Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
optimisten

Motorbåtsåkares värsta beteende

Rekommendera Poster

En segelbåt får nyttja hela farledens bredd står det i sjöfartsreglerna. Så, kan man segla och man kan gällande regler så brukar det mesta lösa sig. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer i att vissa motorbåtsförare... inte alltid är hänsynstagande. Kan själv erkänna att jag kan ledsna på att ligga i fem knop ibland även om det är 8 eller 12 även om detta drar upp en jävla massa svall från min båt. Så ibland syndar jag och kör just hastighetsbegränsningen.

Framförallt när det är längre passager som skulle ta en evighet att köra lägre än reglerat, typ Skurusundet/Baggenstäket. Där kan jag dra svall. Då jag får.



Senast ändrad av Arne_Anka | 31 juli 2012 | 22:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se hela händelsförloppet av din bild, men jag tycker inte att det ser ut som att motorbåten passerar så våldsamt nära. Däremot tycker jag det ser ut som att du kunde placerat dig mera till styrbord i farleden, eller var du hämmad av ditt djupgående? Kanske fanns det andra båtar till babord om dig? Kanske grynnor. Jag vet inte...

Spontant tycker jag också att högerregeln är en bra regel med ganska bristande tillämpning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men varför varför varför kan inte segelbåtar som går för motor hålla höger/styrbord vid möte, ibland är det så provocerande så jag går styrbord om dom ändå så dom kanske kankse förstår  surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I går när jag va på väg hem efter en studsig dag i 14m/s och sprucken läpp (slog läpp å tandkött å vindruteramen efter ett svall från Cinderella) När jag skulle passera bakom Bullandö (strax norr om Simpströmmmen) så kom en segelbåt för motor. Den va på väg i kollisionskurs mot mig. Jag låg ca 30meter från land och ville tydliggöra att jag skulle hålla till höger. Ingen reaktion från hans sida så jag va tvungen att ligga ca 10 meter från land när vi skulle passera. Ingen reaktion från honom då heller. När jag precis är på väg att passera så ser jag att han sitter med ryggen mot mig och tittar bort å solar sig. Jag vill lova att han vakna när mitt svall kom 5 sec senare.

Jag va arg när ja märkta att han inte brydde sig av mitt täcken men när jag passerat blev jag glad igen. Han måste vaktat med en chock.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kanske bedömmer att avståndet till dig är så stort att inte väjningsregler behöver träda i kraft. Det är trots allt bara vid kollitionskurs och i trånga farleder som högertregeln gäller.

 

 



Senast ändrad av Fogel70 | 01 augusti 2012 | 09:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men, vi gång i Mälaren och Stockholms skärgård där jag åker så är det oftast tätt mellan båtarna så det känns som man får köra paralellslalom mellan båtarna för att undvika kollision, om alla höll sig på sin sida så blev det en lugnare färd för alla inblandade, nu blir det betydligt fler riskmoment att byta sida och kant, HUR SVÅRT KAN DET VARA?  ska vi börja köra så i biltrafiken också om det inte är risk för kollision?  cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Wow, det var ett diplomatiskt inlägg och tjänar enbart den goda saken heart... såklart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Idioterna finns på båda sidorna båtägandet:

 

Seglaridioten:

Förra veckan gick vi över till Dragör,på den danska sidan. Strax innan Öresundsbron lade vi oss på säkert avstånd från farleden för att se det ryska lastfartyget Admiral Ushukov från Murmansk passera, en mäktig syn. Från vårt håll och innan lastfartyget passerar oss kommer en segelbåt i kanske 4-5 knop och hinner precis över innan lastfartyget skär kurslinjen med sin massiva isbrytande stäv. Hur tänker denna idiot till segelbåtskapten?

Vi som kör motorbåt får ibland höra att de verkliga båtproffsen kör segelbåt men detta var ett av många exempel när man undrar över hur många hjärnceller man behöver för att inse faran av ett nästan spöklikt stort rysk lastfartyg som i god fart tornar upp sig i ens närhet. Också hjärndöda människor kan tydligen lära sig segla, så svårt är det uppenbart.inte.

