Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst 2012

8 av 10 stödjer sjöonykterhetslagen.

Rekommendera Poster

Vad är det som inte stämmer? Katgorin Segelbåt innehåller en båt som beskrivs som mindre, resten beskrivs som övernattningsbara eller bara som segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som inte stämmer Abbe är att du antar en massa saker. Du antar att vissa rodbåtar går över 15 knop? Du antar att en motorbåt är en båt som går över 15 knop. Du antar att segelbåtarna är över 10 meter långa då?

 

Som jag sa tidigare, antingen är statistiken korrekt, och då skjuter den bredvid målet. Alternativet är att den INTE är korrekt, och då har man tagit beslut utan ett vettigt underlag. Man TYCKER......och stiftar lagar efter detta tyckande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger att vi inte vet. Roddbåtarna kan gå fortare än 15 knop, motorbåtarna likaså. Segelbåtarna kan vara längre än 10 meter. Alltså kan vi inte säga att de dödsolyckorna har inträffat under omständigheter där lagen inte gäller.

Du räknade upp kategorierna: liten båt, kanot, jolle och liten segelbåt som sådana där du antog att lagen inte gällde. Jag bara summerade hur många dödsolyckor detta motsvarade.

Det vi garanterat kan säga om de 23 fallen är att i två så gäller inte den nya lagen, dvs. för kanoterna. Och i ett fall så gäller den garanterat, för vattenskotern. Om vi vill säga något om resten så måste vi gissa eller göra skattningar.

Dvs. du kan inte använda denna statistik för att visa det du vill visa. Lika lite som den visade att det mest var gamla gubbar i roddbåtar som dog.



Senast ändrad av Abbe2 | 14 augusti 2012 | 09:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast vänta nu... det var ju du som antog att alla segelbåtar var små. Abbe2 säger bara att det finns en risk att båtarna kan gå snabbare.

Medan du labbibia, du, antar att jollar inte går över 15 knop och att segelbåtar per automatik är små

Ge dig nu. Du gör bort dig. Du ändrar dig hela tiden, förvanskar, ändrar. Seriöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Arne.

Nej jag förvanskar inte. Vad är en jolle? Vad är en liten roddbåt? Hur stor är en segelbåt?

Om du inte vet föreslår jag att du googlar på jolle och väljer bilder. Det som då dyker upp är vad jag betraktar som jollar. Liten roddbåt? Googla Arne, googla.....

 

Och som sagt, om det nu är så att statistiken inte är tillförlitlig, då faller ju hela argumentationen för 0,2:an.

 

Thats it.

 

PS.

För den som påstått att jag farit med osanning angående att det är äldre män som oftast förolyckas till sjöss ber jag att få hänvisa till Transportstyrelsen. Samma Transportstyrelse som ochså hävdar att de flesta olyckorna sker i insjöar och dylikt. Det är alltså INTE ens de asfulla bratsen i sthlms skärgård som gömmer sig bakom olycksstatistiken. Om man får tro Transportstyrelsen alltså.....Klistrar in från deras hemsida om olycksstatistik....

År 2010 minskade antalet döda och saknade för andra året i rad.
Majoriteten av dem som drunknar eller förolyckas inom båtlivet är över 50 år och mer än hälften av olyckorna sker i insjöar och andra inre vattendrag.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Olycksstatistik---fritidsbatar/

 

.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du påstod var att det var gamla gubbar i roddbåtar, som inte täcktes av den nya lagen. Vilket du inte har kunnat visa att det skulle stämma.

Att medianåldern är över 50 och att hälften av olyckorna sker i insjöar och inre vattendrag är en helt annan sak. Du kan t.ex. inte direkt säga att den nya lagen inte skulle gälla för dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ge dig nu.

Menar du på fullt allvar att jag måste citera varenda ord bokstavligt talat ordagrant? Jag tror nog att min beskrivning ändå är ganska relevant.

Du märker ord eftersom du inte kan bemöta argumenten....Löjligt!



Senast ändrad av labbibia | 14 augusti 2012 | 10:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång är en segelbåt? Per automatik liten enligt dig. Av varierande storlek enligt mig.

Och en tidigare skribent berättade att hans jolle gick i 18 knop. Så vad du försöker säga är oklart. För bara för att du har en tydlig bild av vad en jolle är för dig, kanske denna bild överensstämmer med andras bild. Har du tolkningsföreträde? Nej.

