utslag som helst, det är bara en fråga om hur man ställer frågan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är faktiskt egentligen inte intressant vad du, jag eller folk i allmänhet tycker. En del tycker om köttbullar, andra inte. Det enda intressanta är att en lag har tillkommit utan utan minsta fakta eller statistik som påvisar att den skulle fylla något syfte eller varför utformningen av den är som den är. Steg ett i alla beslutsprocesser är att inhämta så mycket fakta som möjligt för att ha ett bra beslutsunderlag. Det tycker jag att man ska kunna kräva av våra lagstiftare.

På tal om statistik:Vid tre av fyra undersökta dödsolyckor på sjön i fjol hade den omkomne alkohol i blodet, rapporterar P4 Väst.. Hur gjordes urvalet till vilka dösolyckor som skulle undersökas? Kan det vara så att de olyckor som undersöktes var de där det föreföll  misstanke om sjöfylla? Hur många dödsolyckor undersöktes? Menar man att man undersökte  fyra olyckor totalt och av de hade 3 alkohol i blodet eller ett större antal varav 75% hade det? Hur mycket alkohol fanns det i blodet, det är ju inte helt oväsentligt om det låg på 1,5 eller 0,2 promille? Ska man kunna använda statistik måste man presentera vad statistiken gäller, annars är den helt värdelös och kan tydas hur man vill.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väl bra att förare av stora och/eller snabba båtar är nyktra när de kör båt. Många har ju svårt att hantera sina motorbåtar på ett vettigt sätt ändå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest 2012

 

Hur tänkte du där? Dricker du också vid din dator?



Senast ändrad av 2012 | 07 augusti 2012 | 14:01

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så det finns inga som har problem med att hantera sina segelbåtar på ett vettigt sätt? Återigen så är det väl ingen som tycker man ska köra båt berusad, det är ju var gränsen går debatten gäller. Angående utformningenav lagen. Om jag monterar bort badbryggan (fristående förlängning av skrovet) så mäter nog min båt in strax under 10m. Tycker du att det då är OK att jag kör den med 0,8 promille. Det är fortfarande 6ton stål som jag kan ramma någon med i 9knop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej Toaen, alla som kör båt oavsett typ av båt skall vara nyktra på sjön, så personligen ser jag gärna en skärpning av lagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest 2012

Vilken underbar story om en pinsam seglare, läs och gapskratta och minns Toaens ord om detta med nykterhet till sjöss... speciellt för oss med motorbåt smiley

 

Full seglare krockade med kunglig båt
 

En full seglare greps i onsdags kväll efter att ha krockat med det kungliga fartyget Dannebrog. Mannen är nu misstänkt för sjöonykterhet, skriver ekstrabladet.dk.
Båtägaren greps i onsdag kväll efter att ha seglat på det kungliga fartyget Dannebrog vid Tuborg hamn norr om Köpenhamn.
Ett ögonvittne berättar för ekstrabladet.dk att de la märke till den lilla segelbåten när den kom för nära det kungliga fartyget.
- Plötsligt kom det vind i seglen och båten seglade mot det kungliga fartyget. Cirka 15 matroser och officerare på fartyget försökte ropa till mannen, men han kunde inte styra undan, säger vittnet Lars Knudsen till ekstrabladet.dk.

Efter krocken seglade mannen och hans fyra passagerare iväg, men mannen kunde senare gripas.
- Vi tog ett blodprov och han är nu åtalad för brott mot lagen om sjösäkerhet, säger polismannen Niels Jørgen Møller till ekstrabladet.dk.
.



