Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
crabfish

0,2-promillekrav på sjön leder fel

Rekommendera Poster

Själv blir jag mörkrädd av alla dessa landkrabbor som dyker upp från ingenstans enbart för att slänga ur sig oförskämdeheter och personpåhopp i trådar som behandlar 0,2:an. 

 

Rapporterar ditt påhopp trots att jag vet att det är tämligen lönlöst. Skämmas borde du göra i vilket fall som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen harry, det är för mig en gåta hur minst 3 omkomna under ett år då vädret var dåligt är ett icke-problem. Tre personer. Tre individer. Kanske fäder. Mödrar. Någons barn. Någons man eller fru.

Men nej. Du är kränkt. Så till den milda grad att dessa individer av dig avfärdas som irrelevanta. De kanske inte omfattades av lagen. Kanske. För du vet inte.

Eller de hade kanske dött ändå. Kanske. De körde kanske en liten båt utan motor. Eller kanske en snipa. Kanske var det fel på obduktionsprotokollet. Kanske.

I mina ögon är det för många kanske för att någon ska slänga sig med absoluta termer som icke-problem. För det är du inte kvalificerad att avgöra. Tycka får du naturligtvis. Men någon tyngd i det du skriver finns det icke.

Däremot. Att inte få dricka på sjön är ett ickeproblem. Det finns ingen rättighet att dricka. Och om det krävs dryckesvaror för att njuta på sjön, då ligger problemet däri. Inte åt andra hållet.

Kom precis tillbaka från en magisk dag på sjön. Lunch på klubbholmen och middag på restaurang Telegraf vid inloppet till Stockholm. Hade det varit gott med ett glas vin till maten? Ja. Spelar det någon roll i det stora hela? Nej.

Men vill ni bli bittra på äldre dar pga icke-problem, kör hårt. Ert problem, inte mitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hej!

Det är antagligen dumt att lägga sig i en infekterad diskussion.

Men eftersom koppling mellan olyckor och 0,2 - 1 promille alkoholhalt saknas så borde man vara rätt försiktig med att lägga sig i deras dryckesvanor.

i o m att olyckor i princip saknas, så borde en lagstiftning vara överflödiga.

Lag om flytvästar i öppna sittbrunnar skulle ge mer utdelning tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hej!

Det är antagligen dumt att lägga sig i en infekterad diskussion.

Men eftersom koppling mellan olyckor och 0,2 - 1 promille alkoholhalt saknas så borde man vara rätt försiktig med att lägga sig i deras dryckesvanor.

i o m att olyckor i princip saknas, så borde en lagstiftning vara överflödiga.

Lag om flytvästar i öppna sittbrunnar skulle ge mer utdelning tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute och letade naturhamnar nu på kvällen på västkusten. Drack faktiskt en starköl på akterdäck i solnedgången innan jag åkte hem igen.

 

Håller med föregående. Lag på flytväst och kanske i kombination med förarintyg skulle gjort enormt mycket mer för säkerheten tror jag.

 

Men men.. Den som vill ta en öl eller glas vin gör det ändå. Vill se kbv få mig till en bevismaskin innan jag har 0'0 i blodet. Den dagen äter jag upp min hatt och fram tills dess avgör jag själv som vuxen, förnuftig människa var min gräns på sjön går.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar inte heller alkohol, men man behöver ju inte använda ordet idiot i varje mening och säga att sin meningsmotståndare är dum i huvudet? Vi månhända fått en bättre alkoholpolitik, men vi har verkligen fått en sämre människorespekt verkar det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Den var klockren :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lovar att fortsätt sprida mer glädje här på forumet och berika era liv.heart

Och när det presenteras både ny och gamla fakta om lagen mot ett ickeproblem kommer jag hjälpa till att sprida det till er.

Ha det så gott yes

Om du på något sätt upplever denna diskussion som otrevlig eller kränkande ber jag dig avstå från att läsa den. Den ska följa forumets regler plus de extra regler admin gett mig i form av att inte starta nya trådar i ämnet.  Själv kommer jag fortsätta hålla en god ton och hoppas du gör det också precis som flera andra trogna forummedlemar med gott omdöme redan gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du har ju inte kommit med någon som helst ny fakta på 2,5 år så hur skall du berika våra liv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan USA skulle vi vara tyska fårfarmare i Sverige. Och antagligen tycka Facit bordsräknare är kickass teknologi. Eller sitta med passare, sjökort och sextant.

 

För övrigt; vilket land har största vapenexporten per Capita? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passare å sjökort använder jag frekvent, sextanten sitter med och ger goda råd... ;-)

 

Vet, tillförde inte 0,2-debatten något alls... Orkar inte ens bry mig om att tjôta emot motståndarna längre, de får sitta i sin egen värld och tycka att allt och alla konspirerar mot dem, själv skiter jag högaktningsfullt i dem - Jag har min ståndpunkt, och den står jag för!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag misslyckades i att identifiera din ståndpunkt.

jag scrollade lite upp och ner utan framgång.

men då använder jag inte heller en riktig dator, bara en simpel klösbröda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera debattörer menar att lag på flytväst skulle ge större säkerhetsmässig utdelning men risken att skada andra påverkas knappast av att använda flytväst, några kalla däremot har faktiskt den effekten. Det finns en viss logik i att straffskalan är högre för rattonykterhet än för att inte använda bilbältet när man kör bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en Hater, inte en Belieber. Och inte till lagen då, utan till att köra på fyllan. Är helt uppåt väggarna att tycka att det är ok är min ståndpunkt

Sök på Russian Road Rage compilations på youtube så får ni se hur skoj de har när de får vara hur fulla de vill i trafiken. Slåss med fällkors i korsningarna gör de. Fina grejor...

