Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst 2012

8 av 10 stödjer sjöonykterhetslagen.

Rekommendera Poster

När studien är klar är det intressant att få veta hur många som körde båtar som var över 10 meter långa eller gick öve 15 Kn. Alltså hur många som bröt mot lagen och därför dog. Betvivlar att det kommer att finnas med i artiklarna.

När det gäller lagen tycker jag den är bra men att det ska vara en högre gräns, 0,5 promille tillåter att man tar ett ett glas vin till middagen och senare flyttar sin båt för natten tex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tyckt att han har varir lite smårolig ibland faktiskt men nu har han visat sitt rätta jag och att han är ett kräk finns inget tvivel om längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Lite som med seglare då ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom de förolyckades så bröt de ju även mot den gamla lagen

Lite samma logik som med ellagen angående hur man som privatperson får byta en kontakt eller tillverka en egen förlängningssladd. Grovt förenklat:

-Om du kan så får du. Om det gick åt skogen och du brände ner huset så kunde du inte, och fick därför inte heller. Dömmes till skarpt fängelse!

Mitt stöd till Crabfish efter 2(supernollan)12:s idiotiska förtal av dennes familj. Men naturligtvis kommer inte forumledningen vidta några somhelst åtgärder trotts rapport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där förstod jag inte riktigt.

Humor kan va ganska svårt - vi har ju så olika refferenspunkter.

Jag har mycket stor förståelse för seglare.

Däremot har jag väldigt svårt att förstå människor som köper motorbåtar enbart för nöjes skull och speciellt de som köper felkonstruerade båtar bara för att köra väldigt fort och dra upp en massa sjö i onödan.

För folk som bor i skärgården och som har behov av transporter och för sitt yrke är det ju en annan sak.

Om det var det där med att ta plats som du avsåg - segelbåtar tar väl ingen plats. De är ju vackra att titta på.

Sommar, blåa fjärdar,

vita segel, vind och sol...............

Den försvinner, liksom sanden

som vi silar, genom handen.

Sommar,sommar, sommar,

som en dröm du bleknar bort.

Du är alltför, alltför kort.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag förstod att du kunde ta det på rätt sätt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en okunnig, är detta den välkända Arneskalan som är framtagen genom fleråriga studier?

 



Senast ändrad av Riro | 09 augusti 2012 | 09:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår åkte jag ut till stugan på min ö och spikade lite och tog 3 öl. Sedan blev det riktigt oväder så kriminell, dyngrak alkolist som jag är tog jag båten hem. Hemskt va? Jag vinglade och for bland prickar, badande och båtar. Körde upp på land en gång också.  Tänk vad tre öl gör devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt att du hittade hem! :)

Är du säker på att du verkligen hittade hem och inte är någon annanstans. Ja menar tre öl!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska gå efter Arneskalan så har du utfört en riktig bedrift som tagit dig hem utan olyckor. Eller du kanske helt enkelt inte märkte alla båtar du sänkte på vägen. Du får väl kolla om du har färgavskrap från någon annan båt på fören då du nyktrat till.

wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förnekelsefasen är ju också en tidig fas i all problematik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förnekelse till vad?  Kan du förtydliga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy skrev

Jag har mycket stor förståelse för seglare.

Däremot har jag väldigt svårt att förstå människor som köper motorbåtar enbart för nöjes skull och speciellt de som köper felkonstruerade båtar bara för att köra väldigt fort och dra upp en massa sjö i onödan.

Förståelse är ju en sak, respekt är en annan. Jag förstår inte heller de som vill fräsa fram i farleden men jag antar att de gör det för att de gillar det, det kan jag respektera och acceptera så länge jag får samma respekt tillbaka. Världen är full av oliktänkande människor, utan det hade det varit ett trist liv...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag som trodde att det var i tonåren det var inne att skryta om alkoholintag. Tydligen inte.

Kanske kan vara på sin plats att påtala att det var just i tonåren någon vettig själ tyckte det fanns något intresse att höra hur många bira andra druckit. Snälla, kan du i sann pubertal anda även berätta lite om procenthalter.

Eftersom jag dricker sällan, kan jag säga att en dålig dag, men lite mat i magen, skulle 3 öl vara direkt olämpligt för mig att intaga innan båtresa. Men så dricker jag relativt sällan, det är väl en vanesak antar jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5,2 %. Riktigt dyngrak som alla som dricker 3 st 5,2% 33cl öl och snubblar ner i båten och inte hittar ratten. Percis som jag. Satt mig till och med på BB sida och letade efter gas och ratt, Men omdömet var bra för jag körde 45 knop så jag inte skulle köra alkoholiserad och aspackad så länge cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coolt. I mitt nästa liv ska jag bli lika häftig som dig. Eller nej. Det går inte. Men det ska bli min dröm. Och sikar man på trädtopparna....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan alla moraltanter har skrikit sig hesa och anklagat alla som dricker 2-3 öl för alkoholister skulle jag vilja ta ett litet räkneexempel.