Gällande insjöar. Min morbror bor i Värmland och han har en stor motorbåt. 31 fot. Som han kör runt i vattenpölen till sjö som hans hus ligger vid. På vilket sätt omfattas han och hans båt inte av lagen? Sannolikheten att åka fast är nog betydligt mindre, finns nog vare sig KBV eller polis där, vilket säkert kan få honom att höraktningsfullt skita i 0,2. Men jag förstår inte på vilket sätt det som transportstyrelsen skriver har någon bärighet i diskussionen.

Var beskriver de storleken på båtarna gällande de olyckor som sker i insjöar? Jag hittar inget i alla fall. Du drar förhastade slutsatser labbibia. Du antar att båtar i insjöar och vattendrag per automatik är små. Men du har inget belgg för det.

Punkt  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Arne.

Det refererades till en minirib vilket är en gummibåt med hård plastbotten och motor, vilket inte är detsamma som en jolle. En rib väger  mindre än en traditionell liten motorbåt och går därför avsevärt mycket snabbare.

  Att en roddbåt ros med åror utgår jag ifrån...därav namnet roddbåt.

En liten båt i plast trä eller aluminium försedd med motor är en öppen motorbåt.....Hur svårt kan det vara?

 

Självklart skjuter även du in dig på att vi inte vet hur långa segelbåtarna som varit inblandade i dessa olyckor varit. En speciell olycka minns jag dock. Den stora segelskutan som gick under i hårt väder nattetid på väg från Gotland till Nynäshamn? Skutan gick på grund, båten slogs sönder, en fruktansvärd olycka. Hade ingenting med sjöfylleri att göra.... 

Men svaret blir ju likafullt....att om vi inte VET, så kan vi heller inte använda oss av dessa i statistiken som någon slags bevis för någonting överhuvudtaget.. Kvar blir TYCKANDET.......... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det som är kärnan: du _tror_ mycket, men presenterar det som saker som kan visas stämma med verkligheten. Problemet är att du mycket sällan har kunnat visa att verkligheten stämmer med din uppfattning om den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, har ingen jolle.
Eller, ingen jag använder och tar med.
Men en liten RIB med en mindre motor är inga problem att få upp i femton knop har jag sett. Tycker mig också notera att få som har jolle ror den numer, det är motor som gäller. Att kalla en sådan för annat än en jolle tror jag inte på, och den rubriken du beskriver finns inte ens med i den statistiken du hänvisar till.
Anledningen till att jag tog upp vattenskotern är för att du inte räknade in den bland motorbåtarna/snabbgående båtarna.

Summa - ditt resonemang håller inte.
Igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomt i argumentpåsen nu ser jag.

Vad är ditt val av synonym till äldre man? Gammal gubbe kanske!

 

Ha det  bra Abbe. :-) 

Kul att diskutera med dig, du försöker  åtminstone hålla dig till sak.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Definiera äldre man. Förstår inte heller relevansen med detta. Om en äldre man sätter sig i sin 31 fots motorbåt i en insjö i dalarna med 0,5 promille i kroppen, på vilket sätt behövs inte lagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportstyrelsen använder varken begreppen äldre man eller gammal gubbe, det är du som fört in dem i diskussionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst denna, och många andra trådar i ämnet med stor behållning (Jag känner mig både mogen och vuxen när jag relaterar till många skribenter här=)) så kan jag göra ett litet konstaterande.

Båda sidorna har kommit fram till att statistik saknas för att undersöka lagens effekt och även behov. Skillnaden är att de båda sidorna drar olika slutsatser.

1. Eftersom vi inte vet har vi stiftat en lag i onödan.

2. Eftersom vi inte vet skall vi inte ta bort lagen, den är troligen bra och framför allt så känns den bra.

Jag skulle kunna ge båda sidorna rätt.

Argumenten däremot, de handlar met om vem som säger vad och vilka ord som används. På båda sidorna. Att läsa sådana här trådar ger ett fantastiskt utbyte om man vill studera antropologi och mänskligt flockbeteende. Hur orkar ni?



