Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Crona

Tips på bra Mat termos?

Rekommendera Poster

Någon som kan tipsa om en bra mat termos som håller värmen bra? Även kaffe termos... köpte en på ICA, en sådan ståltermos. Men vattnet är piss ljummet redan efter 2 timmar =(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara tipsa om just kaffetermos och märket heter just Thermos, köpte en sådan för över 20 år sedan, brukar ha med mig den på vintern då det är 5-10 minusgrader och kaffet är hett även efter 5-6 timmar, köpte min på Frilufsmagasinet, visserligen dyr men bra, kanske det finns mattermosar av samma märke...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett knep jag använder för att det man har i termosen ska hålla temperaturen längre är att förvärma (eller förkyla om det är kall dryck man vill ha) termosen. Fyll upp med kokhett vatten och låt stå en stund. Häll sedan ut vattnet och genast i med det som ska hållas varmt. Detta fungerar på alla typer av termosar, bra som dåliga, men givetvis bäst på riktigt bra.

Vi kör uteslutande med rostfria termosar och dessa håller inte temperaturen lika bra som de med glasbehållare. Dock har vi haft iste med oss under extremt varma dagar och temosarna klarar att hålla det kallt hela dagen om vi först kylt med riktigt kallt kranvatten. Sen har vi i några isbitar och kylskåpskallt iste. Mycket läskande under heta sommardagar...tyvärr har det inte blivit något sånt i år...sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crona:
Inga problem, tag med dig kvittot till affären och hämta ut en ny gratis. För du sparade naturligtvis kvittot? ;-)

Konsumentköplagen ger alltid 3 års garanti, och du har uppenbarligen fått en med vakuum-punka. De dyra fabrikatet Thermos har (hade?) f.ö. 10 års garanti, fick faktiskt punka på en sådan enliters av kaffetyp efter bara typ 4 år och gick tillbaks till ClasOlson och fick utverkat en ny.
Haha, deras skitkvitton har som så många andra firmors så obeständig textfärg att det nätt o jämt gick att avläsa, men de fick motvilligt ge med sig. Langade slutligen över en ny som jag naturligtvis ville ha handskrivet kvitto på, är det 10 år som gäller så måste ju kvittot vara läsbart såpass. De vägrade obegripligt nog detta och jag orkade inte tjata om denna självklarhet, men ersättaren funkar i alla fall bra ännu på typ tionde året.

Ståltermosar kan annars vara riktigt tåliga, en kompis hade en urgammal bucklig som höll tempen utmärkt ändå. Hade trillat ur MC-packningen i kanske 90 knyck. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT:

Scanna in eller kopiera kvittot Thomas så har du kvar en läsbar version av kvittot som räcker bra mycket längre än 10 år!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukade också förvärma termosarna, sen läste jag att det inte gjorde någon skillnad. Så jag testade och ja, det gör ingen skillnad. Samtidigt passade jag på att testa alla mina termosar. Bäst var min gamla Thermos som, om jag kommer ihåg rätt, kostade 189 kr för 25 år sen. Men skillnaderna var några grader efter 12 tim så visst funkar de nya och betydligt billigare termosarna alldeles utmärkt. Mattermos hade vi en förr som användes en del. Men en dag hade glaset gått sönder och vi fick inget att äta. Efter den hemska upplevelsen kokade eller fyllde maten i en tryckkokare (den håller tätt) och värmde på ett litet gasolkök.
OT: Jag har flera termosar men de används bara för en sak var, vatten, thé och kaffe. Brukar ta med en med kaffe och en med hett vatten pulverkaffe för nödsituationer.
I år köpte jag en 1,6 l pumptermos, Fylls med kallt vatten och isbitar, Vattnet är forfarande kallt efter ett dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra. Ännu enklare: Använd kameran i mobilen! Sen synkar man mot Dropbox el likn så finns bilderna kvar även efter en datorkrasch. Kan jag hitta manualer som pdf brukar jag lägga det där också. Så slipper man leta ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår enliters som vi köpte på Biltema funkar fint. Vi fyllde den på morgonen och vattnet var varmt så vi fick kaffe på kvällen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...