 



Senast ändrad av 2012 | 07 augusti 2012 | 14:15

post-10022140-1394237205,4388_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Badbrygga och peke räknas inte in i 0.2 lagen så du behöver inte montera bort badbryggan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De har, enligt radio P4 Väst, begärt in obduktionsprotokoll på alla som omkom på sjön i samband med fritidsbåt, vilket är 40 personer. De har hittills fått in 24 protokoll, så det kan tas som ett slumpmässigt urval av de omkomna så här långt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5220450



Senast ändrad av Abbe2 | 07 augusti 2012 | 14:52

Share this post


Link to post
Share on other sites


Det är faktiskt egentligen inte intressant vad du, jag eller folk i allmänhet tycker. skriver Rio.

- Jo det är just vad det är. Kvinlig tronföljd, att man  bara får gifta sig med bara en person åt gången, att  skatten på dill är x-procent och att äktenskapsbrott inte längre är straffbart. Allt detta och mer där till  har varit föremål för lagstifning som bygger just på tyckande snarare än vetenskap.

Och om en majoritet av svenskarna tycker att sjöfarare  ska vara nyktra så är det alltså  helt ok ur ett demokratiskt perspektiv att det stiftas lag  om det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortfarande tycker ingen att man ska köra båt berusad (hoppas jag). Så vad gäller tyckandet är väl alla överens. Vart gränsen går kan inte baseras på tyckande varken från svenska folket, kändisar eller lagstiftare utan från fakta.



Senast ändrad av Riro | 07 augusti 2012 | 15:52



Senast ändrad av Riro | 07 augusti 2012 | 16:03

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo min badbrygga är faktiskt en förlängning av skrovet, även om ursprunglig akterspegel sitter kvar i sin helhet så den räknas nog.sad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kanske skulle bygga sig en båt som är 9,99m lång och 10m bred med bardäck. Naturligtvis ska maxfarten vara 14,99knop.

cool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur många procent hade flytväst?

Om man nu vill minska antalet dödsfall så borde en lag som stipulerar att det skall finnas flytvästar till samtliga i båten stiftas?

Om jag skulle gissa så var 75% av de obducerad säkert onyktra, men jag tror att betydligt större procent saknade flytväst.

Det som egentligen är relevant för lagens berättigande är ju hur många dödsolyckor som sker där befälhavaren är onykter, hur många som dör onyktra är inte så relevant då det fortfarande är fullt lagligt att balansera på peken i 10 knop i fyllan (som besättning)indecision



Senast ändrad av Vanercruiser | 07 augusti 2012 | 16:33

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur har de ställt frågan? Kan hålla med om att undersökningen inte är spec relevant. Skulle vara intressant däremot om de gör motsvarande undersökning endast bland bbåtfolk,och se resultatet. Vem bryr sig egentligen om vad någon inne i något skogslän som aldrig åker båt, men kanske ändå blir tillfrågad i en sådan enkät anser om regler på sjön t ex? Inte jag iaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det går tyvärr inte att säga säkert hur många som hade flytväst. I statistiken från transportstyrelsen saknas den uppgiften oftast. Men där det anges så är det som följer: 8 hade det, 14 saknade, övriga ingen uppgift. Det ger att 64 procent saknade flytväst. 



Senast ändrad av Abbe2 | 07 augusti 2012 | 19:58

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är inte för att man ska köra båt full men jag är för att lagstiftning ska ha en lämplig grund att villa på.

Om nu 18 av 24 döda hade alkohol i blodet och - enligt Transportstyrelsen - 1/4 av dessa döda var ensamma så vet vi egentligen bara att 4 till 5 personer av 24 döda personerna verkligen deltog i framförandet av båten (ca 15 %). Resterande personer var kanske bara gäster ombord.

Det kan vara så att det är mest alkoholpåverkade gäster ombord som dör. Då är det hög tid att lagstifta mot alkoholförtäring för gäster ombord på båt. Det ger bättre resultat än att förbjuda alkohol vid framförandet...

En annan reflektion man kan göra är att det tydligen inte är så farligt att vara nykter, man blir inte dödad av de fulla förarna i någon större utsträckning.

