Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Hstrom

Hur fort kan en kilrem slitas?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har tidigare frågat om råd om min krånglande kompressor. Det visade sig att det var en rem som slirade.
 

Samtidigt fick jag byta generatorremmarna på mina motorer. Under vinterförvaringen bad jag en firma titta över motorerna. Bla säger dom att dom spänt generatorremmarna så att dessa var korrekt spända.

Efter en veckas semester fick jag problem med att varvräknarna inte gick över ca 500 varv per minut och laddningen uteblev. Fick larm om låg laddning på ena maskinen.

Remmarna var väldigt lösa. Det gick att trycka 40-50mm (ska vara 10mm vid korrekt spänt). Försökte spänna remmarna men det gick inte för spännskruven var redan i botten. Jag tycker att man borde bytt remmarna eftersom det inte gick att spänna mer. Innan servicen bad jag dom byta remmar för jag ville vara säker på att ha nya fräscha. Men detta behövdes inte enligt servicekillen.

Jag köpte nya remmar och allt funkar nu perfekt. Det skiljer ca 7mm i bredd på den nya och den utslitna remmen och tänderna är helt borta på vissa ställen.

Firman som gjorde servicen i vintras säger att dom spänt remmarna korrekt och säger att jag förmodligen har något som drar så mycket ström att generatorerna går väldigt trögt.
Detta tycker jag låter väldigt märkligt.

Så nu undrar jag hur fort kilremma igentligen kan slitas? Kan något dra så mycket ström så att dom går från korrekt fungerande till helt slut på en veckas semesterkörning? Jag tycker firman gjort fel som inte bytt remmar. Men det tycker givetvis inte dom.

Jag fick som sagt även spänna en tandrem som driver hela övriga rempaketet för att denna var för löst spänd så att den började slira när kompressorn gick igång. Därför tycker jag inte dom skött servicen korrekt och tycker inte jag ska betala fullpris för servicen.

Men dom tycker naturligtvis inte att jag ska ha något tillbaka.
Ska man behöva titta över varendra grej när man lämnat in båten på service? Man lämnar ju in den för att slippa gör det själv. Ska man kontrollera allt kan man ju lika gärna göra det själv från början. Vilket jag nu fick göra ändå.

 

 



Senast ändrad av Hstrom | 30 juli 2012 | 16:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

En kilrem kan ju slitas väldigt fort om t ex remskivorna inte sitter korrekt i förhållande till varandra. Har Du haft liknande slitage tidigare? Det är ju lite märkligt att samtliga remmar krånglar samtidigt tycker jag personligen!! Det är väl ingen högoddsare att säga att verkstaden förmodligen har klantat/glömt/struntat i det hela.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske så att du inte fick rätt remm när du bytte,men sen kan det vara så att det blir lite rost på remmskivorna under vintern detta är ett inte helt ovanligt problem då slits remmen väldigt hårt i början av sesongen och man får justera.Sen håller jag med om att verkstaden borde nåterat att spännaren är i botten och funderat på om allt är ok.Tyvär är det så att det finns ganska många som är mer säljare än mekanicker detta är nog ett större problem i båtbransken en inom bilbransken där det finns kontoll myndigheter mm, men det förekommer överallt.En detalj att tänka på vad gäller remmar ANVÄND alltid orginal dom andra har inte samma matrial längder mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Remmen kan slitas ned på nån timme om den slirar kraftigt. Det brukar höras som ett högfrekvent gnissel. Fel remtyp så remmen ligger i botten på en skiva som kräver mycket moment ger kraftigt slitage. Jämför med bilhjul, däcket slits förfärligt fort om det är hjulspinn. Slits på ett par mil mot flera tusen om det bara rullar på med normal friktion. Misstanke om något som går väldigt trögt. Brukar märkas som kraftig värme. Känn på remskivorna om nån är extra varm så har du slirning där och fel remskiva eller trög apparat. Felsökning får man göra själv och det är också det effektivaste då man har alla tillfällen i världen. Verkstan har inte det läget att sitta i problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte han har kollat på remmarna då bultarna satt väldigt hårt och vi fick använda mycket 5-56 och skruva fram och tillbaka för att få loss bultarna. Och jag fick ju även spänna remmen mellan vevaxel och cirkulationespumpen. Så jag tror inte han kollat den heler. Enligt förra ägaren har det bara använts orginalgrejjer. Han hade den på fullservice under dom 5-6 åren han ägde båten. Även nu när jag bytte remmar så är det orginal. Så att det skulle vara fel remskiva tror jag inte.

Jag ska känna nästa gång jag kört lite om remmarna blir väldigt varma. Och självklart även kontrollera spänning och slitage.

Men jag tror helt enkelt att dom var slitna och behövde bytas och servicekillen inte hade tid att byta dom.

Han skulle gjort servicen i höstas när jag tog upp båten med det blev framskjutet hela tiden och det slutade med att han gjorde den precis innan sjösättning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mest irreterad på att jag lämnar in båten för att allt ska vara ok. Sen när jag har varit på semester 1 vecka får jag själv börja skruva. 

Jag kan inte rekommendera Wallhamns Marina och Jimmie Tenggrens Båtservice.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...