Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
thundergod

58 fotare gick på grund och sjönk

Rekommendera Poster

Gah. Det är ju skräcken. Att göra en miss, riva upp hela botten, gå över grynnan och sjunka på andra sidan. Nu åker jag sällan mer än 7-8 knop så förhoppningsvis hänger man kvar på grundet. Burr. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om båten var så dyr att de inte hade råd med sjökort? Att hålla över 20 knop där det finns grynnor verkar mer än lovligt korkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker där ganska ofta och det är en grynna med grön prick i utkanten av farleden precis vid kapellskär. Är det mycket trafik så kan det nog vara frestande att ta genvägen innanför pricken. Den ligger ganska mitt i sjön rättlångt från andra grynnor. Men visst är det klantigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas de inte har samma försäkringsbolag som jag har...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

In i vår hemmahamn, Dockan marina i Malmö, kom två motorbåtar; en stor underbart vacker Storebro och en annan lika stor men mindre vacker flybridgebåt. Bägge två hade genat rakt över utmärkt tippområde där djupgående hoppar mellan 6-7 meter till ynka 1,5. När jag meddelade dem detta blev svaret; ojdå...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@2012: Det stället kallas inte råttfällan utan anledning! Brukar se minst en segelbåt som står stadigt på det grundet varje säsong.

 

Senast ändrad av Abbe2 | 01 augusti 2012 | 12:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betyder det att man är en råtta då man har en båt som sticker djupare än 1,5 meter?laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de besvärliga att ha att göra med eller är du rädd för höjd premie.

Egentligen skulle de väl inte ha nån ersättning alls för en sån skada - eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Haha, blev lite full i skratt för råttfällan har jag hört tidigare men utan att veta var detta låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tragiskt när det går åt helvete. Nu klarade sig alla utan skador enligt vad som står i artikeln.

Vad som orsakade grundstötningen vet jag inget om.

Men en 58 fot lång båt kräver både en erfaren förare och nautisk kompetens.

Kan det vara så att att en falsk trygghet byggs upp i en så stor båt så att man inte är lika försiktig och uppmärksam på vara man går ?

Det är väl troligen allas skräck att klanta sig och smälla i så det går åt helvete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@2012: Det är smeknamnet på grundet, och ibland även på fyren Malmö Vågbrytarbank. För er som inte vet vad vi pratar om så är det en påbörjad yttre pir(?), som aldrig blivit färdig. Så nu finns det en grund spikrak bank under vattnet, med varierande djup. Har man tur så kommer man förbi, har man otur så slår fällan igen. Det är tydligt utmärkt på sjökortet, och syns tom. på flygbilderna på Google earth.

 

Senast ändrad av Abbe2 | 01 augusti 2012 | 13:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det grynnan på bifogat klipp?

Båten påstås ha gått i 20-23 knop. I 23 knop kommer man ca 700 meter på en minut (om jag inte tänker och räknar fel.) På bifogad bild är det 926 meter mellan båtsymbolen på grundet och ringen.

Det gäller nog att man är skärpt hela tiden och håller stenkoll på navigationen.

post-945-1394237192,2454_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig behövt ha med dem att göra, så jag vet inte... men med tanke på vad en sådan där båt kostar att ersätta lär det ta hårt på bolagets ersättningskassa, och det lär påverka premierna.

Och om skadan borde ersättas... hmmm, jag är lite kluven där... nästa gång kanske det är jag som klantar till det, men på något vis blir jag samtidigt riktigt trött på folk som lyckas dundra på en grynna som finns utmärkt i sjökortet i full fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Tack för info om detta, intressant, viktigt och spooky: allt på en enda gång. Btw, var har du hemmahamn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de senaste 40 åren har jag nog gått på grund 10 gånger. Jag skulle kunna räkna efter, för jag minns dem som det vore igår.

