Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst 2012

8 av 10 stödjer sjöonykterhetslagen.

Rekommendera Poster

På något sätt är det lite intressant att denna lag har skapat så mycket debatt och så många trådar här på forumet när den i praktiken för de flesta är frivillig att följa. Jag skulle nog gissa att de flesta båtförare knappast ens ser en KBV eller sjöpolis under säsongen. Och ligger man vid någon båtkrog så ser iaf jag dem hur lätt som helst och vill man inte blåsa så är det bara vänta tills de stoppar ngn annan och sedan åka (de kan ju bara ta en båt i taget). Risken att få blåsa on the fly är ju åtminstone för de som inte bor nära en KBV station nära noll.

Med nuvarande lag är sjösäkerhetssnacket rent skitsnack. På sjörkogarna runt oss har detta bara resulterat i att fler och fler skaffar sig småbåtar med snurror och åker halvdragna utan lanternor på vägen hem.

Sätt gränsen till någon vettig gräns som 0,5 eller 0,7 så att folk kan ta en eller två öl och sedan åka hem. Jag har aldrig någonsin sätt någon övertygande bevisning om att man är farlig upp till åtminstone 0,5 vilket även andra länders tänk bevisar.

Man ska självklart inte vara full på sjön men gäller det en eller två öl så är det klar skillnad mellan att köra bil och båt och den åsikten kommer jag aldrig att ändra på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett antagande. Om vi istället antar att de två sannolikheterna är beroende av varandra, så kan vi inte alls säga något om hur många av de ensamma förarna som var påverkade.

Eller de som hade vänner i båten för den delen. För lika väl som ditt resonemang, så kan man tänka sig att föraren kan ha varit onykter, och då kört slarvigt och fått ett kast med båten, med följd att passagerare trillat i vattnet och drunknat. 

Med den info vi har så här långt så är det enda vi kan säga med säkerhet om onykterhet att det är 75% av de 24 omkomna personer som granskats har varit onyktra. Av de återstående 16 så kan vi gissa att fördelningen är likadan, men vi vet inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag tror att fördelningen blir likadan efter alla är inräknade, men om det vore flytvästtvång så kan vi anta att det räddar fler liv per år än att endast använda 0.2 gränsen för att minska dödsfallen.

Jag tror att den nya lagen endast är en papperstiger tyvärr, sen så förstår jag vikten av av att ha en likadan promilleregel för alla fordon (fast det har vi ju inte då elopeder, småbåtar och cyklar inte följer samma system)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt ...men ännu än gång har du bevisat att du är riktigt korkad .......! Det är nästan lite synd om dig ! Ämnen du inte förstår dig på , varför lägga in kommentarer du knappast kan stå för,om du orkar tänka till ? Jag tror du har världrekord i rapporterat ... något du kan fundera på ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2012..skärp dig nu

Läser man dina (2012s) alla inlägg så ser men en röd tråd i onödigt trams. Det går fort att komma upp sig i rang på forumet när man bara spottar ur sig ointressanta inlägg. 165 inlägg på ett par månader. Måste va en hejare på båtar och intresset kring båtlivet.

Over and out

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda statistik som egentligen är intressant är hur många allvarliga olyckor (inte bara dödsfall) som berodde på att föraren av en båt över 10m eller 15knop hade en alkoholhalt av 0,2 - 0,5promille och hur många olyckor som berodde på att föraren hade >0,5 promille. Först då kan statistik säga något om 0,2 gränsen är rätt eller fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är så stor oenighet om den marina nykterhetslagen
så kunde man kanske i sann demokratisk anda införa en sorts
trafikseparering med särskilda vingelzoner för de med för mycket
innanför västen.

enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonide! Tyvärr så tror jag det skulle falla på att det inte gick att komma överens om vilken bredd zonerna skulle ha. För det skulle väl också baseras på tyckande.

wink



Senast ändrad av Riro | 08 augusti 2012 | 12:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte en röd topplanterna så man kan hålla sig undan, men man får se till att släcka den när KBV kommerdevil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte tätpricka på bägge sidor om farleden och med mittmärken. Sen kunde man montera avbärare på prickarna som ledde båtarna rätt. För att använda lederna måste man ha en alkoholhalt på minst 0,2% i blodet. Dessutom skulle man inte få köra saktare än 15 knop.

De som inte uppflylde statuterna fick skylla sig själva att de hade det omöjligt att ta sig nån annan stans än från hamnen till den förutbestämda holmen.

