Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
erixzzzon

varningsljud mercury! HJÄLP!

Rekommendera Poster

Jag har problem med min Mercury 2-takt från 06! Jag får ett varningsljud från gasreglaget, när jag läst instruktionsboken så förstår jag att det beror på överhettning eller oljan. Ljudet kommer om.jag slår av gasen och puttrar fram. Tar bara nån minut sen kommer det och stänger jag av och låter den stå i 2 timmar behöver jag bara vrida på nyckeln så kommer ljudet direkt... Hjälp, vad orsakar ljudet och hur får jag det fixat? En verkstads tid verkar vara omöjlig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt manualen till min äldre mercury (ca -95) ska reglageboxen avge ljudsignal vid start för att bekräfta att systemet fungerar. Vidare ska den ge konstant ton vid överhettning, och pipa vid för låg oljenivå. Har du kollat att den kyler som den ska? Om varvtalet blir lågt och impellern är dålig kanske den går lite för varmt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern har jag faktiskt inte kollar! Hur gör jag det? Jag får ingen signal när jag vrider på nyckeln i vanliga fall... Har fått nys om att det kan vara oljemodulen... Nån som har koll på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kolla givaren som sitter i underkant på oljetanken det kan vara den som har slutat att fungera. Dra ur kabeln och vrid på nyckeln så märker du om det var den. Men kom ihåg att fylla på olja om du inte tänker byta givaren om det nu är den det är fel på. Jag fick samma fel på en Mariner 90hk och det var givaren som pajjat.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur du kollar impellern rent fysiskt får någon mer mekaniskt kunnig svara på, men däremot kan du se på skvallerstrålen om trycket är bra. Om det bara rinner vatten på tomgång eller lågt varvtal medan strålen blir rakare vid högre varvtal kan det indikera att impellern är sliten och pumpar dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska alltså fylla på olja fast den är nästan full eller minskar den när du drar ut givaren? svallerstrålen är det sämre tryck i när jag går ner på varv. Men det trodde jag var normalt? Det är jord fel på en motorkabel (den som går till varvräknaren) kan den ha någon inverkan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart att det kan vara lite sämre tryck, speciellt på tomgång med växeln i, men den skall fortfarande kasta vattnet i en båge, det ska inte bara rinna rakt ner från hålet. Händer detta ofta, eller bara någon gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det Klacksoarna menar är att om det nu är givaren det är fel på och du ev vill köra utan den för att slippa varningsljudet måste du ju själv hålla koll på oljemängden då inte givaren kan göra det i urkopplat läge. Inget jag skulle rekomendera under längre tid dock. Angående impellern så har inte jag heller samma tryck i skvallerstrålen på lägre varv även med nybytt impeller, så det bör man nog inte vara så rädd för. Angående jordfel på kabeln så bör du fixa det för man vet aldrig hur det elektriska kan te sej, det kan uppstå dom mest konstiga fel pga jordfel, så fixa det omgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skvallerstrålen tror jag sprutar som den skall tror jag. Jag har testat dra ut både temp och oljegivare och det har inte haft nån inverkan på signalen. Angående kabeln har jag beställt för 2 veckor sen och inte hört ett ljud från dem än...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...