Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
glkk

Köp av amerikansk daycruiser

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är sugen på att köpa en daycruser runt på 26 fot med 2 alternativt 4 (midcabin) kojplatser. Oftast sitter det ju V8:or i dessa båtar och det har jag inga problem med, gillar när det låter skönt och går undan en del. Men, vad skall man tänka på vi köp av en båt med en V8:a map. service, renoveringar, hur många drifttimmar kan en motor ha utan att man behöver göra några större utbyten. Tacksam för lite input från er insatta på maringuiden.

 

Tack på förhand

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte så stor betydelse vad du har för innombordare alla har i princip samma underhåll. En v6 eller en V8 har 2 kyllimpor och lite fler stift, annars är det samma underhåll när det gäller bränslesystem, oljebyten och drivlina. En sötvattenkyldmotor håller lite längre lite enklare att konservera och mindre risk att den fryser sönder på vintern men du har fortfarande kyllimpor som ska kyla ditt sötvatten. Sen har du ju de amerikanska DC båtarna där många har V8 och det är fruktansvärt trångt runt motorn så att det är ett h-e att komma åt och man behöver specialverktyg men det är en annan femma har det själv på det sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Göran var i landet bor du,tycker att du ska titta på bayliner eller en sea ray är du i skåne så kan du få titta på min båt.finns en del saker man bör titta o kolla innan man köper båt.

hör av dig om du vill.

Ps min båt är inte tillsalu

mvh/Crister

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

Håller med till viss del men att ett motorrum i en amerikanare ofta är trångt håller jag inte med om. Tycker nog att det brukar vara relativt rymmligt. Visst börjar vi prata dubbelmontage så blir det trångt. 

Har du kikat in i t ex en Nimbus Epoca? 2-3 cm åt alla håll i motorrummet. 

 

//Pirayan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Göran

En V8 är ett måste om du inte väljer en Diesel. 

Om du hittar en relativt ny motor med nyligen bytta limpor och knän så är det inte allt för mycket man behöver lägga energi på under några år. Men man får inte glömma filter, impeller, olebyten etc etc. Jag vill nog påstå att en sjövattenkyld motor som är välservad och har många drifttimmar är bättre en midre bra servad med få drifttimmar. Saltvatten är den stora boven i motorn och ser man till att köra ofta få har man en bra cirkulation igenom motorn vilket bör redusera rostangrepp.

Fråga en båtmekaniker hur tillförlitlig en 10-20år gammal V8 är. Dom skrattar ofta och säger - Den kan rasa vilken sekund som hellst. Så en välservad motor med slutet system är nog att föredra.

 

Ps. Min sjövattenskylda 5.7a från 89 går som en klocka ds.

 

//Pirayan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

En amerikansk daycruiser med en V8´ a? Bör inte den köras på amerikansk bensin då denna är billigare smiley

post-10022140-1394237195,5314_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Allt handlar egentligen om vad din budget är. Naturligtvis ska du köpa så ny som plånboken tillåter. Helst också en insprutningsmotor för att få ner bränsleförbrukningen. Vad gäller service m.m så är det inte mer på sådana än det är på andra motorer. Olja, filter, impeller, bälgar och liknande förbrukningssaker ska bytas med jämna mellanrum. Ofta är det ganska lättjobbat. Håller inte med om att det generellt ät rångt i amerikanska motorutrymmen. Har själv mekat stående i mitt motorrum med en VP 5,7 mellan benen smiley och bytt både vevaxeltätning, sjövattenpump och limpor/knän.
Det sistnämnda är något att kolla extra på. Omöjligt att bedömma invändigt skick på men är det inte bytt de senaste 7-8 åren så bör du räkna in det i en budget.
Fick själv bita i det sura äpplet då jag köpte båten i våras. Limpor/knän samt sjövattenpump har fått bytas under sommaren. Kostnad ca 16000kr men då prutade jag å andra sidan drygt 30 från utsatt pris.

Mitt råd, som har gjort köpresan i år är. Bestäm maxkostnad inklusive en buffert för vanliga reparationer. Lista dina måstekrav på båten och börja sen provköra intressanta objekt. Var inte rädd för en V8, det är viktigare hur skicket är på motor (och båt). Du får i slutänden mycket båt för pengarna om du väljer en amerikanare

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör köp ingen undermotoriserad båt, tänk på att båten ska orka upp i plan med fulla tankar o semesterpackning lite folk ombord. många båtar ligger på gränsen rex många SeaRay i 26 fots klassen har smallblock 220-260 hk där det istället skulle gå åt en bigblock 330 hk och uppåt.

Drift timmar är ju lite avgörande på hur maskin har servats etc etc, slutet innan det behövs lite större renoveringar börjar väl vid runt 1000-1200 timmar, sötvattenkyld maskin. Limpor o knän har det ju skrivits om. men i regel går det åt 2 knä byten på en limpa. Ju saltare vatten desto tätare byten.

Såg att mina knän är dax till nästa säsong är 9 år sedan så dessa har gått på övertid. Ett tydligt tecken på utsidan är att det blir rostrinningar från skarven limpa knä. Men även om det ser bra ut på utsidan så kan det vara kört på insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...