Det har blivit några småskador. Den tanken har aldrig ens kommit för mig att anmäla till försäkringsbolaget. Värsta skadan var när jag gick på en kullersten i Skällderviken. Grundstötningen hade en lång förhistoria som jag hoppar över här. Kastade in backen och kom av grundet. Glömde i ögonblicket att jag hade min dinge på skäp. Fick linan i propellern varvid hylsan ryckets loss från skrovet. Fusk vid tillverkningen. Man hade hällt i torr sand runt hylsan i stället för att balnda sanden med plast som man gör när man sandgjuter. Dessvärre har jag sett samma fenomen ytterligare två gånger - på olika båtar - från samma tillverkare. devil

Inte ens då hade jag en tanke på försäkringsbolaget. Jag ville ju ha lagat skadan på ett bra sätt och då är det bäst att göra det själv. Då vet man ju i alla fall hur reparationen är gjord. Dessutom bor jag i ett område med många plastbåtstillverkare och det finns många duktiga yrkesmän att rådfråga.

Går man på frund och det blir en liten repa i botten så tycker jag att den som körde skall fixa till det själv och inte belasta försäkringsbolaget med en sån liten skitsak. wink

Försäkring har jag väl för att hålla dig skadelös (så gott det nu går) om jag skulle råka köra in i sidan på dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart att försäkringsbolaget ska ersätta båten om det inte finns omständigheter som fylla, uppenbar ovarsamhet som kan bevisas eller annat som står som undantag i försäkringen.  Om ni navigerar fel med bilen och kommer för nära vägrenen så den får sladd och kanar in i ett träd, skulle ni då inte ta det på försäkringen utan försöka laga bilen själva? Har man en försäkring som innafattar skadan så ska man naturligtvis använda den eller skaffa en försäkring som inte omfattar de skador man ändå tänker laga själv. Ser ingen anledning till att betala för saker två gånger. Var gränsen går för vad man lagar själv styrs ju av självrisken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det borde vara den grynnan. Precis brevid båtsymbolen har du den gröna pricken. Den gröna pricken nedtår till vänster är det ingen direkt grynna vid. Bara lite grundare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en stor sten som ligger utanför Lagunen i Malmö med som inte är utmärkt i något sjökort/gps vad jag har sett, följer man markeringarna ut från hamnen så kommer man inte i kontakt med den men kör man rakt ut från hamnen så kan man hälsa på den lille bamsingen ! såg för någon vecka sedan en dansk segelbåt av modell större som kom in i hamnen men bestämde sig för att backa ut nästan direkt igen och han kysste stenen rätt bra! ( lät rätt högt ). efter ca 10 min så kom han loss och körde därifrån. Vem vet vad som hände med hans båt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rik eller ej, gosse hade iaf medvetenhet att släppa ankar föröver så att båten inte skulle komma på villovägar, iaf vad det ser ut som i nyhetsbladet som MG användare länkar till längre upp på sidan.

hoppas verkligen allt löser sig, skit händer o den händer när händer inte är med en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt! naturligtvis skall försäkringsbolaget ersätta i detta fall om det inte framkommer fakta som du skriver, vi har väl alla varit nära någon gång både på sjön och i trafiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat:

Norra Östersjön
SVENSK NAV VARN 287
312100 UTC JUL
NORRA ÖSTERSJÖN
SYD OM KAPELLSKÄR
EN STÖRRE MOTORBÅT HAR SJUNKIT I POS: 59-42.74 N 019- 03.93 E
FÖRSIKTIGHET ANMODAS VID PASSERANDE AV OMRÅDET http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjotrafikinformation/Navigationsvarningar/Gallande-svenska-navigationsvarningar/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den för tråden aktuella båten ligger på botten tillsammans med sitt ankare. :-)

Du tänker nog på den brinnande andra Fairline som figurerat i media samma dag, den som började brinna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt som är värd 5 mille plockas troligen upp väldigt snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är väl knappast värd 5 miljoner idag. Vid nybyggnad räknat man ju med att ett skrov utgör 20% av totalkostnaden. Är den så vattendränkt som denna är så är nog det mesta skrot. Motorerna går nog att bärga om nån kan ta hand om dem direkt när båten kommer upp på land.

Men försäkringsbolaget har kanske ett ansvar för att skräpet kommer bort och det finns väl en del olja ombord.

http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1753349-stor-motorbat-pa-grund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...