Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Snisse

Bottentvätta båten

Rekommendera Poster

Hej!

Är ägare av en Yamarin 64 DC sedan i våras och stod inför valet att bottenmåla eller inte. Valet blev att köra denna sommaren utan målning och istället tvätta den. Något som jag än så länge inte ångrat.

Tanken med tråden är att jag ska ge er som går i samma tankar insitament till att göra valet att skippa bottenfärg!

Vid sjösättning i maj så vaxade jag skrovet med ett nanovax som jag köpte hos en rekondfirma i Södertälje där jag bor. I samma veva så anmälde jag mig också till SMS tjänsten hos www.batmiljo.se. Dom skickar SMS till alla som anmält sig i samma stund som observationer  på havstulpaner gjorts.

Vid sjösättning uppnådde båten 42 knop med två vuxna och två barn i båten. När jag under förra veckan fick mitt första SMS gällande observatiopner av havstulpaner så åkte jag som planerat och tvättade botten.

Hastigeten som nu uppnåddes innan tvätten var  37-38 knop med samma förhållanden.

Nu en vecka senare så var jag ute med båten och testade och till min glädje så uppnår jag igen samma farter som vid sjösättning och nyvaxat skrov (42 knop).

I och med det så kan jag inget annat än att rekomendera er att inte slösa tid och pengar på bottenmålning. 

Hur skrovet ser ut vi upptagning får jag väll återkomma tillmen om jag tvättar den 2 ggr till under denna sommar så borde det inte vara någon skillnad från nu.

För er som undrar så kommer en sommars tvätt kosta 800:-. I Södertälje gästhamn kan man köpa klippkort som omfattar 4 tvättar för den pengen och samma skrovstorlek.

 

//Snisse

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja d låter ju positivt, men dom som inte har en omålad botten utan tyvärr måste fortsätta med detta otyg blir d bara till att gilla läget. Hade min inte varit bottenmålad då jag köpte den så hade jag givetvis fortsatt att ha den fri från bottenfärg. Köpte iår Lefants copper nautica, får se hur den står emot alger och tulpaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att sluta måla på bottenfärg och tvätta bort den gamla med tiden i båttvätten. Så har min bror gjort med sin Abin 25:a och snart är det dags att slipa bort den sista kvarvarande färgen och kanske epoxibehandla.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja jag går och väntar på att någon skall installera en bottentvätt i norra delen av Stockholms Skärgård, det är lite för långt till närmaste som är Vaxholm. Gräddö hade suttit fintsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målar inte heller, men så ligger jag i Mälaren ! Och detta är inte första båten jag inte målar , utan nummer tre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara intämma, har blästrat bort all giftfärg och lagt på ny epoxy, tvättar botten 3 gg per säsong och det fungerar som en dröm ... kostar mig ca 1500 SEK men då slipper jag kostnaden för färg och jobbet att måla. Det det jag måste göra är att hålla efter vattenlinjen samt akterspegeln för hand under säsongen .... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har även förberett mig genom att skaffa en billig våtdräkt på Clas Ohlson. Med den, en riktigt bra dykmask och fenor så tänkte jag se ifall det går att komma undan kostnaden helt samtidigt som man får lite armmuskler! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fred är du inte färdi med epoxin än?? Vad gör du för något egentligen.. ;0) jag slängde på 5 lager epoxi 2 lager bottenfärg. Finns det nån här som kan lämna ett gott omdöme av bara epoxin utan några biverkninar med merjobb som följd? Tycker faktiskt inte det är så jobbigt att dra över botten med slipen och därefter lägga 2 lager bottenfärg, som dessutom går att sjösätta redan efter en timme. Jag har ju iofs bara en 17-fotare så jobbet går rätt fort. Vi som bor ute på vischan har inte tillgång till dessa fina bottentvättar, kanske man kan bygga en egen!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Låter bra med botten tvätt. Går det att köra inombordare i båttvätt?

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem...de klarar de flesta båttyper, tom kölbåtar! De har olika storleksbegränsningar men det är bara att kolla upp innan man beger sig dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag körde bottentvätten vid Waxholm så visade det sig att den bara tvättat ena sidan. Troligen så hamnade båten lite på sniskan. Nu  lyfter jag båten och blåser av på vavet istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tipsa om en smart borste/skrapa jag såg på båtmässan i våras. Den kanske ersätter både våldtäkt, mask och snorkel. namnet är Scrubbis dem har en hemsida www.scrubbis.se vet dock inte hur nöjda dem är som köpt den. Hade själv avstått bottenmålning om det funnits en tvätt i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...ersätter både våldtäkt, mask och snorkel?!!

Personligen behöver jag inget som ersätter våldtäkt, det är inget jag sysslar med...men en smart borste till båtbottentvätt som gör att man slipper bada med våtdräkt är ju intressant...wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, haha, man skall ta bort stavningsprogrammen från smartphones och plattor, eller vara jäkligt uppmärksamcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha
 

Men brukar den inte föreslå det ord som man använder oftast? I detta fall tydligen ordet våldtäkt oftare en våtdräkt. Hahaha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...