Senast ändrad av Gaidin | 14 augusti 2012 | 11:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla. Jag har missat vart man kan hitta statistiken. Kan du ge mig en länk dit? smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbibia länkade till detta dokument i en annan tråd för att visa att den grupp båtåkare som trillar överbord och drunknar inte omfattas av 0,2:an. Alltså, äldre gubbs ute och fiskar i sin lilla roddbåt, trillar överbord och drunknar. Det kan man däremot inte utläsa ur den.


http://www.dagensbatliv.se/upload/bnrimg/documen t/34345-Prel olycksstat 2011.pdf

 



Senast ändrad av Abbe2 | 14 augusti 2012 | 12:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns kategorin öppen motorbåt..?
Nä.
Finns kategorin miniribb..?
Inte det heller.
Har alltså inga olyckor alls inträffat i en öppen motorbåt eller miniribb..?
Eller, kan de sorteras under kategorin Roddbåt/jolle..?
Hmmm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant! 10.000 respondenter. Det är ett bra underlag. Kunde inte låta bli att observera följande:

Inställningen till den nya sjöfyllerilagen är överlag positiv bland båtägarna. Av de 88,5 procent av båtägarna som känner till lagen, är 82 procent positiva.

Och nu kommer väl mobben skriva att det är nåt fel, att merparten av de som svarade var de som äger segelbåtar, jollar och kanoter.

Men det blir nog trots allt svårt att hävda för crabfish, labbibia & Co att lagen beslutats utan att båtägarna tycker att lagen är bra. För vi kan nog med grundval av detta konstatera att det finns en minoritet som tycker man ska få dricka mer på sjön.

Så att tro att lagen kommer att rivas upp är nog... inte troligt.

Tack Coppertail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja...
Så här ser fördelningen ut:
- 36,2% av båtarna går under 15 knop
- 38,9% av båtarna går 15 knop eller snabbare
- 24,9% vet inte hur furt deras båtar går

Detta om man bortser från ej sjödugliga båtar och jollar:
Den största kategorin omfattas alltså av lagen.
Jag har inte brytt mig om att titta på båtar längre än tio meter. Dels är de få, dels vet jag inte om dessa redan omfattas av reglerna pga hög hastighet, men sannolikt finns en hel del sgelbåtar i den kategorin som då skall läggas till de 38,9% som ofattas av lagen enligt ovan.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade...
24,1% av segelbåtarna är längre än 10 meter och omfattas av lagen.

post-832-1394237218,1321_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså menar du även att en majoritet av båtägarna liksom du är förmyderi och förbutsivrar och tror att det är det rätta att staten bestämmer över folket. Dom kan liksom inte tänka själva, eller?

Och som sagt. Lagen är helt verkningslös mot det verkliga sjöfylleriet som är farligt. Dom kör på ändå. Alltså en tandlös onödig lag som skrämt bort vanligt skötsamt folk som gillar att ta ett glas vin till det grillade på klippan. Synd att du inte unnar dom den friheten.

Jag har förstått att ni förbuds och förmynderiivrare. Barhängande ankor, Toer, Flygande gröna sagofigurer och några till inte kan tänka om eftersom staten redan tänkt åt er. Hmmm...varför börjar dra likheter med forna komunistdiktaturer cool

Nog i denna tråd för mig. Jag tycker som jag gör och fortsätter ta mig 2-3 öl för att jag tycker det är så gott i värmen ute på sjön medan ni sörplar hallonsaft som jag inte tycker om devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar också att dricka öl på båten.
Men jag lägger till för natten innan jag knäcker upp en bärs.
Anledningen till att jag inte har något problem med lagen är just för att jag KAN tänka själv. Jag har räknat ut att man inte ska dricka alkohol och framföra sin båt alldeles själv - redan innan lagen infördes.
Lagen behövs för de som INTE kan tänka själv, de som dricker alkohol medan de framför båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är uppenbarligen verkningslös på dig, för du fortsätter ju dricka. Jag antar att det är ditt beteende som du refererar till när du skriver

Lagen är helt verkningslös mot det verkliga sjöfylleriet som är farligt.

Men sluta dricka då. Det är inte svårare än så. Så slipper du utsätta andra för fara. Du har ju uppenbarligen uppnått ett visst mått av insikt. Det är bra. Ett steg på vägen. Men det räcker inte.

Men visst. Du är upplyst. Du tänker själv. Vi andra är robotar. Som inte tänker själva. Där staten tänker åt oss.

[ironi mode off]

Eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får inte länken att fungera.

Testat med IE, Firefox och Google chrome

 

Edit: Lyckades via att söka med den adressen. Löst



Senast ändrad av crabfish | 14 augusti 2012 | 16:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...