På det sätte skulle man dessutom få bort alla löjliga seglare och snipägare till gagn för alla båtägare vars största nöje är att dricka alkoholhaltiga drycker när de är på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske hade fel, här rengar det ju av konstruktiva idéer. Men toaen, varför utesluta seglare? Med en självslående fock skulle ju båten kryssa av sig själv mellan avbärarna i dina nya farleder.

cool



Senast ändrad av Riro | 08 augusti 2012 | 18:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att borde räcka med en stor rib med Jolly roger (pirat) flagga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken stor bluff det här inlägget är.

Flera har svarat men troligen inte kollat upp källan

http://www.svenskalivraddningssallskapet.se/dokument/2012/attitydundersokning-2012---om-sjofylleri.pdf

Livräddningssällskapet har gjort en undersökning men den heter inte

Stödjer du sjöonykterhetslagen utan har rubriken Attityder till sjöfylleri

 

Jag tror att nästna 100 % här på MG är emot sjöfylleri men anser att dricka ett par glas vin eller öl knappast är fylleri

onykterhet kan aldrig vara samma som fylleri.

Fylleri betecknar ett tillstånd då man uppträder offentligt när man är berusad av alkohol. Fram till 1976 var fylleri ett brott enligt Sveriges rikes lag. I dag får svensk polis omhänderta den som är anträffas berusad av alkohol eller andra berusningsmedel och inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller annan. Se även LOB, Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fylleri

Var står det att undersökningen gäller 0,2 lagen och att de som svarat på undersökning fått frågan om vad de anser om den lagen? 

Bluffno



Senast ändrad av crabfish | 08 augusti 2012 | 18:38



Senast ändrad av crabfish | 08 augusti 2012 | 18:38



Senast ändrad av crabfish | 08 augusti 2012 | 18:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

På bilden; fru Crabfish, som super på land. Herr Crabfish föredrar att supa i sin båt.

 

__________________________________

 

Men snälla nån, vilken energi ni lägger på detta. Super ihjäl er, vem fan bryr sig?

Under tiden låt oss andra som inte behöver sprit för att existera slippa detta drogliberala flum!

 

post-10022140-1394237206,6158_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stod i tempererad lokal ett par vintrar med min storfidra (segelbåt) hos Båtbyggarn i Sandbogen. Han förvarade i stort sett bara motorbåtar, men jag fick stå där - på nåder.

Göran, som båtbyggarn hette, sa ofta - riktat till mig; båtar skulle aldrig få ha en mast längre än 2 meter och aldrig gå saktare än 20 knop

Det är Båtbyggarns motorbåt som skymtar bakom min blå storfidra.

Slöfockar är jag ingentig för. Det är ju det som är vitsen med en segelbåt, att det alltid finns  nått att göra. Blir det för tråkigt kan man alltid reta upp några motorbåtskörare genom att kryssa sig igenom ett trångt sund. wink Väståre Stensholms sund tex. 40 meter på det smalaste stället och motström.

 Gå i markerade farleder är heller inte så intressant. Finns det bara vatten så går det att segla. Dessvärre har jag märkt vid några tillfällen att det ite finns vatten där jag täkte segla.surprise

 

post-945-1394237206,6594_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, vi är säkert alla emot fylleri. Men tydligen inte onykterhet på sjön, där du anser att man kan vara onykter. Då kommer vi olett in på följande följdfråga:

Hur onykter anser du att man kan vara på sjön. Vänligen ge mig inte ett antal glas eller en promillehalt, utan mer kvalitativ information. Vart på skalan anser du att vi ska lägga in gränsen?

0,2 promille GRÄNSEN FÖR SJÖFYLLERI
De första alkoholeffekterna märks, lätt värmekänsla. Märkbar hämningslösande effekt, lättare att prata. Förstår tydligt att det är olämpligt att framföra fordon. Det går inte att framföra ett fordon på betryggande sätt.

0,3 promille
Brist på koncentration och försämrad förmåga att klara av fina manövrar och små riktningsändringar.

0,4 promille
Försämrad bedömning av perifera synfältet. Trafikljus noteras ej.
Dålig avståndsbedömning. Försämrad iakttagelseförmåga.

0,5 promille
Minskad precision i rörelser. Upprymdhet. Värmekänsla. Psykiska spänningstillstånd
släpper.

0,6 promille
Värmekänsla, förlängd reaktionstid.