En vuxen person förbränner ca. 2cl 40% sprit/timme. En 33cl 5,2% öl mostvarar ungefär 4,29cl 40%sprit. Dividerat med förbränningen/timme så skulle det ta 2timmar och 10min att förbränna en öl. Så efter drygt 2 timmar skulle alkoholen från den första ölen var helt ur kroppen. Jag tror nog inte att searay snickrade i några timmar ställde sig på bryggan och halsade 3öl för att sedan direkt hoppa ner i båten. Förmodligen fördelades alkoholintaget över hela tiden han snickrade. Var det drygt 3 timmar från det att han tog första klunken till han åkte hem, var 1,5 öl förbrända. Det som kvarstår var då 1,5 öl (49,5cl) alltså en burk starköl. Förmodligen så nådde inte searay ens upp till 0,2 promille.

Och toaen, jag väntar fortfarande på ett förtydligande på vad du menar med förnekelse när du citerade mitt tidigare inlägg.



Senast ändrad av Riro | 09 augusti 2012 | 12:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstod väl att det var där skon klämde, att du är lite avis på oss coola båtåkare som kan köra även med tre burkar öl i magen wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det. Jag är dock inte avis på magen. Den får du behålla själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, eller så konstaterar man att de matematiska kunskaperna är omvänt proportionerliga med antalet promille i kroppen. Och att många efter tre öl börjar bli dåliga på just matematik (matematikkunskaper är inte inkluderade i Arneskalan). Så när individer ska börja kalkylera är det lätt att det blir fel.

Moraltanter? Är det verkligen så svårt att förstå att din och Sea Ray_230s (och alla andra som vill dricka mer på sjön) frihet att dricka på sjön, är andras ofrihet.

Jag har varit ute mycket och kört sent på kvällen och tidigt på morgnarna då jag tycker att det är då skärgården är som bäst. Ställde klockan på 02:50 för några veckor sedan och åkte ut själv med båten för att det var en så fantastiskt morgon.

Och just då känns det bra i vetskapen att de få båtar man möter faktiskt inte framförs av de som druckit några öl, och sedan börjat ställa upp ekvationer i hur mkt de kan dricka för att förbränna bort det i rätt tid.

För förbränningstakten är individuell. 2 cl i timmen är ett medel. Vissa bränner mindre, andra bränner mer.  Vilket återigen leder oss in på att dels ska folk kalkylera. På lyset. Men de ska också veta om deras egen förbränning. Vilket jag tror få vet.

Riro, hur mkt förbränner du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela forumet håller på att gå omkull efter en invasion av medlemmar som startar den ena tramstråden efter den andra med konspirationsteorier om tamejfan allting.  De få ljusglimtarna har varit att det trots allt finns de som skriver om båtaroch dessutom gör det bra, men det här Toaen?Vad fick du det i från?  I vilket fall som helst så blev det min droppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna typ av trådar verkar intressera väldigt många. Även en hel del som skriver inlägg i dem.

Och man når alla som håller på lagen.

Så en enkel fråga:

Varför ska det vara olagligt att köra båt efter 2-3 glas vin eller öl när det ändå inte händer något farligt?

Eller är det farligt? Inte tyckande utan objektiva svar.

Det går fortfarande övertyga mig men då krävs lite mer än att bra tycka att alkohol inte hör hemma med båtkörande.

 

 



Senast ändrad av crabfish | 09 augusti 2012 | 16:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna kalkylera efter 2-3 öl behöver jag inte förbränna någonting. Jag förbränner ca: 2cl sprit/timme. 2cl. är ett ungefärligt värde på vad en vuxen person förbränner, det var också därför jag inte uttryckte mig i precisa värden. Men den som dricker ett par öl (33cl) och efter 3-4 timmar fortfarande har över 0,2 promille bör nog omgående få lever och njurar kollade.

Och för (jag vet inte hur många gånger jag skrivit det här), det är ingen som vill dricka mer och vara berusad när man kör båt. Hade nivån i lagen baserat sig på fakta som visar att man är olämplig att köra båt vid 0,2 promille, hade i alla fall jag inte ifrågasatt den. Det jag däremot fortfarande hade ifrågasatt är begränsningen under 15knop och 10m.

Alkohol går både att bruka och missbruka.

Man är inte alkoholist för att man dricker 3 öl.