Ytterligare en reflektion, hur många dör årligen på land till följd av att de förtärt alkohol? (Retorisk fråga)
Är det ens värt att jaga de som förtär alkohol och framför båt för att minska dödsfallen av dessa med 11 personer årligen när ca. 2000 personer dör av samma anledning på landbacken?

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är av precis samma åsikt. Jag förstår inte varför man skall dricka sprit överhuvud taget. Men det har blivit en kultur där många människor absolut måste dricka. 

kag förstår heller inte varför man måste dricka två öl eller mer. Räcker det inte med en öl om man absoluts skall dricka öl

Sen det är ändå en väldig skillnad på en snipa som din eller min och en motorbåt som kan gå betydligt fortare. Min teoretiska maxhastighet ligger strax under 7 knop. Har under segel kommit upp i 9 knop vid ett tillfälle. I regel går det 3-5 knop.

I 3 knop kommer man  93 meter på på en minut

I 7 knop kommer man 216 meter på en minut.

Har man en motorbåt som går i 30 knop så kommer man  926 meter på en minut. Då gäller det att vara helskärpt. Det finns ju två fall här på västkusten där långsamt gående båtar har blivit påkörda av stora och snabba båtar och där personer i båtarna som blev påkörda blev skadade för livet. Så vitt jag vet var förarna av de båtar som körde på nyktra, ändå klarade de inte av att hålla koll på hur de körde. 

Vi har ett par fall i närområdet där båtar på väg hem från krogen körde upp på land. I ena fallet sjönk båten.  I andra fallet blev en av passagerarna alvarligt skadad.

Det låter ju alltid så bra när man hävdar att lagen är helt tokig och att det inte finns någon vettig grund för lagen och att antalet drunknade inte har gått ner.

Jag tror snarare att de som är emot lagen har mycket större problem med spriten än vad de vill erkänna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är av precis samma åsikt. Jag förstår inte varför man skall dricka sprit överhuvud taget. Men det har blivit en kultur där många människor absolut måste dricka. 

kag förstår heller inte varför man måste dricka två öl eller mer. Räcker det inte med en öl om man absoluts skall dricka öl

Sen det är ändå en väldig skillnad på en snipa som din eller min och en motorbåt som kan gå betydligt fortare. Min teoretiska maxhastighet ligger strax under 7 knop. Har under segel kommit upp i 9 knop vid ett tillfälle. I regel går det 3-5 knop.

I 3 knop kommer man  93 meter på på en minut

I 7 knop kommer man 216 meter på en minut.

Har man en motorbåt som går i 30 knop så kommer man  926 meter på en minut. Då gäller det att vara helskärpt. Det finns ju två fall här på västkusten där långsamt gående båtar har blivit påkörda av stora och snabba båtar och där personer i båtarna som blev påkörda blev skadade för livet. Så vitt jag vet var förarna av de båtar som körde på nyktra, ändå klarade de inte av att hålla koll på hur de körde. 

Vi har ett par fall i närområdet där båtar på väg hem från krogen körde upp på land. I ena fallet sjönk båten.  I andra fallet blev en av passagerarna alvarligt skadad.

Det låter ju alltid så bra när man hävdar att lagen är helt tokig och att det inte finns någon vettig grund för lagen och att antalet drunknade inte har gått ner.

Jag tror snarare att de som är emot lagen har mycket större problem med spriten än vad de vill erkänna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte om du är läskunnig 2012 men jag annser att det är bra att förare av stora och/eller snabba båtar är nyktra när de kör båt. och som jag också skrev Många har ju svårt att hantera sina motorbåtar på ett vettigt sätt ändå.

Visst finns det seglare som klantat till det. Det har även jag gjort vid några tillfällen.

Jag vet inte vad du dricker vid din dator 2012, men under den perioden i mitt liv när jag hade datorn som mitt främsta arbetsredskap och jobbade 10-12-15 timmar varje dag så hände allt som offtast att jag tog med mig en kopp kaffe till datorn. Hade också ofta ett glas kranvatten vid datorn, men vattendrickandet vid datorn  minskade drastiskt efter att jag tappat glaset och vattnet rann ner i tangentbordet. Vad nu din sista fråga har med frågeställningen att göra.



