Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jan-wilhelm

Skepparexamen????

Rekommendera Poster

Vad är det som gäller om man har tagit skeppar examen? Jag undrar lite om detta med båtstorleken. Jag har hört att en båt kan vara längre än 12m men får ej överstiga 4m bredd så behöver man inte skepparexamen kan detta stämma? Jag har även en undran till på samma ämne : jag talade med en norsk medborgare om detta med skepparexamen han har en motorbåt på ca14m och han har ej skepparn han menade att det behövde han inte,båten var fullt försäkrad o han kan framföra den på ett säkert sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen med min fråga är kan man bli bestraffad om man framför ett fritidsfartyg utan nautisk kompetens?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om längden är större än 12 m OCH bredden större än 4 m ska du ha skepparexamen eller som det egentligen hter, kustskepparintyg.

Teoretiskt kan du straffas om du om du har för stor båt men inte rätt papper. Men man jagar inte sådana aktivt. Men händer det något så kommer det upp. Man ska nog kolla med försäkringsbolaget också eftersom man troligen bryter mot försäkringskraven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om jag köper o försäkrar båten i ex. Norge o seglar med Norsk flagg så gäller ev.Norska regler? För min egen del så har jag tagit skepparn 3 ggr pga mitt intresse för havet. Mitt intresse för denna fråga är gäller dom här reglerna i hela Europa ? Min fru vill gärna flytta till Spanien när jag/vi blir lite äldre o jag har gått med på det om vi bor i en båt.(med segel)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bør nog vara skriven i Norge før att norska regler ska gælla. Ska ta skepparexamen sjælv i høst. Min båt ær 45fot, 13,7*4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt anses vara svensk om den ägs till mer än 50% av en svensk. Är den så stor så att den ska registreras så ska det ske i Sverige. En svensk båt är ett stycke svenskt territorium, svensk lag och svenska regler gäller ombord. Så på en svensk båt som kräver kustskepparintyg så ska det vara svenskt. Det är ungefär samma regler för alla civiliserade länder. Sen kan det finnas lokala krav som måste uppfyllas typ kanalintyg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För svenska förhållanden gäller att båda måtten skall överskridas... dvs du kan segla en del gamla vackra båtar om de är tex 13,40 x 3.90...

Men kunskap är ju inte så tungt att bära så när man anser att man börjar bli tveksam på om ens komptens räcker så kanske det är läge att utöka den en liten aning?

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erkänner, jag läste tråden slarvigt, så först inte trådskaparens andra inlägg.. känner faktiskt själv inte till vad som sker om framför ett fartyg som överstiger måtten utan behörighet? Har själv bara papper för VHF och ett gammalt förarintyg... kanske bäst att man förkovrar sig lite?

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl först den dagen det händer något som det blir strul. Skulle du tex köra på en båt och det är ditt fel så kan det säkert leda till åtal eftersom du inte har behörighet att framföra en båt i den storleken. Försäkringsbolaget lär inte betala ut full ersättning eller kanske ingen alls. Jämför med att köra bil utan körkort eller påverkad.

Med storlek över 12x4m så ansvarar du som kapten över båten. Om du låter någon annan ta över rodret så ansvarar ändå du för vad som händer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 § Fritidsbåt, vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter, får föras endast av den som har avlagt skepparexamen enligt kungörelsen (1960:488) om lägre nautisk och maskinteknisk utbildning, har examens- eller avgångsbetyg från kurs vid nautisk linje vid sjöbefälsskola i riket eller har annan utbildning som Transportstyrelsen bestämmer.
   Transportstyrelsen får i enskilda fall medge undantag från första stycket i den mån kravet på sjösäkerhet inte åsidosätts. Styrelsen får meddela föreskrifter om avgifter för prövning av en ansökan om undantag. Förordning (2010:1581).
2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 1 § döms till böter. Förordning (1999:345).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du har ju tagit skepparexamen 3 gånger så vad är problemet, att du måste friska upp dina kunskaper kan jag förstå, men vad är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men rätt ska vara rätt.

När det gäller bil får man ersättning från försäkringsbolaget så länge man inte anses vållande, detta oavstt om man har körkort och/eller är berusad.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...