Och den här killen hade säkert bara otur:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17239773.ab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att jag länkat till samma artikel som Soumi-batti... Ber om ursäkt för det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen jobbar evolutionen långsamt, eftersom puckon som du får fortsätta att förpesta en saklig debatt med infantila inlägg av den typ du skrev här.

 

Hur gammal är du lille vän? 12 år?

Kryp tillbaka in under  den sten du kom ifrån så kan vi som är vuxna debattera detta på ett sätt som anstår just vuxna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt fylls tråden med rusdryckpåsjönförespråkare som hävdar att det bara handlar om att kunna framföra sin båt med måttliga halter alkohol efter en fin middag yada yada. Som vanligt dyker argumentet ingen som jag pratat med som _verkligen_ är på sjön tycker att lagen är bra.

Detta är trams.

Lagen är förträfflig. Den ger oss alla rätten att färdas på sjön i nyktert tillstånd och förvänta oss att de vi möter även de är nyktra.

Vad gäller det superkorkade i att försöka särskilja sin egen sida som mer båtäkta och påstå att det bara är skrivbordskaptener som tycker att lagen är bra ställer jag gärna mig själv på andra sidan om de som är äkta. Det borde göra diskussionen en smula plattare - om jag med mina två Atlantkorsningar räknas som icke båtvan undrar jag stillsamt hur många distans ni småfylleriförespråkare har innanför västen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till att ha korsat Atlanten!

 

Men det har ju absolut ingenting som helst att göra med lages vara eller icke vara. Vem har påstått att någon sida är mer båtäkta än den andra? Inte jag i allfall.

Alltihop handlar ju om ifall lagen har den effekt som man säger sig eftersträva, dvs minskat antal dödsolyckor i svenskt fritidsbåtsliv, eller ej. Och om den så attt säga motiverar den inskränkning i den personliga friheten som den utgör. OCH ifall staten gör rätt som lägger stora resurser på upprätthållandet av denna lag........ Eller, hemska tanke, ÄR den i själva verket en morallag, framlobbad bland annat av intressen som har haft mycket att tjäna på dess införande?

Det har talats statistik här, av bland andra Ankan, men sanningen är ju att det inte går att luta sig mot statistik eftersom det är så, förhållandevis, oerhört få som råkar illa ut i fritidsbåtar. Sägas kan ju ändå att det är väldigt få människor som mister livet i båtolyckor varje sommar. Det borde vi ju ändå kunna vara överens om?

En solig sommar gör tyvärr en mycket större skillnad negativt ur olyckssynpunkt sett, än om folk har några öl innanför västen. I sommar kommer många många fler än förra sommaren att ha drunknat, och det är väderrelaterat, inte dryckesrelaterat.

 

Att vi är många här på forumet som har olika åsikter i frågan är ju uppenbart, och så ska det vara, men jag blir bedrövad av den argumentation, eller snarare rena personpåhopp, som vissa här ägnar sig åt. Nu menar jag inte att du tillhör den kategorin, men du kan ju enkelt läsa innantill här nedan om vad jag menar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken Kenneth.

Mera intressant om personen har ÖVER 0,2 men UNDER 1,0......tycker jag åtminstone. Av det enkla skälet att annars har det ju inget med 0,2-an att skaffa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tragisk statistik från bara ETT dygn........i går alltså.

 

14.00. Stockholm En man badar under ett gummibåtslopp i Karlbergskanalen. Mannen kommer inte upp igen utan förblir under vattnet i över 30 minuter. Dykare får upp mannen, som senare förklaras död.

14.27. Sundsvall En femårig pojke var nära att drunkna vid Rännöbadet. Pojken blir uppdragen på stranden och får i gång andningen. Pojken förs vid medvetande till Sundsvalls sjukhus.

15.26. Holmsjö En 30-årig man försvinner under simningen i en triathlontävling. Mannen söks av dykare och helikopter. Vid åttatiden på kvällen hittas mannen avliden av räddningstjänsten.

16.27. Bjuv. En man i 60-årsåldern försvinner under vattenytan i Mölledammarna, efter att ha kommit ut på för djupt vatten. Tillståndet för mannen är kritiskt.

16.35. Piteå. En treårig pojke hittas med huvudet under vattnet, till synes medvetslös. Pojken får hjärt- lungräddning och förs till sjukhus för vidare kontroll.

18.08. Upplands-Bro. En man hittades livlös i vattnet vid bryggan på Björknäsbadet i Upplands-Bro, norr om Stockholm. När polisen kom till platsen kunde de konstatera att han avlidit.

 

Inte någon av dessa färdades i båt, vare sig nykter eller onykter........

http://www.expressen.se/kvp/sommarens-svarta-drunkningssiffror/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Labbibia. Det måste ju betyda att lagen funkar, eftersom ingen av de som omkommit färdades i båt och hade mellan 0,2-1,0 promille i blodet. Det kan man ju inte tolka på annat sätt. Eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag skrev det där för att visa att drunkningsolyckor verkligen är väderrelaterade.

Om man går in på Transportstyrelsens hemsida kan man se att fritidsbåtsrelaterade olyckor ökat ganska dramatiskt första halvåret  i år, jämfört med förra året. Betyder det att 0,2:an inte fungerar som tänkt? Minns att det var många förra sommaren som hävdade att det låga antalet olyckor det året berodde på att 0.2:an började ta skruv.....

 

Eller kanske bör man ändå dra slutsatsen att även denna, årets stora ökning av olyckor, är väderrelaterad?

 

Vad tror du Peter?

 

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Press/h1-2013/Sjofart-H1-2013.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du jämför äpplen och bananer. Förra året pratade vi om drunkningsolyckor och fritidsbåtar, nu drar du in alla - även barn som tragiskt drunknat vid en badstrad för att visa att lagen inte funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...