0,8 promille
Överdrivna rörelser. Högljuddhet. Känslouttryck. Tydlig alkohollukt.

1,0 promille
Lätt sluddrighet. Klart förlängd reaktionstid. Försämrad muskelkontroll.
Svårt att gå stadigt. Svårt att kontrollera känslor. Vill ofta dricka mer.

1,2 promille
Svårigheter att gå och stå. Lång reaktionstid.

1,5 promille
Packad, raglar och ramlar omkull. Sluddrar och spiller.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy faen för din ärekränkning av min hustru. Du kan dra åt helvete där du passar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din uppräkning stämmer, och det betvivlar jag inte att den gör, så är ju 0,2 promille för högt satt. det kanske borde var 0,1 promille. wink

Jag vet inte om de flesta motståndarna till lagen har förstått att det gäller stora och/eller snabba båtar.

På bifohad bild har jag markerat hur långt man kommer på en minut i 15 knop - den inre ringen och i 30 knop - den yttre ringen. Farleden är en mycket vanlig led med mycket båtar sommartid.

post-945-1394237206,7543_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du besvarade inte frågan... men du kanske inte vill göra det. Kanske lättare att kasta skit på en lag, men avstå från att berätta vad man egentligen tycker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är 63 år. Jag skulle nog i detalj kunna redogöra för den sprit jag druckit under hela mitt liv.

Jag dricker i princip inte sprit.

Det har hänt vid tillfälle att jag druckit en lättöl till maten för att det varit det som bjudits. Blev bjuden på middag vid ett tillfälle och killen som bjöd beställde vin till maten. Tycket inte att det var läga att göra nån stor sak av det hela så jag drack upp ett glas vin.

I min hjärna existerar inte den tanken att jag måste dricka två eller tre glas starköl bara för att ha roligt när jag är på sjön. För mig är sjölivet härligt ändå.

Jag har haft en plastpappa som var alkolist. Har haft ett antal nära bekanta som varit alkolister. I ett litet samhälle som det jag bor i känner man i sort sett till alla. Det är inte få som har alkoholproblem.

Min morfar var dessutom en engagerad nykterhetsman. Han har aldrig propagerat för ett nyktert liv, men det är möjligt att det liv han levde gjorde större intryck på mig än vissa andras levene.

Jag tycker man skall va nykter när man är på sjön.

Kör man då dessutom stora och/eller snabba båtar behöver man va så skärpt som det går. Många motorbåtskörare har ju svårt att hantera sina snabbgående båtar på ett vettigt och ansvarsfullt sätt i, vad jag hoppas, nyktert tillstånd.

Om din sammanställning stämmer, och det tror jag att den gör, så är 0,2 promille i högsta laget. Men jag kommer inte att lobba för att gräsen sänks.

Har jag svarat klart och redigt på din fråga? wink

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är du ens här? Du skriver provocerande dumheter i varje tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gjorde 2012 under sitt förra nick Seari också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oooops, sorry, mitt misstag, var ju så klart crabfish jag menade. Men tack för ett intressant, om än inte så roligt svar.

Ber många gånger om ursäkt om jag föreföll otrevlig, inte alls min avsikt

 



Senast ändrad av Arne_Anka | 08 augusti 2012 | 20:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade det inte alls på det sättet att du var otrevlig. Jag står gärna för vem jag är och vad jag tycker, även om jag är mer praktisk lag än fiosofisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog dessvärre inte nån förståelse för den läggningen. 

Ibland får jag för mig att det är en modefluga och att de homusexuella tar sig en oproptionerlig stor plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, men förväntar mig att vuxna ska kunna diskutera saker utan att man är överens.

Jag respekterar alla oavsett hudfärg, nationalitet, sexuell läggning eller mycket annat .

Men kommer aldrig acceptera sådanna som slänger skit.

Tycker inte om att placera folk i fack men 2012 kommer jag se som ett kräk av orsak att han ger sig på min familj vilka inte är inblandade i diskussionen.

Troligtvis är han en tragisk trasig person som borde få vård.



Senast ändrad av crabfish | 08 augusti 2012 | 22:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gick du väl över alla gränser med god marginal.

Tycker du borde ändra Gay och lycklig till Bög och bitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fan är du funtad människa? Tänk innan du skriver.

Sånt här skit som får en att tycka det är meningslöst att ens delta i trådar eller forumet över huvud taget. Dom gånger du inte har något klokt att komma med, strunta i att uttrycka dig i skrift.

 

//Pierre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...