Senast ändrad av toaen | 07 augusti 2012 | 17:19

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo det finns ju folk som tänker så.

En slödlärare på Smögen kapade av sin snäcka så att den blev lite under sju meter och satte på en akterspegel för att slippa att registrera båten när det statliga båtregistret infördes. 

Den tidigare vackra båten blev ju i princip förstörd, men han kunde ju kringgå lagen på det sättet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag va med om en näradöden upplevelse när jag ensam skulle kasta ankar på egen han när det blåstepå. Jag halkade på badbryggan och slog i huvudet i fallet. Det svartnade för ögonen men jag kvicknade till när jag hamnade under vattnet. Hade jag varit lite på lyset så hade jag säkert inte halkat för jag är ju så mycket vigare och långsammare då wink. Jag va spiknykter men utan flytväst. 

 

För en vecka sedan så hoppade jag med båten i 30knop och vindar på ca 15m/s. Allt va frid och fröjd till det kom ett överaskande svall från en av Cinderella färjorna. Då small det det. Fören slog upp så att jag slog i överkäken och näsan i vindruteramen. Det svarnade för ögonen och jag va bra sugen på att släppa allt. Efter några sekunder så han lyckades jag dra ner på gasen och lämna över till till min vän. 

 

En annan gång så va jag ute med min styrpulpetare och körde i ca 18-20knop. En stor jäkla båt (KBV) dundrade förbi, det va trångt och jag skulle ta svallet. Min båt fick ett kast så jag höll på flyga ur båten. Hängde med hela överkroppen över relingen men lyckades hålla mig kvar i ratten. 

Vid alla tillfällen spik nykter och efter första incidenten har jag alltid min Baltic Hamble.

 

Ett praktexempel på vad man inte ska göra är en gäng killar som stog å pinkade från aktern på en stor segelbåt, mitt i farleden i Lindalssunden (vämdö). Alla va onyktra på väg till Sandhamn eller Grinda. Fyra av fem killar åkte i plurret utan flytväst. 

 

Så visst ska man inte va allt för onykter när man kör båt, vare sig det är motor eller segelbåt..eller roddbåt. Man SKA ha flytväst. Tror nog att dom som har dött på sjön hade klarat sig om dom haft flytväst. Inte för att dom va onyktra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du räknar här lite slarvigt. För det är 40 personer som dött till sjöss 2011, inte 24. Den senare siffran är antalet obduktionsprotokoll som de har granskat så här långt. Så om vi gör antagandet att alkoholintaget är oberoende av om man är ensam eller ej på båten, så kan vi säga att det var 10 personer som dog som garanterat framörde båten då de var ensamma ombord, varav 7-8 antagligen var berusade. Med säkerhet kan du inte säga speciellt mycket utan att ha tillgång till rådata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På vilka data grundar du att 7-8 av förarna var berusade?
Kan inte hitta några uppgifter i artikeln, men du kanske sitter på inside info?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

75% av 10 personer är 7-8 stycken. Antagandet är att sannolikheten att en omkommen person skall ha varit berusad är oberoende av sannolikheten att han var ensam i båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där lär du ju inte komma undan med retoriskt wink

Jag skulle nog säga att sannolikheten ökar för nykterhet om det gäller ensamförare, och om du tänker efter så inse du nog att det är ett troligare scenario? Är väl inte sååå kul att sita och supa sig full ensam på sjön....

 

Och om vi leker med tanken att det fyra på en båt som kapsejsar varav 3 st onyktra är onyktra på en båt, så borde väl logiskt den enda nyktra vara föraren?

 

Så ditt resonamang faller på just den statistiska biten rätt så rejält.indecision
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy