Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst 2012

8 av 10 stödjer sjöonykterhetslagen.

Rekommendera Poster

Jes_: Det är en myt att det vanligaste är att gamla gubbar ramlar ur ekor och omkommer. Om vi tittar på statistiken från 2011 så ser det ut så här, uppdelat efter båttyp:

 

Kanot: 2 st.

Helt eller delvis övertäckt motorbåt: 7 st.

Segelbåt: 6 st.

Jolle eller roddbåt: 6 st.

Vatttenskoter: 1 st.

Mindre båt: 1 st.

Så jolle eller eka är inte i majoritet, utan det vanligaste är motorbåtar. Vilka antagligen täcks av den nya lagen.

Snittåldern på de omkomna med angiven båttyp är 49 år, på de som använt jolle eller eka är den 42 år. Vilket knappast är vad jag idag kallar gamla gubbar. (Medianåldrarna är 48,5 resp. 29 år.)



Senast ändrad av Abbe2 | 13 augusti 2012 | 20:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaså Jes_ var har du dessa siffor? Att alla som var påverkade och dog på sjön föll från ekor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, låt han tro det om det får honom att sova bättre på natten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget säjer mej att någon omkommit i en båt som omfattas av lagen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är mannen som ska hjälpa Transportstyrelsen att halvera olyckorna till 2020

Jonas Ekblad
Läroboksförfattare, båtjournalist,
säkerhetsfreak och huvudledare i navigation. Håller ett par ABF-föredrag varje termin och är ledare för intensivkursen under Kristi himmelsfärdshelgen varje vår.
Eftersom det här är min hemsida räcker det kanske med att surfa runt en del på den för att få en uppfattning om mig.

En frilansare som är för en hel del åtstramning.

Källa (givetvis) http://www.jonasekblad.com/navlärare-och-föredragshÃ¥llare-541824

Någon som vill sätta emot att nästa lag blir obligatoriskt båtkörkort. Inte förarbevis eller förarintyg utan ett rejält båtkörkort.

Själv har jag inga problem med det. Gott om pengar och lätt för att lära nytt. Fakta om detta är ett problem kommer han nog inte söka då han vet allt om detta.

Jonas är aktiv just nu med utredning av olycksstatistik som denna tråd började med. 

 

 Min frihet är redan begränsad och nu blir snart er tur. Inte skadeglädje utan trist att det blir så. Enklare att spå än hur vädret ska bli.

post-10001667-1394237217,444_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En person omkom på vattenskoter, och den omfattas definitivt av lagen. (Om han var nykter eller inte kan vi tyvärr inte se av statistiken.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ser du att han är för åtstramningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den nya matematiken?

kanot =2

Segelbåt=6

Jolle eller roddbåt = 6

2 6 6=14. Ingen av dessa flytetyg omfattas av 0,2:an.

Mindre båt? 1 (hur fort går den?)

 

Motorbåtar (som dessutom maxfart inte angetts på)=7

 

Vad är det som är intressant i sammanhanget?

 

Den enda farkost man mer eller mindre säkert  kan säga går fortare än 15 knop i denna statistik du presenterar är vattenskotern....

 

Mao, du presenterar överväldigande statistisk bevisning för att 0,2:an slår fullständigt fel.

 

Tack Abbe!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbibia, hur vet du att jollarna inte går över 15 knop, eller att segelbåtarna är under 10 meter..? Och vattenskotern..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var du som ursprungligen länkade till denna statistik, för att visa att majoriteten av de omkomna satt i roddbåt. Vilket inte var sant. Hur många av dem som omfattas av lagen om nykterhet till sjöss går tyvärr inte att se, som du påpekar. Men personligen så tror jag att de flesta av motorbåtarna går under den. Även roddbåtar kan omfattas, det beror på eventuell motor. Det vi vet är att tre av fyra som omkom var påverkade av alkohol.

 

Senast ändrad av Abbe2 | 13 augusti 2012 | 23:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast ger du inte herr Ekblad lite välmkt  cred och makt nu? Brukar det alltid bli som enmansutredarna föreslår? Ofta inte skulle jag säga. De finns till  för att visa på handlingskraft. Sedan återkommer de nåt år senare med en lång radda förslag varpå de flesta avskrivs för att de är för dyra.

Fick du nåt svar gälland  obduktionerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

 

...alla som som slåss till sista blodsdroppen för rätten att bli ett med sin sprit till sjöss. Drick er gärna fulla, sup er till döds, bli delaktiga i olycksstatistiken och hamna på Aftonbladets framsida. Get your 15 minutes of fame men...

-gör det bara inte i min närhet!

post-10022140-1394237217,472_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vet jag naturligtvis inte. Vad gäller segelbåtarna , så är det nästan undantagslöst mindre  segelbåt som gäller i statistiken. Ibland mindre övernattningsbar segelbåt. Men helt klar, majoriteten av segelbåtarna omfatta sinte av 0,2:an.

Har du någon jolle Peter? Hur fort går den? Hur fort kan man ro en roddbåt? Om den är motorförsedd så borde den rent logiskt kallas för öppen eller delvis täckt motorbåt vilket även borde gälla en jolle med motor......

