Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
crabfish

0,2-promillekrav på sjön leder fel

Rekommendera Poster

Mmm, det är väl uppenbart att 80% är mot lagen på detta forum... eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det går inte att vara hyffsat objektiv just då informationen saknas. Vidare hoppas jag inte att du anser att lagar ska stiftas baserat på citat

Få fall går att finna som går gissa sig till skulle kunna vara med händelser där eventuellt alkoholintag skulle kunna påverka

Vad är det du försöker säga?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som stör mig mest med denna idiotiska lag är att den verkar kommit till för att stävja det grova fylleriet i Stockholms skärgård och Göteborgs i viss mån. Jag tror inte att någon enda båtägare tycker att det är ok att vara dyngrak på sjön, däremot måste man kunna få ta ett ett par glas vin eller eller några öl. I mitt farvatten, som är ett av de mest trafikerade i hela världen, har det inte skett några olyckor där alkohol är orsaken så vitt jag vet (källa: ssrs årsbok) Varför ska hela landet sota för att några scener från kbv:s TV program fått någon politiker att dra fram en sådan lag? Jag vet att jag kan köra klanderfritt med min båt även med tre carlsberg i kistan! Huvudpoängen med mitt inlägg är att man vill vara fri på sjön. I ett annat inlägg berättade jag om en händelse där kbv körde upp långsides då min fru låg och solade utan kläder och jag stod och polerade instrumentbrädan, hon blev otroligt besvärad och har tappat känslan för att vara på sjön efter den händelsen. Blir såå jäkla trött på det här förmynderiet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Att det finns gott om folk som anser sig så berusade och omdömeslösa efter 2st 33cl öl eller ett glas vin att dom inte kan hantera en båt som skriver i dessa trådar har jag också konstaterat devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att alkohol inte varit inblandad i de olyckor som skett? SSRS för ingen statistik över nykterhet, de kollar inte om befälhavaren på en båt är nykter när de assisterar någon i nöd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm, för om de hade erkänt något sådant hade de blivit uppätna av MG-mobben som ett tilltugg till fördrinken, så det är säkert något de vill gå ut med öppet... cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs ju att alkohol påverkar omdömet negativt. För att kunna påverkas negativt måste det finnas något att påverka.

Vilket omdöme har de personer som anser att man inte behöver vara nykter för att framföra sin båt...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påhopp som dina borde rendera avstängning här på MG. Tydligen så finns det inte ett enda land i hela världen förutom Sverige då, där folk har något som helst omdöme, eftersom vi är det enda land i världen med en så sträng lagstiftning i frågan. Det är ju vad du säger.

Håll dig till ämnet eller håll k-ften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad man kan konstatera när man läser statistiken är att i de flesta olyckor som skett gäller inte 0,2:an. Roddbåtar, kajaker, små segelbåtar omfattas ju inte, så där skjuter alltså lagen bredvid målet om avsikten var att rädda liv. Och slutligen när det gäller helt eller delvis öppna motorbåtar vet vi ju inte om de hade resurser att nå 15 k.nop. Vilket i och för sig oftast är ointressant då det nästan alltid handlat om att båtarna kantrat vid fiske eller dylikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du svarar på här är min fråga till iBoat, som påstår att SSRS statistik visar på att folk var nyktra när de behövde assistans.

Den statistik du länkade till skulle, enligt dig, visa att den vanligaste olyckan var gammal man i roddbåt vid fiske. Vilket jag inte tycker att det verkar finnas stöd för i de siffrorna, men jag skall titta närmare på det ikväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör det Abbe, det är som sagt tragisk, men intressant läsning.

Jag har hunnit titta lite mer noggrant på perioden maj-juni, och där kan man konstatera att av 12 omkomna så är 6 st garanterat sådana som inte berörs av 0,2:an. Kanoter, kajaker små segelbåtar och roddbåtar.

Vad gäller de helt eller delvis öppna motorbåtarna, så framgår det ju tyvärr inte vilka fartresurser de har.

En stor olycka, den som inträffade på öppet vatten utanför Simrishamn berodde ju på vatteninträngning. Jag minns händelsen, det rapporterades rätt mycket om den i media. Dock har jag inget minne av att vi fick veta VARFÖR båten började ta in vatten.....Någon som vet/minns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna Fredrik.

Statistik är kul. På sidan om frågor och svar du länkar till kan man bland annat läsa.

Kvinnor och äldre
anser i högre
utsträckning att det
är lika omdömeslöst
att köra med alkohol i
kroppen oavsett
fordon

Vad säger det oss? Säger det  oss någonting alls?

