Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
slaffe

Propulse?

Rekommendera Poster

Hallå!

Haft lite strul med vibrationer i båten helt plötsligt, såg idag att ett av de 4 propulse bladen har vridit sig ca 5mm, Kände på de 4 insexskruvarna som fäster bladen och de satt alla relativt lösa. Hur hårt ska dessa insexor sitta? Jag ville rent av dra åt alla 4 så hårt jag kan, men är dem momentskruvade på något sätt? Ser annars ingen anledning till varför dessa inte är åtdragna till max?

 

Kan poängtera att jag köpt båten för ett år sedan och då satt propulsproppen monterad. Jag lössade lite på 2 skruvar och vred tillbaka bladet i samma riktning som dem andra 4, men såklart tappade jag insexan i sjön så jag hann inte dra åt...:(

 

Någon som har kunskap kring detta? Är det bara så att förra ägaren ej dragit åt ordentligt?

 

Det rör sig om en propulse monterad på en Johnson 90 HK 1989

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Dra åt skruvarna så att dom sitter, dom skall ej vara lösa. Men du behöver inte ta i  för kung och fosterland.

Dom behöver inte moment dras då du skall kunna justera proppen samt kunna byta blad om den går sönder ute till sjöss.

Jag hade en på en mercury 70hk -89 fick inte till den så att jag vart nöjd men den fungerade bra som reserv propp.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för eran hjälp. Hittade dock anvisningarna på propulse hemsidan igår kväll. Plockade isär allting och såg en spricka i navet och har varit i kontakt med VDn på propulse som skickar mig ersättningsdelar. Tack iaf :) Detta hängde ihop med mitt tidigare problem jag skrev om i en annan tråd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hände exakt samma sak med båten jag sålde till en på klubben
efter några dagar sa han att motorn vibrerade jätte mkt efter viss varv
blev nästan rädd
jag hade ju köpt en ny båt för dom pengarna
så vi bytte propeller och testa
det va då jag märkte att ena örat på ett av bladen hade gått av och den hade fel vinkel
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...