Återstår vattenskotern. Jag har sett många, väldigt många, kört ett antal dessutom, alla gick betydligt snabbare än 15 knop....Vilket ju inte bevisar något, men som sagt lite logiskt tänk kanske inte är helt fel?



Senast ändrad av labbibia | 13 augusti 2012 | 23:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom källorna till uppgifterna om båttyp, där den finns, varierar mycket så skall man nog inte vänta sig någon konsekvens i beskrivningarna av små båtar med utombordsmotor. T.ex. så beskrivs en händelse som inträffade i en jolle/roddbåt som Mannen som var ensam i båten körde vingligt och stod tidvis upp. Dvs. tydligt att han hade en motor.

Och jag hittar bara en mindre segelbåt i statistiken, resten beskrivs som övernattningsbar segelbåt, alternativt bara som segelbåt.

 



Senast ändrad av Abbe2 | 13 augusti 2012 | 23:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Abbe...

Om det är som du säger att det inte finns någon konsekvens i beskrivningarna, då faller ju ditt resonemang i vilket fall som helst. Du gör en stor poäng av att roddbåtarna inte är i majoritet, vilket jag påstått. Om du nu säger att du inte kan lita på statistiken, hur kan du då lita på att roddbåtarna inte är i majoritet?

Det går inte ihop, Abbe.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och med tanke på att 75% av de förolyckade förefaller ha alkohol i kroppen (vilket verkade vara en högre siffra än man förväntat sig), känns inte en utvidgning av lagen till att omfatta även seglare mer relevant än att ta bort den nya lagen helt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en sak att klassa saker som roddbåt, motorbåt eller segelbåt, en annan att klassa vilka båtar som faller under lagen om nykterhet. Samt att åldern på de omkomna dåligt stämmer med ditt prat om gamla gubbar.

Och om det är så att du helt underkänner denna statistik, så saknar du fortfarande källa till ditt påstående om att det mest är gamla gubbar som fiskar i roddbåtar som drunknar.



Senast ändrad av Abbe2 | 13 augusti 2012 | 23:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir du nog chockad Arne, men jag håller med dig här.

Ska vi ha en sjöfyllerilag med gränsen 0,2 promille, så ska den givetvis omfatta allt som flyter,  och kan klassificeras som båt, segel eller motor har ingen betydelse, för uppenbarligen är det ytterst sällan farten som dödar på sjön......

 

Eller så gör vi om och gör rätt, och inför lag om flytväst i båt. Då kommer vi verkligen att rädda liv, under förutsättning att alla följer denna lag förstås...... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju som så, att (tack och lov) väldigt få människor faktiskt dör på sjön. Om då någon/några få lite yngre människor förolyckas, så innebär ju det att medelåldern i sammanhanget sjunker dramatiskt. Precis det var vad som hände utanför Simrishamn förra året, där 3 människor, lite yngre miste livet på grund av att båten sprang läck. Varför den gjorde det vet jag tyvärr inte. Förmodligen inte på grund av ett par öl i vilket fall som helst.....

 

Jag underkänner inte statistiken, det var ju du som gjorde nyss. Jag påpekade bara den logiska kullerbytta du gjorde.

 Från förbudsivrarhåll har även hörts argument som att det statistiska underlaget är för litet vilket ju också är ett rejält självmål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var därför som jag även angav medianåldern.

Och den logiska kullerbyttan består mest i att försöka använda denna statistik som underlag för att diskutera hur stor andel av olyckorna som faller under nykterhetslagen. Speciellt som det inte fanns angivet om den förolyckade var förare av båten eller ej, eller hur nykter föraren var. 



Senast ändrad av Abbe2 | 13 augusti 2012 | 23:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Abbe, det är inte någon logisk kullerbytta.

 

Om detta är den enda statistik som finns tillgänglig, så finns det två alternativ. Vi kan använda oss av den, eller vi kan låta bli.

1. Om vi bestämmer oss för att använda oss av den tillgängliga statistiken, så visar den med all önskvärd tydlighet att 0,2:an skjuter utanför målet. Dvs de som oftast drunknar omfattas inte av 0,2:an, eftersom de befunnit sig i småbåtar som inte omfattas av lagen.

 

2. Om vi väljer att INTE använda den enda tillgängliga statistik som finns, så talar vi samtidigt om att vi har stiftat en lag för att vi dvs förbudsivrarna ifråga TYCKER något. De kan ju inte gärna VETA, om de inte har någon statistik att luta sig emot.

Right?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Nej, den visar inte detta, eftersom båttyp inte anges på alla olyckorna, och det inte går att utläsa från statistiken om båten ifråga är längre än 10 meter eller kan gå fortare än 15 knop, även där båttyp anges.

2. Statistiken vi diskuterar är den från 2011, dvs. efter det att lagen infördes. Jag vet heller inte om detta är den enda tillgängliga statistiken, det råkar vara en sammanställning som finns tillgänglig på nätet.



Senast ändrad av Abbe2 | 14 augusti 2012 | 00:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är du larvig. Hur lång är en jolle? Hur lång är en mindre segelbåt Hur lång är en öppen, eller delvis täckt motorbåt? 18 meter?

