Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Storandreas

På vilket djup står abborrarna?

Rekommendera Poster

Hej. På vilket djup står de lite större abborrarna under sommar-månaderna.

Tycker det är kul att kastmeta med småfisk som agn.....o undrar hur djupt man ska meta?

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar alltid ha kroken på en kort lina ca: 50-60 cm ovanför blysänket och det brukar funka. Alltså ganska när botten med andra ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja detta är väl ett ämne som man skulle kunna skriva en hel avhandling på. Det enkla svaret är att det beror på. :-)

För det första är det viktigt att veta vilket vatten du tänkt fiska i. Problemet blir då att de som vet var du tänkt fiska, och själva vet var storabborren står, inte kommer vilja avslöja sina hemligheter.

Men generellt vill jag ändå påstå att klassiska ställen som grynnor, strömsatta sund, uddar etc. är ett bra ställe att utgå från. Sen kan vissa flata bottnar mellan 5-10 m också hysa grov fisk i vissa vatten. Man måste leta sig fram i sitt vatten. Den klassiska sommarabborren står bottennära under dagen, och är då relativt svårflörtad. På kvällen går den upp mot ytan och jagar småfisk, för att sedan under morgonen dra sig ner mot djupet igen och sura hea dagen. Men det finns alltid undantag. Abborren är en av de fiskar som älskar de varma månaderna och vattentemperature runt 20 grader är idealiskt. (Jfr med gäddan som blir slö som en sälkut vid dessa temperaturer).

Lättaste sättet att lokalisera fisken är att ta en fin stilla sommarkväll, gärna efter en tids högtryck och ge sig ut o spana efter småfisk som sprätter i ytan. Fenomenet brukar infalla sista timmen innan det blir mörkt, och dessa fiskar är oftast uppjagade av större abborrar. Eftersom abborrarna nu är i sin främsta huggperiod kan detta givetis utnyttjas i stunden självt. Skulle dock inte använda mete vid såna tillfällen eftersom det är en ganska långsam metod. Fluga eller spinnfiske är här mer lämpligt. Mete lämpar sig mer till att vänta ut fisken när man tror sig veta att det finns fisk på en viss plats, och man inväntar en huggperiod eller försöker truga trög fisk.

Dock kan dessa jagande kvällsabborrar ge en fingervisning om var i sjön de befinner sig. Fisken simmar knappast kilometervis mellan dag och kväll, utan uppehåller sig dagtid i närheten av var man ser dem jaga på kvällen. Bara djupare, och då kan just en botten, eller flötmetad löja eller mört vara helt rätt metod att använda. Leta i området (sjökort eller ekolod är mycket användbart) efter intresanta strukturer som tex en djuphåla, branta bottenpartier etc. Där finns stor chans att de står och väntar under dagen.

Skitfiske!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter min erfarenhet av fiske riktat mot abborre då i små till medelstora insjöar med maxdjup mellan 10-20 m är att fiske över lag ofta är lättare att beskriva än utföra.

Den erfarenhet jag har är som tidigare nämnde att den går ner mot botten på dagen för att komma upp mot ytan på kvällen, förutsatt att det vart ett stadigt högtryck, dock sällan djupare än 5-6m på sommaren sen rör den sig ut mot djupare vatten till hösten. Är det en längre period av värmebölja med uppåt 25c i vattentemp blir även abborren slö och då kan eventuellt en risvase till hjälp. Som sagt få vatten är det andra likt och det gäller till att prova sig fram. 2011 resulterade för mig i ganska hyfsat med bortre medans 2012 var superkass,

Skitfiske!

 

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...