Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fille90

Trimma utombordare

Rekommendera Poster

Hej!! Jag funderar på att trimma min Mariner 9.9 hk 2-takt. jag har funderat på att byta förgasare från en 15 hästars motor men jag har hört att det inte går och så har jag hört att det går att byta. någon som har något tips hur man kan trimma så att man får så mycket effekt som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en sådan motor och det jag vet är att det inte går att uppgradera den till större förgasare eller något, det är fel motorblock. Dock kunde man ta bort en förregling så det gick att vrida gasen mer, om det gav något vet jag inte säkert. Bytte min till en ny Tohatsu 9.9 som skulle vara en 15 hk, tror jag inte ett dugg på. En ren skitmotor, svårstartad, för oväsen och usch!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Har en Tohatsu 9.8 Hk. Jag isolerade insidan på motorkåpan med självhäftande motorumsmatta för bilar (1 cm tjock) Nu är den tyst som en fyrtaktare :-D . Motorn sitter på en Gummibåt och går endast korta stäckor i taget. Vet ej om motorn kan bli överhettad vid längre körningar. Ps. Täck inte över ventilationshålet... Dick Jexby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Till skillnad mot Kneten har jag bara goda erfarenheter av Tohatsu 9.9. Den startade lämt i alla väder på första rycket. Hade aldrig ett enda problem med den eller ens en antydan till problem. Vet inte hur Mariner 9.9 är konstruerad men på Tohatsu 9.9 är det så att den egentligen är en 15 hk. Skillnaden mellan 9.9 och 15 hk är att 9.9 är strypt. Det är den genom att det sitter en metalllplatta/bricka på gasviren som är sitter fast i motorn. den förhindrar att man får full gas.....alltså strypt. När du tar bort den metall-biten kommer du alltså kunna utnyttja motorns hela kapacitet. Kolla om det är samma sorts konstruktion på din Mariner. En sak till: Om du skulle bhöva hjälp med att ta bort den så ska du inte skämmas....det är inte alls som att be om att få mopeden trimmad! Det här är inget konstigt eller fult om du förstår hur jag menar. Hoppas att fler kan svara så att du till slut får ett mer exakt svar på vad som går och inte, och i så fall hur du ska gå till väga. Ha det så bra! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Dick! Ja, inte 17 skulle jag betala för mellanskillnaden till en 4-taktare för att få denna lilla extra tystnad när man kan uppnå samma resultat för en struntsumma!? Nej, om det är så att motorvolymen är så störande kan man ju lätt göra som du genom att lägga in ett ljudabsorberande material. (Men personligen slipper jag ju bekymra mig om det....jag har ju en Tohatsu 90 TLDI nu he he!) Ett tips till den som vill prova på är att ju högre densitet materialet har desto mer dämpning ger det. Och ser man bara till att det finns ytrymme för luftcirkulation under kåpan och att både ut och in-luften är fri så ska det inte medföra några bekymmer tycker jag. En annan ackustisk princip är att ju tyngre materialet väger desto mer suger den upp ljudvolym. Således är faktiskt bly det allra bästa ljudisoleringsmaterialet som finns! Visst...det är lite omöjligt att hantera i praktiken, men så är det i alla fall. Men man kan i alla fall ha det i minnet att man helst ska ha så stor täthet/densitet och vikt som möjligt. Inom rimliga gränser förståss... Ett annat bra isoleringsmaterial är luft....men det är en helt annan historia som vi kan ta en annan gång! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Dick! Glömde säga ett par saker i mitt förra inlägg: Jag menar inte att man behöver göra allt så himla krånglig och avancerat som mitt tips i mitt förra inkägg, men däremot kanske det kan löna sig för de som har större motorer eller ännu hellre inombordare. det andra var att man även kan få bort en del resonansljud och vibrationer i båtens skrov om man sätter gummi mellan akterspegeln och motorns anläggningsyta. Men det går inte med vilket gummi som helst. Kondom är t.ex. inte att rekommendera i det här fallet, men däremot är det väldigt effektivt att ha den typ av gummimaterial som man brukar ställa tunga verkstadsmaskiner på i en verkstad. Som svarvar, sågar osv. Det gummimaterialet är specialanpassat just för att fånga upp vibrationer och fortplantning av ljud. Otroligt effektivt!! Finns säkert att köpa på Kuntze i Stockholm för den som är intresserad. Väljer man dessutom rätt dimension på gummit får man en total isolation med hjälp av detta! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...