Kanske, kanske inte......men som man frågar får man svar. Jag anser att som frågan är ställd, så är den egentligen omöjlig att svara på. Vad är alkohol i kroppen?

 Helt klart ett beställningsarbete av någon som vill ha ett visst svar. Hade man varit intresserad av vad folk egentligen tycker så hade man nog fått formulera frågorna liiite annorlunda, Det är min uppfattning.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

31% av det tillfrågade äger motorbåt. Hur många av dessa är kvar i de gamla reglerna och kan kröka till? Hmmm som sagt man får svar efter hur man frågar. Gör om detta med frågan ställd till 100% ägare av båtar så kommer det att se helt annorlunda ut. Flera av det tillfrågade har antagligen aldrig satt sin fot i en båt och hur skall dessa då kunna besvara frågan på ett vettigt sätt.

Nä den här undersökningen ger jag inte mycket för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du läser statistiken fel. Det är bara 31% av motorbåtsägarna som håller med om att: Jag anser att det är mer omdömeslöst att köra bil med alkohol i kroppen än att köra båt med alkohol i kroppen. Resten ser ut att anse att det är lika omdömeslöst, eller tom. mer.



Senast ändrad av Abbe2 | 07 augusti 2012 | 12:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst det själv faktiskt. Tar det ikväll. 

Man ska alltid vara skeptisk till underökningar beställda av någon som vill ha ett visst svar. T.ex hette det i en undersökning angående trängselskatten att så och så många ville ha den, men då var frågan ställd ungefär som så att Om trängselskatten skulle ge bättre framkomlighet, skulle då då vara positiv? Oväntat svar på den frågan...Ska se om jag  hittar den undersökningen. Det är ett skrämmande exempel på hur kan ljuga med statistik. 

Nu tror jag iof att vi i 0,2 frågan kan konstatera att lagen HAR ett stort stöd bland allmänheten. Diverse webbfrågor och kommentarsfält visar att det lutar ganska kraftigt åt det hållet.

Men jag vill passa på att tacka alla som högljutt opponerat sig mot lagen. Era insatser har gjort att alla känner till den och staten har sluppit spendera så mycket pengar på information.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite försiktig får man vara om man tillfrågar folk vad det vill

På 50-talet genomfördes en folkomröstning om vi skulle gå över till högertrafik i landet.

Alltså en mycket viktig fråga där man ville ha folkets svar på vad de anser. 

Majoriteten vill inte byta, man ville fortsätta köra på vänster sida.

Detta till trotts att nästan alla bilar var anpassade för högertrafik med ratten på vänster sida.

Även att våra grannländer redan hade högertrafik ansåg man inte var så viktigt.

 

Kommer ej ihåg ur folkomröstning genomfördes och hur argumenten såg ut men tydligen var budskapet felformulerat för att få ett så konstigt resultat.

Hade man gjort en folkomröstning angående alkohol på sjön och skrivit så här:

 

Många dösolyckor sker på sjön och vi vill minska dessa. I biltrafiken har olyckorna minskat på senare år och vi vill uppnå samma på sjön.

Anser du att vi bör införa samma regler på sjön som för biltrafiken så så rästar du JA

 

Utan fakta om att minskade dödsolyckor i biltrafiken beror på betydligt säkrare bilar och införandet av obligatoriskt säkerhetsbälte samt obligatorisk bilbesiktning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expressens hemsida idag, fråga

Var det rätt att sparka Christina Lugnet?

97% svarar ja

Hur många av dem vet vilka regler för internrepresentation som tillvextverket hade och fick använda?

Nej de flesta röstar utan att ta reda på fakta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller mig till ämnet som enligt TS är 0,2-promillekrav på sjön leder fel. I mitt förra inlägg i denna sorglustiga följetång om 0,2-promillelagen ställer jag frågan: Vilket omdöme har de personer som anser att man inte behöver vara nykter för att framföra sin båt...?

Min åsikt är:
- att de som anser att man inte ska behöva vara nykter för att framföra sin båt har tappat omdömet i denna sak.
- att Du anser att Du har rätt att be mig hålla k-ften bevisar detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja fullståndigt onödig lag som angriper fel grupper.

Tur man kör snipa så man inte är berörd.

Dricker för tillfället inte ändå men det är en annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog ta med hela ditt inlägg när du ska försvara dig, du inledde med: Det sägs ju att alkohol påverkar omdömet negativt. För att kunna påverkas negativt måste det finnas något att påverka.

Vilket antyder att personen med alkohol i kroppen inte har något omdöme över huvud taget angående vare sig alkohol eller några andra världsliga ting.