Man är inte torr och tråkig  bara för man inte dricker alkohol.

Ingen vet var gränsen går när man blir olämplig som båtförare. Att hävda det är bara att visa sin okunskap.

Tänker sluta skriva mer inlägg i den här debatten innan det framkommit något nytt. Har inte tid längre med detta trams, har ett liv att leva.

Tack och hej leverpastej.

cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är på sin plats att påpeka detta:

Jag tvivlar inte på att du Riro, harry, eller Sea Ray_230 klarar av att köra med 0,2 och kanske tom 0,5 promille utan att ni blir trafikfarliga.. Men jag tror inte att det gäller alla. Jag skulle exempelvis nog inte klara köra helt trafiksäkert med 0,49 promille. Och lagen är inte skriven för er. Det är skriven för att även begåvningsreserven ska kunna köra båt.

Jag har kört väldigt mycket bil i mitt liv. Varit yrkeschaufför i många år innan jag påbörjade min nuvarande yrkesbana. Detta innebär med stor sannolikhet att jag är en bättre förare än en person som kört betydligt mindre. För träning ger färdighet. Och jag skulle säkert kunna dricka en hel del alkohol och fortfarande köra bättre än många. Alltsom oftast. Jag kör ofta för fort. Men alla som åker med mig anser ändå att jag kör säkert. Jag håller avstånd. Och som ni vet blir man med lång erfarenhet också bättre på att läsa trafiken. Så man vet innan en fara uppkommer att den kommer att göra det. 

Men trots detta betyder detta inte vare sig att jag propagerar för högre promillehalter eller högre hastigheter i trafiken. Även om det skulle betyda att jag skulle kunna parta lite hårdare eller komma fram fortare. För jag förstår att det inte är mig trafikreglerna har skrivits. Jag har aldrig orsakat en olycka under de 16 år jag haft körkort.

Jag försöker inte alls med detta säga att jag är duktig. Och jag har inga problem att inse att alla ovan nämnda säkert är bättre än mig att köra bil, och garanterat bättre att köra båt.

Men ett visst mått av ödmjukhet inför det faktum att alla inte är som er efterlyses. För återigen, jag tror inte det är er lagen är till för att sätta dit. 

Den statistiken som presenterats i tidigare trådar säger sällan något om huruvida slkohol varit orsak till olyckan. Enligt någon skribent var det ändå 75% av de obduktionsprotokoll som kommit tillbaka gällande dödsfall i sjötrafiken där dödsoffret var påverkad av alkohol. Nu förtäljer inte historien om hur många promille de hade. Men ni kan inte med säkerhet påstå att det inte finns en anledning till att ha kvar lagstiftningen i den form den finns. Och jag tror trots allt mer på de som läst remissvaren och beslutat att stifta denna lag, än er.

No offense  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte skita i det här nu? förespråkare respektive motståndare lär inte bli övertygade och ändra åsikt utan det bara huggs fram och tillbaka, detta forums trådar lär ju ändå lagstiftarna inte bry sig om. Låt oss sluta diskutera 0,2 lagen i tråd efter tråd om inte bara för stämningens skull!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att de är intressant vad alla i landet tycker. Eller, ska man fråga knarkare om narkotikalagstiftning, jägare om viltjaktslagar, prostituerade och torskar om kopplerilagen osv..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller fråga nykterister om alkohol på sjön?

Givetvis blir svaret påverkat av egna värderingar. Håller med helt.

 

Eller fråga en politiker om vad de anser är ok att ta på intern representation. Och även om det är ok att kröka för skattebetalarnas pengar.

Helt klart att de ser till sitt egna och då verkar väldigt få av dem ha uppskattat den frihet vi fritidsbåtsägare hade på sjön. Troligen hade väldigt få politiker egen båt. De krökar hellre på krogen för våra pengar.no

Sedan finns det tydligen idioter som går ut i massmedia och tycker sådant är fel fast själv levt så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut skall nykterister få tycka till om sjölagen, precis som alkoholister och alla där emellan. Det är exakt det jag menar. Då får man fram en siffra som visar opinionen för eller emot lagen, och enligt ursprungsinlägget blev den siffran att c:a 80% tyckte den var bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många av de tillfrågade är rädda för sjön, har aldrig satt sin fot på en båt, aldrig kört båt över 15 knop eller 10 m, Det är det mest intressanta. Skulle gärna se att man gjorde om undersökningen men då bara tillfrågade personer erfarna av sjön och båtar som lagen omfattar. Är helt säke på att resultatet skulle se helt annorlunda ut då. Det är lika dumt att fråga 1500 piloter om sättet ett tåg skall framföras på.

Jag menar. Hade dom otur här så led 60% av sjöskräck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...