Motorbåtsidioten:

Dagen efter ska vi in i Lagunens andelshamn för att släppa av folk. Precis i det mycket smala inloppet till hamnen ligger en stor motorbåt stilla, alltså tvärs prickarna. Vi går sakta mot dem för att se om de tänker flytta sig men inget hände. Vi passerar dem på några meters avstånd och ser då att samtliga ombord hänger i aktern där man kopplat en vattenskooter. Noll intresse eller uppmärksamhet över belägenheten.

Idioterna finns i båda lägren och det är nog på tiden att vi slutar tro på att den ena typen skulle vara bättre än den andra.

Om den ena eller andra typen båtägare i detta forum tror sig vara bättre än den andre så är det uppenbart att idiotin fanns där också innan man köpte sin båt... tror jag

 



Senast ändrad av 2012 | 01 augusti 2012 | 10:18

post-10022140-1394237191,7685_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Sparre...
I en annan tråd skriver du att det vore en rimlig gräns att inte kryssa i farleder smalare än 200 meter, men du tycker det är OK att trycka sig förbi en båt på 15 meters avstånd här?

Om jag kunnat segla närmare land..?
Kanske det. Det grundade upp c:a 20 meter ut från land enligt sjökortet så jag la mig en 50 meter från land uppskattningsvis, men visst hade jag kunnat slicka land. Men då hade jag inte haft några marginaler om något gått snett. Det är å andra sidan inte det som det handlar om. Här handlar det om hänsyn, om att det fanns gott om fritt vatten på andra sidan om mig och man väljer ändå att trycka sig emellan.

Men mest tycker jag ditt och Bosses inlägg visar på just det jag beskriver. När jag och flera seglare beskriver att vi upplever det som ett problem när större motorbåtar passerar så nära som 15 meter är inte reaktionen från motorbåtsägarna å fan, det visste inte jag, utan istället är vi seglare gnälliga, och vi borde ha legat närmare land, och så när var det ju inte...
Noll självkritik, noll respekt för andra människor.



Senast ändrad av Peter_K | 01 augusti 2012 | 10:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt för en lugnare färd för alla kan vara att dra ner farten på de snabbaste båtarna. Att tvinga andra förare till längre färd eller att behöva korsa farlederna för att hamna på rätt sida kan leda till ännu fler väjningssituationer.

Det fungerar liksom inte att applicera regler från land på sjötrafiken, eftersom förutsättningarna är så olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag visste att jag hade läst det någonstans och började leta bland inläggen, men det har ju skrivits några tusen så det tog en stund.  Den sjätte juli år 2009 ceber0s följande:

Jag gillar inte motorbåtsägare för att de kommer fram så mycket snabbare än jag. Jag tycker inte om andra segelbåtsägare heller, antingen så seglar de om mig och då blir jag arg, eller så seglar jag om dem och då är de i vägen de jävlarna. Jag vinkar sällan åt motorbåtsägare, de små svinen sitter ju inne och har det varmt och skönt med kaffekoppen i handen medans jag måste sitta i en öppen sittbrunn och frysa i snålblåsten och regnet. Jag hatar båtar med bogpropeller, de låter så illa, oftast precis när man öppnat kvällsölen. Jag tycker inte om stora båtar, hur skulle det se ut om alla for runt i lyxkryssare! Jag tycker inte om småbåtar, allt som oftast ligger där en massa småbåtar långsides och tar upp plats för oss som har lagom stora båtar. Jag gillar inte ensamseglare, skumma typer och säkert småperversa. Jag gillar inte båtar som är fulla med folk, det är väl för f-n inget flytande tivoli! Jag gillar inte ungdomar, fulla och otäcka. Jag tycker inte om pensionärer på sjön, de går och lägger sig klockan åtta när jag vill lyssna på musik och dricka öl, sedan har de mage att stiga upp klockan fem och väcka mig med sin förbannade bogpropeller. Jag tycker inte om nya båtar, de är fula. Jag gillar inte träbåtar, de luktar konstigt. Vattenskotrar borde det vara skottpengar på. Norrmän är otrevliga, göteborgare är brötiga och stockholmare pratar fjolligt. Motorbåtar med två motorer borde förbjudas, kan man inte klara sig med en så har man inget på sjön att göra. Segelbåtar med två master är löjligt, det är bara en statusgrej!