Senast ändrad av tompelompe | 07 augusti 2012 | 14:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du påstår att denna statistik stödjer att det vanligaste dödsfallet är gammal gubbe som trillar i när han är ute i en eka och fiskar.

Om vi delar upp statistiken på båttyp, där den är angiven, så får vi följande fördelning:

Kanot: 2 st.

Helt eller delvis övertäckt motorbåt: 7 st.

Segelbåt: 6 st.

Jolle eller roddbåt: 6 st.

Vatttenskoter: 1 st.

Mindre båt: 1 st.

Så jolle eller eka är inte i majoritet, utan det vanligaste är motorbåtar. Vilka antagligen täcks av den nya lagen.

Snittåldern på de omkomna med angiven båttyp är 49 år, på de som använt jolle eller eka är den 42 år. Vilket knappast är vad jag idag kallar gamla gubbar. (Medianåldrarna är 48,5 resp. 29 år.)

Så jag kan inte se att denna statistik stödjer det som du anger.



Senast ändrad av Abbe2 | 07 augusti 2012 | 16:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, vi tar det från början.

Det sägs ju att alkohol påverkar omdömet negativt. För att kunna påverkas negativt måste det finnas något att påverka.

Alla personer har en individuell mängd omdöme i grunden. Denna mängd omdöme påverkas från tid till annan individuellt av olika faktorer, t.ex. alkoholintag. Vid viss mängd alkohol i kroppen är omdömet i princip noll.

Konstigt? Icke.

Vilket omdöme har de personer som anser att man inte behöver vara nykter för att framföra sin båt...?

Svår fråga? Icke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har nog blivit säkrare på sjön.

Dock inget som man kan hänföra till 0,2 lagen

post-10001667-1394237205,5485_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här är rätt så intressant. (se bild)

Hade man studerat denna hade nog lagen inte haft snabbare än 15 knop med argumentet att förhindra kollisioner på sjön. (alltså mellan båtar)

Det är mycket ovanligt att sådant sker.

 

(du hittar det näst längst ned på grafen)



Senast ändrad av crabfish | 07 augusti 2012 | 16:52

post-10001667-1394237205,6034_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Abbe2, jag hoppas att du inte förväntar dig ett svar på det där. Det där är alldeles för underarbetat av dig, motståndarna till lagen besvarar inte sånt. De vill hellre fortsätta leva i sin villfarelse att det är gamla gubbar i ekor. För det stödjer deras sak. Det får dem att må bra. Det känns skönt i kroppen för dem.

För övrigt, tack för din sammanställning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är dags att berätta hur det gick till när man sänkte promillehalten i Schweiz från 1,0 till 0,5 promille. Det intressanta var att innan sänkningen hade poliser heller ingen rätt att göra slumpmässiga utandningsprov. Endast om en olycka hade inträffat hade de rätt att kontrollera nykterheten.

Efter sänkningen till 0,5 promille upptäckte man att olyckorna ökade. Detta var ju inte alls vad man hade förväntat sig. Ökningen gentemot snittet åren innan höll i sig några år, för att sedan anpassa sig till en lägre nivå än tidigare.

Vad var det då som hade hänt? Schweiz motsvarighet till Transportstyrelsen gjorde en undersökning på ämnet. Vad man kom fram till var att de den största olycksökningen var under helgkvällar. Slutsatsen blev till slut att ökningen berodde på att männen fortsatte dricka som tidigare, men istället fick fruarna köra hem. Många av dessa körde aldrig bil då männen alltid körde annars, vilket gjorde att många kvinnor som inte kört bil på decennium helt plötligt tvingades ut på mörka vägar.

Vad vill jag då säga med detta? Att kvinnor inte kan köra båt? Eller att de är bra på det?

Nej, jag vill bara säga att det är osmart att försöka dra slutsatser om förändrade beteenden efter två år. Det tar längre tid än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antalet båtolyckor skulle med stor sannolikhet sjunka om man förbjöd båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

att det finns en alkoholkultur på sjön är det väl ingen direkt tvekan om. 

men HUR många döds-olyckor är DIREKT kopplade till alkohol?

det blir ju lite som ...-7 av 10 som dog i påsktrafiken skulle eller hade för avsikt att hälsa på svärmor........

 

att endast 1av 4 var spiknyktra säger väl bara direkt att folk gillar alkohol på sjön?

är inte  för eller emot och har heller inte orkat läsa dom sista 30 inläggen.......

men ändå? är det inte ens lite intressant vad orsaken är till dessa dödsolyckor?......

 

peace///jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...