 

vad gäller statistiken. Ja vi diskuterar just nu den statistik jag hittade som gäller 2011. Att jag presenterade just den var för att den var den som var mest aktuell, dvs närmast nutid. men om du vill, kommer du säkert att kunna hitta lite äldre statistik, och undrar vad den säger? Att det fortfarande är småbåtar som inte omfattas av 0,2.an som står för de flesta drunkningsolyckorna?

 

Det är återigen en fråga om logik Abbe. Logiken säger att lite större båtar kantrar inte bara för att någon står upp i dem. Kanoter och små roddbåtar gör det däremot....... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har fått svar. Återkommer senare med mer.

Om du följer lite av fakta om Jonar Ekblad så förstår du bättre.

Det dyra är redan genomfört. Alltså att införa en lag med kostnader utan fakta och som inte medför tillskott av medel.

Jämför med så kallade plåtpoliser så bidrager de med en hel del pengar och täcker investeringen.

Fundera på hur mycket resurser de tillför om du till vintern ringer och anmäler att det varit inbrott där du vinterförvarar din båt. Du kan få siffran av mig, 0, Troligen kommer de inte ens ut och gör en rapport och det hela avskrivs efter någon vecka med argumenten att spår saknas.

Inte naiv utan så gick det senast för ett par företag i området där jag bor när de var och stal stål material och annat dyrt. Polisen kom inte ens till platsen och sedan avskrev de inbrottet där tjuvarna stal för 300-400.000 kr efter en vecka med argumenten, brist på bevis.

Börjar du få ihop helheten i mina argument nu? Att vi lägger samhällets resurser på något som vi inte hittar bevis på att det är något problem för att jaga svensson som tagit två öl och skiter i att ta hand om verkliga problem.

Om de låter Jonas hållas kommer han nog fabricera lite fakta som ingen orkar sätta sig emot och vi kommer se nya lagförslag. Min gissning är krav på kompetens. Kanske är det rätt men sedan ska vi låta KBV genomföra sådanna kontroller också.

 

Edit: tillägg 

Att Jonas kommer fakturera för massa utredning där han återkommer till uppdragsgivarna med svaret att han inte hittar något att åtgärda får vi nog se som mycket osanolikt. Gör man så som konsult är man snart ute.

Troligen kommer det några åtgärdsfarslag med en lunta fabricerade bevis som få orkar läsa helheten av och nöjer sig med sammanfattningen.

Att updragsgivarna som betalat miljoner för utredningen skulle strunta i att genomföra en del av det som konsulten kommit fram till är nog inte sannolikt utan för att försvara att man lagt stora pengar på en utredning kommer säkert en del genomföras. Speciellt när man gett Transportstyrelsen i uppdrag att halvera antalet olyckor till 2020.

Vad tror du själv?

 



Senast ändrad av crabfish | 14 augusti 2012 | 06:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även småbåtar omfattas av lagen om de kan gå fortare än 15 knop. Så nej, denna statistik kan inte användas för att säga att de flesta olyckorna inträffar i båtar som inte omfattas av nykterhetslagen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt.....Jollar, kanoter och små segelbåtar går extremt sällan snabbare än 15 knop.

Om du inte vill se verkligheten som den är, så är det ditt bekymmer.

Men det blir ju rätt meningslöst att diskutera saken med dig då.

 

Tack för mig för denna gång.

post-22515-1394237217,6798_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt ovanligt att båtar som ligger på svaj tar miniribben till land. Den som jag framför gör 18knop med 2 passagerare. 3,5m med en 9.8hk på. Det skulle ju vara rent av kriminellt att ta den till å från båt och land.

En jeppe som jobbar på krogen där jag har båten. Han brukar komma i grabbens Jerry till å från jobbet. Jag vet att som tradition så tar man nästan alltid ett par öl med kollegorna efter stängning. Så han är ju rent av kriminell han me.

 

Nä. jag tycker att den här tråden skulle kunnat sluta för länge sedan. Samma regel för allt som flyter och är i rörelse. ( å nu kommer väl någon kul person på att säga -ska det gälla en flytbrygga också. Nej ) Det kan finnas en alkohol lag, den ska gälla som sagt allt på sjön. Den behöver inte va på samma nivå som för fordon på vägarna. Det ska finnas en lag för flytväst som faktiskt kommer att rädda fler liv en alkohollagen.

Att införa totalt förbud är ju som att förbjuda cigaretter. Rökare tar ju död på mig pga att jag utsätts för passiv rökning angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I statistiken så är båttyp angiven på 23 båtar av de 40 dödsolyckorna.

Det var 1 mindre båt, 2 kanoter och 1 mindre segelbåt. Om vi antar att det är lika många jollar som roddbåtar i kategorin Jolle eller Roddbåt så ger det ytterligare 3 st. Dvs. totalt 7 av dessa 23 olyckor inträffade i båtar som du ser det som självklart  att de faller utanför nykterhetslagen.



Senast ändrad av Abbe2 | 14 augusti 2012 | 09:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte vad du skriver i detta ditt inlägg jag citerar här, Abbe?

 

Hur ska du ha det?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...