Synd att inte alla är som jag, då hade skärgårdarna varit ett trevligare ställe

 

Alldeles lysande beskrivet, eller hur? wink

Vart tog ceber0s vägen? Han har inte varit inloggad på snart ett år såg jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnifikt, jag minns att jag skrattade gott åt det 2009. 

Ceber0s kanske tröttnade på gnället här? Å andra sidan har han ju inte missat så mycket, det har väl bara varit gnäll om 0,2-lagen. KBV, kryssande segelbåtar och anklagelser för homofobi det senaste året? smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får la du ta och kamma till dig Peter_K.

 

Hur kan du få det till att  jag skulle ha noll självkritik, noll respekt för andra människor ?

 

Vad jag bad dig om var att du skulle utveckla din historia för att det skulle öka min förståelse samt att jag sa att jag nog kunde tänka mig att köra om segelbåtar även i fortsättningen.

Jag sa inget om vad tyckte om hur långt du låg från land eller något annat. 

Hur du ligger i farled och vilka säkerhetsavstånd du vill ha kan bara du avgöra, men du får nog acceptera att andra gör andra bedömmningar. Och varför tror du att att det bara är segelbåtar som far illa i i krabb sjö, det gör såklart vi motorbåtar också. Vi har iofs lite lättare att styra upp mot sjön än vad ni seglare har, men o andra sidan har vi era stagande segel så jag tror det går på ett ut i det långa loppet. 

 

Men du gör, i min mening,  inte precis något för att minska klyftan lakanssträckare och motorbåtsbönder. Tvärtom ökar du, i mitt tycke, känslan av att det är synd om er seglare som måste dela havet med dessa hemska tingestar med motorer i.

 

Segla på du, så kör jag min motorbåt. Men jag hoppas slippa se dig stå och hötta med näven för att du upplever att någon varit dum mot dig.

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Ja tänk tanken; en stackars skitsnygg kille, anställd vid Kustbevakningen, som gillar att dricka i sin båt och som till på köpet är gay.

Vilken tråd skulle det inte bli?

Jag anklagar ingen för att vara homofob; var och en blir lycklig på sitt sätt, eller hur. Men jag kan förstå varför du nämner det eftersom du uppvisat alla tecken på att vara det. Det är dock din fulla rätt och inget som jag vill ta ifrån dig.

En sak är säker; alldeles för många i detta forum tar inte bara sig själv på för stort allvar, man tar också andra skribenter på för stort allvar.

På bilden; SSRS och deras gayavdelning (som man kan beställa vid lossdragning)

post-10022140-1394237192,3503_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Schysst service, har dom en damavdelning så kan jag tänka mig att gå på grund lite ofatre i framtiden ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte är gay och vill beställa en lossdragning av det motsatta könet, går det för sig tro?devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Klart att de finns!

post-10022140-1394237192,4062_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh...vafan håller du på med? Skärp dig...hade det funnits seriösa admins i det här forumet skulle du haft en spark i röven för att du förstör tråden med trams. no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det väl spårat ur totalt.

Gnäll o gnyl över vem som är dummast och vem som gör mest fel.

Jo det kan man ju tänka att det blir och sandlådenivån är snabbt nådd.

Sanden yr och knytnävar i luften, just då kliver en man med homofob fobi in i manegen.

Titta jag vågar sticka ut och prata strunt och påstå att alla andra är homofober,

............... suck

Jag säger som killen med skrivarstugan/skithuset på Kymmendö:

Det är synd om människorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Det behövs verkligen inte mycket för att rubba vissas cirklar, eller hur! Ditt uttryck homofobfobi är rätt kul men då utgår du från att jag inte ger rätten till alla idioter att vara just homofober. Man brukar säga att den som slår på bögen, slår på bögen i sig själv. Var helt förvissad om att jag verkligen inte bryr mig ett dugg. Var och en blir lycklig på sitt sätt, eller hur.

Däremot finner jag vissa totala inkonsekvens helt underbart befriande och av den anledningen är också vissa skribenter helt genomskinliga i sitt sätt, bl a du. Hade jag bifogat bilder på lite nakna båtbrudar så hade du helt klart hållit käft.

DET kallar jag inkonsekvens av gudomliga mått men anledningen förstår ju alla!



Senast ändrad av 2012 | 01 augusti 2012 | 17:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Förstör tråden med trams, skriver du. Det komiska i just ditt inlägg är att andra trådar som havererar inte får din pekpinne eller din spark i röven.

 

Alla fattar nog varför!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däremot finner jag vissa totala inkonsekvens helt underbart befriande och av den anledningen är också vissa skribenter helt genomskinliga i sitt sätt, bl a du. Hade jag bifogat bilder på lite nakna båtbrudar så hade du helt klart hållit käft.

Att med en sådan trångsynt förförståelse ta sig friheten att beskriva andra människors beteende utan att ha ordentligt på fötterna kan faktiskt väcka ont blod hos den som i vardagen uppvisar ett stoiskt lugn inför allahanda tokigheter.

En ursäkt vore på sin plats.

Bara för att man är gay så har man minsann inte rätten att bete sig hur som helst.

Jag har sannerligen inte lagt ord i munnen på någon och kommit med nedlåtande kommentarer. Jag kan inte säga annat än att det visar på en brist i mognad.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj oj oj jag gillar motorbåts och segelbåts folk.lesbiska.bögar.och hetro folk

tycker att man ska visa hänsyn o respekt.Så bra vi alla kunde ha det då

Önskar alla en bra dag

ps har en motorbåt kan göra fel i bland.

Crister Dahlberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju bara hålla med. Ett bra exempel är väl Ingaröfjärden på väg in mot Saltsjöbaden under högsäsong. Det känns närmast som man möter General Custers kavalleri om man åker mot strömmen. Tex är på väg in mot fastlandet när de andra är på väg ut. Jag skulle verkligen önska en striktare tillämpning av högerregeln även till sjöss. Det skulle göra framfarten både lugnare och säkrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, inte meningen att göra dig upprörd. Jag ser ju inte hur det ser ut på babords sidan. Grynnor? Mötande trafik? Man kan ju fundera på varför motorbåtsföraren valde att göra som han gjorde. Bara det jag vill säga.

En intressant iakttagelse är ju ändå att du inte bedömde det som säkert att gå mer till styrbord än vad du gjorde. Ändå pressar sig en ganska stor motorbåt sig förbi till styrbord om dig. Du säger 15 meter, en jag tycker det ser mer ut som 30-40 meter av din bild att döma, (men visst en bild kan ljuga). Märkligt att han inte gick på grund då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bara en enkel iaktagelse som jag reagerar på. Varför vi som har motorbåt har så bråttom? vi har något som kallas för marchfart dvs. den mest ekonomiska hastighet i förhållande till sträckan samt förbrukningen per distans lr timmen. Om jag då håller 23knop som är min marchfart och din i en segelbåt är ca 5-6knop, varför tycker ni då att det är konstigt för att vi har bråttom för att VI tänker ekonomiskt för att VI har valt att köpa motorbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att DU har köpt en motorbåt med en marchfart på 23 knop, så måste du alltid köra i 23 knop oavsett de omständigheter som råder i övrigt - och detta av ekonomiska själ eller är det egoistiska.

Jag har en segelbåt för att jag vill segla, men du tycker att om mitt seglande hindrar dig från att köra i 23 knop hela tiden så skall jag sluta att segla så att du kan hålla dina 23 knop!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...